Tatu Kantomaa

Puhutaanpa fotogrammetriasta

15 viestiä aiheessa

Olen jo pidemmän aikaa uhannut teitä fotogrammetria-testillä, joka ehkä samalla avaa prosessia ja lopputulosta heille, jotka eivät asiaa oikein hyvin ymmärrä. Prosessissa siis käytetään valokuvia apuna luomaan kohteesta 3D-malli. Käytännössä tarvii siis kuvata kohde ja on olemassa monia eri ohjelmia, joilla valokuvista muodostetaan malli. Tämähän on simumaailmassa todellakin paikallaan, jos tarvii luoda esim. kokonainen kaupunki, koska sen käsin mallintaminen on järjettömän hidasta ja oikeastaan resurssien hukkaamista.

Tänään oli töissä siis hetki tähän asiaan, joten tein muutaman testin. Aloitetaan veistoksella. (Tapio Junno, Pelargonia, 1989)

Pelargonia_Korundi.thumb.jpg.e538ecdbf2ac8cece610897330e8f4c2.jpg

Nyt siis aloitetaan siitä, että otan veistoksen joka puolelta mahdollisimman kattavasti valokuvia. Tavoitteena sarja kuvia, joka siis kattaa kaikki pinnat veistoksesta. Minun olisi siis pitänyt kuvata myös alhaalta, mutta sitä en nyt kuitenkaan tehnyt.

Pelargonia_screen.jpg.582a23194b4ebf18254ec4a64a3dd8b0.jpg

Kuvia taisi tulla n. 60. Käsittelin kaikki kuvat samalla tavalla, en rajannut, enkä kääntänyt tms. Muutetaan jpg-tiedostoiksi ja syötetään ohjelmalle, joka tekee näistä (toivottavasti) hienon 3D-mallin. Aikaa tähän mennessä oli kulunut ehkä 10 minuuttia, max 15. Ja ohjelma raksutteli sen 10 min. lisää.

Pelargonia_2.thumb.jpg.3de9841049c1d36662428616b115d82c.jpgPelargonia_1.thumb.jpg.ca90cf5f1ef75e6d8f9074d00b8e7d66.jpg

Melkein tuolilta tipuin, järkyttävän hieno alle puolessa tunnissa, ja ensimmäinen testi ikinä. :cool:

Seuraavaksi suunnistin työpajaan kuvaamaan lisää ja mietin myös skenaarion, millä saisin ehkä demonstroitua tekniikkaa simua silmällä pitäen.
Rakensin tuollaisen hienon :Pkorttelin pöydälle, ja otin siitä 8 kuvaa, viistosta. Eli ajatuksena vähän yrittää jäljitellä viistoilmakuvaa, mitä käytetään kaupunkien mallintamisessa. (Toivottavasti)
City_esimerkki.thumb.jpg.c6be6ff69760695062bcfae5e568df99.jpg

Päädyistä kuvat, ja loput näin edestä ja takaa.

City_Screen.thumb.jpg.eb7d4710f9b2e95e3f07ffab9c0fddc3.jpg

Lopputulos alkaa näyttää sitten tutummalta simuun verrattuna. Koska infoa ei ole, niin syntyy virheitä. Lisäksi tuo pöytäliinan kuvio sotki algoritmin. Siellä missä tässä on nyt malleissa reikiä, eli infoa ei tarpeeksi, niin todennäköisesti simussa AI keksii tuollaisiin kohtiin jotain. En tiedä, arvailen, mutta olisi loogista.

City_3.thumb.jpg.f26a91c4e5c341cd97d2ff6711125f81.jpgCity_1.thumb.jpg.c00fc5f2896744f207da649794c12d0b.jpgCity_2.thumb.jpg.4d87447fe6bb49c1695abd6c3abe6013.jpg

Eli, jos kaupungin kortteli tehdään muutamalla kuvalla (pahimmassa tapauksessa suoraan ylhäältä), ja vertaatte sitä tuollaiseen metrin korkuiseen objektiin, mistä saadaan täydellinen malli ehkä n. 100 kuvalla, niin ei ihme, että simun kaupungeista löytyy taloja joiden seinät "valuvat". Sillat pitäisi varmaan kuvata myös alhaalta, jotta ne muodostuisivat oikein. Tarvittava kuvamäärä tällä tekniikalla ei todennäköisesti ole mahdollinen MSFS simua varten.

Näin tänään, tämä oli hauskaa. :cool:

14 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa:thmbup:Kun on tietoa niin löytyy taitoa ja sitä sinulla tuntuu olevan...Kokeilu ja onnistuminen kokeilussa saattaa tuottaa yllättävän voimakkaan hyvänolon tunteen ja halun jatkaa. Simumaailman kaupungin mallintaminen saattaa kyllä olla melkoinen urakka, mutta yksittäisissä yksityiskohdissa ei ehkä niinkään.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 minuutti sitten, Rolf Niemi kirjoitti:

Simumaailman kaupungin mallintaminen saattaa kyllä olla melkoinen urakka, mutta yksittäisissä yksityiskohdissa ei ehkä niinkään.

Juurikin näin.
Jotenkin olen ymmärtänyt, että esim. nykyisin tehdään noita simukoneita ja ohjaamoita tähän tyyliin. Siinä on hirvittävä homma lähteä tekemään kaikki alusta, joskus on helpompi korjailla virheet AI:n jäljiltä.

Mietiskelin myös tässä, että jos esim. haluan tehdä autosta 3D-mallin simun parkkipaikalle, niin tämä tekniikka saattaa olla varsin kätevä. Toki mallia pitää optimoida jälkikäteen, mutta todennäköisesti silti näyttäisi ihan hyvältä.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli havainnollinen esimerkki siitä miten vaikeeta on mallintaa tarkkoja yksityiskohtia simulaattorin kaupungeista.Ja ilmeisesti mahdottomuus nykytekniikalla!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
40 minuuttia sitten, Markku Aaltonen kirjoitti:

Oli havainnollinen esimerkki siitä miten vaikeeta on mallintaa tarkkoja yksityiskohtia simulaattorin kaupungeista.Ja ilmeisesti mahdottomuus nykytekniikalla!

Ei todellakaan mahdottomuus, teoriassa, mutta saattaa olla, että homma kaatuu rahaan. Mitä enemmän kuvamateriaalia tässä tapauksessa, niin sen parempi, mutta siihen taitaa kaatua sitten Microsoftin/Asobon resurssit, enkä yhtään ihmettele. Ilmakuvaus on kallista hommaa ja nyt jos pitäisi alkaa kuvaamaan siten, että kuvat menevät limittäin toistensta päälle, niin koko homma tulee todennäköisesti järjettömän kalliiksi. (Puhutaan siis isoista kaupungeista nyt) Tämän lisäksi tarvitaan toki levytilaa kuvia varten ja prosessoritehoa luomaan 3D malli. Tämän lisäksi vielä joku systeemi, millä puhdistetaan lopputulos virheistä, ihan kuten esim. minun esimerkin veistoksen kohdalla alla oleva nurmikko on turha.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Kantomaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinhän se tietenkin on,kustannuksethan siinä olisivat niin huimaavat että ei kannattaisi yhteen lentokonesimulaattoriin niin paljon rahaa uhrata!Tulisi aika kallis simu.

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 minuuttia sitten, Markku Aaltonen kirjoitti:

Näinhän se tietenkin on,kustannuksethan siinä olisivat niin huimaavat että ei kannattaisi yhteen lentokonesimulaattoriin niin paljon rahaa uhrata!Tulisi aika kallis simu.

 

Tekniikka, osaamista.... kaikkea on... mutta ihmiset eivät ymmärrä, kuinka järjetön määrä kuvia menisi koko kaupungin mallintamiseen huippuresoluutiolla. Googlella on streetview, mikä ehkä osaltaa auttaa näissä, Bing tulee jäljessä.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Kantomaa
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä maksaisin simusta tuplan eli 120 euroa, jos fotogrammetriakaupungit ja -alueet olisivat 2 kertaa nykyistä tarkempia.

Voisin maksaa jopa 240 euroa simusta, jos mainitut asiat olisivat 4 kertaa nykyistä tarkempia.

Jos kaikki simun ostaneet/ostavat toimisivat näin, olisi MS/Asobon helppo laskea, paljonko mallintamisen parantamiseen voi satsata.

Itse toivoisin ennemminkin tarkempaa maastoa (Bing/GoogleMaps) ja tarkempaa DEM:ä eli korkeusmallinnusta. Kaksi metriä on riittävä ja mm. Kanarian saaret näytää olevan DEM 2m ihan vakiona.

Muokattu: , käyttäjä: Esa Sairio

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
44 minuuttia sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti:

Tekniikka, osaamista.... kaikkea on... mutta ihmiset eivät ymmärrä, kuinka järjetön määrä kuvia menisi koko kaupungin mallintamiseen huippuresoluutiolla. Googlella on streetview, mikä ehkä osaltaa auttaa näissä, Bing tulee jäljessä.

Ihan mielenkiinnosta kysäisen kun näin joskus massiivisen 5 tunnin tutoriaalivideon You Tubessa - niin en kyllä katsonut sitä tuolloin - tästä linkin takaa löyrtyvästä ohjelmasta. Oletko kuullut tuosta koskaan?

https://www.unrealengine.com/en-US/download

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No Unreal engine on siis alusta kaikelle... eli teet esim. 3D objektit ja ne siirretään sitten Unreal engineen, missä luodaan ympäristö sille, mitä olet tekemässä. Meidän ympäristö lienee tällä hetkellä MSFS2020, eikä Unreal engine, joten monet asiat toimivat eri tavalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti:

No Unreal engine on siis alusta kaikelle...

Onko mitään yhteistä Arduino Uno R3 kehitysalustalle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mainio havainnollistus, kiitos! 3d-keilaus ja -värikuvaus on meille arkea kalliotilojen ja vanhojen rakennusten mittauksessa suunnittelun ja toteutuksen avuksi. Pistepilvistä tulee kuitenkin aivan järkyttävän kokoisia tiedostoja, joten esimerkiksi Rokkijätkä-luolaston pistepilviaineisto täytyi kolmioida harventamalla murto-osaan alkuperäisestä, jotta mallinnusohjelmamme ei olisi tukehtunut alkuunsa. 
 

Aijuu, lisäpeukku fotogrammetrian oikeasta suomalaisesta kirjoitusasusta ;) 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3.8.2023 at 22.14, Juha Lampi kirjoitti:

Mainio havainnollistus, kiitos! 3d-keilaus ja -värikuvaus on meille arkea kalliotilojen ja vanhojen rakennusten mittauksessa suunnittelun ja toteutuksen avuksi. Pistepilvistä tulee kuitenkin aivan järkyttävän kokoisia tiedostoja, joten esimerkiksi Rokkijätkä-luolaston pistepilviaineisto täytyi kolmioida harventamalla murto-osaan alkuperäisestä, jotta mallinnusohjelmamme ei olisi tukehtunut alkuunsa. 
 

Aijuu, lisäpeukku fotogrammetrian oikeasta suomalaisesta kirjoitusasusta ;) 

Itse työssäni käytän välillä scannattuja 3d malleja ja juurikin tuo polygonejen määrä tekee niistä erittäin raskaita, optimointi auttaa mutta joissain tapauksessa myös pilaa mallin. Käsin tehtynä huomattavasti kevyempiä. 

Edit

Tällä hetkellä jos en väärässä ole lisuri kentillä ainoat scannaukset on ihmiset? Muuten käsin mallinnettuja?

Käytän itse samoja ihmisiä, mutta ilman optimointia ( stillinä ei niin väliä)  animoinnissa optimointia pakko, koska erittäin raskailta, mutta näyttävät kyllä erittäin hyviltä ilman sitä😄

esim:

https://humano3d.com/

 

Muokattu: , käyttäjä: Toni Kilpinen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, loogista olisi skannatut ihmiset, saanee helpommin realistisen näköistä. Mietiskelin tuossa, että jos pitää esim. saada kivenlohkareita tehtyä simuun, niin nekin saattaisi olla helpompi ensin skannata ja sitten editoida. Ehkä, en tiedä, en ole kokeillut.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Tatu Kantomaa kirjoitti:

Joo, loogista olisi skannatut ihmiset, saanee helpommin realistisen näköistä. Mietiskelin tuossa, että jos pitää esim. saada kivenlohkareita tehtyä simuun, niin nekin saattaisi olla helpompi ensin skannata ja sitten editoida. Ehkä, en tiedä, en ole kokeillut.

En tiedä tiedätkö tämän? Olen itse käyttänyt paljon, obj muodossa löytyy sadoittain kiviä sun muuta, jokaisesta mallista löytyy raskaampi + kevyempi versio, ainakin juurikin kivien suhteen. + ilmainen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään