Ville Gröndahl

Rakkaudesta lentokoneiden pienoismalleihin

17 viestiä aiheessa

Voisi sitä ihmisellä olla huonompiakin harrastuksia. Muutama nurkkiin tarttunut malli matkan varrelta. Nämä kaikki metallisia 1:200 mittakaavassa pääosin Gemini/JC Wings ja JFox/InFlight. Mitäs kaunokaisia muilla? 🙂

E6D2B48D-458F-4E74-BC8C-D90FD4D014DF.jpeg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin nuorukaisena innostunut "koottavien" kokoaja. Minulla oli niitä kymmeniä, ellei satoja. Jossain vaiheessa kasvukipuisena teininä ne ammuttiin kiinalaisilla tai ilkkarilla nuuskaksi. Sinne meni käsien työ.

Nykyisin en ehdi malleja kokoilla, paitsi pojan joululahjaksi hommaama Spitti piti toki tehdä, ja verestää vanhoja muistoja. Muuten oli kivaa, mutta kun näkö ja käsien koordinaatio ei ole enää ihan tarkimpaa A-luokkaa, niin tuli mitä tuli. Mutta, tärkein tuli totetutettua, eli pojan hyvää hyvyyttään hankkima Spitti näki päivän valon! Poika oli onnellinen.

Convair on tosi pieni metallimalli, jonka ostin jostain ihan päähänpinttymänä. Lähinnä siksi, että Konna oli 70-luvulla täällä Mikkelissä tuttu kone, ja itsekin sillä tuli joku reissu isolle kirkolle heitettyä.

Joitakin Finskin lomalennoilta hommaamia Busseja tuossa työhuoneen hyllyillä pölyttyy, mutta muistona vain. Jos olisi aikaa, niin jonkun projektin kimpussa voisi olla hauskaa puuhastella, mutta ei mitään jo valmiiksi koottuja malleja, vaan ihan sellaisia, jotka vaativat oikeasti keskittymistä, perehtymistä ja konetyypin tuntemista maalauskaavioineen päivineen. Ja jossa on osia enemmän kuin 10. Niin, ja sitä vakaata kättä ja näkökykyä. :)

Spitfire_MKV.jpg

Convair_Sabena_taustakuva.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, ja tuo flyygeli kiinnostaa nykyään enemmän kuin pienoismallit. ;D

Muokattu: , käyttäjä: Tumi Hämäläinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minula saataa olla myynnisä vanha Pan-Am 747 pienoismalli.

Tässä on vanha Convair: 

Test-E-1.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
56 minuuttia sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Niin, ja tuo flyygeli kiinnostaa nykyään enemmän kuin pienoismallit. ;D

No mutta flyygelithän on kiinnostavia laitteita 🙂

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14 minuuttia sitten, Pauli Hankonen kirjoitti:

Minulla on 1:400 mittakaava ja kohteena "Näiden kyydissä olen istunut".

20230902_224046.jpg

Hieno kokoelma. Itse harmitellut kun 1:200 ovat nykyään jo aika kalliita niin ostoa pitää jo vähän miettiä ja vievät enemmän tilaa -ja nykyään pienemmissä tuntuu olevan parempia muotteja markkinoilla kuin isoissa kuten Lockheedin L-1011-500 Tristar.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Olin nuorukaisena innostunut "koottavien" kokoaja. Minulla oli niitä kymmeniä, ellei satoja. Jossain vaiheessa kasvukipuisena teininä ne ammuttiin kiinalaisilla tai ilkkarilla nuuskaksi. Sinne meni käsien työ.

Kuulostaa tutulta. Itselläkin oli koottavina Hellerin ja Revellin ja Airfixin 1:144 koneita kuten ANA:n L-1011, SIA 747-300, AF:n Concorde, SAS/AA DC-10 ja BA:n 747-400.    Vaan mennyttä on aika entinen. Ihastuin joku vuosi sitten näihin nykyisiin metallimalleihin kun ovat laadullisesti hienompia kuin mihin itse pystyn koottavien  kanssa.

Muokattu: , käyttäjä: Ville Gröndahl

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok. Katson mitä peltijuttuja  löytyy kaapista 747: lisäksi. . Saattaa löytyä myös harvinainen Apollo- raketti. Nämä ovat molemmat noin 1960 -luvulta ja on alkuperäiset pahvillaatikot myös mukana,;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla broidin kanssa oli poikavuosina kaikenlaista - varsin rouheasti koottuna ja luovasti tulkittuna ;)

12-J_koottavat.jpeg

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9/2/2023 at 22.54, Ville Gröndahl kirjoitti:

No mutta flyygelithän on kiinnostavia laitteita 🙂

Ja onhan niillä myös ilmailukytkentä. Sanotaan, että jotkut helikopterit tulevat autorotaatiossa alas kuin flyygeli.

Rodney :cool:

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotain löytyy. Kaikki Die cast ja skaala 1:200. Ostoperusteena ko. lentokoneella matkustaminen. Varastossa paketeissaan varmaan tuplamäärä samalla periaatteella hankittua hogania ja skymarksia tms. Kivoja muistoja reissuilta, varsinkin nuo 747:t ovat spesiaaleja itselle. Ja toki Scanairin kasi sekä SAS:n ja Finnairin kympit. Berliinin Aviation Centerin hyllyyn piheyspäissään jätetty Northwestin DC-10 Bowling Shoe -värityksessä korpeaa edelleen - nythän sitä ei saa mistään, ainakaan järkevään hintaan. Vuonna 2014 taisi maksaa 108€.

 

IMG_4758.jpeg

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla keräilyn aiheena 1/72 pienoismallit. Suomen Ilmavoimien, Rajavartiolaitoksen, Flygflottilj19:n ja lento-osasto Kühlmey'n koneet. Ja Aero Oy:n vanhimmat, Kalevaan asti. 

Jokaisesta konetyypistä etsitään tietty koneyksilö, ja sille historia. Mahdollisesti myös ko. koneella lentänyt lentäjä.

20230808_192512.jpg

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Minulla keräilyn aiheena 1/72 pienoismallit. Suomen Ilmavoimien, Rajavartiolaitoksen, Flygflottilj19:n ja lento-osasto Kühlmey'n koneet. Ja Aero Oy:n vanhimmat, Kalevaan asti. 

Jokaisesta konetyypistä etsitään tietty koneyksilö, ja sille historia. Mahdollisesti myös ko. koneella lentänyt lentäjä.

Hoi, onko nuo kaikki sinulla ihan paketeissa, vai jo koottuna jossain?! Jos vielä paketeissa, niin ilmoittaudun kokoajakaartiin sitten kun alat niitä kasaamaan! :cool::thmbup:;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8.9.2023 at 23.27, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Hoi, onko nuo kaikki sinulla ihan paketeissa, vai jo koottuna jossain?!

Kyllä ne on paketeissa, ei riitä vitriinit jos kaikki melkein 300 konetta rakentaisi näytille. Muutama valmis die-cast-malli on esillä: F19:n "B", BW-366, GN-101 "von Rosen", DK-202, MG-129 ja HN-457 "von Rosen". Sekä pari rakennettua muovimallia: ST-112, HW-374 ja SZ-33.

20230913_155543.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8.9.2023 at 19.02, Mika Laakso kirjoitti:

Jokaisesta konetyypistä etsitään tietty koneyksilö, ja sille historia. Mahdollisesti myös ko. koneella lentänyt lentäjä.

Heinkel He 115, Ilmavoimien HE-115

 

Heinkel He 115N vientiversio He 115A-2 koneesta
Sarjanumero 156
Valmistenumero  3038
Rakentaja Ernst Heinkel Flugzeugwerke A.G. 
Royal Norvegian Navy Air Service, RNoNAS tunnus F.50
Radiokutsutunnus siirtolennolla Suomeen 8.6.1940 LN-MAP
Suomen Ilmavoimat tunnus HE-115

Norjan Puolustusministeriö tilasi 28.8.1938 Saksasta kuusi kpl Heinkel He 115N meritoimintakonetta korvatakseen vanhentuneet Douglas DT ja Marinens flyvebaatfabrikk (Höver) M.F.11 koneet. Koneet toimitettiin 14.7.1939-13.11.1939    
Saksalaisten miehitettyä Norjan, Norjalaiset Heinkel-koneet saivat käskyn 7.6.1940 lentää Brittein saarille. Moottorihäiriön takia F.50 jäi jälkeen, ja luutnantti Helge Dahl lensi koneen 8.6.1940 Suomeen Petsamon Salmijärvelle. Koneen kokonaislentoaika oli tuolloin 50h.    Kone internoitiin, purettiin ja kuljetettiin Santahaminaan varastoitavaksi ja korjattavaksi Er.LLv (Erillinen Lentolaivue)
F.50 koneesta tuli Suomen Ilmavoimien HE-115
20.6.1941 alkaen Lentue X Vaasasta tiedustelulentoja Pohjanlahdelle. Osasto Malinen
27.6.1941. Lentolaivue 15, tiedustelu- ja propagandalennot Laatokan Karjalaan ja Maaselän suunnalle Höytiäisen Hirvirannasta käsin.
24.8.1941 klo1935 ampui oma 40mm it-ptri (valokuva ja kopio sotapäiväkirja)
26.8.1941 VL korjasi ja muunsi koneen kuljetustehtäviin.
Syksystä 1941 LeLv15 kaukopartioiden kuljetus- ja huoltolentoja.
15.6.1942 peruskorjaus, maalattu Valtion Lentokonetehdas (VL) Tampere
26.6.1942 LeLv46
28.2.1942 Osasto Räty, kaukopartiokuljetuksia
26.6.1942 LeLv46 Osasto Räty
20.5.1943. LeLv44 Osasto Malinen
4.7.1943 HE-115 vaurioitui vihollisen tulituksessa kahdeksan hengen kaukopartion, Osasto Kärpäsen, hakumatkalla Tugasjärvellä. Koneen miehistö vangittiin. Vihollisen puolelle jäänyttä konetta yritettiin tuhota kahden oman MS.406-hävittäjän hyökkäyksellä. HE-115 "Jenny" nähtiin vielä lokakuussa 1944 Sekeen (Sekehe?) asemalla junakuljetuksessa? Koneen miehistö palautettiin Suomeen 22.11.1944
6.10.1943 poisto Ilmavoimien kalustoluettelosta.

Lähteet:
-Keskinen, Stenman, Niska: Suomen Ilmavoimien historia 15 Meritoimintakoneet
-Stenman: Merilentolaivue
-Keskinen, Stenman: Suomen Ilmavoimien lentokoneet 1918-1993
-David Donald: Warplanes of the Luftwaffe
-Flightforum.fi
-Wikipedia

20230916_134426.jpg

20230916_134459.jpg

20230916_134646.jpg

LHE-115.jpg

LHE-115.2.jpg

LHE-115.3.jpg

24.8..jpg

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
lisätty liite
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään