Raimo Heikkinen

Ilmavoimien startti- ja säiliöautot jatkosodassa

56 viestiä aiheessa

Muistan, että foorumissa on käsitelty varhaisia starttiautoja ja muutakin ajokalustoa, mutta sellaisia ketjuja en nyt löytänyt tähän hätään. Tämä ketju on kohdistettu otsikon mukaiselle autokalustolle ilmavoimissa.

Otsikossa mainituille autoille löytyi SA-rekisteritunnukset ja sijoituspaikat laivueineen vuodelle 1944. Luettelossa on Ford SS "Molotov", "Stalina", Studebaker ja Chevrolet -merkkiset autot. Löytyikö valokuvia näille merkeille?

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Studebaker-säiliöautosta löytyy kuvasarja vuodelta 1944, SA-kuva: 

”Hävittäjäkoneille tuodaan bensinitäydennystä säiliöautoilla.
Suulajärvi, HLeLv 24. 1944.05.10”.

Jukka

CD84D7FB-7AC5-4A36-BB8E-1B74BF686D3A.jpeg

87B9DFAE-5C1E-478A-9094-7381C9D6971C.jpeg

9FE0BA65-72C6-411F-B269-E687DA38B92D.jpeg

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LLv 32:n Studebaker ja muun yksikön Ford SA-kuvissa 25077, 25096 ja 28667.

Lisäksi Markku Mäkipirtin kirjasta: Sotiemme ajoneuvot 1939-1945 löytyy sivulta 113 venäläisvalmisteinen BZ-35 tankkausauto JK:ta syöttämässä rekisterinumeroltaan SA-24233

 

 

25077_79772.jpg

25096_79791.jpg

28667_76354.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä LeLv 12:n Chevrolet valokuvauslab-auto SA6029 (mahdollisesti 5029?) lähdössä Nurmoilasta 19.6.1944 (ks. Ilmavoimien kuvaustiedustelu-kirja s. 266). Kirjassa on myös muita lab-auto kuvia, mm. Chevrolet-SA958 23.3.1939 (sivulla 49) ja pari kuvaa sivulla 129 (joista SA-nro ei valitettavsti näy).

10.57a 44-06-19 Viimeinen kuva Nurmoilasta, jpg.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tankkiauto Utissa 1943. Merkki ei tiedossa, saattaa olla Studebaker perän ja tankin muodosta päätellen.

”Bensiiniä täytetään MT-koneeseen.
Utin lentokenttä, 8533 (HLe.Lv.34) 1943.04.24”

Jukka

 

27E24B95-B125-4F94-B73E-4C8ABE45E5A8.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa mainitsemassani Mäkipirtin kirjassa on myös tilastotietoa lentorykmenttien käytössä olleista säiliöautomerkeistä ja lukumääristä.

Zis 5 ja 6 (BZ-35) 40 kpl

Studebaker 8 kpl

GAZ 2 kpl

Chevrolet 1 kpl

Dodge 1 kpl

Ford 1 kpl

Käynnistysautot hän niputtaa erikoisautojen kategoriaan, joten yksilöityä tietoa ei kirjassa niiden osalta ole.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on samaa sarjaa kuin Arin keskimmäinen kuva, sama Studebaker-auto näkyy sivusta vain paremmin. SA-kuva.

”Bensiinihuoltoa ja aseistuksen tarkistusta. Hävittäjä tullut lennolta 21.7 klo 13.50 
1941.07.18”

Jukka

9DBC9F25-4971-4CF6-AAC7-2B4197BAEC23.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Tankkiauto Utissa 1943. Merkki ei tiedossa, saattaa olla Studebaker perän ja tankin muodosta päätellen.

”Bensiiniä täytetään MT-koneeseen.
Utin lentokenttä, 8533 (HLe.Lv.34) 1943.04.24”

Jukka

 

27E24B95-B125-4F94-B73E-4C8ABE45E5A8.jpeg

Ei ole vielä tietoa tuosta vuoden 1943 säiliöautosta Utissa.

Luettelossa ilmavoimien säiliöautoista (1.8.1944), oli ainoana säiliöautona Utissa, sinne sijoitetun Kenttälentovarikko 1:n (KLe.V1) kirjoissa Chevrolet, SA 6026. Tiedä, onko Chevrolet ollut Utissa jo -43?

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 minuuttia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Ei ole vielä tietoa tuosta vuoden 1943 säiliöautosta Utissa.

Luettelossa ilmavoimien säiliöautoista (1.8.1944), oli ainoana säiliöautona Utissa, sinne sijoitetun Kenttälentovarikko 1:n (KLe.V1) kirjoissa Chevrolet, SA 6026. Tiedä, onko Chevrolet ollut Utissa jo -43?

Tuo voisi olla Chevrolet, kun poikkeaa hieman kuvien Studebakerista; takapyörässä on peltinen suojusluukku.

Jukka

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä Pentti Manniselta saatua tietoa, jonka laitan hänen luvalla:

”Säiliöautot Ilmavoimilla oli rakennettu erikseen hankitulle autonvalmistajan alustalle (moottori, alusta, akselit ja parhaassa tapauksessa lisäksi moottoripellit ja etulokasuojat). Lopun hoiti verotussyistä kotimainen korinvalmistaja.

Yleisin amerikkalainen runko (1938) lienee ollut Studebaker J.15-62. Lisäksi ollut myös kirjoitettuna K.15-62 ja Chevrolet X ST31 ja 32, mutta ehkä vain kirjausvirheitä, kun vain J.15-62 (4 kpl) ja Chevrolet X ST31 (1 kpl) on näkynyt tilauksissa.
 
Ohjaamon kopin ja bensiinisäiliön varusteineen toimitti Ilmavoimien tankkausautoihin Kilpi & K:nit. Tyyppinimenä oli lakonisesti Bensiiniauto 2600 tai 2500 litraa (13.9.1937). Säiliö oli tällä tietoa aina sama alustasta riippumatta. Takarenkaiden sivut saattoi suojata irroitettavilla sivusuojilla bensiiniroiskeita vastaan.
 
Muita Ilmavoimien hankkijoita korinvalmistajia olivat Kilpi & K:nit lisäksi mm. Suomen Autoteollisuus Oy ja Autorakenne Oy. Ne eivät kuitenkaan valmistaneet säiliöautoja tai bensiinin jakeluvaunuja.
 
LeLv 34:llä oli Utissa vuonna 1943 kaksi säiliöautoa jotka molemmat olivat tyyppiä Studebacker J.15-62: SA 6109 ja SA 6141. Ne oli muutettu keväällä MT-koneiden painetankkausta varten.”

Pentti

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Tässä Pentti Manniselta saatua tietoa, jonka laitan hänen luvalla:

LeLv 34:llä oli Utissa vuonna 1943 kaksi säiliöautoa jotka molemmat olivat tyyppiä Studebacker J.15-62: SA 6109 ja SA 6141. Ne oli muutettu keväällä MT-koneiden painetankkausta varten.”

 

Pentti

Hyvää tietoa!

Juuri nämä kaksi Studebaker-säiliöautoa (SA 6109 ja SA 6141) olivat luettelon mukaan sijoitettuina Taipalsaaren lentokentälle 1.8.44.

Harmillista kun Jukan laittamissa SA-kuvissa Suulajärvellä 10.5.44, ei pysty erottamaan Studebakerin rekkaria. Se on kyllä tarkoituksella sutattu.

Sen verran kiinnosti tankkauksessa olevan Mersun yksilö, että hain esille kaikki tuon päivän aikana lentäneet MT-20-alkuiset koneet. Ne olivat: MT-201/Ylik Vesa. Torjuntalento. MT-201/Luutn Herrala. Tutustumislento. MT-201/Vänr Ohls. Kaartoharjoitus. MT-204/Ylik Ahokas. Purjehduslento; Immola-Suulajärvi. MT-209/Ylik Vesa. Koelento.

Koneyksilöä en kuitenkaan pystynyt selvittämään. Sain vain yhden Mersun poistettua laskuista, kun yhdessä kuvassa näkyy tason kärkeä. Se paljasti, ettei kyseessä ole ainakaan MT-201: "15.5. peitetty vasemman tason kärki nauhalla ja vasemman vakaajan kärki.". Vielä tunnistamaton ohjaaja seisoo koneen siivellä...

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Hyvää tietoa!

Juuri nämä kaksi Studebaker-säiliöautoa (SA 6109 ja SA 6141) olivat luettelon mukaan sijoitettuina Taipalsaaren lentokentälle 1.8.44.

Harmillista kun Jukan laittamissa SA-kuvissa Suulajärvellä 10.5.44, ei pysty erottamaan Studebakerin rekkaria. Se on kyllä tarkoituksella sutattu.

Zoomasin alkuperäistä kuvaa, joka on isompi tiedostoltaan. Rekkarin yläosassa on tunnistettavissa SA. Sen alla näkyisi olevan pari pyöreällä yläosalla olevaa numeroa. Voisiko olla siis SA-6109…

edit: tein toisen paremman otoksen. Onko kilven yläosassa SA vai onko sittenkin numero 34...meni taas vaikeaksi.

Jukka

 

150199_131725.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyi nämä SA-kuvat, "Bensiinitankkia täytetään.
Joensuu 1941.07.12" ja

"Syöksypommituskoneitamme ottamassa polttoainetta. Kesäkuu 1944.
Onttola .." Tein tästä kuvasta myös osasuurennoksen. Z ei ole kuvassa onneksi se mikä siitä tänä päivänä tulee heti mieleen.

Jukka

25373_80068.jpg

153606_121126.jpg

153606_121126.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
lisäys
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onttolassa oli Le.R 4:n kirjoissa 1.8.44 luettelon mukaan peräti neljä tankkiautoa: Studebaker SA-6248 ja kolme Stalinaa; SA-24232, SA-24233 ja SA-24228.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Stenmanin  Merilentolaivue kirjassa sivulla 99 kaksi kuvaa ZIS-5 tankkausautosta rekisterinumerolla SA 24231 täyttämässä SB-10:n säiliöitä.

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
Lisätty automalli
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Ari Oksanen kirjoitti:

Stenmanin  Merilentolaivue kirjassa sivulla 99 kaksi kuvaa ZIS-5 tankkausautosta rekisterinumerolla SA 24231 täyttämässä SB-10:n säiliöitä.

Oli Lentorykmentti 5:n kalustoon kuulunut auto Nummelan lentokentällä (1.8.44).

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yllä Jukan kuvasarjassa FR-konetta tankkaamassa GAZ AA-alustainen auto.

Nuo Raimon mainitsemat lempinimet "molotov" ja "stalina" mietityttää, Mihin automerkkiin ne liittyy. GAZ AA:han oli ainakin Ford AA:n neuvostoliittolainen kopio. Ja mikä on Ford SS?

P.S.

No nuohan selvisikin sitten Mäkipirtin kirjasta, kun luki myös tekstiä tarkemmin. "sotasaalis-Ford, SS-Ford, Molotow tai Molo" olivat nimityksiä GAZ-kuorma-autoille.

Stalina tarkoittaa ZIS-kuorma-autoja johdettuna tehtaan nimestä: Moskovskij Avtomobilnij Zavod Imeni Stalina, Zis-6  tuli kuuluisaksi myös "Stalinin urkujen" raketinheittimen alustana.

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Ari Oksanen kirjoitti:

Yllä Jukan kuvasarjassa FR-konetta tankkaamassa GAZ AA-alustainen auto.

Nuo Raimon mainitsemat lempinimet "molotov" ja "stalina" mietityttää, Mihin automerkkiin ne liittyy. GAZ AA:han oli ainakin Ford AA:n neuvostoliittolainen kopio. Ja mikä on Ford SS?

P.S.

No nuohan selvisikin sitten Mäkipirtin kirjasta, kun luki myös tekstiä tarkemmin. "sotasaalis-Ford, SS-Ford, Molotow tai Molo" olivat nimityksiä GAZ-kuorma-autoille.

Stalina tarkoittaa ZIS-kuorma-autoja johdettuna tehtaan nimestä: Moskovskij Avtomobilnij Zavod Imeni Stalina, Zis-6  tuli kuuluisaksi myös "Stalinin urkujen" raketinheittimen alustana.

Pentti Manniselta tuli vielä tietoa, että lyhennys SS oli melkein kaikkien SotaSaalis -laitteiden ja - aseiden tunnus. Esimerkiksi 76ItK31 SS oli rannikkotykistön kevyiden koulutuspattereiden pääase vielä 1970-luvulla. 

Jukka

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä ZIS-6. (ZIS-5 kaksiakselinen).Joskin itänaapurin käytössä, jossa Stalina-nimitys ei liene ollut käytössä? Näkyvimpinä eroina "Voortiin"  (GAZ:iin) oven kaksi jäykistettä, tuulilasin kaksiosaisuus ja aurinkolipan kulmikkuus.

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Immolasta löytyy pari tällaista kuvaa.

Kuvat otettu kesällä -43.

It-aseman monttu löytyy vielä laskuvarjokerhon lähistöltä.

Autoa ei ole näkynyt;)

132246.jpg

132247.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Markku Mäkipirtti kertoo kirjassaan oheisesta autosta otsikolla: Auto väärässä sodassa!

Keksintö on Berliet CBA- merkkinen Helsingin kaupungin kasteluauto, jolla kasteltiin teitä ym. hiekkapintoja estäen niitä pölyämästa. Kirjassa kuvia H.S.R. 2-autosta SA-kilvissä (SA-10943)

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Tapio Heinomaa kirjoitti:

Stalina, ei liene SS

post-297-0-79103600-1361108600.jpg

Ei Stalina SS, mutta onpahan edes valokuva kolmiakselisesta ja "kymmenpyöräisestä" Stalinasta.

Tässä teknistä tietoa "kuusipyöräisestä" kotimaisesta Stalinasta, SA-24229. Tämä säiliöauto oli Lentorykmentti 4:n kirjoissa Rissalassa 1.8.1944. (Toisessa paperissa on rekkari vääntynyt SA-24299:ksi, eikä sovi Stalinoille annettuun rekisterisarjaan; SA- 24228-24235).

IMG_8707.thumb.JPG.8900483921b3a2889f873c9683987295.JPGIMG_8708.thumb.JPG.f35f003334687751f05024110c046039.JPG

Lähde: Kansallisarkisto.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään