Mika Laakso

Mittareita ym romis-löytöjä

46 viestiä aiheessa

Höhe - korkeusmittari, takana teksti:

Statischer Druckausgleich, Gerät: Fein-Höhenmesser, Wersteller: R. Fuess Berlin-Stieglitz

Baumuster: 17A, Messbereich: 0...1km, Werknummer: 159303, Gewicht kg: 0.29

Ferliggestellt am: 30.3.38, Anforderungszelcl: FL22316-1

FL-numeron mukaan ilmeisesti Dornier Do 17 korkeusmittari?

 

El. Temp Anzeiger, öljyn(?) lämpömittari

FL20342 numeron mukaan Bf 109, Fi 156 tai VL Myrsky?

 

OIL PRESS. Takana tekstiä:

Gage Oil Pressure: AN5771-2A, MFR'S Part No: D.103, Contract No: NOas 1929,

Serial No: 69764. Northern Engraving & MFC Co. Mistäköhan koneesta tämä

(amerikkalainen?) öljynpainemittari on?

 

Fouga Magister pyrstökartio. Ei (vielä) löytynyt mitään numeroa,

että mistä koneyksilöstä?

20230726_225505.jpg

20230726_225518.jpg

20230726_225250.jpg

20230726_225334.jpg

20230726_224926.jpg

20230726_225052.jpg

20230726_223826.jpg

20230726_223730.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
kirjoitusvirheen korjaus
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo korkeusmittari kyllä löytyy Do 17:kin varusteluettelosta.

Fl.20342-tyypin sähköinen lämpömittari näyttää olevan jäähdytysnesteen lämmön mittausta varten. Löytyy siis lähinnä rivimoottorilla varustetuista lentolaitteista.

 

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikan korkeusmittari on tarkasti ottaen ´Tarkkuuskorkeusmittari 0-1000 m.´ DN-luettelossa ei mainita FL-numeroa, mutta on se sama ja löytyy kohdasta ´Juoks.N:o 201´.

IMG_3437.thumb.JPG.81bd1f58b1eef522b9c907aeced66e1f.JPGIMG_3444.thumb.JPG.30e0070c9b335ca4081987cfcaf5f551.JPG

MT-koneeseen on kuulunut lämpömittari FL 20342, se on selvä. Sen sijaan ST-koneissamme oli toisenlainen mittari kuten myös MY-koneissa, joissa käytettiin yhdistelmämittaria.

IMG_1278.thumb.JPG.705ad4c5ab8fbb2cc41e313f789673fc.JPGIMG_1282.thumb.JPG.d9f83596e3eb2d656a9c2168469f26bd.JPG

Lähde: Kansallisarkisto.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lämpömittari FL20342. Nettihaku tuolla numerolla löytää jäähdytysnesteen

ja / tai öljyn lämpömittareita. Mittarin rungossa oleva alkeellinen sähkökaavio, kuva:

Geber, suomeksi jakaja. Voisiko tämä olla Raimon liitteessä oleva "yhdistetty jäähdytysneste,

ja öljynlämpömittari  + painonappi?"

20230727_192123.jpg

IMG_1282.thumb.JPG.d9f83596e3eb2d656a9c2168469f26bd (1).jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 minuuttia sitten, Kalle Lindell kirjoitti:

Geber on anturi.

Ja toisen nettikäännöksen mukaan antaja..

Mutta niitä on sähkökaaviossa kaksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 minuuttia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Mutta niitä on sähkökaaviossa kaksi?

Yhdistetty jäähdytysneste- ja öljylämpömittari. Järkevää pitää vesi ja öljy  erillään joten kaksi anturia on oiva ratkaisu. Painnapilla valitaan öljy vai vesi?

Muokattu: , käyttäjä: Tapio Heinomaa
kirotusvriheitä
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Duoda...duoda. Mittarin kytkentäkaaviossa on esitetty vain yksi anturi. Yläosaan on kuvattu 24 V:n akku, josta miinusjohdin menee anturin nastaan 1 ja plussa kiertää mittarin kautta nastaan 2. Mittauskohteen (anturin) vaihto hoidetaan erillisellä napilla. Oletuksena on jäähdytysnesteen mittaus, mutta painonapilla saadaan näyttöön öljyn lämpötila.

 

 

nappi.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei siinä kahta anturia ole, vaan anturissa olevat kaksi napaa/nastaa/pinniä. Tuossa tekstissä (kaaviossa) on vain lämpötila-anturi. Olisiko siellä jossain muualla vaihtokytkin? Edit: siis tuo M19, anturin johdot menee kai sitä kautta ja nappi vaihtaa 2 napaa yliheitolla.

Muokattu: , käyttäjä: Kalle Lindell
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta, kaaviossa vain yksi anturi. Toinen lämpötila-anturi kytkimen M19 takana.Untitled11.jpg.3288cfd50d2417ce52287a88fdd6c5ca.jpg

Untitled-2.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Tapio Heinomaa
lisätty kytkentäkaavio
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
27.7.2023 at 07.32, Ari Oksanen kirjoitti:

Fl.20342-tyypin sähköinen lämpömittari näyttää olevan jäähdytysnesteen lämmön mittausta varten. Löytyy siis lähinnä rivimoottorilla varustetuista lentolaitteista.

 

27.7.2023 at 12.33, Mika Laakso kirjoitti:

Myrskyn öljynlämpömittari näyttää hyvin samalta.

https://www.vlmyrsky.fi/blogi/2021/07/24/38700

Anteeksi vaan, tämän perusteella ei Fl.20342 kuuluisi Myrskyn "armatuurilautaan".

IMG_2285.thumb.JPG.4efc7049685233bcc13de2bdc9a634a9.JPGIMG_2290.thumb.JPG.28a2d3f6a3eb3b837863c45645e79674.JPG

Korjaus ja lisäys. Sain myöhemmin laaditun Myrskyn osa- ja varusteluettelon eteeni. Siitä löytyy Fl.20342 kahdestakin kohtaa:

IMG_5017.thumb.JPG.528baaa2d968bc8e2f68b7cec7305c78.JPG

Lähde: Kansallisarkisto.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lämpömittarin Fl 20343 (STA 2) vaihto Fl 20342:een (STA 1) vaati johdotusmuutoksia ja yliheittäjän.

Untitled-3.jpg

Untitled-2.jpg.1245f6b335f81e37bc2a028fac24d910.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mittarit tähän asti selvillä: Tarkkuuskorkeusmittari Dornier Do 17.

Lämpömittari Bf 109 / VL Myrsky.

Kiitokset taas selvittäjille!!

Tuo OIL PRESS vielä, jonkun numerosarjan siitä löin nettiin, niin tuli vastaava kuva Airacobra. En nyt täällä mökillä enää löydä sitä sivua puhelimesta..

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kappas...juuri vartti sitten selailin Stenmanin Junkers-laivue kirjaa. Sivulla 103 on kuva JK:n ohjaamosta. Siinähän nuo samat mittarit näkyy olevan pääkojetaulun oikeassa alakulmassa jäähdytysnesteen lämpöjä mitttilöimässä.:)

Tuosta ameriikkalaisesta mittarista olen etsiskellyt ohjaamokuvaa, toistaiseksi onnistumatta. Jotkut lähteet tosiaan antavat kohteeksi Airacobran tai P-40:n Kuitenkaan tuota ei ole niistä löytynyt. Lähimmäksi osanumeron perusteella pääsin oheisen käsikirjan sivun verran, mutta ei ole ihan tämä. Osanumerosta puuttuu lopun A-kirjain.

öljymittari.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Ari Oksanen kirjoitti:

Tuosta ameriikkalaisesta mittarista olen etsiskellyt ohjaamokuvaa, toistaiseksi onnistumatta. Jotkut lähteet tosiaan antavat kohteeksi Airacobran tai P-40:n Kuitenkaan tuota ei ole niistä löytynyt. Lähimmäksi osanumeron perusteella pääsin oheisen käsikirjan sivun verran, mutta ei ole ihan tämä. Osanumerosta puuttuu lopun A-kirjain.

Katsoin sotasaaliiksi saatujen P-39Q Airacobran moottorimittariluettelon (yht. 8 mittaria) sekä P-40M, KH-51:n vastaavan luettelon (7 mittaria). P-39:n listassa mainitaan haettavana olevan lähimmäksi osuneen mittarin tietona: "Yhdistetty moottorimittari 0-100 C-astetta, 0-200 lbs. ja 0-25 lbs.". P-40:n vastaava merkintä: "Yhdistetty bens.-öljynpaine + öljyn lämpömittari.". P-40 luetteloon on lisätty punakynällä tiedot: Type B 7 0-200, 0-25, 0-100. Molemmissa konetyypeissä taitaa olla aivan samanlainen mittari.

Arin laittamassa mittariesitteessä on mallina: Type B  8.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt tuli vastaan ensimmäinen kuva, jossa mittarin naamataulussa on sama jaotus kuin Mikalla: Grumman F6F Hellcat. Ei kovin lähellä suomikoneita...ja kyseessä museoesine, mutta täytyypä alkaa metsästämään saman aikakauden lentolaitteita.

 

 

hellcat.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Senverran mitä olen asiakirjoja/ kuvia aiheesta löytänyt, "Sussussa" olisi yhdistelmämittari öljynpaineelle, -lämpötilalle ja polttoaineelle.??

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikan mittaria ei ole ollut kiinnitettynä ilmavoimien: CUc ja CUw, BW, FR Wasp, Vihuri, BC-1, ja 2, FD, CE -koneissa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Painemittarille mahdollinen Suomikytkös. Fairchild 24, mikäli tässä myynnissä olleessa yksilössä on alkuperäinen mittari.

Näitähän oli meillä myös siviilikäytössä.

 

fairchild.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään