Tumi Hämäläinen

Appiukon kansiosta

174 viestiä aiheessa

Tuisku, kyseinen koneyksilö TU-154 on myös pienoismallirakennussarjan mallikoneena. Oisko paikka Kauhavan 1- tai 2-hallin kupeella? 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä on VL Tuisku, TU-154. Kuva on otettu Kauhavalla sotien jälkeen (mukaellen Tumin apen palvelusaikaa ja valokuvia).

Le.R 1 luovutti koneen Lentosotakoululle 28.5.1947. Huomattavan paljon kaikista lennoista konetta käytettiin maalinhinaus-, purjehdus- ja postilentoihin mm. huhtikuussa 1948 toimitettiin useita postin pudotuksia Hailuotoon. Le.SK luovutti koneen takaisin Le.R 1:lle 20.11.1948.

Tälle Tuisku-yksilölle tuli kaikista Tuiskuista selvästi eniten lentotiimaa (3501,15 h.) kun toiseksi tulleelle TU-151:lle kertyi 2786,50 h. TU-154:n viimeinen lento tehtiin 22.4.1949. Lopullisena kohtalona oli myynti romuttamolle Moser Oy:lle Tampereella 11.12.1952.

IMG_2853.thumb.JPG.700af951352d70dbd79a9cfa1ade42fe.JPG

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos vielä saan varmistuksen paikasta, niin voin liittää kuvan tietoihin. Onko/oliko Kauhavalla tuollainen halli, jossa on tuollaista "kiviseinää"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 minuuttia sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Jos vielä saan varmistuksen paikasta, niin voin liittää kuvan tietoihin. Onko/oliko Kauhavalla tuollainen halli, jossa on tuollaista "kiviseinää"?

Ilmasotakoulun Historia 1918-1980 sivu 275 on ilmavalokuva halleista missä näkyy tuollaista samanlaista seinää naamiomaalauksessa vuonna 1948.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 minuutti sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Ilmasotakoulun Historia 1918-1980 sivu 275 on ilmavalokuva halleista missä näkyy tuollaista samanlaista seinää naamiomaalauksessa vuonna 1948.

Tämä selvä!

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Raimo, onko tuo pelti hallussasi, ja ehtaa Tuisku 154 -kamaa?

Palanen ei ole peltiä vaan pellavakangasta, ja on ehtaa TU-154-kamaa. Olen kuvannut sen 5.6.19 todennäköisimmin Suomen Ilmailumuseossa, jonka kokoelmiin se siten kuuluu.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Tapio Heinomaa kirjoitti:

Untitled-1.jpg

No kappas, tuossahan se on kuvassa. En vain hokannut niin tarkkaan zoomailla. Kiitos!

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tumi, oletko tietoinen Lentotekniikan Kilta ry:n julkaisemasta kirjasta LENTOKONETEKNIIKAN VAIHEITA vuodelta 1992 ? Kirjasta löytyy mm. Kauhavalla pidettyjen mekaanikkokurssien ryhmävalokuvia nimiluetteloineen.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23.10.2023 at 11.35, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Tumi, oletko tietoinen Lentotekniikan Kilta ry:n julkaisemasta kirjasta LENTOKONETEKNIIKAN VAIHEITA vuodelta 1992 ? Kirjasta löytyy mm. Kauhavalla pidettyjen mekaanikkokurssien ryhmävalokuvia nimiluetteloineen.

Haa, huomasin tämän vasta nyt. En ole ollut tietoinen ko. eepoksesta. Onkohan tuota kirjastoissa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Haa, huomasin tämän vasta nyt. En ole ollut tietoinen ko. eepoksesta. Onkohan tuota kirjastoissa?

Kirjastoista en tiedä, mutta kahdessa kirjaliikkeestä löytyisi:

Pohjanmaan Kirjatukku Oy kirjakauppias@netikka.fi 040-7485565 hintaan 17,50 €

Antikvariaatti Birgitta birgitta@surtti.fi 0400 700847 hintaan 22,00 €

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taaskaan ei saa selvää tunnuksesta, mutta voisin kuvitella, että tämä on Fokker C.X FK-115, joka pyörähti nutulleen Tuusulassa kun löpö loppui.

Näitä ei vissiin ole yhtään säilynyt meillä museoissa tai muutenkaan?

Fokker C.X FK-115.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
27 minuuttia sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Taaskaan ei saa selvää tunnuksesta, mutta voisin kuvitella, että tämä on Fokker C.X FK-115, joka pyörähti nutulleen Tuusulassa kun löpö loppui. Näitä ei vissiin ole yhtään säilynyt meillä museoissa tai muutenkaan?

Googlen mukaan

  • FK-113:n hylky Suomen ilmailumuseossa (varastossa?),
  • FK-84:n moottori Karjalan ilmailumuseossa Lappeenrannassa (löytyy youtube-video)
  • Replika Hollannin (v. 2019) Soesterbergin museossa
Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Taaskaan ei saa selvää tunnuksesta, mutta voisin kuvitella, että tämä on Fokker C.X FK-115, joka pyörähti nutulleen Tuusulassa kun löpö loppui.

Näitä ei vissiin ole yhtään säilynyt meillä museoissa tai muutenkaan?

 

Lainaa

Koneen tunnus: FK-115

Kone on varastoituna Suomen Ilmavoimamuseolla. Kone on hylky.

https://www.ilmailumuseot.fi/tuotteet.html?id=20172/264299

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 minuuttia sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Olisiko tuo Fokkerin kuvauspaikka tunnistettavissa? Tuolla taustalla on jokin pytinki, mutta ei sano minulle mitään.

Nurmikenttä, uskoakseni ei ole ainakaan Utti. Tuollaisia radioautoja oli käytössä sotilaskentillämme sodan jälkeen.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Le.R 3 / HLe.Lv.33 Utissa vastaanotti FK-115:n käyttöönsä 20.12.1946 ja luopui siitä 19.9.1948 kun se asetettiin lentokieltoon. Vasta vuoden 1950 toukokuussa se oli korjausten jälkeen jälleen palveluskuntoisena, mutta Tumin appiukko oli jo asevelvollisuutensa suorittanut;).

Kun tässä on tähän saakka katseltu Tumin apen asevelvollisuus ajan hienoja valokuvia jotka ovat peräisin suunnilleen ajalta (1947?)1948-1949, olen ottanut tämän huomioon FK-115:n valokuvan ajankohdan selvittelyssä. Tähän astiset Tumin laittamat valokuvat FF:lla ovat olleet joko Kauhavalla tai Utissa otettuja - unohtamatta Dragon Rapidea Luonetjärvellä.

Valokuva ei ole otettu Utissa, mutta pidän mahdollisena paikkana Kauhavaa. FK-115 kävi Kauhavalla kolme kertaa mainittuina vuosina - lumettomina kuukausina (ks. Kauhavan ja Luonetjärven käyntien lliitteet):

IMG_2197.thumb.JPG.3dc494576911c4c348673eba808bfcea.JPGIMG_2210.thumb.JPG.d7d8a7ce30dc07660fbdca3c3ead459c.JPGIMG_2212.thumb.JPG.ad5f074991a514f144cfb1e46cdf1568.JPGIMG_2216.thumb.JPG.bcb2bc863c43aaf6964ddeefa44bc550.JPGIMG_2220.thumb.JPG.d2e8cd3aaed4596375801d3c2842a15c.JPG

Muita lentokenttiä missä FK-115 vieraili mainittuna ajanjaksona ja lumettomina kuukausina, olivat: Parola (6.6.47 Radiokokeilua), Malmi (14,-15.7.47 Maalilentoja, maalihinauksia mm.. Suomenlahdella), Parola (3.8.47 Radiolentoa), Utti-Hollola-Utti (13.8.47 Radiolento), Malmilla (25.-28.8., 1.-2.9., 20.-29.9. Maalihinauksia), Vuoden 1948 puolella: Malmi (8.-10.6.48 Maalihinausta), "Matkalentoja" laskeutuen kentille:18.6. Hollola, 19.6. Joroinen, Malmi (21.-24.8. Maalihinausta), Selänpää 11.9.1948.  

 

Lähde: Kansallisarkisto.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 tuntia sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Taaskaan ei saa selvää tunnuksesta, mutta voisin kuvitella, että tämä on Fokker C.X FK-115, joka pyörähti nutulleen Tuusulassa kun löpö loppui.

Näitä ei vissiin ole yhtään säilynyt meillä museoissa tai muutenkaan?

Fokker C.X FK-115.jpg

Mun "Lentäjät ja Linnanherrat"- kirjassa on kuvia siitä Soesterbergin museon koneesta ja erityisesti sen ohjaamosta. Ostimme kuvat kirjaa varten ja siten en oikein voi niitä laitta tähän. Museon kone on tehty siten, että sen toinen puoli on toteutettu ilman pintaverhoilua joten koneesta on nähtävissä rakenteita aika hyvin.

https://www.ketteratkirjat.fi/kirjat/41078

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei, tosi isot kiitokset tähän mennessä saaduista kuvien taustatiedoista! Aion laittaa näitä tuonne Finnaan, mutta sitä ennen yritän löytää appiukon muitakin kansioita (tiedän, että niitä on tai ainakin oli). Pesän tyhjennyksessä ja muuton yhteydessä niitä pelastin, mutta nyt vaan täytyy löytää se paikka, johon ne päätyivät. Tallessa ne ovat kuitenkin, uskoisin.

Kiitos kaikille mukana olleille! :thmbup:

7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran täytyy vielä täydentää, että se Soesterbergin kone on RR Kestrel-moottorilla ja siten varsinkin etuviistosta aika erinäköinen.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään