Vesa-Petri Jussila

IFF laitteet sotasaallis koneissa ja suomalaisten huomiot

18 viestiä aiheessa

Lueskelin taas Britmodeller foorumia ja siellä oli selkeä SA kuva Hurricane Z3577:sta. Konetta ollaan siirtämässä selkeästi kenttävarikolle tms. Mutta mikä tekstissä oli mielenkiintoista oli maininta koneen takarungossa olevasta anteniaukosta. Aukko on IFF (Identyfy friend or foe) antenia varten. Onko evakuiointi raporteissa mitään merkintöjä IFF laitteista? Nuo Hurricanet eivät olleet käsittääkseni uusia ja IFF laitteet on voitu poistaa ennen laivausta. Ja tekniikka varmasti oli jotain jonka Britit halusivat pitää salaisena.

 

Toinen kysymys on milloinka vastaavat laitteet alkoivat tulla suomalaisiin koneisiin? Uskoisin että Mersujen aikana ja etenkin koneisiin joita suunniteltiin yöhävittäjiksi.

53099260324_47758dab9c_c.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Vesa-Petri Jussila
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen huomio. Tässä samassa yhteydessä samasta Z3577:sta otettu SA-kuva, josta osasuurensin tuon antennin kohdan. Tässä kuvassa näyttäisi samasta aukosta pilkistävän antenninpätkäkin. 

edit: lisäsin viimeiseksi kuvaksi osasuurennoksen Jussilan laittamasta kuvasta, eli alin kuva. Siinä se taasen näyttää reiältä. Erikoista. (Nuo mustat ohuet viivat ovat negatiivissa olevia virheitä)

Jukka

DFCF2068-D25E-486A-A1AB-57AD798C8C7C.jpeg

08E3BD64-8477-4680-BB9B-2036BCE7520E.jpeg

AAE6951D-E3C4-4240-A054-374DE9F721CE.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 tuntia sitten, Vesa-Petri Jussila kirjoitti:

Toinen kysymys on milloinka vastaavat laitteet alkoivat tulla suomalaisiin koneisiin? Uskoisin että Mersujen aikana ja etenkin koneisiin joita suunniteltiin yöhävittäjiksi.

Messerschmittiin ja Ju 88:aan oli mahdollista asentaa saksalainen FuG 25-omatunnuslaite Joidenkin G6-mersujen rungon alapuolella siiven jättöreunan tienoilla valokuvissa näkyy järjestelmän tankoantenni. En tiedä , miten laajalti se oli meillä käytössä.

fug 25 ant.JPG

fug 25.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
kuvatus lisää
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piirros brittien IFF Mk. II-antennilangoista. Tämä versio oli muutaman vuoden käytössä . Pian RAF siirtyi käyttämään kehittyneempää Mk. III-laittetta, jossa oli sauva-antenni. Joutivat siis Neuvostoliiton käyttöön. Mk. III laitteitakin Wikipedian mukaan itänaapuri sai 500 kpl.

 

mkII.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen jotenkin mielessäni yhdistänyt Mersun vasemmassa siivessä olevan antenin omakone tunnistukseen, mutta voin olla väärässäkin (luultavasti). Ja että suomalaiset koneet vaikka niissä olisi ollut anteni ei välttämättä omakonetunnistusta ollut. Tikkakosken Mersussa anteni selkeästi näkyvillä.

 

IMG_9797-scaled.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Vesa-Petri Jussila kirjoitti:

Lueskelin taas Britmodeller foorumia ja siellä oli selkeä SA kuva Hurricane Z3577:sta. Konetta ollaan siirtämässä selkeästi kenttävarikolle tms. Mutta mikä tekstissä oli mielenkiintoista oli maininta koneen takarungossa olevasta anteniaukosta. Aukko on IFF (Identyfy friend or foe) antenia varten. Onko evakuiointi raporteissa mitään merkintöjä IFF laitteista? Nuo Hurricanet eivät olleet käsittääkseni uusia ja IFF laitteet on voitu poistaa ennen laivausta. Ja tekniikka varmasti oli jotain jonka Britit halusivat pitää salaiss

Z3577:n evakuointi tehtiin Lentolaivue 14:n toimesta.

IMG_3399.thumb.JPG.ac0cc55370d259bfae9b281ba2191db8.JPGIMG_3400.thumb.JPG.fa6b64c4ab84081dcdcc778debc3ebad.JPGIMG_3401.thumb.JPG.b1b4eb680cb02a6036200c64f2f3f204.JPG

Lähde: Kansallisarkisto.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Vesa-Petri Jussila kirjoitti:

Olen jotenkin mielessäni yhdistänyt Mersun vasemmassa siivessä olevan antenin omakone tunnistukseen, mutta voin olla väärässäkin (luultavasti). Ja että suomalaiset koneet vaikka niissä olisi ollut anteni ei välttämättä omakonetunnistusta ollut. Tikkakosken Mersussa anteni selkeästi näkyvillä.

Siivessä on FuG 16ZY antenni, rungossa FuG 25A antenni ja FuG 16Z lanka-antenni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen sotasaalis-Hurricane (Z 2585, tuleva HC-465)

Kuva: Finna.fi/ Uuno Laukka/ sotamuseo

 

42.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
Tunnuksen lisäys
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8.8.2023 at 18.30, Ari Oksanen kirjoitti:

Messerschmittiin ja Ju 88:aan oli mahdollista asentaa saksalainen FuG 25-omatunnuslaite Joidenkin G6-mersujen rungon alapuolella siiven jättöreunan tienoilla valokuvissa näkyy järjestelmän tankoantenni. En tiedä , miten laajalti se oli meillä käytössä.

Ainoastaan Raijat (Suomessa 2 kpl) olivat FuG 25a  yhteensopivia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noissa Neuvostoliiton Lend-Lease-Hurricaneissa näytti olleen TR9D-mallin radiolaitteet. Kenttälentovarikko 3 evakuoi sellaisen edellisessä postauksessani esiintyvästä Z2585:stä. IFF-toimintona keksintö lähetti tietyin väliajoin pulssin omakonetunnuksena maa-asemaverkostollelle.

Asiakirjalähde: Kansallisarkisto

 

hc radio.JPG

T1119_TR9D.JPG

TR9D.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
Lähdemerkintä
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

Korkeusvakaajiin menevät antennilangat kuuluivat IFF Mark II -luokan tutkavastaajille.

Tällä sivulla on lueteltu eri IFF Mark II -laitteistoja ja niiden RAF, USAAF ja US Navy laitetunnuksia:

https://www.qsl.net/pe1ngz/airforce/airforce-raf/raf-iff.html

Brititkin kertovat, että IFF Mk II -laitteiden kuvia on vaikea löytää:

Help please mk 11 aircraft friend or foe transponder https://www.key.aero/forum/historic-aviation/3870008-help-please-mk-11-aircraft-friend-or-foe-transponder

Viitatussa ketjussa on kuva IFF Mark II (R 3019) laitteistosta (alle tulikin kuva linkin sijaan), joka on vähän myöhempi Mk IIN -versio:

iff-mk2n-r3109.jpg

 

Transponderi on siis oma laatikkonsa eikä ihan pieni. Luulisi, että KLeV3 olisi tämän laitteen kirjannut erikseen?

Itse en ihan vähällä usko, että 1941 toimitettiin omatunnuslaitteistoja Neuvostoliittoon tai että heillä olisi ollut kyky niiden lähetystä vastaanottaa. RAF:n 151 Wing koneissa Murmanskissa ehkä, jos heillä oli oma brittitutka mukanaan.

Googletellessa tuli esille Neuvostoliiton ADD:n B-25 pienoismalliketju, jossa mainitaan IFF Mk II (SCR 535) lanka-antennit. Mutta tämä on vuoden 1944 juttuja, jolloin RAF ja kumppanit käyttivät jo Mk III -laitteistoja. https://pienoismallit.net/galleria/malli_16870/

 

Kari

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

Pip-squeak käytti puheradiota (TR9D) lähetykseen. Sama antennikin? Eli ei omaa.

Olen ymmärtänyt, että rungosta korkeusvakaajalle menevät antennilangat kuuluivat IFF Mk II-laitteeseen. Voin olla väärässä, ei olisi ensimmäinen eikä varmaan viimeinen kerta.

Kari

Ohjaajalla oli Pip-squeakissa käyttölaite, joka amerikkalaisilla oli Contactor Unit BC-608 (RAF:n laitetunnusta en löydä):

https://aeroantique.com/collections/artifacts-that-have-moved-on/products/contactor-unit-bc-608-a?variant=5709588463646

Oliko tällainen venäläisissä Hurricane-koneissa? ("kellolaite, sähköinen, koteloineen"???)

Muokattu: , käyttäjä: Kari Lumppio
googletin lisää

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelin, että minulla piti olla venäläisestä Hurricane-ohjeesta tallenne. Ja lötyihän se viimein. Kuvassa näkyy tavallinen lanka-antenni ja nuo korkeusvakaajaan menevät langat. Viitteisiin on merkitty: 7-erityinen radiolaite (muistuttaa aikalailla TR9:ää) ja 39-radioasema.

Lisäksi tekstinpätkä antenneista. Voisiko joku venäjänkieltä enemmän taitava kääntää tuon? Jospa siitä tulisi lisävalaistusta asiaan.

 

antennit.JPG

hurric_ven.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Ari Oksanen kirjoitti:

Muistelin, että minulla piti olla venäläisestä Hurricane-ohjeesta tallenne. Ja lötyihän se viimein. Kuvassa näkyy tavallinen lanka-antenni ja nuo korkeusvakaajaan menevät langat. Viitteisiin on merkitty: 7-erityinen radiolaite (muistuttaa aikalailla TR9:ää) ja 39-radioasema.

Lisäksi tekstinpätkä antenneista. Voisiko joku venäjänkieltä enemmän taitava kääntää tuon? Jospa siitä tulisi lisävalaistusta asiaan.

Paras arvaukseni:

 7 - erityinen radioasennus
39 - radiopuhelin

väärä vastaus 0 pts, tekstinpätkästä oli kysymys

uus yri, konekäännös

Antenniasennus
Työnnä antennimasto avoimen ikkunan läpi ja työnnä sen sylinterimäinen alaosa erityiseen kiinnikkeeseen, joka on kiinnitetty rungon sisällä olevaan poikittaiseen putkeen.
Kiristä kannattimen mutterit ja lukitse paneeli, joka ympäröi maston neljällä pultilla.
Vedä antenni maston ja peräsimen väliin

 

Muokattu: , käyttäjä: Tapio Heinomaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli taitaakin olla asennusohje. Tuo vitoskohta tarvitsee vielä tarkempaa käännöstä, koskeeko se tuon viitenumero 7-radion antennilankoja. "radiospetzustanovki...na stabilizatore"...(vakaajiin)

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Ari Oksanen kirjoitti:

Eli taitaakin olla asennusohje. Tuo vitoskohta tarvitsee vielä tarkempaa käännöstä, koskeeko se tuon viitenumero 7-radion antennilankoja. "radiospetzustanovki...na stabilizatore"...(vakaajiin)

5. Unwind the antenna conductors for the radio installation located on the sides of the fuselage, and connect to the terminals in the stabilizer.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei

Kyllä venäläisissä Hurricaneissa oli omakonetunnuslaitteita ja niitä saatiin myös sotasaaliiksi. Alla lainaus Menomatkalla radiohiljaisuus -kirjasta sivulta 29 ja kohta Ilmavoimien viestitoimintaohjeesta kesältä 1942, jossa ohjeistetaan sotasaaliin käsittelyä.

"Radiota [TR9] saatiin myös sotasaaliina venäläisistä Hurricaneista. Näistä koneista löytyi myös arvoituksellinen radiolaite (R3002-omakonetunnuslähetin). Sen tarkoitus oli aluksi tuntematon, koska Suomessa ei yleisesti tunnettu tutkatekniikkaa. Tunnuslähettimen päällä oli varoitus ”detonaattorista”, mutta sen ei ainakaan heti ymmärretty tarkoittavan itsetuholaitetta. Ainakin yksi laite räjähti Ilmavoimien viestivarikolla toukokuussa 1942."

Tuo "Pip-squeak" ei liity varsinaisesti omakonetunnukseen, vaan oli tarkoitettu hävittäjäosastojen paikannukseen maasuuntimoiden avulla. Siinä kellokoneiston ohjaama askelmoottori kytki TR9:n kantoaallon 14 sekunniksi minuutin välein.  Ajatus oli, että eri hävittäjäosastojen johtokoneissa kellokoneistot oli säädetty käynnistymään 15 sekunnin porrastuksella. Kun maa-asema käski käynnistää kellokoneistot, ”punaisen” osaston lähetys käynnistyi heti, 15 sekuntia myöhemmin käynnistyi ”keltaisen” osaston lähetys jne.

Saksalaisten omakonetunnuslaitteiden tarina on suunnilleen seuraava:

"Junkers Ju 88 -hankinnan yhteydessä saatiin viisi FuG 25 A -omakonetunnuslaitetta loppukesästä 1943. Ne toimitettiin lyhyen tutustumisen jälkeen Viestivarikolle, jossa ne olivat varastoituna sodan loppuun. Bf 109 G-6 -mallien vastaanottojen yhteydessä ei ole mainittu tunnuslaitetta, mutta joissain tapauksissa sen puuttuminen on kirjattu. Todennäköisesti sitä ei ollut yhdessäkään koneessa."

Jos muistan oikein, niin suoraan Saksasta hankituissa suomalaistutkissa ei ollut tunnuslaitetta. Mutta saksalaisjoukoilta saaduissa tutkissa niitä oli.

Jussi

Viestihuoltoohje.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jussi Harola
Korjattu rivitystä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään