Vesa-Petri Jussila

Bf-109-G6AS suomessa

17 viestiä aiheessa

Suomessa oli käsittääkseni kolme AS mersua. Eräällä ulkomaisella foorumilla on keskustelua punaisista telineistä ja että tuo olisi liittynyt AS moottoriin ja korkeampaan oktaani vaatimukseen. Mutta tuosta ei vaikuta olevan selkeää dokumentaatiota. Onko suomessa mitään informaatiota asiasta? Ja miten suomessa oli polttoainehuolto näille koneille?

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Ilmailuhistoriallisessa Lehdessä numerossa 4/1995 on Hannu Valtosen kirjoittama artikkeli ”bf 109G-6/AS, DB 605AS-moottorit Suomessa.” Pääsen katsomaan kyseisen lehden illemmalla kotona.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
korjaus vuosilukuun 1994 --->1995
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Suomen Ilmailuhistoriallisessa Lehdessä numerossa 4/1995 on Hannu Valtosen kirjoittama artikkeli ”bf 109G-6/AS, DB 605AS-moottorit Suomessa.” Pääsen katsomaan kyseisen lehden illemmalla kotona.

Jukka

No niin, pääsin käsiksi tähän Valtosen juttuun. Sen verran oikaisen, että juttu on SIHL:n numerossa 4/1995, eikä 1994, kuten aluksi yllä vahingossa kirjoitin. Korjattu.

Valtosen mukaan Suomeen saatiin kaksi korkeuskonetta, 28.6.-44 MT-463 (radiotunnus NS+XQ) ja 30.6.-44  MT-471 (NR+EY). Vastaanottopöytäkirja kertoo: "Moottori on DG 605 AS, se on samanlainen kuin DB 605 A-1 ulkoapäin katsottuna paitsi ahdin on huomattavasti suurempi. Ahtosäätimessä on lisälaite ja Cuno-suodattimen tilalla on toisenlainen laite. Moottorikehikko on erilainen ja öljynjäähdytin on suurempi. Moottorin suojalevyt ovat erilaiset."

Moottorinkannattimista mainitaan, että ovat DB 605 AS:lle sopivat, eivät sovi DB 605 A-1 moottorille ("2 kpl moottorin kannattajia, vasen 109.657.001"). Korkeus ja sivuvakaaja olivat puiset.

Valitettavasti artikkelissa ei ole mitään mainintaa punaisista telineistä.

Nelisivuisessa artikkelissa on paljon nippelitietoa ym., tehokäyriä, valokuvia jne. Myös mv-kolmitahot Pentti Mannisen piirtämänä 1995. Kannattaa lukea jos lehti löytyy. Jos ei niin ota yhteyttä allekirjoittaneeseen yksityisviestillä.

 

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkuun oli epäselvyyttä, onko moottori DB 605 A-5 vaiko 605 AS, aikaisemmin tulleet kun olivat tyyppiä 605 A-1. Pianhan tuo selvisi AS:n eduksi.

IMG_0940.thumb.JPG.ade360fdceaa6714d3cf4959868fa8cb.JPGIMG_9029.thumb.JPG.d252cf260624d94b682c6b223cca66f0.JPGIMG_9033.thumb.JPG.e603ca5e95e29bf6cbcffa8c4a349112.JPG

Lähde: Kansallisarkisto.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä moottorien tyyppimerkinnöistä. Hannu Valtonen mainitsee kirjassaan ”Messerschmitt bf 109 ja Saksan sotatalous” sivulla 326, että ”MT-463 ja 471 olivat bf 109 G-6/AS -versioita tai ainakin niiden jonkinlaista esisarjaa ja varustettu tullessa DB 605 AS-0 moottoreilla. (200 kpl:n esisarja tehty tätä moottorimallia).”

Jukka

 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
28.7.2023 at 17.05, Vesa-Petri Jussila kirjoitti:

Suomessa oli käsittääkseni kolme AS mersua. Eräällä ulkomaisella foorumilla on keskustelua punaisista telineistä ja että tuo olisi liittynyt AS moottoriin ja korkeampaan oktaani vaatimukseen. Mutta tuosta ei vaikuta olevan selkeää dokumentaatiota. Onko suomessa mitään informaatiota asiasta? Ja miten suomessa oli polttoainehuolto näille koneille?

Oli kaksi Bf 109 G-6/DB 605 AS moottorilla: MT-463 ja 471. Uudelle, juuri Suomeen lennetylle MT-471:lle tarjottiin alatyyppiä ´Bf 109 G-7´. Kovasti olen hakenut mainintoja punaiseksi maalatusta moottorin kannatintelineestä, mutta ei tällaista tietoa ole löytynyt. Ainakaan Suomessa ei telineen värillä ollut vaikutusta sillä niin 463:n kuin 471:n käyttämän polttoaineen oktaaniluku 87% oli sama kuin muissakin Suomeen lennetyissä DB 605 A-1 moottorilla varustetuissa Mersuissa. Sotavarustusosasto teki pa-taulukon, joka astui voimaan 1.10.1944. Taulukosta voi todeta, että kaikki DB 605 A -moottorit käyttävät 87-oktaanista polttoainetta. Sodan jälkeen vaihtui Mersujen oktaaniluku, viimeinen vielä AS-moottorilla varustettu MT-463 tankattiin lokakuussa 1948 100/130 oktaanisella lentobensiinillä - kuten muutkin MT-koneet.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkokysymys joka tavallaan heräsi kun luin tuota Raimon skannaamaa dokumenttia. Siinä mainitaan moottoriksi DB 605 A-5. Mika on ero A-5 mottorin ja AS mottorin ero? Vai onko kyseessä sama asia?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
30.7.2023 at 11.56, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Oli kaksi Bf 109 G-6/DB 605 AS moottorilla: MT-463 ja 471. Uudelle, juuri Suomeen lennetylle MT-471:lle tarjottiin alatyyppiä ´Bf 109 G-7´. Kovasti olen hakenut mainintoja punaiseksi maalatusta moottorin kannatintelineestä, mutta ei tällaista tietoa ole löytynyt. Ainakaan Suomessa ei telineen värillä ollut vaikutusta sillä niin 463:n kuin 471:n käyttämän polttoaineen oktaaniluku 87% oli sama kuin muissakin Suomeen lennetyissä DB 605 A-1 moottorilla varustetuissa Mersuissa. Sotavarustusosasto teki pa-taulukon, joka astui voimaan 1.10.1944. Taulukosta voi todeta, että kaikki DB 605 A -moottorit käyttävät 87-oktaanista polttoainetta. Sodan jälkeen vaihtui Mersujen oktaaniluku, viimeinen vielä AS-moottorilla varustettu MT-463 tankattiin lokakuussa 1948 100/130 oktaanisella lentobensiinillä - kuten muutkin MT-koneet.

Minulla oli Karl Riesin Luftwaffea käsitteleviä kirjoja. Niissä muistaakseni on värivalokuvia punajalkaisista Messerschmitteistä. Kirjoja myin Timo Vesaselle Jyväskylän suuntaan. Joku vuosi tai vuosikymmenen sitten hän lainasi niitö minulle takaisin. Herra Tervasmaa, kun etunimeä en muista, kertoo kirjassaan korkeuslennosta Me:llä. Hän kirjoittaa G-2 mallista, mikä käsittääkseni liittyy As-moottorisen mersun aerodynaamisesti sileämpiin moottoripelteihin. Anteeksi, jos joku on löytänyt kuvia punajaloista tässä pitkässä viestiketjussa. Netistä siis www-maailmasta voi myös löytää kuvia.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Veikko Timonen kirjoitti:

Minulla oli Karl Riesin Luftwaffea käsitteleviä kirjoja. Niissä muistaakseni on värivalokuvia punajalkaisista Messerschmitteistä. Kirjoja myin Timo Vesaselle Jyväskylän suuntaan. Joku vuosi tai vuosikymmenen sitten hän lainasi niitö minulle takaisin. Herra Tervasmaa, kun etunimeä en muista, kertoo kirjassaan korkeuslennosta Me:llä. Hän kirjoittaa G-2 mallista, mikä käsittääkseni liittyy As-moottorisen mersun aerodynaamisesti sileämpiin moottoripelteihin. Anteeksi, jos joku on löytänyt kuvia punajaloista tässä pitkässä viestiketjussa. Netistä siis www-maailmasta voi myös löytää kuvia.

Mietinkin, onko kysymys moottori- vai laskutelineesta. Mutta ilmeisesti jälkimmäisestä.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla Vesa-Pekan eka postauksessa olisi ollut hyvä alun alkaen puhua telineiden sijasta laskutelineistä. Tämä on nyt aiheuttanut sekaannusta täällä moottorin telineeseen. Mallari Ilpo Ojanperä selvitti pyynnöstäni asiaa ja mainitsikin, että eivät tankkaajat kurkanneet moottoripeltien alle tankatessaan, vaan näkivät laskutelineestä moottorityypin. Ilpolta sain nämä kuvat. Eka kuva jossa on tekstiä on Peczkowskin kirjasta, loput tuosta saksalaisesta lehdestä. Kuvan kone ei ole varustettu AS-moottorilla, vaikka esittääkin sellaista. Kone on alunperin Espanjan Mersu. Tässä restauroidussa koneessa on DB 605D-moottori. Koneen moottoripellit ovat G-10:stä.

Jukka

4546C951-0B7D-49F0-9E4D-D3E5445FA29F.jpeg

DB0852E0-8BF0-47B7-9990-5EC7BADF38C2.jpeg

B4245B55-808D-4B82-91A5-F8054AFAFAEB.jpeg

 

 

6C2A3213-8FA5-4895-8708-908E6E9EBBE6.jpeg

 

EED4D8E3-1950-4193-9DE5-9D4D45DB2496.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisäys
6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös minä menin harhaan ´telineissä´. Joka tapauksessa suomalaisissa asiakirjoissa ei löydy mainintaa punaisista laskutelineistä eikä myöskään niistä moottoritelineistä. DB 605 AS:n moottorikannattimet eivät olleet yhteensopivat DB 605 A-1:n kanssa. (liite).

IMG_0941.thumb.JPG.e760831a4a8045bd9749276f158bb0eb.JPG

Lähde: Kansallisarkisto.

Tapio Heinomaalta saimme vakuuttavan kuvatodisteen punaisista laskutelineistä!

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mannisen Pena lähetti minulle seuraavanlaista informaatiota koskien tässä ketjussa olevaa  vähän sekavaakin keskustelua:
 
”Juurisyy on tietenkin Jussilan kysymyksen asettelu, joka vie väärille raiteille. 
 
Kysymys, oliko meillä Bf 109 G-6AS koneita sai vastauksen. Mutta eihän se ollut tämän Jussilan oikea kysymys - sen löytämiseksi olisi oltava toisellakin foorumilla. Alunperin Britmodellerin foorumilla roihahtanut juupaseivaarinhousut-dilemma Bf 109 G-6AS laskutelineiden punaisesta väristä lähti liikkeelle ja laajeni Suomeen. 
 
1) JOS asian tynkää on vain laskutelineen punainen väri niin voi yksikantaan kertoa, ettei Suomessa koskaan ollut näin. 
 
2) Syykin on selvä: DB 605 AS-perusmoottori käytti meillä ja Saksassa tavallista 87-oktaanista polttoainetta (B-4), eikä sitä tarvinnut mitenkään erotella punaisilla tai muillakaan väreillä laskutelineissä. 
 
Mutta, jos moottori oli DB 605 ASM niin silloin tankkausvaatimus oli vesijäähdytyksen (MW 50) lisäksi aina C-3 polttoaine 95-130 oktaania (C-3, laiha-rikas seos oikeasti 95-130, mutta selkeyden takia merkattu vain 100 tai C-3). Tällöin voisi ehkä olla tarpeellista lukutaidottomille mekatsuille tai tankkiauton kuskille merkata koneeseen jotkin osat merkkiväreillä. Tankkausaukon vieressä oli kuitenkin aina asianmukainen oktaanivaatimus numeroina 87 tai 100.
 
Wikipediastakin asia olisi selvinnyt:
 
DB 605AS
Altitude optimized version of 605A using the larger DB 603supercharger, up to 1435 PS, B4 fuel
DB 605ASM
605 AS with MW-50 system, up to 1800 PS, C3 fuel
DB 605ASB/605AB
late-war version, first version up to 1850 PS, later reduced to 1800 PS, B4 fuel with MW-50 or C3 fuel without MW-50
DB 605ASC
late-war version, up to 2000 PS with MW-50, C3 fuel”
 
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1E244A06-1ABB-42D0-B090-D2C15E7354AA.thumb.jpeg.b4fda9fa4fe1f1a4fcfc27d0c68bbb2e.jpegTässäpä aiheeseen liittyen kolme SA-kuvaa. Kaikkien kuvatekstit ovat samat:

”Bensatynnyreitä.
Utin lentokenttä, 8533 (HLe.Lv.34) 1943.04.24”

Jukka

5EA8B7CC-4383-4967-A260-DC5BAB302BE1.jpeg

DF0C15E9-817D-4316-BB8B-9395862E83BB.jpeg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylin kuva. 50/64-88 sprii-bens.-seos. Polttoaine oli tarkoitettu moottoreille: Bramo 14, Whirlwind, Fiat, Mercury (ME-VI, -VII), Twin Wasp Jr.

Kuva keskellä. 64-okt. moottoreille: Gemma, Hermes, Mars, Walter NZ. 72-okt. moottoreille: Bramo (SS 5,3:1), Cyclone-E, Gipsy, Jacobs. 87-okt. moottoreille: BMW 132, Bramo-Fafnir, Cyclone-C, Cheetah, Daimler-Benz, Fiat, Hispano-Suiza, Jumo, M-11, M-25, M-62, M-103, Mercury, Merlin, Pegasus (PE-VI, -XII, -XXI), Renault, Twin Wasp Jr,. Twin Wasp.

Lisäksi oli vielä 77-okt. (= 10% 87-okt. - 90% 72-okt.) moottoreille: Hornet, Lynx, Panther, Pegasus (PE II), Wasp (WP-C). 80-okt. (= 20% 87-okt. - 80% 72-okt.) moottoreille: Argus, Bramo (SS 6:1), Whirwind. 91-92-okt. (= 25% 100-okt. - 75% 87-okt.) moottorille: M-88. 94-95 okt. (= 50% 100-okt. - 50% 87-okt.) moottoreille: M-63, M-105.

Sitten oli vielä yksi Blenheim; "ME-XV:ssä 100-okt. ainoastaan BL-129:ssä. 9 naulan ahtopaineella."

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään