Tatu Kantomaa

Puhutaanpa ohjaimista

37 viestiä aiheessa

Minua on kiusannut jo pidemmän aikaa, kun en oikein saa MSFS säädettyä ohjaimia mieleiseksi. Toki eri koneet ovat myös erilaisia, joten olen päätynyt tekemään erilaisia profiileja, joita pitää sitten vaihdella. Mutta ongelmana siis se, että tuntuvat yleensä aivan liian herkiltä nämä ohjaimet, eikä kaikissa ohjaimissa ole mahdollista millin tarkkuudella tehdä liikkeitä. Juu on käyriä ja kaikkea, mutta löysin sitten tällaisen vinkin, mikä saattaa olla itse asiassa varsin toimiva. Eli tikulle/yokelle lineaarinen asetus. Näin liike on tasaista koko matkalta. Tämän jälkeen herkkyyttä rajoitetaan asettamalla Extremity dead zone parikymmentä prosenttia plussalle. (Kuvassa minun Feniz profiili ja toki siinä on 29%) Tämä siis vaikuttaa siten, että lentokoneen ohjaimen liikeradasta poistuu molemmista päistä tuo prosenttimäärä, eli minun esimerkissäni Fenix ohjaimista minulla on käytössä 70%. En ole kokenut, että on koskaan pitänyt vetää tikku ihan tappiin, joten tämän verran voi uhrata. Nyt siis liike on tasaista ja voin tehdä vähän isompia liikkeitä tikulla, mikä tekee ohjaamisesta tarkempaa.

Tätä on vähän hankala selittää, mutta jokaisen on helppo kokeilla. Profiileita voi tehdä niin paljon kuin jaksaa siellä simun Controls asetuksissa.

Screenshot-(863).jpg.40dbbb39ebf22d35732f7d697e196c17.jpg

8 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä tein aikojen alussa pari kolme erilaista profiilia, mutta joo - olen kuitenkin päätynyt lentämään yhdellä ainoalla profiililla, jota muokkasin täälläkin esiteyllä tavalla. Itselläni on ikivanha CH Productsin Flight Sim Yoke ja toistaiseksi - korostan toistaiseksi - se on toiminut yllättävän kohtuu hyvin.

Vähän sivuun aiheesta, mutta tässä on laukeillut kaikkea vanhaa ja vähän uudempaakin laitetta. Alkuviikosta totesin, että hiiri (Logitech M705) käyttäytyy erittäin kummallisesti ensin normaalikäytössä ja sitten simussakin. Toisti toimintoja tuplana ja joskus triplana. Tekstiä kopioidessa esim. Muistiosta katosi osa ja loppu meni aivan sekaisin. Epäilin Windowsissa olevan jotakin omituista vikaa, mutta kokeiltuani asiaa läppärin hiirellä asia ratkesi. Sama kävi saman firman näppäimistölle tässä jokin aika sitten. Olin jo aikeissa asentaa Windowsin uusiksi.

Hankin tilalle ehkä turhankin monitoimisen Razerin laitteen, mutta tuntuu toimivan todella hienosti.

Palatakseni asiaan niin tämän suuntainen keskustelu on tervetullut vaikkakin ohjainkirjo on monimuotoinen. Aina näistä jotain vinkkiä löytää - uskoisin näin. Ainut ongelma lienee se, että foorumi on melkoisen hiljainen johtuen ehkä näistä uusista keskustelualustoista tai sitten "vanha kaarti" on siirtynyt sivuun tai uusien harrastusten pariin.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Rolf Niemi kirjoitti:

Minä tein aikojen alussa pari kolme erilaista profiilia, mutta joo - olen kuitenkin päätynyt lentämään yhdellä ainoalla profiililla, jota muokkasin täälläkin esiteyllä tavalla. Itselläni on ikivanha CH Productsin Flight Sim Yoke ja toistaiseksi - korostan toistaiseksi - se on toiminut yllättävän kohtuu hyvin.

Sama täällä. Minua vain on ärsyttänyt tuon Flight sim yoken herkkyys.... älyttömän pienillä liikkeillä pitäisi lentää, eikä se tunnu oikein hyvältä. Tällä yllä mainitsemallani systeemillä sain taltutettua yoken huomattavasti siedettävämmäksi, ainakin B787 ja PMDG 737 tuntuvat nyt hyviltä. Himottaisi Thrustmasterin Boeing Yoke, mutta ei nyt, tai ei vielä. ;D

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 hour ago, Tatu Kantomaa said:

Sama täällä. Minua vain on ärsyttänyt tuon Flight sim yoken herkkyys.... älyttömän pienillä liikkeillä pitäisi lentää, eikä se tunnu oikein hyvältä. Tällä yllä mainitsemallani systeemillä sain taltutettua yoken huomattavasti siedettävämmäksi, ainakin B787 ja PMDG 737 tuntuvat nyt hyviltä. Himottaisi Thrustmasterin Boeing Yoke, mutta nyt, tai ei vielä. ;D

Sama juttu ärsyttänyt pitkin matkaa. Täytyypä kokeilla Tatun konstia👍.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
17 tuntia sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti:

Sama täällä. Minua vain on ärsyttänyt tuon Flight sim yoken herkkyys.... älyttömän pienillä liikkeillä pitäisi lentää, eikä se tunnu oikein hyvältä. Tällä yllä mainitsemallani systeemillä sain taltutettua yoken huomattavasti siedettävämmäksi, ainakin B787 ja PMDG 737 tuntuvat nyt hyviltä. Himottaisi Thrustmasterin Boeing Yoke, mutta ei nyt, tai ei vielä. ;D

Joissakin kohdalle tulleisa Tuubi-videoissa olen nähnyt erittäin mielenkiintoisia ohjaimia, mutta saattavat olla itse tehtyjä. 3D-tulostin ja elektroniikka hallussa, niin saa mitä haluaa. Täytyy kokeilla tuota sinun säätöäsi. Tämä FS Yoke on tällainen yleislaite, joka ainakin vanhemmissa simuissa toimi kaikissa koneissa, mutta nythän meillä on mitä säätää ohjainasetuksissa. Tumpeloille se ei kyllä ole mikään paras asia - puhun siis itsestäni;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vilkaisin omaa asetustani kun muisti on mitä on ja joo - olen tehnyt tällaiset enkä viitsikkään mennä noita muuttelemaan kun toimivat ainakin kohtuu hyvin.

Nimetön.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
8.7.2023 at 16.08, Tatu Kantomaa kirjoitti:

Himottaisi Thrustmasterin Boeing Yoke, mutta ei nyt, tai ei vielä. ;D

Ostin tuon Yoken ja kaasuyhdistelmän heti kun tuli markkinoille. Sillä on mahtava lentää, mutta ohjain mielestäni todella iso, syvyys suunnassa. Istun muiden ohjainten kanssa lähellä pöytää ja näyttöä, mutta Yokea käyttäessä tuntuu, ettei näppikselle enää yllä sen takaa. Nykyään onkin kaasukahvat ja joikkari yhdistelmä enemmän käytössä. Kaasukahvasta voisin mainita nopeus/suunta/korkeus-ruuvin, joka on todella kätevä kun se toimii. Valitettavasti se ei esim Fenixin kanssa toimi ainakaan suoraan. En ole ehtinyt vielä kaivaa siihen ratkaisua. Jos muuten laiteesta jokin osa-alue kiinnostaa, niin voin kertoa lisää..

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
7/8/2023 at 10.40, Tatu Kantomaa kirjoitti:

Minua on kiusannut jo pidemmän aikaa, kun en oikein saa MSFS säädettyä ohjaimia mieleiseksi. Toki eri koneet ovat myös erilaisia, joten olen päätynyt tekemään erilaisia profiileja, joita pitää sitten vaihdella. Mutta ongelmana siis se, että tuntuvat yleensä aivan liian herkiltä nämä ohjaimet, eikä kaikissa ohjaimissa ole mahdollista millin tarkkuudella tehdä liikkeitä. Juu on käyriä ja kaikkea, mutta löysin sitten tällaisen vinkin, mikä saattaa olla itse asiassa varsin toimiva. Eli tikulle/yokelle lineaarinen asetus. Näin liike on tasaista koko matkalta. Tämän jälkeen herkkyyttä rajoitetaan asettamalla Extremity dead zone parikymmentä prosenttia plussalle. (Kuvassa minun Feniz profiili ja toki siinä on 29%) Tämä siis vaikuttaa siten, että lentokoneen ohjaimen liikeradasta poistuu molemmista päistä tuo prosenttimäärä, eli minun esimerkissäni Fenix ohjaimista minulla on käytössä 70%. En ole kokenut, että on koskaan pitänyt vetää tikku ihan tappiin, joten tämän verran voi uhrata. Nyt siis liike on tasaista ja voin tehdä vähän isompia liikkeitä tikulla, mikä tekee ohjaamisesta tarkempaa.

Tätä on vähän hankala selittää, mutta jokaisen on helppo kokeilla. Profiileita voi tehdä niin paljon kuin jaksaa siellä simun Controls asetuksissa.

No joo, ei hullumpaa kun hieman totutteli :thmbup:Vielä kun saisivat tuon koneiden (esim. Fenix) maakäsittelyn kohdilleen jota purit toisessa kirjoituksessasi niin olisi bueno. Toki Fenixillä pahempiakin ongelmia kuten sivutuulilasku, jossa kone kallistuu äkillisesti kymmeniä prosentteja vrt. A32NX, toki korjautunee seuraavassa versiossaan. 

Muokattu: , käyttäjä: Mika Virolainen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

https://youtu.be/3YOw5Vk_F3A  Edellä ohjevideo.

64d257c0c5c42_MicrosoftFlightSimulatorScreenshot2023_08_08-17_43_41_04.thumb.jpg.82e566b6b2189d19a1fd8ab5aee86c3e.jpg

Tällä lailla itsellä on PMDG 737-600 asetukset.Kaasuvivut idlellä ala-asennossa ja painiketta 1 painamalla ja kaasuvipuja ylöspäin siirtämällä menee reverssille.

Pitää joku kerta kokeilla noita edellisessä viestissä kuvailtuja asetuksia.

Muokattu: , käyttäjä: Markku Aaltonen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
12 minuuttia sitten, Markku Aaltonen kirjoitti:

Tällä lailla itsellä on PMDG 737-600 asetukset.Kaasuvivut idlellä ala-asennossa ja painiketta 1 painamalla ja kaasuvipuja ylöspäin siirtämällä menee reverssille.

Pitää joku kerta kokeilla noita edellisessä viestissä kuvailtuja asetuksia.

Sinun pitää laittaa kuva Sensitivity (Herkkyys) asetuksista, tämä kertoo vain sen, että kaksi kaasua on konfiguroitu oikein. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ok,alla on herkkyysasetukset mitä käytän ja niitä olen käyttänyt ja hyvin toimii! Olen jossain vaiheessa yrittänyt joitain muitakin asetuksia mutta palannut takaisin näihin.Noissa säätämishommissa on kuitenkin aina sen verran työtä että olen vähän laiska niitä aina muuttamaan, jos entiset asetukset toimii.

64d25eb31ab64_MicrosoftFlightSimulatorScreenshot2023_08_08-18_25_31_48.thumb.jpg.48e9479fbc46e61b7dbe4be17f9fb296.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kokeilin vaihteeksi säätää default 747-8 kaasuasetuksia.En ole aikaisemmin lentänyt tällä koneella tässä simussa.https://www.youtube.com/watch?v=YXQ1vM-awXk

Koitin tehdä ylläolevan videon ohjeen mukaan mutta eteen tuli ongelma.Tein uuden profiilin default asetuksista ja tallensin sen.Sen jälkeen koitin resetoida herkkyysasetukset.Ne eivät kuitenkaan muuttuneet niin kuin videossa.näytettiin.Pysyivät samana vaikka koitin nollata ne ja painamalla sen jälkeen valmis painiketta.Sitten taas herkkyysasetuspainiketta ja asetukset oli alkuperäiset.Allaolevat asetukset ei muutu miksikään,pysyvät samana.:hmm: Jotain pielessä!

64d28fa5b40b6_MicrosoftFlightSimulatorScreenshot2023_08_08-21_53_50_13.thumb.jpg.8134707d70b6b59563901388e6ca4247.jpg

Asia taitaakin korjaantua sillä kun laitan ensin kaasuasetukset kuntoon.Elikä lisään kaikki kaasuakselit 1,2,3 ja 4 ja menen sen jälkeen uudelleen asetuksiin!

Jää huomiseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Päätinkin vaan tehdä kaksoiskappaleen 737:sta lisäten vaan puuttuvat kaasuakselit 3 ja 4

Toiminnot pysyy samoina,samoin herkkyysasetukset,hyvin pelaa! En tosin tällä koneella lentele,kunhan vaan mielenkiinnosta testasin onnistuuko samat säädöt!

64d3503e564ff_MicrosoftFlightSimulatorScreenshot2023_08.09-11_29_52_27.thumb.jpg.7816f29b32072b5dd0852fb58d27f69a.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ostin uuden Thurstmasterin Airbus-youstickin jotain vuosi sitten, koska kyllästyin korjaamaan edellistä samanlaista, kun kiertotoiminto vispaili miten sattui.

Muutama kuukausi sitten tähän uuteen ohkaimeen tuli sama vika. Sivuperäsin heilui omia aikojaan ja haittasi entokoneen ja dronen ohjausta.

Ohessa kuva, kuinka asian saa korjattua hölläämällä sisällä olevia johtoja. Olihan tästä aiemmin puhetta ja ohjeita, mutta laitan nyt tuon kuvan, jos soku siitä hyötyisi. Minä hyödyin - jälleen...

screenshot.1.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kerran tehty kop,kop ja kop. En laittanut kuumaliimaa, mutta se olisi paras vaihtoehto estää johtojen "valuminen" alaspäin. 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Gigantista lähti puolivahingossa matkaan Turtle Beachin VelocityOne Flight. Oli alessa vain 199€. Ihan kiva lisä vaikka onkin iso rohjo. 

Image2.jpg

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaupoilla tuli käytyä koska noin 18 vuotta minua kohtalaisesti harrastuksessani palvellut CH FlightSim Yoke alkoi tulla tiensä päähän ja tlalle hankin myös Turttle Beachin Flight Stick Combon. Sen vähän mitä olen testaillut niin lentotuntuma on mahtava. A2A Comanche lähtee ja tulee alas niin uskomattoman hienosti etten olisi ikinä uskonut kykeneväni moiseen. Tikku on vakaa ja Kaasu ovat molemmat erottäin tarkkoja kun vertaa vanhaan Yokeen. Hintaa oli että hirvitti, mutta laatu lohdutti kuitenkin. Ei ole mitään muovihärpäkettä.

Loivaa tuskaa tuottaa saada noita vipuja ja näppäimiä järkevään asentoon - mahdollisuuksia on niin paljon. Onneksi You Tubesta löytyy jonkin verran opastusvideoita.

20240320_144100.jpg

20240322_144759.jpg

8 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mäkin ostin Saitek X52:n. Siinäkin koko joukko nappulamahdollisuuksia. Olen tässä kuumeisesti etsinyt ratkaisua siihen, että onko olemassa jonkinlaisia näppäin komentoja vaikkapa pyöritettävien näppylöiden hallitsemiseen jo tikulla tai kaasukahvalla,,,molemmissa melko reippaasti mahdollisuuksia. Hiirulla toi toimenpide on melko tuskaisaa

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Laita hakukenttään "Autopilot" niin saat kaikki sen nuppien komennot laitettua. Mulla on tuo Turtlen Flight yoke missä on nappeja 38 ja vipuja/ akseleita 10 + itse ohajinsauva niin ei juuri tarvi hiiren kanssa käyttää muuta kun FMC:tä. Esimerkkinä kun mulla on nelisuuntaiset napit ohjaimen peukaloilla niin vasemmalla on ylös/alas nopeus ja vas/oik suunta (heading) ja oikealla peukalolla ylös/alas VS ja vas/oik korkeus. Joka koneelle on oma profiili asetuksissa, mutta 737:lle on noi autopilotin komennot noin. Tuo on kanssa kiva kun noihin kymmeneen nappiin tuli tarrasarja että pysty nätisti nimeämään ne haluamakseen:

Screenshot 2024-03-23 103707.JPG

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Juhani Pelli kirjoitti:

Mäkin ostin Saitek X52:n. Siinäkin koko joukko nappulamahdollisuuksia. Olen tässä kuumeisesti etsinyt ratkaisua siihen, että onko olemassa jonkinlaisia näppäin komentoja vaikkapa pyöritettävien näppylöiden hallitsemiseen jo tikulla tai kaasukahvalla,,,molemmissa melko reippaasti mahdollisuuksia. Hiirulla toi toimenpide on melko tuskaisaa

Onhan noita joka namiskalle eri asteisia komentoja. Minä löysin You Tubesta asiaan liittyvää materiaalia kun tein omalle laitteelleni näitä asetuksia. Suurin ongelma näissä asetusten tekemisessä on se, että pitää ymmärtää mitä MSFS:n asetusviidakosta toimii omiin tarpeisiin eli mitä mikin tekee. Parin päivän väännön jälkeen sain asiat joten kuten haluamakseni.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
22 tuntia sitten, Juhani Pelli kirjoitti:

Jos tarkoitat esim.ohjaamon valaistuksen himmentämistä,korkeuden,suunnan,kurssin,korkeuden ym.säätämistä koneen ohjaamossa olevista pyöritettävistä namiskoista,niin en ainakaan itse tiedä että niitä voisi jotenkin säätää joysticissä tai kaasukahvassa olevista painikkeista.Hiirellä niitä vaan pyörittelen,enkä koe sitä niin hankalaksi.Ennemmin koen hankalaksi muistaa kaikkia näppäinkomentoja joita on tullut tehdyksi niihin.Nykyään pistelen vihkoon ylös eri koneille tehtyjä komentoja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Markku Aaltonen kirjoitti:

Jos tarkoitat esim.ohjaamon valaistuksen himmentämistä,korkeuden,suunnan,kurssin,korkeuden ym.säätämistä koneen ohjaamossa olevista pyöritettävistä namiskoista,niin en ainakaan itse tiedä että niitä voisi jotenkin säätää joysticissä tai kaasukahvassa olevista painikkeista.Hiirellä niitä vaan pyörittelen,enkä koe sitä niin hankalaksi.Ennemmin koen hankalaksi muistaa kaikkia näppäinkomentoja joita on tullut tehdyksi niihin.Nykyään pistelen vihkoon ylös eri koneille tehtyjä komentoja.

Tällä softalla pitäisi onnistua, olen itse säätäny pirullisen paljon kotiohjaamon rakentelussa.

https://www.axisandohs.com/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Varmaan ihan hyviä softia jos jaksaa paneutua niihin.Itselle riittää kyllä hiiren käyttäminen ohjaamon pyöritettävien nappuloiden säätämiseen.On jo tarpeeksi muistamista muissakin asetuksissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään