Esa Muikku

Kesä 1951: poika potkuriin

8 viestiä aiheessa

Kysymys foorumilaisille lisätietojen toivossa:

Juhannuksena 1951 on - mahdollisesti Kymissä - tapahtunut yleisölennätyksen yhteydessä onnettomuus, missä pikkupoika käveli lentokoneen potkuriin ja kuoli. Löytyykö tästä tarkempia tietoja? Jyrkin (Laukkanen) Kymi-kirjasta en löytänyt mainintaa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole tapauksesta kuullut, mutta 6.2.1949 Viialassa Jumusen selällä suoritetussa yleisölennätyksessä ko 15.00 laskeutuneesta koneesta nousi kaksi poikaa, jotka kävelivät siiven alitse. Tällöin toinen poika, 9-vuotias Mauri Lahdensivu Viialasta kuoli potkurin iskusta. Voisiko olla tämä tapaus kyseessä. Helsingin Sanomien digiarkistosta tapauksesta löytyy uutinen 7.2.1949 numeron etusivulla.

Matti

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla ei toimi HS:n digiarkisto (täytyisi kai olla tilaaja tms). Vahva tieto on juhannuksesta 51, joten tuo kertomasi onnettomuus ei vaikuttaisi kysymältäni tapaukselta. Löytyykö vastaavaa uutista kesäkuun lopulta vuodelta 51?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsingin Sanomissa ei ole tällaisesta tapauksesta uutista kesällä 1951. Ilmailuliiton kesäkiertueen 1951 lentonäytös juhannuksena 23.06. oli Rantasalmella. Mikkelin Sanomissa saattaisi olla tietoa, jos onnettomuus on tapahtunut Rantasalmella.

Matti

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pilvien Huimapäiden Rantasalmen juhannusnäytöksestä kesällä 1951 on tarkkaa tietoa kahdeksan sivun verran Raimo Timosen Itä-Suomen lentokentistä kertovassa kirjassa ”Tiiran lento”. 

Näytöksessä ei kuollut kukaan, vaikka läheltä piti. Nimittäin Siikaisen isäntä Joroisista vaelsi pikkupäissään metsästä suoraan starttaavan Avi Oy:n Sokolin eteen. Tsekkiläisvalmisteinen Sokol oli täynnä lennätettäviä ja sitä ohjasi Veijo Taina. Taina sai nipin napin väistettyä miestä, ettei tämä jäänyt potkurin silpomaksi. Mutta mies osui koneeseen ja samalla vasen siipi iski voimakkaasti kenttään. Isäntä oli kaatunut maahan, nostanut päätään ja sanonut, että ”kuka hitto häntä löi näin julmetun kovasti?”. Selvityksen ja vodkaryypyn saatuaan mies tokeni ja oli kunnossa. Tämän jälkeen isäntä kuulutti esiintymislavalla yleisölle, että hän maksaa viulut ja on lentäjän kanssa ”maailman parhaat ystävät”. Koneen siipi vaurioitui kuitenkin, eikä sillä näytöksessä enää lennetty. Siipi irroitettiin ja lähetettiin junassa Jämille korjattavaksi. Sokol oli lentokunnossa viikon päästä ja lennettiin Tampereelle. Lasku oli 165.000 silloista markkaa ja Siikaisen isäntä maksoi laskun. Sokolin lennot päättyivät lopullisesti kahden viikon kuluttua Ounaskosken sillan alitukseen…

Rantasalmen juhannuslennätykset yleisölle 1951 hoidettiin sitten yhdellä koneella, jota Taina ja toinen vakituinen pilotti lensivät vuorotellen. Mainita voi myös, että Raimo Aulio loukkaantui samoissa juhlissa kaksoishypyssä, eikä voinut esiintyä enää samana yönä Luonetjärven juhannusjuhlissa.

Eli Rantasalmi-51 voidaan tämän jälkeen laskea pois kuvioista.

Jukka
 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
kirjoitusvirhe
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain tietoa onnettomuudesta uhrin pikkuserkulta Kari Taskiselta : Heimo Rissanen kuoli Kymin lentokentällä 24.6. Juhannusaaton lentonäytöksessä. Juoksi suoraan Veikko Karun (Mannerheimin ristin ritari) koneen propeliin. Karhulan pojat olivat keräneet lentolehtisiä, josta palkintona yleisölennätys, joka koitui Heimon kohtaloksi. Karhulan kirjastossa on kuulemma lentämistä esittelevä kirjakin, jossa on tapauksesta tietoa. 

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohessa Kymin lentokentän 50v-historiikissä asiasta seuraavalla maininnalla. Lehtisen Oippa minullekin tuosta kertonut sekä myös vanhempani, mutta enempiä en kyllä asiasta muista kuulleeni mitä tuossa edellä jo kerrottu.

PSX_20230821_204943.jpg

PSX_20230821_204622.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Markku Koposelle taustajoukkoineen tiedoista, joilla tämä asia ratkesi. Kone on tietojeni mukaan ollut Karun omistama Praga Air Baby.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään