Rolf Niemi

PMDG B 737- 800 FMC

12 viestiä aiheessa

Taustaa:

Hankin tänään tuon Orbx:n ESSA-kentän. Ajattelin lähteä otsikossa mainitulla koneella Helsingistä paikan päälle Tukholmaan tutustumaan uuteen ostokseeni näin lentäjän silmin.

Siinä sitten Helsingin pääsä aloin täyttelemään "matolootaa" siten kuin olen aina ennenkin tehnyt eli sijainti, polttoaineet, reitti + SID & STAR, N1 sivu ja lopuksi Take Off sivulle tarvittavat tiedot. Ihmettelin kun V1 - V2 - VR -kohtiin ei tullut mitään ns. automaattisesti kuten aina aikaisemmin on tapahtunut. No poimin tarvittavat lukemat vanhasta kunnon TOPCATista ja lisäsin ne sitten puuttuviin kohtiin. Onko tuo noiden nopeuksien puuttuminen ominaisuus vaiko jokin omituisuus - bugi kenties? Olen ollut viimeaikoina GA-koneilla liikenteessä silloin kun ylipäätään olen simuillut enkä ole 737-800 kokeillut päiviryksen jälkeen ennen kuin vasta nyt.

Matkan teko muuten katkesi heti sen jälkeen kun olin päässyt marssikorkeuteen 34 000 (FL340). Syynä näytti olevan (kuten nykyisin lähes aina kun CTD iskee) COUTAL64, joten Arlanda jäi nyt näkemättä.

Mutta tuo nopeuksien puuttuminen - se minua kiinnostaisi kovasti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä ne ainakin minulla näkyivät viime kerralla ihan normaalisti kun kaikki vaaditut kentät olivat täytetty:hmm:

Olihan gross weight, zfw myös täytetty?

Muokattu: , käyttäjä: Mikael Leinonen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
46 minuuttia sitten, Mikael Leinonen kirjoitti:

Kyllä ne ainakin minulla näkyivät viime kerralla ihan normaalisti kun kaikki vaaditut kentät olivat täytetty:hmm:

Olihan gross weight, zfw myös täytetty?

Kyllä kaikki kentät oli täytetty - kiitos infosta. Voi olla, että joku bitti on taas vinossa. Kokeilen huomenissa uudestaan. Oli muuten mielenkiintoista kun lähdössä kone ei vatkannut sik sakkia suuntaan eikä toiseen vaan meni kuin raiteilla keskellä kiitorataa ilman, että polkimet on toiseen suuntaan lattiasta läpi jotta nousu onnistuisi esim GA-koneella.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo ei tunnu näillä raskaammilla koneilla olla tuollaista peräsin laidasta laitaan ongelmaa:cool:

Muokattu: , käyttäjä: Mikael Leinonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkoi kiinnostaa tuo isompi PMDG 737-800.Aikaisemmin hankittu 737-600 sekin hyvä ja kysyisinkin mahdollisilta nykyisiltä käyttäjiltä mahtaako olla muuta eroavaisuutta kuin tietysti isompi kone?

Mitä muita lisäherkkuja pienempään malliin verrattuna?Tietysti vaatii operointia isommilta kentiltä.Näillä näkymin jos näihin malleihin on vielä tulossa tabletti niin lisää vielä enemmän kiinnostavuutta.Olen vähän lukenut esitteitä ko.mallista mutta käyttäjiltä olis mukava kuulla kommenteja,sekä plussaa että miinusta.

Tämä vaan sen takia ettei turhaan hommaisi konetta mikä olisi melkein yks yhteen edellisen kanssa! YouTube-videoitakin tullut katsottua ja niistä ei ihan tarkkaan saa selville niitten eroavaisuutta.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
28 minuuttia sitten, Markku Aaltonen kirjoitti:

Alkoi kiinnostaa tuo isompi PMDG 737-800.Aikaisemmin hankittu 737-600 sekin hyvä ja kysyisinkin mahdollisilta nykyisiltä käyttäjiltä mahtaako olla muuta eroavaisuutta kuin tietysti isompi kone?

Mitä muita lisäherkkuja pienempään malliin verrattuna?Tietysti vaatii operointia isommilta kentiltä.Näillä näkymin jos näihin malleihin on vielä tulossa tabletti niin lisää vielä enemmän kiinnostavuutta.Olen vähän lukenut esitteitä ko.mallista mutta käyttäjiltä olis mukava kuulla kommenteja,sekä plussaa että miinusta.

Tämä vaan sen takia ettei turhaan hommaisi konetta mikä olisi melkein yks yhteen edellisen kanssa! YouTube-videoitakin tullut katsottua ja niistä ei ihan tarkkaan saa selville niitten eroavaisuutta.

Vaikea verrata kun en omista 737-600:sta mutta mitä tähän -800:seen tulee niin kyllä se ihan toimiva mallinnos on. Ammattimiehet ovat toki löytäneet joitakin bugeja ja puutteita, joita ei ole korjattu raporttoinneista huolimatta. Tällaiselle simupilotille noista ei ole ainakaan minun kohdallani ollut mainittavaa haittaa.

Kun tässä ei kaikista lupauksista huolimatta vielä ole esim. EFB:tä olen käyttänyt vanhaa kunnon TOPCAT-ohjelmaa apuna, joka laskee mm. Take Off ja Landing-systeemit.

Avsimin ja PMDG:n foorumeilta löytyy kyllä paljonkin asiaa hyvistä ja ei niin hyvistä asioista. Mielestäni ei tässä hillot hukkaan mene jos tuon hankkiikin

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

600-variantti on ainakin ns. "tykimpi" johtuen pienemmästä koostaan mutta samoista moottoreista, 800-variantti taasen on yleisin malli.

Mm. 600 pystyy nousemaan/laskeutumaan lyhyemmille kiitoteille ja siinä on parempi pystynopeus jne. SItten esim. 900-variantin kanssa kasvaa tail striken mahdollisuus pituudesta johtuen.

Muokattu: , käyttäjä: Mikael Leinonen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

600 ja 800 löytyy. Ohjaamot on keskenään tosiaan samat, ei muuta eroa tule nyt mieleen kuin 800:n ilmastoinnissa kaksi Recirc fania (ja kaksi katkaisijaa sille) vs. yksi kpl 600:ssa. Tumppimallissa riittää tosiaan hyvin potkua ja lentoonlähtö sekä laskeutumisnopeudet on alempia pienemmän massan takia. Sekä tailstriken riski on alempi. Kertakaikkiaan hauska kone lentää käsin.;D

Jos IRL lentoja haluaa simuloida oikeilla koneilla niin kasisatasia ja niitä käyttäviä firmoja on todella paljon enemmän. Mutta 600:lle löytyy taas hienoja fiktiivisiä retropaintteja läjäpäin. 

Ei tuohon Markun kysymykseen mitään oikiaa tai väärää vastausta ole, jos haluaa ehdottomasti lentää "realistisesti" IRL opseja kasisatasella niin silloin ilman muuta kaupoille. Mutta itelle paljon enemmän ollut iloa tuosta 600:sta, sillä kelpaa lentää mukavasti Usairin, BA:n tai Lufthansan retroväreissä.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On hyvä, että lentomallit ovat erilaisia, ja eron huomaa. -800 on myös "liukkaampi", sitä on hankalampi jarrutella, tai pitää jonkin verran ennakoida. -600 on ketterämpi, kuten jo mainittiin aikaisemmin. Joku ihmeen "realistisesti" IRL opsien lentäminen ;D sai minut ostamaan -800 ja -900. Ehkä järjetöntä, mutta harrastukset maksaa.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti:

Ehkä järjetöntä, mutta harrastukset maksaa.

PItää paikkansa.Eilen kävin mm. PMDG:n sivuilla katsomassa tilaushistoriaa.FSX ja Prepard-simuihin tuli hankittua melkein kaikki Boeing mallit,puhumattakaan muista lisäosista ja koneista,mitä vuosien varrella on tullut simuun satsattua.

PMDG:stä sen verran vielä että niitten FSMS 2020 koneet ei ole niin hintavia kuin takavuosina aikaisempiin simuihin!

Nyt viime aikoina kuitenkin tullut pistettyä jäitä sen verran hattuun ettei tulisi hankittua läheskään kaikkea tarjolla olevaa,vaikka mieli tekisi.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Markku Aaltonen kirjoitti:

Nyt viime aikoina kuitenkin tullut pistettyä jäitä sen verran hattuun ettei tulisi hankittua läheskään kaikkea tarjolla olevaa,vaikka mieli tekisi.

Sama vika, mutta väillä käy niin että jäät hatun alla sulaa...

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään