Miko Verno

[STOORI] Miten päästä Tromssaan seitsemällä pysähdyksellä?

7 viestiä aiheessa

Hyvee päivee!

Kesähelteitä pakoon sisätiloihin ja tylsää päivystyspäivää piristämään aloin kaivaa vanhoja kuvia ja kun ei tänne foorumille ole vuosiin tullut stooria laitettua, niin laitetaas nyt sit! Reissu tapahtui jo elokuussa 2022 ja ideana oli pitkästä aikaa nörtteillä oikeen olan takaa ja kerätä listalle pari uutta(vanhaa) konetyyppiä ja firmaa. Stoorin laatu, sisältö ja selostukset ovat hyvin kaukana stoorimestari Hankosen sisällöstä, mutta jos tää tarinointi sais puristettua häneltä vähän lisää kontenttia taas!

Reissua alettiin suunnitteleen kaverin kanssa vasta heinäkuussa 2022, joten oli aika kikkailua saada kuukauden päähän jonkinnäkönen ilmailuniilo-setti ilman että lompakko kevenee turhan paljon. Lukemattomia tunteja pläänäilyä, kikkailua, säätöä ja ärräpäitä myöhemmin saatin miellyttävä setti. Lopulta kaikki varailut onnistui ilman säätöä eikä hinnatkaan nousseet kauhiasti. Pääideana oli hyödyntää vielä suhteellisen edullista Wideroen nuorisolippua Norjan lennoilla ja rakentaa jotain siihen kylkeen jotain. Setistä tuli sitten tämän näköinen:

Clipboard01.jpg.841bfd8394cb7afe86c72da05af92255.jpg

 

Pitemmittä puheitta hommiin.

Ensimmäiselle legille lähettiin kesäisenä keskiviikkoiltana kauniissa kelissä kohti Riiaa. airBalticilla oli viime kesänä(ja tänäkin kesänä) haasteita Airbus A220:n moottorivalmistajan Pratt&Whitneyn kanssa, ja varaosien puutteen vuoksi osa laivastosta odottelee parempia päiviä ja uusia osia moottoreihinsa. Ja koska airBaltic oli jo sopinut ACMI-operaatioista eri firmoille, niin tämä yllätys sitten jätti loven firman omille lennoille ja puutteita paikkaamaan oli otettava kalustoa jostain muualta. Niimpä tämän lennon operoi romanialainen Carpatair Fokker 100:lla. Tänä kesänähän airBaltic lainannut samaiselta firmalta A319. Se on kyllä huomattavasti mukavempi matkustaa, mutta onhan tässä Fokkerissa ny pirulauta tunnelmaa!  

Tässä noustaan ulkopaikoilta kauniin mintunvihreän takatuupparin kyytiin. 

IMG_6691.thumb.jpg.cc4a67b4aa23b2aaf4744d1308f8b1ba.jpg

On se kaunis

IMG_6697.thumb.jpg.225ac122315946b7a407686839f39d89.jpg

IMG_6698.thumb.jpg.746f8abf22f9d84bfa38bcd570e93922.jpgIMG_6703.thumb.jpg.ed12c9543cc08b46e35f3e8202d91d3a.jpg

Ja siipinäkymää. Vähän on hiekkapuhallutettu lasi mutta antaa olla. Ääniähän tänne tultiin kuuntelemaan.

IMG_6705.thumb.jpg.eb47eb26386ea80a967148158c2e2d4d.jpg

 

Tämä kyseinen yksilö on YR-FZA ja se on valmistunut vuonna 1992 ja ensiksi operoi päälle 10 vuotta American Airlinesille. Sen jälkeen operoi kanadalaiselle JetsGolle hetken aikaa, ennen kuin päätyi itäiseen Eurooppaan operoimaan. Koneen rekkari vaihteli YR-FZA ja ER-FZA välillä muutaman kerran ja operoi ilmeisesti Carpatairilla kokoajan, mutta lensi Moldavian Airlinesin lentoja, kunnes vuodesta 2015 eteenpäin lentänyt näitä Carpatairin Ad-hoc lentoja. Carpatair itsessään on perustettu vuonna 1999 ja vuoteen 2014 asti sillä oli jonkinasteinen reittiverkostokin, mutta siitä eteenpäin lentoyhtiö toiminut pelkästään ACMI-operaattorina. Nykyään laivastossa on yksi A319 ja kaksi Fokkeria. 

 

Lentoonlähtö tietysti sileänä :cool:

IMG_6721.thumb.jpg.d72b5ff9587a2fe8c5cfc9127e2ac9fc.jpg

Sinne jää hiki-vantaa!

IMG_6722.thumb.jpg.49b1e3f30d1cf52b02ae44e9663bcdbc.jpg

 

Vähän oli päässyt likaseksi nappulat yläpuolella, mutta eihän se mitään haittaa!

IMG_6707.thumb.jpg.5a791321a27e1a28fbfaf0c9467267e8.jpg

Kabiinia. Huomaa tommaset metrin paksuset kunnon jakkarat!

IMG_6716.thumb.jpg.9f4452af0efafc2b07eedc3b2bf55c38.jpg

Brändätyt verhot

IMG_6735.thumb.jpg.d7698c841edc03a33ae3d06722ecc315.jpg

 

Vessassa kehotettiin siirtymään kabiinin puolelle. Anna mää nyt rauhassa täällä teen tarpeeni kuitenkin, kiitos!

IMG_20220817_205332_hdr.thumb.jpg.e5eadec00580627f2cc04e6a03bdf4c1.jpg

 

Laskussa Riiaan kiitotie 18:lle illan jo hämärtyneenä

IMG_6740.thumb.jpg.d3a59202136a48910ec0fc908e8cf190.jpg

 

Pikavisiitti nokille. Kapu kysy oonko Hollannista. Kuulemma sieltä käynyt useampikin ilmailuniilo vielä kerran istumassa kotimaansa ylpeydenaiheen kyydissä.

IMG_6747.thumb.jpg.10968652008153fe365e82a15f5e4ba2.jpg

Nopea kuva bussin ikkunasta vielä

IMG_6751.thumb.jpg.23db73f3f65a758545a4657813084636.jpg

 

Tuosta vielä videota tältä legiltä. Onhan tuo äänimaisema vähän eri kun nykymuailman muovikoneissa.

 

Sitten nopea iltapala ja pari kylmää tuopposta vanhankaupungin kuppiloissa ja yöksi hotelliin. Aamulla taksi kentälle ja nokka kohti Osloa. Tästä on tulossa pitkä päivä!

 

Tän enempää ei tuolta RIX-OSL legiltä tullut otettua kuvia. Rullaillaan jo OSLon parkkipaikoille. 

IMG_20220818_144153.thumb.jpg.f0ac46bc7fbf23e1db4de32b1e7f6ba2.jpg

 

YL-CSL oli meidän rekenä tänään. Latvian spessuvärit tässä. HEL-RIX-OSL setti maksoi per hanuri noin 85€. 

IMG_6756.thumb.jpg.5844a8973aa38738d23e479ae4392af1.jpg

 

Muutama tunti Oslossa. Lompakko tyhjennettiin amerikkalaisen pikaruokaravintolan kassaan ja vatsa täynnä hampurilaista on hyvä jatkaa kohti pohjoista.

Seuraavana vuorossa Norjan pisimpiin kuuluva kotimaanlento, SK4478 Kirkkoniemelle. Lentoaika karvan alle 2 tuntia ja lento lennetään lähes kokonaan Ruotsin ja Suomen ilmatilassa.  Perusputte alla ja talon tarjoamat vatsanväänne-kahvit kurkusta alas. 

IMG_6757.thumb.jpg.e3994c293e3690cf32f964fd6c07bfe0.jpg

Pakollinen boardaus-kuva

IMG_6768.thumb.jpg.00d46010faf0941d556cde77c4c6bd85.jpg

 

Jossain Ivalon kohdilla oli pilvipeite

IMG_6780.thumb.jpg.0a9cf1e576939af8a9b47b2326cdcaac.jpg

Mutta pian oltiinkin jo niidenkin pilvien alla. Tässä kuvassa taidetaan olla justiinsa siirrytty Norjan ilmatilaan. Kirkkoniemen kiitotietä 05 lähestyttäessä korkeutta Suomen ja Norjan FIR:n rajalla on usein n. 3000-4000ft. Eli suhteellisen lähellä Suomea toi Kirkkoniemen lentoasemakin. Kaukaisuudessa näkyy myös Venäjä.

IMG_6784.thumb.jpg.5947ef05fe026e0921e92f14dbc8c6eb.jpg

Backtrack asematasolle 

IMG_6788.thumb.jpg.31c3af83aaa0d76f612e57281a5b3c57.jpg

Tämmösellä tultiin. Päälle 20v vanha 737-700. Operoinut Braathensilla ja SASsilla koko ikänsä. Hintaa tälle hypylle tuli n. 26€ per sierain. SASsin nuorisohinnat ovat välillä ihan kivoja juttuja.

IMG_6801.thumb.jpg.81b590c2442be31cb2a3bde18d987ca7.jpg

 

Jätettiin aika tiukille siirtyminen seuraavalle lennolle. Vain 1h 5min oli transfertime ja koska lennot oli eri lipuilla niin olihan siinä pienoinen riski, että missaisi tämän, jos SAS olisi jostain syystä päättänyt saapua myöhässä. Onneksi ohjeet oli suhthelpot heti saapuessa.

IMG_6800.thumb.jpg.1ed8cc4fee29d2cd06deeefbdda79cf8.jpg

Eipä toi Kirkkoniemen lentoasema kovinkaan iso ole. Mutta ajaa asiansa. Pitihän se groundside käydä katsastamassa ja haukkaa vähän Pohjoisnorjan raikasta ilmaa ulkona.

IMG_6807.thumb.jpg.a1059856200f496a9ff72bf62bb8451a.jpg

 

Terminaalin kellot eli vähän omaa aikaansa, mutta hällä väliä. Eipä täältä kauheasti ollut enää lentoja ja airside on muutaman sadan neliön kokoinen, joten ei voi missata lentoa kyllä.

IMG_6842.thumb.jpg.e9a83e9f0a9aa94ce9b1075f9b1bc0a1.jpg

Tämmönen vehje oli saapunut. Vähän alkaa pelottaa meneekö liian pimeäksi ja jääkö maisemat katsomatta kokonaan. Pilvisyyskin vähän pelottava. Saas nähä

IMG_6835.thumb.jpg.622892dfd522a55bb8a5c588e15bddc2.jpg

Sitten koneeseen. On se aika söpö toi De Havilland Canada DHC-8-100. LN-WIA rekkarina ja se on toimitettu Wideroelle 1993 ja lentänyt siitä asti. Ilmeisen luotettava vehje siis! Ties kuinka monta sektoria tälläkin kapistuksella on ajettu.

IMG_6845.thumb.jpg.33f072298474f339f0724490668e7b17.jpg

 

En tiedä mitä kieltä on "Lentohamina", mutta mitäpä väliä sillä on. Voisin ottaa käyttöön

IMG_6848.thumb.jpg.c45c4d304176576ac0e46e369fb5f041.jpg

 

Seuraava setti on siis Norjan valtion verorahoilla tukema reitti Kirkkoniemeltä Tromssaan muutaman stopin taktiikalla. Lähtöaika oli 21:05 paikallista aikaa ja saapuminen Tromssaan 00:30 yöllä. Pysähdykset järjestyksessä: Vadsø(VDS), Vardø(VAW), Berlevåg(BVG) ja Hammerfest(HFT). Olishan niitä helpompiakin tapoja päästä Tromssaan Kirkkoniemeltä, mutta eihän se olis yhtä kivaa. Tällekkin välille Wideroe(tai siis Norjan valtio) tarjoaa nuorisolippuja. Kaikki 5 legiä kustansi 50€ henkilöä kohden. 

Matkustajina tällä välillä oli selkeästi ihmisiä, jotka tätä bussikyytiä käyttää lähes päivittäin. Etenkin ensimmäinen legi Vadsohon oli ihan tupaten täynnä ja koska Wideroella ainakin nämä pikkudashit täytetään ilman allokoitua penkkiä, tyydyin viimeisen rivin keskipaikalle. Eli mun istumapaikalta oli suora pääsy eteen käytävälle, 5 penkkiä vierekkäin vikalla rivillä. Ihan kuin olisi ollut HSL:n bussissa iltaruuhkassa. Joillakin matkustajilla oli päällä paikallisten supermarkettien työvaatteita, joten tätä yhteyttä selkeästi käytetään bussin tapaan. KKN-VDS välillä ilma-aikaa oli n. 9 minuuttia, kun autolla sama matka kestää melkein 2,5h. 

 

Oiskohan tää kuva otettu Vadson asemalta, kun väki alkaa vähentyä. Iso osa jäi tässä pois, muutama taisi tulla kyytiin lisää. 

IMG_6851.thumb.jpg.d43d480d11ba6c9eec35f6c6addfc701.jpg

 

Pilvisyys vaan lisäänty pikkuhypyllä. Talojen välistä voi nähdä vuonon toisella puolella olevat kukkulat. Siellä jossain on Kirkkoniemi.

IMG_6853.thumb.jpg.f307cd0bebc3d2f674ca517a39102119.jpg

 

Kävin lentoemolle(joita kyydissä oli 1kpl) sanomassa, että olen itsekin alalla töissä, mutta ihan erilaisessa ympäristössä. Hän sitten ehdotti että käy kysäsee edestä, jos olis ok mun istua yks legi etupenkillä.

Peukkuhan sieltä tuli. Oli mukavaa lystiä seurata tällästä operointia!

IMG_6858.thumb.jpg.c9f2cf6581d41f1c51f0200a4e02cc3c.jpg

Lähdön jälkeen luonto antoi kauneintaan

IMG_6863.thumb.jpg.e793fd097b1e06de66b55816ca14d681.jpg

Autopilotti hetkeksi päälle. 2000ft korkeus ja visuaalisesti tätä legiä operoitiin. En muista enää keskusteltiinko asiasta miehistön kanssa, mutta ilmeisesti vetävät kuitenkin IFR plaanilla, mutta käytännössä tälläsellä kelillä ajetaan visuaalilähtö ja visuaalilähestymiset. Voi olla että muistan toki ihan väärin ja että lennot todellisuudessa ajetaan ihan VFR:näkin. Miehistön basena toimi Tromssa ja päivän setti kulki TOS-KKN-VDS-VAW-BVG-HFT-TOS. Helppoa ja kivaa?

IMG_6864.thumb.jpg.a2470adf8513c9f5d3ebc8c14fa701fc.jpg

 

Tässä vielä screenshot videolta puhelimennäytöltä laskusta. Miehistö oli todella ystävällistä! Lento kulkee Vadsosta itäänpäin ja normaalisti Vardohon lasku suoritetaan oikealla kaarrolla suoraan perukselta loppuosalle kiitotielle 15 tai vasemmalla kaarrolla kiitotielle 33. Kippari oli sen verran ystävällinen, että taituroi kauniin lähestymisen kentän yli ja siitä 270 asteen käännös vasemman kautta finaaliin kiitotie 15.

IMG_20220818_215239.thumb.jpg.3378af4639192fc05542752978b171eb.jpg

 

Backträkkäilyä

IMG_6869.jpg

Annoin kaverin kanssa kokea vastaavan kokemuksen seuraavalla legillä. Itse siirryin etuosaan matkustamoa ja ihailin hitaasti hämärtyvää myöhäiskesän iltaa.

IMG_6877.thumb.jpg.0e0abbb5d4de70dc6ef44a0dcccb72f5.jpg

Joku varmaan osaa sano mikä pitäjä kuvassa on 

IMG_6880.thumb.jpg.7d30a732c028152365783c81cfa66541.jpg

Laskussa Berlevågiin. Karua ja kaunista.

IMG_6887.thumb.jpg.668a6307600870c626cd51d50d34c6a0.jpg

Tässä ollaan muistaakseni Berlevågissa. Alkaa pimeentyä. Ei riitä valovoima enää kamerassa, joten ei tän enempää kuvia oikeen tullut. Seuraava legi kulki Hammerfestiin, jonka kenttä oli kyllä pirun nätillä paikalla. Muutenkin koko setti on aivan hemmetin nätti. Kauniita maisemia ja kiva seurata operointia sivusta. Iso suositus :thmbup:

IMG_6892.thumb.jpg.a0eb30fb0b8e07a7b48d126332ef0208.jpg

Tässä odotellaan matkustajia. Sen verran ajoissa oli meijän lentävä ruuhkabussi, että matkustajat eivät olleet vielä edes tulleet kentälle.

IMG_6894.thumb.jpg.7fa509a709e5b8f5373b31ff6226679b.jpg

Noh, löyty sieltä vielä joku kuva.

IMG_6908.thumb.jpg.abf8e023ecd1d44a42cd5864b20a2ec8.jpg

Tässä ollaan jo Tromsassa. Kello jotain vähän päälle 12 yöllä. Alkaa jo elokuussa olee sen verran hämärää, että pari viikkoa myöhemmin ei olis varmaan mitään nähnyt ikkunasta enää. Jos joku haluaa tämän setin käydä ajamassa, niin kannattaa mennä lähellä juhannusta. Ehkä heinäkuukin on vielä ihan ok aikaa, mutta elokuun loppupuolisko alkaa olee jo vähän turhan pimeetä. Tää kyseinen hyppely tehtiin 18.8.2022 joten tässä osviittaa kuinka pimeetä tuolloin jo oli.

IMG_6915.thumb.jpg.80635b1b7d68cf9b8119eefa9c2f6c96.jpg

 

Ei niinkään halvalla taksilla Tromssan keskustaan ja yöksi kaupungin halvimpaan majapaikkaan. Kebabbi jostain lähiräkälästä oli melkeen 20€ muistaakseni, joten Norjassa vedettiin vähä sniiduillen. 

Seuraavana päivänä oli aikaa Tromsossa vielä jonkin aikaa. Lento oli vasta myöhemmin iltapäivällä joten kerkesi edes vähän katsella miltä se Tromssa näyttää auringonvalossa. 

IMG_6932.thumb.jpg.23de37f23ff3807edb7ed8d4b85c8a93.jpg

Tälläinen oli kyytinä tänään. Huomattavan helppo ja riskitön päivä tänään verrattuna edelliseen, jolloin oli 7 legiä kolmelle eri lipulle ostettuna. Nyt helppo Tromssa-Trondheim-Oslo setti. Suoraankin olisi Tromssasta Osloon toki päässyt, mutta samaan hintaan saa stopin Trondheimissa, joten miksi ihmeessä ei? TOS-TRD-OSL 61€ per naama.

IMG_6958.thumb.jpg.ded75db084b5f57c3e340730d2aa2729.jpg

Boordailua. OY-KAR. Kyseinen yksilö toimitettu IndiGolle v 2007 ja sieltä siirtynyt SASsin riveihin 2013. Jonkin aikaa oli työttömänä maassa lepakkotaudin aikoihin. 

IMG_6968.thumb.jpg.c6b2d5581bceaa8a2fa67f09b63934cf.jpg

Komeet on maisemat! (ja nousukulma)

IMG_6977.thumb.jpg.a3e9df29fda879198f7e6b5adfb87ab3.jpg

Mentiin pummilla hyvin edullisesti yks pysäkki Trondheimin kentältä pohjoiseen. Äkkiä pizzat massuun ja puolikiireessä käveltiin takaisin terminaalille. Tuolla olisi kiva spottailupaikka, mutta aika oli käydä vähiin, niin tyydytään tämmöseen kuvaan. Tässä nyt jo kadonnut pala historiaa. Flyrrin MAX laskussa.

IMG_6997.thumb.jpg.b23b75cd03f0c8e97472c9d58a87fc01.jpg

TRD-OSL ei mitään erikoista, käytäväpaikka ja lentoaikaa joku 30min. Tässä jo OSLossa. 

IMG_7000.thumb.jpg.ff331a5efb947d2ad0a162e023cd6b46.jpg

Hotelliin Radissoniin kentän viereen ja untenmaille hyvissä ajoin. Seuraavasta päivästä tulossa taas vähän turhan pitkä. Mikä ihme juttu, että skandinaaviseen designiin kuuluu mahdollisimman pienien ikkunoiden tekeminen hotelliin. Huoneessa 5m leveä seinä ja n 40cm leveä ikkuna lattiasta kattoon. Wau wau hienoa designia. No, näky sieltä platalle huiman paljon x)

IMG_7008.thumb.jpg.38fac4c3f6d588cb7ad8b139fdbd277f.jpg

 

Huomenta vaan, seuraavana testissä B787 ja NORSE. B787:lla olen jo pari kertaa matkustanut, mutten vielä Norsella. Vähän outo firma voisin väittää. Ilmeisesti Ctrl+C Ctrl+V Norwegianin long haul operoinnista, mutta en osaa sen enempää sanoa yhtäläisyyksistä, kun en Norskin lonkkareita koskaan kokeillut. Mutta konseptina siis halpalentoyhtiö, joka lentää B787:lla Oslosta ja Gatwickistä Amerikkoihin. Wikipedia osaa sanoa, että heillä on base myös JFK:llä, ja syksyllä Fort Lauderdalen base siirtyy Miamiin. Olen ymmärtänyt, että firmalla voisi pyyhkiä paremminkin, ja jotain haasteita on tässä(kin) lonkkarihalppiksen starttaamisessa. Mene ja tiedä. 

Hotelli oli ilman aamupalaa, joten maksettiin sitten perse kipeäksi leivästä ja kahvista. Noh, tyhmästä päästä kärsii koko pankkitili.

IMG_7010.thumb.jpg.70dc1d13a7592cd785a8667085841f6b.jpg

Boordailua. Jos oikein muistan, niin lento oli jonkusen verran myöhässä. Boardausprosessi kesti varmaan 6 viikkoa ja oli niin hidasta että olisi kiireistä miestä alkanut ottaa pannuun. Noh, me oltiin "lomalla", niin mikäs siinä.

IMG_20220820_091018_hdr.thumb.jpg.074e5e867b92362902b0463e5cea9f3f.jpg

Driimlainerin siipeä

IMG_20220820_091029.thumb.jpg.d3dc5ff459bf1435b12f85e635efe3c3.jpg

 

Toinenkin siipi löytyi

IMG_20220820_091556.thumb.jpg.f0748fde72df3bcf7b4030941ed12ae0.jpg

Lentoaikaa päälle 1,5h. 2022 kesällä Norse lensi OSL-LGW legejä, nyt ei taida enää lentää tätä lyhyttä väliä. Sopi siis toimivasti meidän kotiinpalua varten. Kotimainen olisi tarjonnut OSL-HEL väliä jonnekkin 100€ hintaan, joten yritettiin ettiä muuta kyytiä kotiin. Lontoon kautta taisi olla halvin, ja pääse kokeilemaan tätä konseptia. Koneena toimi LN-FND, joka on toimitettu 2018 keväällä Norwegianille, ja parin vuoden seisomisen jälkeen Norse ottanut käyttöön maaliskuussa 2022 tämän työjuhdan. Aika mitäänsanomaton viihdepaneeli. Pieni näyttö jne, mutta minkäs sille voi. Lyhyt lento niin  ei niinkään väliä. En itse henkilökohtaisesti vaan syty näille halppislonkkarifirmoille. Lätäköiden ylittämisessä pitää vielä olla sitä glamouria, joten jos pidemmälle lähtisin, niin katselisin kyllä muut firmat ensiksi. Tämä lento maksoi vähän päälle 30€ henkilöltä, joten saanee kelvata nyt. En voi valittaa.

IMG_20220820_094219.thumb.jpg.cd3997a9d6396c5de76776b77283f636.jpg

Jalkatila ihan ok. 

IMG_20220820_094231.thumb.jpg.90109cf6320b3ad4c2a73e31c745baf7.jpg

Kabiini oli noin puolillaan. Viihdepaneelit ei vissiin miellyttänyt väkeä, kun niin monella pois päältä.

IMG_20220820_101257.thumb.jpg.dec46840453c1415976d765a80b46a0b.jpg

 

Gatwickissä vastaan tuli muutakin halppislonkkarikalustoa. Onkohan se oikiasti toimiva konsepti? 

IMG_7015.thumb.jpg.4d4c4a70f5264b532f7276780059a91e.jpg

Junalla keskustaan ja siellä olikin ruuhkaa. Tämä oli vielä sitä aikaa, kun oli korona vasta takana ja suomijuntti pelästy ihmismassoista. Pakolliset nähtävyydet läpi ja Five Guysisstä vatta täyteen. 

IMG_7024.thumb.jpg.c16458a73bd7f74ab64bdac09c726571.jpg

 

Heathrow'lle. Muttei tietenkään lentäen sieltä pois. Hyh, sehän olisi kallista. Metro Hatton Crossille ja niitylle ihailemaan 27L:n laskeutuvaa kalustoa.

Cathayn A350 on kaunis kyllä.

IMG_7038.thumb.jpg.352d1d932e3bf14eef144f01d088be64.jpg

Eväät mukana

IMG_7042.thumb.jpg.27f76ceba2eea0186bba26c9f76b2c16.jpg

Pikkupulkka

IMG_7057.thumb.jpg.7f29c004df6e82385f7a77dc9558b116.jpg

Väkeä oli tullut viettämään kaunista lauantai-iltapäivää 

IMG_7090.thumb.jpg.f89b02ae70b3ea505322767725427a89.jpg

Auringonlaskussa Virginin A350

IMG_7130.thumb.jpg.cd2edac5c9eacd1d0601f1897da90e45.jpg

 

Sitten Lontooseen takasin metrolla ja "muutama" kylmä lisää ja aamuyöllä Stanstediin bussilla. Just sellanen Ryanair kokemus :) Melkein tarvittiin saattopalvelu koneelle, kun oltiin fyysisesti niin kuolleita koko päivän temmellyksistä ilman yöunia. Hintaa STN-HEL välille tuli n. 100€ kahdelta, johon kuului istuinpaikkavaraus ja bussi keskustasta kentälle. Yllättäen bussi oli halvempi ostaa Rynkyn sivuilta lennon yhteydessä, kuin erikseen.

IMG_20220821_052952.thumb.jpg.f6b2e0ec7ef10c39a03e69618a5ffd84.jpg

Euroopan lempilentoyhtiö:cool:

IMG_20220821_054303.thumb.jpg.56d92084d9b15f911e16446642103930.jpg

 

 

Siinä kaikki tällä kertaa. Katsotaan sitten 10 vuoden päästä jos taas laittaisi jotain stooria! Haastan muutkin laittamaan stooria tänne! Ja ylläpidolle voisin lähettää toiveen, että Matkakertomukset(tai miksei koko valokuvat-osio)-kuvaosio palautettaisiin siihen malliin, millainen se oli silloin ennenvanhaan. Se oli paljon parempi kuin se nyt on, joten tääkin tuli tänne vapaan keskustelun puolelle. 

 

Oikein hyvää juhannusta ja alkavaa kesää kaikille!

 

 

 

 

 

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Miko Verno
14 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jumantsuikka, olipa hieno juttu kuvineen, Hankonen on ollut hyvä esikuva. Ei muuten häpeä yhtään tämä "copy cat" stoori esikuvilleen. Ei olisi kirjoittajaa tiennyt, jos ei olisi nimeä huomannut.  Ja se kysytty paikka on tietysti Båtsfjord, ainoa edes jonkin kokoinen kylä tuolla välillä.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No oli kyllä hieno stoori, eikä tosiaan tarvitse yhtään vähätellä! Minua on pitkään kiinnostanut toi Dash-hyppely Norjassa. Ehkä tässä joku päivä vielä..

PS.Yksi jo tammikuu-helmikuussa tehdyn reissun stoori on työn alla ja seuraavaa kahta reissua jo pukkaa matkustettavaksi. Pitää saada lisää maita, kun Rodney taitaa vielä johtaa :laugh:

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä Miko Verno teki valtavasti laadukasta kuvajournalismia ja matkakertomuksia joskus noin kymmenen vuotta sitten. Olenkin kaipaillut vastaavan laatuisia sen jälkeen. Se valokuvien julkaisu muuttui erilaiseksi kun tämä keskustelualusta muuttui. Nyt oli todella mielenkiintoinen matkakertomus, äläpäs Verno karkaa mihinkään...

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipa erinomaisen hyvä setti, kiitokset👍 Ja tasan samaa mieltä siitä että vanha konsepti kuvien/kertomusten suhteen takaisin: nykyinen on umpisurkea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6/21/2023 at 17.32, Pauli Hankonen kirjoitti:

PS.Yksi jo tammikuu-helmikuussa tehdyn reissun stoori on työn alla ja seuraavaa kahta reissua jo pukkaa matkustettavaksi. Pitää saada lisää maita, kun Rodney taitaa vielä johtaa :laugh:

Hieno pläjäys! Tärkeintä ei ole nopea perille pääsy, vaan mahdollisimman monta legiä. Muistuu mieleen oma neljän legin lento yhdellä työmatkallani Pakistanissa PIA:n F27:lla Islamabadiin. Suoraankin olisi päässyt jetillä.

Pauli, olet todennäköisesti jo ohittanut minut. Listani 120 maata sisältää muutaman Ranskan ja Iso-Britannian merentakaisen alueen (mm. Uusi Kaledonia, Hong Kong, jne)

Minulla on ollut plaanissa jo muutama vuosi Balkanin ja kaalimaiden reissu lähinnä raideliikennettä käyttäen. Siinä tulisi tusina uutta maata Euroopassa, kun vielä kävisi Ukrainassa. Eli sillä pääsisin jo yli 130 maan. Sitten vielä Malta, San Marino, Lichtenstein, Luxemburg, Monaco ja Andorra, niin 140 alkaisi häämöttää.

Rodney :cool:(viimeksi ulkomailla Renossa vajaat neljä vuotta sitten)

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 hours ago, Jorma Kosonen said:

Pauli, olet todennäköisesti jo ohittanut minut. Listani 120 maata sisältää muutaman Ranskan ja Iso-Britannian merentakaisen alueen (mm. Uusi Kaledonia, Hong Kong, jne)

Olemme tasoissa 🤝 Olen juuri juhlimassa maata numero 120 täällä jossain Intian valtamerellä. Raporttia tulee myöhemmin, mutta ensin pitää saada veistettyä tammi-helmikuun vaihteen nousevan auringon raportti alta pois 🫣

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään