Carl-Fredrik Geust

Kaksi tuntematonta JK-lentäjää

26 viestiä aiheessa

Tunteeko joku oheisen JK-26_ kuvan - kenen potretti on koneen kyljessä (onko kuva todellakin maalattu koneen kylkeen, vai onko kyseessä taitavasti suoritettu kuvien muokkaus ja yhdistäminen)? - Entä viehättävä lotta koneen edessä? Olen toki kuullut että joku lotta on saanut "tyypit" - voiko olla tämä tapaus?

unnamed.jpg

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulle tuli ensimmäisenä mieleen Tauno Meller. Alla SA-kuva: ”Ple.Lv. 44:n (8543) komentaja majuri T. Meller seuraa koneittensa starttia lennonjohdosta. Kesäkuu 1944.”

Jukka

7D770C45-59DC-4CBD-8D92-59979F146575.jpeg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta tuo näyttää erittäin vahvasti Lauri Äijöltä… mutta saattaahan se olla Mellerkin. Lienee kaksoisvalotus…varmaan vahinko tai sitten hyvin luovaa kuvausta.

Muokattu: , käyttäjä: Vesa Viertola
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä ehdotus Vesalta. Sama pitkä nenän malli kuin Mellerilläkin. Äijö kuvassa oikealla. SA-kuva. 

”Lentäjät tutkivat lähemmin tehtävää.
Mikkelin kenttä ja laivueen esikunta 1941.07.30”

Jukka

3546B27C-21D5-4634-87E3-5CCD23EEAE65.jpeg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puhdasta spekulaatiota tämä mutta jos kuvassa olisi Lauri Äijö ja huomioiden hänen pitkä palveluksensa valokuvauslentueessa ennen JK:ita voisiko kyseessä olla jonkinlainen varta vasten tehtailtu muistokuva kuvassa esiintyvälle naiselle, ehkä tyttöystävä, tai voiko olla myöhempi puoliso Anja Eliina..? Varmaan "tietäjät" kaivaa tästäkin kuva-arvoituksesta lopullisen totuuden esiin..;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23.8.2023 at 16.55, Carl-Fredrik Geust kirjoitti:

Tunteeko joku oheisen JK-26_ kuvan - kenen potretti on koneen kyljessä (onko kuva todellakin maalattu koneen kylkeen, vai onko kyseessä taitavasti suoritettu kuvien muokkaus ja yhdistäminen)? - Entä viehättävä lotta koneen edessä? Olen toki kuullut että joku lotta on saanut "tyypit" - voiko olla tämä tapaus?

Callelta tuli mielenkiintoinen tutkimiskohde! Tuossa kuvassa on kaksi hyvää vihjettä: On lumiaika ja JK-26_ on vielä saksalaisessa naamiontimaalauksessa. Tämän perusteella pidän kuvauksen ajankohtana talvea 1943/44. Tuolta ajalta oli laivueessa saksalaisessa maalauksessa JK-26-alkuisista enää kaksi konetta; JK-262 ja -267. Kävin läpi lentolaivue 44 päälentokirjan sivut em. ajalta, eikä yhtään "lottaa" ole merkattu JK-lentojen kohdalle. Laivueella oli käytössään myös Viima, VI-2 "kuriirikone", mutta ei silläkään ole lottia tai "matkustajia" lennätetty.

Naisella on kuitenkin lentotamineet yllään, joten siitä voisi päätellä hänet lentomatkustajaksi? Lentokirjasta löytyy osuvasti useastakin kohtaa nimi Kotilainen (kers).:)

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tauno Mellerin ja Lauri Äijön kuvia vertailemalla alan kyllä kallistua Lauri Äijöön. Tein tällaisen kollaasin, jossa herroja voi vertailla. Vasemmalla Äijö, keskellä tunnistettava ja Meller oikealla.

Jos ja kun JK-kuvassa on mahdollisesti Lauri Äijö, niin koneen kyljessä oleva valokuva, (mahdollisesti kaksoisvalotus tai tarkoituksella tehty) on otettu ennenkuin LeLv 44 sai Junkers Ju 88:t. Nimittäin kuvassa hänellä on vanhempi nahkainen lentohuuva, jota käytettiin mm. Bristol Blenheim-koneissa. Junkersien mukana  tuli kankaiset saksalaistyyppiset lentohuuvat, joita tuli Suomeen myös jo aiemmin Dornier Do 17Z-koneiden (DN) mukana. Ja myös Mersujen eli MT-hävittäjien mukana. Lentäjät käyttivät DN- , MT-, että JK-koneissa näitä kankaisia huuvia.

Jukka

153316_120836_äijö_meller.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

 JK-26-alkuisista enää kaksi konetta; JK-262 ja -267.

Aika vähän on tilaa oikeassa reunassa, mutta jos näistä kahdesta yrittää valita, niin -262 ei ehkä käy, koska "kakkonen" tulisi juuri ja juuri vasemmasta alakulmastaan mukaan kuvaan. Olettaen, että tunnusten maalaaja on ollut tarkka välistyksissään.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
38 minuuttia sitten, Seppo Töllikkö kirjoitti:

Aika vähän on tilaa oikeassa reunassa, mutta jos näistä kahdesta yrittää valita, niin -262 ei ehkä käy, koska "kakkonen" tulisi juuri ja juuri vasemmasta alakulmastaan mukaan kuvaan. Olettaen, että tunnusten maalaaja on ollut tarkka välistyksissään.

Jotakuinkin näin

Untitled-2.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, nyt on lentäjä tunnistettu - kiitos kaikille vastanneille! Entä naislentäjä - minulla on epämääräinen muistikuva että olen jossakin kirjassa nähnyt kuvan lentohaalareissa olevasta lotasta, mutta en vaan muista missä kuva oli...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Nimittäin kuvassa hänellä on vanhempi nahkainen lentohuuva, jota käytettiin mm. Bristol Blenheim-koneissa. Junkersien mukana  tuli kankaiset saksalaistyyppiset lentohuuvat, joita tuli Suomeen myös jo aiemmin Dornier Do 17Z-koneiden (DN) mukana. Ja myös Mersujen eli MT-hävittäjien mukana. Lentäjät käyttivät DN- , MT-, että JK-koneissa näitä kankaisia huuvia.

Jukka

Noista soljista päätellen kuvassa on saksalainen nahasta valmistettu talvimallin radiopäähine.

https://airandspace.si.edu/collection-objects/helmet-flying-type-lkpw101-luftwaffe/nasm_A19731395000

 

Sa-kuva: Mannekiineina Lampelto ja Pietarinen Mensuvaarassa tammikuussa 1944.

 

nahkahuuva.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
Kuvan lisäys
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äijön alaleuan kaari on melko voimakas… ju-kuvassa on mielestäni pyöreäposkisempi kaveri. 

IMG_1912.jpeg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt löytyi kuva DN-lentäjistä jotka tammikuussa 1943 pudotti ns. a-miehiä (vakoilijoita) Muurmannin rautatien itäpuolelle. Voiko tämän ketjun aloituskuvan "naislentäjä" olla tässä mainittu Pörri? (Lähde Lentäjän albumi 2, sivu 74).

43-01-11..14 DN-56 a-miesten pudotukset LA 2, 074.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

eikä yhtään "lottaa" ole merkattu JK-lentojen kohdalle. Laivueella oli käytössään myös Viima, VI-2 "kuriirikone", mutta ei silläkään ole lottia tai "matkustajia" lennätetty.

Vähän lisätietoa, ei kuitenkaan alkuperäiseen kuvaan. Kun olen Tauno II:tä tutkinut, niin paljastui muutama lottalento. BL-106:n kanssa oli ollut ongelmia (ei Taunolla), Tauno kuitenkin määrättiin 14.4.42 tekemään 30 min koelento lotta Kirvesniemen! ja alikersantti Laakson kanssa. Jotain selvisi ja heti perään Tauno lensi koneen Tampereelle.

Kyllä VI-2:llakin lennätettiin: 3.6.44 Taunon kyydissä lotta Moilanen 35 min.  Ja vielä kaksikin lottaa, Haapala ja Tenhunen Desoutter DS-1:ssä saman 35 min.

JK:n kyytiin ei sentään lottia.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama kuva, Etelä-Suomen Sanomat  1.1.2023, kuvatekstinä:

Lentolaivue 46:n lentäjiä ja tiedustelun toimijoita lähdössä viemään tammikuun 1943 asiamiehiä Arkangelin radalle. Vasemmalta luutnantti Juhani Aitasalo, vänrikki Antti Porvali, kanslisti Mirjam Käyhkö, sotilasmestari Viljo Mörsky, kersantti Vaito Simanainen ja luutnantti Jorma Turpeinen.

 

8343614.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tapio, kiitos hyvästä kuvasta! Minkälainen oli Etelä-Suomen Sanomien artikkeli - oliko muita kuvia ja  asiatietoja asiamieslennoista?

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14 minuuttia sitten, Carl-Fredrik Geust kirjoitti:

Tapio, kiitos hyvästä kuvasta! Minkälainen oli Etelä-Suomen Sanomien artikkeli - oliko muita kuvia ja  asiatietoja asiamieslennoista?

Ollos hyvä!  Kyseessä artikkelin maistiainen, kokonaisuus on maksun takana. Tuskinpa siinä kuitenkaan on mitään mitä kirjasta ei löydy.

https://www.ess.fi/paikalliset/5629743
Kirja-arvio: Mikko Porvalin Kaukopartio-teossarjan uutuus on upea kokonaisuus

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Kauko Peltonen kirjoitti:

Vähän lisätietoa, ei kuitenkaan alkuperäiseen kuvaan. Kun olen Tauno II:tä tutkinut, niin paljastui muutama lottalento. BL-106:n kanssa oli ollut ongelmia (ei Taunolla), Tauno kuitenkin määrättiin 14.4.42 tekemään 30 min koelento lotta Kirvesniemen! ja alikersantti Laakson kanssa. Jotain selvisi ja heti perään Tauno lensi koneen Tampereelle.

Kyllä VI-2:llakin lennätettiin: 3.6.44 Taunon kyydissä lotta Moilanen 35 min.  Ja vielä kaksikin lottaa, Haapala ja Tenhunen Desoutter DS-1:ssä saman 35 min.

JK:n kyytiin ei sentään lottia.

Tarkoitin (ja kirjoitinkin) VI-2 lennoilla talviaikaa 1943/44, eikä tuo 3.6.44 siihen raamiin sovi. Onko Tauno lennättänyt salaa kun pelkkää viivaa on matkustajan kohdalla?

IMG_2974.thumb.JPG.29be79f78c44a39427f792289c880482.JPG

Lähde: Kansallisarkisto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Salaa tai ei. Kaikkea ei kannattanut rykmenttiin asti kertoa. Onkohan rykmentin kirjanpiossa samaa viivaa tuon lotta Kirvesniemen kohdalla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
25.8.2023 at 20.02, Kauko Peltonen kirjoitti:

Kun olen Tauno II:tä tutkinut, niin paljastui muutama lottalento. BL-106:n kanssa oli ollut ongelmia (ei Taunolla), Tauno kuitenkin määrättiin 14.4.42 tekemään 30 min koelento lotta Kirvesniemen! ja alikersantti Laakson kanssa. Jotain selvisi ja heti perään Tauno lensi koneen Tampereelle.

 

26.8.2023 at 18.46, Kauko Peltonen kirjoitti:

Onkohan rykmentin kirjanpiossa samaa viivaa tuon lotta Kirvesniemen kohdalla?

Lentolaivue 44:n (pää)lentokirjalla tältä ajalta olisi ollut käyttöä, mutta ei sitä ei ole Kansallisarkiston kokoelmissa. Laihana lohtuna BL-106:n konekirjan sivu po. ajalta.

IMG_3774.thumb.JPG.239b6ea65ba9fa27b5fb7143bd9255f6.JPG

Lähde: Kansallisarkisto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Henkkoht vankka mielipiteeni lienee se, että tuo Callen aloituskuva on jonkun hyvin tekemä fotoshoppaus, koska

- naama on niin valokuvamaisen tarkka; tuolloisella tekniikalla sellaista ei olisi ollut mahdollista tehdä; se olisi vaatinut valokuvasta skannatun ja painetun ison tarran tai naaman olisi pitänyt maalata joku todella hyvä taidemaalari ja siihen olisi kulunut aikaa hirveästi ja kone olisi seisonut hallissa tämmöistä pelleilyä varten, EI! 

- naamakuva olisi pitänyt maalata/kiinnittää ensin koneeseen siinä jo olleiden tunnusten päälle ja sitten maalata ne uudelleen naamakuvan päälle

- rungon alareunassa naamakuva kuultaa haileana alapinnan maalin läpi: ei helposti toteutettavissa eikä siinä olisi mitään järkeä.

 

Onkohan tuo lottakaan oikeasti tuossa kuvassa? Mistä kirjasta tai kenen kuvakokoelmasta löytyy tuo JK:n kuva ilman lottaa ja naamaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Esa Muikku kirjoitti:

Henkkoht vankka mielipiteeni lienee se, että tuo Callen aloituskuva on jonkun hyvin tekemä fotoshoppaus, koska

Tuskinpa photoshopattu, ainakaan hyvin. Lentäjän oikea puoli ylettyy lotan polviin saakka.

Tahallinen kaksoisvalotus

101.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Tapio Heinomaa
lis kuva
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuo on ihan selvästi kaksoisvalotus; jäänyt filmi siirtämättä ja tullut toinen kuva päälle. Todennäköisesti hauska sattuma tai sitten vähemmän todennäköisesti tahallinen ja taitava asettelu pimiössä. Tuttua jälkeä kaikille kemiallisen valokuvauksen ja filmikameroiden kanssa puuhailleille. Kaksoisvalotuksia löytyy melkein joka pinkasta isomummun ullakon laatikoista jne. Talvikuvan negatiivissa lumi on tietysti umpimustaa, joten ei siinä Äijöstä näy kuin tuo tumman koneen päällä oleva osa (joka taasen on negatiivissa liki täysin läpinäkyvänä). 
 

Muokattu: , käyttäjä: Vesa Viertola
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään