Kirjoitettu Maaliskuu 26 19 tuntia sitten, Markku Aaltonen kirjoitti: Varmaan ihan hyviä softia jos jaksaa paneutua niihin.Itselle riittää kyllä hiiren käyttäminen ohjaamon pyöritettävien nappuloiden säätämiseen.On jo tarpeeksi muistamista muissakin asetuksissa. Muitin virkistämisksi on pakko aina silloin tällöin keksiä omasta mielestä luovia ratkaisuja vaikka toisaalta tässä alkaa jo olla mittarissa sen verran käyttötuteja, että muistia on noin ylipäätään hyvä harjoittaa kaikin mahdollisin keinoin. Sama pätee tässä nimenomaisessa harrastuksessa, jossa joutuu lähes päivittäin ratkomaan mitä mystisempiä ongelmia, mutta ei se mitään - kun saa asian ratkaistua joko yksin tai jonkun avustukslla tuottaa se jonkin asteista tyytyväisyyttä sille päivälle ja voi todeta, että kallon sisälle edelleen on muutama toimiva aivosulu Minä totesin tämän uuden kokonaisuuden osalta, että teen muistin virkistämiseksi näin - saman tein myös tuon kaasukahva-osaston kanssa. Tässä tikusta sillä ainahan menee joku hetki kun nuo näppäimet käyvät tutuksi. Tuohon on tullut jo pari lisäystä joita en ole vielä merkinnyt... 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 26 Hienon näköinen ohjain.Mulla kanssa ylhäällä sekä vihkoissa että kuvakaappauksissa että paperille printattuna.Niitäkin tässä vuosien saatossa kertynyt aikamoinen määrä.Eihän niitä muuten millään jaksa muistaa.Kynällä sen takia että pysyy käsinkirjoitustaitokin joten kuten muistin syövereissä.Sekä tikkukirjaimilla että aikoinaan koulussa opitulla kaunokirjoituksella,mitä nykyään kouluissakaan ei enää valitettavasti arvosteta.On ainakin vähenemään päin. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 4 Testasin Comanchella ja toden totta - erinomaiset asetukset aikaisempiin asetuksiini: Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 4 1 tunti sitten, Rolf Niemi kirjoitti: Testasin Comanchella ja toden totta - erinomaiset asetukset aikaisempiin asetuksiini: Eikö tämä ole sama asia, jolla aloitin tämän ketjun? Extremity Dead Zone Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 4 2 tuntia sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti: Eikö tämä ole sama asia, jolla aloitin tämän ketjun? Extremity Dead Zone Täytyy myöntää että avaus jäi vilkaisematta, mutta joka tapauksessa kaveri kertoo asiasta ja näyttää videon muodossa testituloksen, joka tukee myös sinun vinkkiä avauksessa. Minulle on epäselvää, että mihin tarkoitukseen nuo kaikki 6 säätökohtaa on loppujen lopuksi tarkoitettu. Saa olla melkoinen mestari, että säätämällä noita kaikkia arvoja muuhun kuin 0 (nolla) saa koneen kulkemaan juuri oikealla tavalla. Ehkä kehittäjä osaisi kertoa. Joitakin on tullut kokeiltua ja ainakin videossa ja sinun vinkkaamassa asetuksssa Comanche pysyi hyvin hanskassa loppuun asti reaalisäässä, mikä on ollut pienoinen ongelma. Uusi ohjain helpotti, mutta säädöt oli aika paljon pielessä. Miten nuo toimii matkustajakoneissa - en tiedä vielä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 15 No olisiko kätevä tapa ajatella asia niin, että säätöjä on useampi, jotta voi paremmin tehdä hienosäädöt eri ohjaimiin. Esimerkiksi itse aloitan nykyään aina siitä Extremity Dead Zone asetuksesta, käytännössä pienennän hiukan ohjaimen liikerataa, mikä taas tekee tikun pienistä liikkeistä tarkempia. (Vähän hankala selittää, jokainen voi kokeilla) Jos tämän jälkeen tuntuu, että ohjain on vieläkin liian herkkä, varsinkin lähellä tikun keskikohtaa, niin "pyöristän" käyrää Sensitivity asetuksella tai joskus lisäämällä pienen "Dead Zonen" tikkuun. Eli kaikkea ei tarvitse säätää ollenkaan, mutta näillä "työkaluilla" pystyy tekemään aikamoisia käyriä, joilla toivottavasti koneiden ohjattavuus paranee. (Ja toisaalta voi ottaa käyttöön esim. Airbus kaasukahvan reverssit) Sellainen tähän loppuun vielä, että se viimeinen asetus: Reactivity on paremmin suomeksi käännettynä reaktionopeus. (En tiedä miten on käännetty, mutta epäilen että jotain muuta) 100% asetuksella ohjaimen liikkeessä ei ole viivettä ja mitä pienemmälle asetusta ruuvaa, niin sitä enemmän tulee viivettä ohjaimen reagointiaikaan. Itse en käytä tätä.... 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 15 Toki säätöjä on useampia kun puhutaan eri konemalleista. Tänään kokeilin Fenixin bussia noilla videon säädöillä hieman säätäen ja hyvältä tuntui niin ylös mennessä kuin alas tullessa. Kone tuli pehmeästi alas keskelle kiitorataa pysyen myös siinä. Reactivity on 100 täällä käytössä. Tikku on jäykkä ja pysyy tanakasti keskellä kun siitä päästää otteen. Reverssit ovat käytössä ja hyvin toimii. Tänään en vain asiaa muistanut kun käynnistin koneen ja kaasu kahva oli taka-asennossa. Tuli varoituksia näyttöön jolloin muistin asian. Siitä on melkoinen tovi kun olen lennellyt muulla kuin Comanchella. Mutta kiitos sinulle asiantuntevista kannanotoista asian tiimoilta - aina on hyvä saada lisätietoa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu 23 tuntia sitten (muokattu) Löysin mielestäni HPG-145:een sopivat Joysticin säädöt.Ei reagoi liian herkästi ohjaimen liikkeisiin.Paremmin hallittavissa. Ps.Unohdin mainita,että kyseessä MSFS 2024 Lisään tähän vielä kuvat trimmisäädöistä,helpottaa vielä enemmän kopterin hallittavuutta.Ilman näitä säätöjä ainakin itsellä hallittavuus vaikeutuu melko paljon.Totta kai jos tahdon jotain reittiä seurata,niin kytken automaatti-ohjauksen päälle. Muokattu: 21 tuntia sitten, käyttäjä: Markku Aaltonen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu 4 tuntia sitten Siis nuo "Herkkyysasetukset" toimivat tässä uudessa simussa sittenkin? Jossain videossa noista oli juttua simun ilmestymisen jälkeen että ne ei toimisi lainkaan joten en ole noita asetellut, mutta pitänee testata sillä tikku tuntuu aivan liian herkältä ja liikkeet sen mukaiset. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu 2 tuntia sitten Noita herkkyysasetuksia ei tarvitsisi käyttää, jos tikun liikerata vastaisi todellisuutta. Olen suunnitellut P-51 tikun, joka aivan kohta julkaistaan täällä https://authentikit.org/. Tikussa on esikuvan mukainen liikerata. Tikun pituus on noin 40 cm joten sitä ei voi pitää pöydällä. Myös jousivoima on sellainen, että tikku pitää kiinnittää alustaansa. Amerikkalaisessa WW2 B-5 gripissä on vain kaksi painiketta. P-51 tikkua seuraa P-47 ja P-40 (sama grip). Tikku 3D-tulostetaan PLA-muovista sen kasaamisessa ei vaadita erityistaitoja tai työkaluja. Tikun materiaalikulut ovat lähempänä 50€ kuin 100€. Tulostusaika on tyypillisellä 3D-printterillä alle 24h. Tikussa on Hall-sensorit ja se liitetään PC:lle vaikkapa Leo Bodnad BU0836 kortin kautta. Kuvassa P-40 proto muiden Authentikit P-40 hallintalaitteiden kanssa. Kuva on eräältä beta-testaajalta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu 2 tuntia sitten Kyllä ainakin tällä kopterilla, millä oon testannut.Muilla en ole kokeillutkaan.Tein kokeeksi erilaisia säätöjä ja huomasin kyllä kun vertaan niitä simun kopterin liikkeisiin sen ollessa helipadissa. Ei ole niin äkkinäisiä ne liikkeet polkimissakaan.Eilen lensin Stavangerista lähimmälle porauslautalle.Kova tuuli luoteesta ja sumuinen ja sateinen keli.Pyrin aina lentämään todellisessa säässä.Tarpeen tullen muutan vuorokauden aikaa, jos on liian pimeää. Laskeutuminen todella vaikeaa ja kuudennella kerralla onnistuin saamaan koneen alas.Noi on muutenkin aika haasteellisia laskeutumisia. Kuva tämän päiväiseltä yritykseltä samalle lautalle.Ilmasta katsottuna näyttää vaan niin pieneltä ne helipadit,että miettii mahtaako niihin edes mahtua.Sää oli parempi kuin eilen,mutta tuuli oli kova. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu 55 minuuttia sitten Pilotin kannalta on merkitsevää paljonko tikku liikkuu. Tikun kulma on toissijainen. Lyhyellä tikulla on vaikea tehdä pieniä korjauksia ja pahimmillaan keskiasentoon pitää tehdä kuollut alue. Oikealla sauvalla tehty 1cm poikkeama vastaa pelitikulla muutamaa milliä -> lentämisestä tulee rauhatonta. Erityisen pahaksi tilanne menee koptereissa, joissa pyritään mahdollisimman pieniin korjauksiin. Siksi pelitikuista joutuu käyttämään noita herkkyyssäätökäyriä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla