Tumi Hämäläinen

Appiukon kansiosta

174 viestiä aiheessa

Muuton yhteydessä löytyi jo kadoksissa ollut appiukon kansio, jossa on joitakin ilmailukuvia. Muistelin, että olisin nämä joskus skannannut, ja joitakin tännekin laitellut. Tietokone on vaan ajan saatossa uusiutunut jo montakin kertaa, enkä nyt löydä kaikkia tiedostoja. Foorumikin on muuttunut ajan oloon, eikä kuvia ehkä täältä enää löydy (enkä jaksa alkaa etsimään).

Siispä, laitan tänne joitakin kuvia. Toivon, että voisitte heittää joitakin kommentteja/lisäinfoa kun sitä löytyy. Kiitos!

Tämä lienee Fokker D.XXI. Tunnus ei näy. Mikähän kaputti tässä oli kyseessä?

Fokker.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Tumi Hämäläinen
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikkaan, että jompi kumpi näistä Wasp-Fokkereista: FR-122, 26.9.-46, korp. T. Tallgren tai FR-123, 11.9.-48, kapt L. Pekuri.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otteita tutkintapöytäkirjasta.

Kone: Fokker D.XXI Wasp, FRw-123. Ohjaaja: Kapt Lauri Pekuri. Onnettomuusaika ja -paikka: 11.9.1948 Kauhavan lentokentän pohjoislaidalla.

Koneen asento: Nokallaan potkuriakselin, vasemman laskutelinepyörän, katkenneen oikean joustintuen ja oikean siiven varassa.

Miten kone tullut maahan? Kone on sakannut n. 3 m:ssä, jolloin pyörät ovat uponneet n. 20 - 25 cm syvälle, oikea teline on murtunut, ja kun on pompannut n. 30 m tullut uudelleen pintaan, kierähtänyt vasemman kautta ympäri ja jäänyt maahan nokalleen, laskutelineen ja oikean tason varaan. Pyrstöpuoli ruhjoutunut.

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyi toinenkin kuva. Lieneekö samaisesta Fokkerista kyse? Ainakin vauriot näyttäisivät olevan samansuuntaiset.

Fokker_kaput_2.jpg

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen kone taustalla - onko mahdollisesti PE-211?
Wikipedia mainitsee "Vuonna 1946 käytöstä poistettu PE-211 oli Kauhavan lentokentän laidalla vuonna 1952 eikä sen lopusta ole tarkempaa tietoa".

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Löytyi toinenkin kuva. Lieneekö samaisesta Fokkerista kyse? Ainakin vauriot näyttäisivät olevan samansuuntaiset.

 

Sama Fokkeri on.

Koneen jäänteiden kohtalosta käytiin kirjeenvaihtoa, joka ei johtanut päätökseen.

kuva1.thumb.JPG.1ac9be0c41e2bd78126e5d7031e6ecb3.JPGkuva2.thumb.JPG.6c52354ab64e9b7842d9fb18654cd54f.JPGkuva3.thumb.JPG.78a12cfcbb6c0b8fbb9c65bd6b72deea.JPG

FRw-123- lähetettiin aikanaan Kuoreveden Halliin, jossa se huutokaupattiin aihiona ´Metalli ja Villa´ -romuliikkeelle 22.6.1950. Koneen poisto ilmavoimien kirjoista kirjattiin samalle päivälle.

Koneen elinkaari: FRw-123. Vastaanotettu ilmavoimille 14.3.1941. Viimeinen lento 11.9.1948. Kokonaislentoaika 918,10 h. Poistettu 22.6.1950.

Lähde: Kansallisarkisto.

 

 

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia vastauksista! :thmbup:

No, onkohan tästä Dakotasta kellään tietoa? Ilmeisesti Utissa sotien jälkeen?

c47_utti.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Tumi Hämäläinen
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttäisi ihan, että nokassa häämöttäisi kotkanpoika nuija hyppysissä...Olisikohan sama kone kuin oheisessa kuvassa. Muistaakseni täällä oli aiemmin jossain ketjussa juttua tästä USAF:n ilmailuasiamiehen vierailusta.

Lähde Finna.fi.

 

C-47 USAF.jpg

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 tuntia sitten, Armin Zuger kirjoitti:

Mielenkiintoinen kone taustalla - onko mahdollisesti PE-211?
Wikipedia mainitsee "Vuonna 1946 käytöstä poistettu PE-211 oli Kauhavan lentokentän laidalla vuonna 1952 eikä sen lopusta ole tarkempaa tietoa".

Kyllä se PE-211 on. 

Jukka

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa viestiketjussa oli sama C-47 kuva, kuin Arin laittama.

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
Korjaus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
26 minuuttia sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Tunnistaako joku, olisiko Dakota tuossa minun kuvassa Utissa?

Kyllä on Utissa 3. hallin edustalla. MT-kone näkyy taustalla.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dakotan C-47:n kuvan ajankohdasta ei liene tietoa, mutta ehkä se ei ole tässä nyt niin tärkeää.

Sitten huonolaatuinen kuva Mersusta MT-400 (?), numeroista ei varmuudella saa oikein selvää (vai 498, 499?). Tässä kai suunnataan aseistusta, vai mikä härdelli tässä on meneillään?

Kuvanottopaikasta ei ole mitään hajua, mutta appiukko palveli mekaanikkona Utissa ja Luonetjärvellä, sekä hetkittäin Kauhavalla.

Tuossa pyrstössä on muuten samanlainen logo kuin Dakotan C-47:n keulalla. Minkä tunnus se mahtaa olla?

Mersu MT-400.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Tumi Hämäläinen
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattaa kuulostaa nipottamiselta, mutta tuo amerikkalainen kuljetuskone ei ole ”Dakota”, joka oli RAF:n nimi tyypille. USA:ssa se tunnettiin nimellä C-47 Skytrain.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
36 minuuttia sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

Saattaa kuulostaa nipottamiselta, mutta tuo amerikkalainen kuljetuskone ei ole ”Dakota”, joka oli RAF:n nimi tyypille. USA:ssa se tunnettiin nimellä C-47 Skytrain.

Olen huomannut saman monessa muussa asiassa, että nipottaminen ei kannata. Jotkut nimet vaan jää elämään. Kaikki kuorma-autojen puominosturit eivät ole "Hiiappeja", ja kaikki akselin säteistiivisteet eivät ole "stefoja". 😉

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
57 minuuttia sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

Saattaa kuulostaa nipottamiselta, mutta tuo amerikkalainen kuljetuskone ei ole ”Dakota”, joka oli RAF:n nimi tyypille. USA:ssa se tunnettiin nimellä C-47 Skytrain.

Ei lainkaan. Hyvä vain, että termit menevät oikein. Oliko Dakotalle tai C-47:lle Suomessa jokin ihan oma nimitys?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan vaan "kolmonen" ja "DO" (Lue: dee oo)

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Lisäys suluissa
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
26/08/2023 at 22.08, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Sitten huonolaatuinen kuva Mersusta MT-400 (?), numeroista ei varmuudella saa oikein selvää (vai 498, 499?).

Minusta tunnus näyttää olevan joko MT-499 tai ehkä MT-498 (MT-489), ei MT-400.
Koneella näyttää olevan 'vanhantyyppinen' sivuperäsin ja sivuvakaajalla numero 2. Todennäköisesti vanha kuomu, kuomun takana PR16-antenni.

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger
Lisäys
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Armin Zuger kirjoitti:

Minusta tunnus näyttää olevan joko MT-499 tai ehkä MT-498 (MT-489), ei MT-400.
Koneella näyttää olevan 'vanhantyyppinen' sivuperäsin ja sivuvakaajalla numero 2. Todennäköisesti vanha kuomu, kuomun takana PR16-antenni.

No, jos tunnus nyt ei selviä, niin enemmän kiinnostaa tuo afääri koneen ympärillä. Muistelin jostain yhteydestä, että tuossa suunnattaisiin konekiväärejä. Olisiko tällainen tapahtuma kyseessä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sen verran uteliaana vielä tiedustelen, miksi amerikkalaistunnuksin olevassa C-47:n keulalla on Hävittäjälentolaivue 34:n tunnus? :hmm:

Muokattu: , käyttäjä: Tumi Hämäläinen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
26.8.2023 at 22.08, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Sitten huonolaatuinen kuva Mersusta MT-400 (?), numeroista ei varmuudella saa oikein selvää (vai 498, 499?). Tässä kai suunnataan aseistusta, vai mikä härdelli tässä on meneillään?

Kuvanottopaikasta ei ole mitään hajua, mutta appiukko palveli mekaanikkona Utissa ja Luonetjärvellä, sekä hetkittäin Kauhavalla.

Tuossa pyrstössä on muuten samanlainen logo kuin Dakotan C-47:n keulalla. Minkä tunnus se mahtaa olla?

Mersu MT-400.jpg

Olen varma, että kuvassa on HLe.Lv.33:n (ex. 3/HLe.Lv.34) Mersu Bf 109 G-6, MT-406. Palataan tunnisteisiin myöhemmin jos tarvetta.

Seuraavaksi sitten valistunut arvaus: Kuvassa aseiden suuntausta Lentoteknisen Koulun toimesta Kauhavalla toukokuussa 1947 ? (Olikohan Tumin appi jo tuolloin ilmavoimissa?)

IMG_1799.thumb.JPG.fa6080b5616a27f5d708c042e396c102.JPGIMG_1802.thumb.JPG.fefac3c76e07d0aaf15960cf824eed04.JPGIMG_1803.thumb.JPG.14d2f9deeec0cc428e367fbaea9669c4.JPG

Lähde: Kansallisarkisto.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään