Mika Laakso

Hansa ja Fouga kuvat

22 viestiä aiheessa

Sain pari valokuvaa ym.

Hansa valokuva 80 x 53mm. Tunnistaako kukaan koneyksilöä / lentäjää?

Fouga valokuva 110 x 85mm. Tunnistaako kukaan koneyksilöä / lentäjää?

Laukkasen Fouga-kirjassa mainitaan Ilves tunnus ainakin koneille FM-25, -40 ja -61

Ilmavoimien Mekanikkokoulun lyhennetyn kurssin (sotakurssin) N:o XXI. 

Mek. oppilas Asser Saarinen

Todistus jäljennös. Paperi isompi kuin A4, liite kahtena kappaleena,

Kuka oli Mekanikkokoulun johtaja Majuri Santahamina 8/1940, nimi puuttuu kopiosta?

skannaus0038 Hansa.jpg

 

skannaus0039 Asser Saarinen 1.jpg

skannaus0040 Asser Saarinen 2.jpg

skannaus0037 Fouga uus.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
vaihdettu parempi kuva
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hansa-kuvassa ei ole mitään tunnistuskohtaa, edes ns. "elämän lankojakaan" ei pysty havainnoimaan kuvasta. Pasi saattaisi tunnistaa laskuvarjon remelien perusteella varjotyypin...

Mitä tulee Mekaanikkoulun todistukseen, laitan lainauksia suoraan kirjasta Lentokonetekniikan vaiheita (Lentotekniikan kilta ry 1992): Sivu 65: "1939 lokakuun 20. päivänä mekaanikkokoulu siirtyi Santahaminasta Tampereelle, jossa pidettiin luentoja Metsolan kansakoululla. 1939 kapteeni P-E Ahonius tuli opetusupseeriksi, luutnantti Siren siirtyi pois." Kurssit nimettiin Sotamekaanikkokursseiksi (vastasivat apumekaanikkokursseja): Kurssi 17 pidettiin vielä Santahaminassa ajalla 4.9.1939-3.1.1940. Kurssi 18 pidettiin myös Santahaminassa 25.10.39-3.1.40. Kurssi 19 oli jo Tampereella 4.1.-9.3.40. Kurssi 20 Tampere 20.2.-8.5.40. Seuraavana oli sitten Asser Saarisen kurssi N:o 21 (XXI) Tampere 12.3.-31.5.1940. Kurssi 22 oli jälleen Santahaminassa. Ilmavoimien Mekaanikkoulun johtajana toimi majuri Yrjö Könni vuosina 1933-41.

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Hansa-kuvassa ei ole mitään tunnistuskohtaa, edes ns. "elämän lankojakaan" ei pysty havainnoimaan kuvasta. Pasi saattaisi tunnistaa laskuvarjon remelien perusteella varjotyypin...

Näyttää vahvasti Irvin varjolta.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Pasi Pirttikoski kirjoitti:

Näyttää vahvasti Irvin varjolta.

Irving sopii oikein hyvin Hansa-aikaan!

Olen parikymmentä vuotta sitten kirjoittanut muistiinpanoihini silloisessa Sota-arkistossa, että kansio F51. IlmavE/Tekn.tsto v. 1927, sisältää pöytäkirjan, joka koskee Kjellberg & Hedberg Aktiebolagilta saatuja Irving-laskuvarjoja: Ohjaajavarjot 15 kpl. n:ot 7693-7707, tähystäjävarjot 8 kpl. n:ot 7708-7719 ja harjoitusvarjot 7 kpl. Vastaanottopöytäkirja oli laadittu 11.1.1927 Santahaminassa jääk.kapt Tenléniuksen, kapt Railion ja ins.kapt Hallamaan toimesta.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Esa Muikku kirjoitti:

Näkyykös Fougan numero sivutuulilasin alla?

 

Aivan kuin erottuisi ensimmäisenä numerona 2. ? Omista valokuvistani löysin ilves-tunnuksilla koneet: FM-5, -7, -14, -21, -26, -33, -37, -40, -50, -51, -53 ja FM-82.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Esa Muikku kirjoitti:

Näkyykös Fougan numero sivutuulilasin alla?

Ei paljon helpota suurennos..?

20230707_181802.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saisitko Mika tehtyä paremman ja tarkemman osasuurennoksen pilotin kasvoista. Vois (ehkä) auttaa asiaa…

Jukka

C92E77F6-890B-428C-9303-E54B32157B74.png

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös ainakin FM-4, 25, 38 ja 61 olleet kissakuosissa. Voisiko lentovarusteista (jos autenttiset) päätellä ajankohtaa? Ainakin vaatetus tuo mieleen paremminkin 50-luvun kuin myöhemmät ajat.. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 tuntia sitten, Risto Suomala kirjoitti:

Voisiko lentovarusteista (jos autenttiset) päätellä ajankohtaa? Ainakin vaatetus tuo mieleen paremminkin 50-luvun kuin myöhemmät ajat.. 

 

20 tuntia sitten, Juha Lampi kirjoitti:

Harmaa G-huuva ja ”hopeakuuppa” taattua 50-luvun brittimuotia ;)

Karjalan Lennoston Historia 1918 - 1980 mukaan, saapuivat ensimmäiset Fouga Magisterit lennostolle Rissalaan v. 1960.

En tiedä, onko tästä juurikaan apua FM-lentäjän varusteiden tunnistamisessa. Jokainen ilmavoimien yksikkö täytti tällaisen "Lentovarustetilanne ilmoituksen" että "Lentovarustekalusto ilmoituksen". Luettelosta löytyy (lähes) kaikki ilmavoimien tähän kategoriaan kuuluva materiaali. Tuolloin oli lentopäähineitä käytössä useampaa mallia mm. "radiopäähine m/FM", mutta lentokypäriä oli vain m/Mk 1A -malli.

Esimerkkinä Yhteyslentueen varusteet 1.1.1962:

IMG_0683.thumb.JPG.acbc2f4355580323c4b72aecbf56e0ed.JPGIMG_0684.thumb.JPG.33e3bbe8e0cdd6cd4f32acbc1c3bada8.JPGIMG_0685.thumb.JPG.1753c6728072a202ef1275a3858e8665.JPGIMG_0686.thumb.JPG.e642c6b52e75b6cc90adf1f936bb9501.JPGIMG_0687.thumb.JPG.25d6e5f354bf90499b3aa15f63a53528.JPG

Lähde: Kansallisarkisto. 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko numeroilla joku lähtien (YYYY-MM)?

858_0000.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Tapio Heinomaa
alkaen -> lähtien
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fougamme olivat alkuperäiset ranskattaret: FM-1 - FM-18 ja Suomessa kootut: FM-21 - FM-82. Tuossa kohtaa konetta on pelkkä numerointi riittänyt.

Rissala 1991:

 

IMG_4757.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(sivujuoni - ilveksen sijainnissa ja muodossa sattaa olla pieniä yksilökohtaisia eroja? Ks. ylläolevan '33':n ilveksen sijainti/häntä ja alkuperäisen kuvan tupsuhäntä...)

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger
typot
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7.7.2023 at 17.07, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Aivan kuin erottuisi ensimmäisenä numerona 2. ? Omista valokuvistani löysin ilves-tunnuksilla koneet: FM-5, -7, -14, -21, -26, -33, -37, -40, -50, -51, -53 ja FM-82.

Tässä yksi kuva FM-7 koneesta.

24b.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9.7.2023 at 15.09, Tapio Heinomaa kirjoitti:

Onko numeroilla joku lähtien (YYYY-MM)?

Ensimmäiset Fougat (FM-1 - 3) vastaanotettiin ilmavoimille joulukuussa 1958. Valokuvien ja kirjoitusten perusteella, saivat nämä koneet "nokka"numerot jo 50-luvun puolella. Ilmavoimille luovutettiin/vastaanotettiin uusia FM-koneita tämän jälkeen aina vuoteen 1967 saakka.

Mikan FM-kuvan ajankohdalle on oma veikkaukseni 1960-luvun alkupuoli?

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Mikä tapaus? :o

Mika, käyttäisin paremminkin sanamuotoa ”mikä tapahtuma?”. Fouga näyttää olevan näytillä yleisölle jossain ilmailu- tai ”maatalousnäyttelyssä” ja asetettu tuollaiseen vauhdikkaaseen ”lentoasentoon”. Siinähän näkyy uteliaita siviilejä kurkkimassa ohjaamoon. Ja pikkupoika maassa odottaa vuoroaan. Taustalla näkyy ilmatorjuntatykki ja muuta armeijan kalustoa.

edit: it-tykki näyttää olevan 35 ItK 58 eli 35-millin kaksiputkinen sveitsiläinen Oerlikon automaatti-ilmatorjuntakanuuna voimalaitteineen ja tutkavaunuineen. Tuttu peli Oulun inttiajoilta -80-luvun alusta. Oerlikon ei ollut kylläkään meidän saapumiserän varsinaista koulutuskalustoa, vaikka siihen kyllä lyhyt perehdytys annettiin. Meillä oli pääkalustona 23-millin Sergeit ja vanhat sodat kolunneet 40-millin Boforsit kakkosaseina. 

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
lisäys
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Mikä tapaus? :o

Kuva on isäni ottama. En tiedä kuvausvuotta. Paikka taitaa olla Turussa Artukaisissa Farma maatalousnäyttelyssä.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän kuvan olen ehkä laittanut ennenkin. Otin tämän kuvan aikoinani itse omalla kameralla.

Olkoon kuvan nimi viisi Fougaa muodostelmassa: 

36.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä päiväkäsky tietona mekaanikkokurssi 21:n oppilaiden nimet ja heidän sijoittumisensa joukko-osastoihin. Pohjana Mika Laakson laittama Asser Saarisen todistus, jossa numerot/keskiarvo ovat varsin hyvät (eikä että todistuksessa lukisi: Käytös: IHMEELLINEN ja ruokahalu: MAHTAVA):). Mekaanikkokoulun johtaja oli tuolloin majuri Yrjö Könni, joka allekirjoitti mainitun päiväkäskyn.

64b3a6c179617_MekSaarisentodistus.thumb.jpg.1745dc1533a17d004e29be70ca012f83.jpg64b3a6c26622d_MekSaarisentodistus2.jpg.83ffa142a62ee20c3ce97edf0385c4b4.jpgIMG_0884.thumb.JPG.7f9f7aca3c2526359fb1e8064af5b942.JPGIMG_0885.thumb.JPG.a94dd5c3466b5919e591878af77dd72f.JPG

Päiväkäskyn sivut: Kansallisarkisto.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään