3 viestiä aiheessa

Iltaa. 
Kaveri teki taas löytöjä. Nyt arvuutellaan mistäpä tämä on revitty irti aikanaan. 
Le Rhone 9c kenties, löytyy stanssattuna 2539. Sylinterin halkaisija 105mm. 

bd6a0a49-74d6-4f29-88c0-4f3aa34e1cb2.jpeg

a68b57c4-272d-4ed8-97af-933d76d05441.jpeg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Antti Hyvärinen kirjoitti:

Iltaa. 
Kaveri teki taas löytöjä. Nyt arvuutellaan mistäpä tämä on revitty irti aikanaan. 
Le Rhone 9c kenties, löytyy stanssattuna 2539. Sylinterin halkaisija 105mm.

64cb58adaf2b9_LeRhone80hv.065Nr_2539.thumb.jpg.d0ebb3c119275826071134ab691f48f4.jpg

Hieno löytö!

Kirjan sinisyys harmittaa, mutta tässä lueteltu oleellisimmat tiedot moottorin vaiheista:

Le Rhône N:o 2539 ostettiin Ranskasta ja vastaanotettiin 13.3.1922. > Moottori lähetettiin Ilmailuosasto 1:lle Uttiin, jossa asennettiin Caudron G.III, (1 D 8) -koulukoneeseen. Moottorin käyttötunnit täyttyivät (50 h 39 min) > Saapui Ilmailuvarikolle Santahaminaan 8.9.22. > 10.1.1923. Moottori korjattu täydellisesti. Korjauksen suoritti siviilimonttööri Ahlgrén. > 31.1.23. Moottori luovutettu Ilmailukoululle Santahaminaan. > 2.2.23. Moottori asennettu pieneen moottorikelkkaan (lentäjä Majaniemi). > 24.3.23. Moottorin käyntiaika viimeisen täyden korjauksen jälkeen (vkj.) 29 h 10 min : "Laitettu 3 kpl. uusia kannuja." (= sylintereitä, RHe) > 5.4.23. Vkj. 47 h 15 min > 21.4.23. Saatu Ilmailukoululta Ilmailuvarikolle. > 4.8.23. Moottori korjattu täydellisesti, siv.montt. A. Ahlgrén. > Varastoinnin jälkeen... 27.2.1925. Asennettu moottorikelkkaan I.T.5. (IT= Ilmailutelakka, RHe) ja lähetetty Pommituseskaaderille Viipuriin. > 11.4.25. Moottori irroitettu kelkasta kesän ajaksi ja jätetty varastoon, (vkj. 6 h 35 min). > 16.11.25. Moottori kiinnitetty kelkkaan IT 5. > 14.12.25. Kelkka ja moottori lähetetty Meritiedustelulaivue 2:lle Sortavalaan. > 12.1.1926. Vkj. 10 h 50 min. > 13.1.26. Moottori irroitettu kelkasta ja lähetetty 9.4.26 Ilmailutelakalle Santahaminaan korjattavaksi moottorin kiinnileikkautumisen takia. > Saatu Ilm.T:lle 14.4. > 21.3.1927. Moottori puhdistettu ja korjattu, sekä asetettu tasapainokäyntiin. Kaikki vialliset osat vaihdettu käyttökelpoisiin. > Luovutettu Ilmailukoululle Santahaminassa. > 23.1.1928. Asetettu moottorikelkkaan I.T.6. > 28.1. alkaen suoritettu henkilökuljetuksia. > 5.2.28. 1 kpl. sylinteri ja mäntä uusittu. > 8.2.28. Viimeinen henkilökuljetus (moottorin vkj. 15 h 10 min). "Männän rikkoutumisesta johtunut laakerin särky....". > 10.2.28. Luovutettu ja saatu Ilmailutelakalle. > Moottori poistettu 2.4.1929.

Moottorikirjan viimeinen sivuaukeama löytyy tästä:

64cb58af3fffb_LeRhone80hv_073.thumb.jpg.f39932593998ea474cc8b7b167afd95f.jpg

Lähde: Kansallisarkisto.

.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään