Kauko Peltonen

Tauno Iisalo, syöksypommittaja

71 viestiä aiheessa

Saksalaisesta Ju 88:n lentokäsikirjan lopusta ohjeiden päivitysluettelosta löytyi kohta koskien tätä nappulakysymystä. Potkurinsäätöautomatiikassa oli ilmeisesti esiintynyt häiriöitä, joiden eliminoimiseksi kehotetaan katkaisemaan virransyöttö lepuutusmoottorilta.

Sama ohje on näköjään suomenkielisessäskin käsikirjassa. Eli kriittisessä lentovaiheessa, kuten nousussa, häiriöt säätäöautomatiikassa pyritään minimoimaan.

Sikäli outoa, että VS-11 lapojen säädin toimi hydraulisesti Jumo:n moottorista saatavalla öljyllä, eikä sähköä mennyt muutakuin ohjaajan kytkemänä lepuutuspumpun moottorille. VDM:ään sähköiset häiriöt ehkä voisivat vaikuttaa.

Lähde: Luftfahrt-Archiv Hafner

vs.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
Lisäys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan kenelläkään Hyvösen kirjaa Kohtalokkaat Lennot 1945-1988? Haluaisin Taunon&kumpp. tiedot 1947. Ei tunnu kirjaa mistään löytyvän. Toinen vaihtoehto:  onkohan jossain arkistossa onnettomuustutkintapöytäkirjoja?  Kun arkistot elokuussa taas avautuvat voisin käydä tutkimassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Kauko Peltonen kirjoitti:

Onkohan kenelläkään Hyvösen kirjaa Kohtalokkaat Lennot 1945-1988? Haluaisin Taunon&kumpp. tiedot 1947. Ei tunnu kirjaa mistään löytyvän. Toinen vaihtoehto:  onkohan jossain arkistossa onnettomuustutkintapöytäkirjoja?  Kun arkistot elokuussa taas avautuvat voisin käydä tutkimassa.

Tätä varmaan etsit?

msIMG_2003.jpg.244ced89eee51fafc75c0b916575ce1d.jpg

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iisalolle on kirjattu alkuperäisessä onnettomuustutkintapöytäkirjassa syntymäajaksi 23.7.1916. ?

Samaisessa paperissa mainitaan sähköttäjä Salmisen syntymäpaikaksi Hämeenlinnan mlk.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Painovirheetkin on selvitetty! Jukka N laittoi Hyvösen kirjan koko tekstin. Kiitos siitä. Hyvösen kirjat on tehty niin, ettei niissä mässäillä tuhon jäljillä ja se on varmasti omaisille ym kohteliasta.

Se mitä kuitenkin unelmissani etsin on: minkälaista romua JK-273:sta oli murskaantumisen ja palon jäljiltä. Minulla olisi yksi painava syy tietää romujen koot ym.  Sen syyn kerron syksyn julkistamistilaisuudessa.  KP

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
24.7.2023 at 23.05, Kauko Peltonen kirjoitti:

Se mitä kuitenkin unelmissani etsin on: minkälaista romua JK-273:sta oli murskaantumisen ja palon jäljiltä. Minulla olisi yksi painava syy tietää romujen koot ym.  Sen syyn kerron syksyn julkistamistilaisuudessa.  KP

Koneen romut on käsitelty yhtenä klönttinä eikä niitä ole erikseen luetteloitu. Sen sijaan mainitaan, että käyttökelpoisenä on säilynyt ohjaussauvaan kiinnitetty kello (liite).

IMG_5427.thumb.JPG.989f72d8a96e5bc51d2001362903c0a1.JPGIMG_5435.thumb.JPG.12450b4cb5d4a576bf4b079b5b0e03aa.JPGIMG_5436.thumb.JPG.88df816de0a5669e055e2fbf30904407.JPG

Lähde: Kansallisarkisto.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saisiko mistään lisäselvyyttä: Lentokapteeni (olisiko ollut oikein Junkersin koelentäjä) Ernst Seibert kävi Onttolassa laivue 44:ssä 12.7.43. Hän teki temppuja JK:lla ja kielsi suomalaisia matkimasta. JK-252:ssa olivat mukana Ritavuori, Vehmanen ja Iisalo. Iisalon lent. kirjassa sanotaan, että lento keskeytyi moottorivikaan klo 16.20. Siksi oletan, että varsinainen taitolento oli toisella koneella joko ennen tai jälkeen JK-252:n.  Vai onkohan niin, että kirjoissakin kerrottu esitys päättyi moottorivikaan?

Seibert teki Ju 88:lla joitakin ennätyksiäkin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
57 minuuttia sitten, Kauko Peltonen kirjoitti:

Saisiko mistään lisäselvyyttä: Lentokapteeni (olisiko ollut oikein Junkersin koelentäjä) Ernst Seibert kävi Onttolassa laivue 44:ssä 12.7.43. Hän teki temppuja JK:lla ja kielsi suomalaisia matkimasta. JK-252:ssa olivat mukana Ritavuori, Vehmanen ja Iisalo. Iisalon lent. kirjassa sanotaan, että lento keskeytyi moottorivikaan klo 16.20. Siksi oletan, että varsinainen taitolento oli toisella koneella joko ennen tai jälkeen JK-252:n.  Vai onkohan niin, että kirjoissakin kerrottu esitys päättyi moottorivikaan?

Seibert teki Ju 88:lla joitakin ennätyksiäkin?

Tässä on kaikki Le.Lv.44:ssa 12.7.43 tehdyt JK-lentosuoritukset, eikä Seibert lentänyt muina lähipäivinäkään.

IMG_2874.thumb.JPG.82f2460f0e787d552095825936c32a88.JPG

JK-252:n konekirjan ote:

IMG_9791.thumb.JPG.22bfdb46361c165e2be220bb4c44d429.JPG

Lähde: Kansallisarkisto.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentolaivue 44:n 1.lentueen spk:ssa mainitaan saksalaisen 4-miehisen komennuskunnan esittäneen taitolentoa lentueen koneilla 12.7.43.

Jukka

Tiedosto 3.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinenkin merkintä taitolennosta 12.7.-43 Lentolaivue 44:n sotapäiväkirjasta. Lähde: Kansallisarkisto

Jukka

3FABAFDD-E4AC-4221-B3EB-B20E8B428A08.jpeg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos, yritin minäkin Kansallisarkiston tietoja etsiä, MUTTA kun asun maalla syvässä jokilaaksossa niin netti pätkii kaiken aikaa. Sain vastauksen kysymykseeni, 2 lentoa oli, jälkimmäinen vain lyhyempi.  Saivat komentaja ja päälliköt kyytiä. 

Kukahan istui ala-ampujan paikalla A, minkälaiset valjaat? Olisihan alas vannaan mahtunut vielä yksi.

64f0e5e6b55b7_alaampujanpaikka.png.b5638e4cb62826c9f5e8188cc18abf32.png

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lämmitän uudestaan JK-273 onnettomuutta. Kävin vuosipäivää edeltävänä päivänä luovuttamassa vaurioituneen syöksypommituslaskimen Tikkakosken museolle. Keskisuomalainen kiinnostui asiasta ja julkaisi vuosipäivänä lyhyen uutisen. Kuukausi kului ja sain puhelun onnettomuudessa menehtyneen Valio Ailaman tyttäreltä, joka oli saanut lehtileikkeen Jyväskylässä asuvalta tuttavaltaan. Hän halusi puhua onnettomuudesta.. Häntä on koko elämän ajan vaivannut tieto siitä, että isä oli syyllinen koneen putoamiseen. Kerroin hänelle omana mielipiteenäni (samoin kuin onnett.tutkimislautakantakin) ettei häneen isäänsä varmaan voi syyttää.

Joku/jotkut olivat aikanaan asian keksineet ja äidille kertoneet. Valio oli kokenut (sot.mest) mekaanikko, mutta ei hänkään ilmassa voinut moottori- ja lepuutusvikaa siivelle mennä tutkimaan.

Asia alkoi minua vaivaamaan. Miksi normaalilla pommitusharjoituslennolla oli mekaanikko mukana? Olisikohan koneessa havaittu joskus aikaisemmin tai ennen lentoa joku ongelma? Löytyisikö koneen lentopäiväkirjasta jotain merkintää ja missähän kirja voisi olla? 

Sensijaan että Ailamaa syytettiin, voipi olla että hän oikeastaan oli lennon tärkein henkilö. Jos asiaan saa lisätietoa, niin se olisi helpottavaa Ailaman suvulle.

Kauko


 

Ksml 1.png

Ksml_2.png

Ksml 3.png

Muokattu: , käyttäjä: Kauko Peltonen
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Kauko Peltonen kirjoitti:

Lämmitän uudestaan JK-273 onnettomuutta. Kävin vuosipäivää edeltävänä päivänä luovuttamassa vaurioituneen syöksypommituslaskimen Tikkakosken museolle. Keskisuomalainen kiinnostui asiasta ja julkaisi vuosipäivänä lyhyen uutisen. Kuukausi kului ja sain puhelun onnettomuudessa menehtyneen Valio Ailaman tyttäreltä, joka oli saanut lehtileikkeen Jyväskylässä asuvalta tuttavaltaan. Hän halusi puhua onnettomuudesta.. Häntä on koko elämän ajan vaivannut tieto siitä, että isä oli syyllinen koneen putoamiseen. Kerroin hänelle omana mielipiteenäni (samoin kuin onnett.tutkimislautakantakin) ettei häneen isäänsä varmaan voi syyttää.

Joku/jotkut olivat aikanaan asian keksineet ja äidille kertoneet. Valio oli kokenut (sot.mest) mekaanikko, mutta ei hänkään ilmassa voinut moottori- ja lepuutusvikaa siivelle mennä tutkimaan.

Asia alkoi minua vaivaamaan. Miksi normaalilla pommitusharjoituslennolla oli mekaanikko mukana? Olisikohan koneessa havaittu joskus aikaisemmin tai ennen lentoa joku ongelma? Löytyisikö koneen lentopäiväkirjasta jotain merkintää ja missähän kirja voisi olla? 

Sensijaan että Ailamaa syytettiin, voipi olla että hän oikeastaan oli lennon tärkein henkilö. Jos asiaan saa lisätietoa, niin se olisi helpottavaa Ailaman suvulle.

Kauko

Tervehdys!

Ei löytynyt mekaanikkokunnalle moitteita JK-273:n onnettomuudessa. Valitsin tutkinta-asiakirjoista (joita oli noin 30 sivua) tällaisen koosteen:

IMG_5444.thumb.JPG.0514ae6e2e6bc6cfb77cf2184c4911f1.JPGIMG_5449.thumb.JPG.e95b7b5aec6bc43f4939753845e94cee.JPGIMG_5458.thumb.JPG.2fd029253aba2f2659a81e320042d345.JPGIMG_5460.thumb.JPG.c1231bf7aea4ee17f07d5a950bb52f10.JPGIMG_5519.thumb.JPG.b882246286dd15c4ffab966278887c6d.JPGIMG_5523.thumb.JPG.5c69004355b925d63da1a328a110c7e0.JPGIMG_5525.thumb.JPG.5f1a2fed08b909d7563d5f7694615488.JPGIMG_5526.thumb.JPG.16ef4cc7b27f757e424cd1221ba9e464.JPGIMG_5527.thumb.JPG.8421f5c4b8df5935d41a07b4197e12e2.JPG

Lähde: Kansallisarkisto.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suurkiitos Raimolle. Hyvät dokumentit osoittavat, että mekaanikot, erityisesti päämekaanikko Ailamo, tekivät huolellista työtä.

Laitan tiedot Ailaman suvulle. Surkealta tuntuu heidän 77 vuotta jatkunut syylliisyyden tunne. 

Eilisessä viestissä ihmettelin miksi mekaanikkoa tarvittiin pommitusharjoituksessa. Ilmeisesti lennot olivat 'palkkio' hyvästä toiminnasta. Kyseessä ei ollut harvinainen juttu. Olisi pitänyt lukea omaa kirjaa, siellä sanotaan Ailamonkin olleen lennoilla useinkin mukana - sodan jälkeen.

(Kyllä maailma on pieni ja Suomi vielä pienempi: Tämä uudelleenlämmitys toi ilmi, että 1947 perhe Ailama ja Peltonen asuivat samassa vanhan kivikylän talossa. Silloiset 2-vuotiaat lapset eivät tietysti sitä muista. Raimon papereista palautuu mieleeni seuraavat henkilöt. Ev. Moilasella käytiin lasten kutsuilla. Kapt. Huhtala oli myöhemmin.60-luvun lopulla ev, joka usein kutsui kerholla kesävänrikki K Peltosen pöytäänsä keskustelemaan. Luutn. Unto Kuivamäki, myöhemmin maj. oli perhetuttu.

Kauko


 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään