Jari Ahdenkari

Koneen tunnistus 1930 vuodelta

12 viestiä aiheessa

Naapurin vanha rouva pyysi muutaman koneen tunnistamisessa. Isänsä on yksi kuvan kuskeista, siksi haluaisi selvittää mikä kone oli kyseessä. Aina parempi jos löytyisi enemmän tietoa tai hyviä arvauksia paikasta.

Tämän kuvan konetta en ole monilla hauilla löytänyt, täältä varmaan löytyy tarvittava tunnistuskyky.

Kuvan takana on merkintä 16.5.1930. Me L E Halli 2, jottei kirjoituksen tulkintani mene pieleen, laitan kuvan myös tekstistä.

 

 

16.5.1930_Me_2_E--Halli2.jpg

16.5.1930-takaa.jpg

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvan kone on De Havilland D.H.60X Moth. Niin sanottu ”Härkä-Moth”, voimakkaammalla 115 hv:n Hermes-moottorilla.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli eri moottorin vuoksi tuo moottorisuojus on noin erikoisen näköinen?

 

Kokeilen toisella kuvalla kun alkuun on päästy. Olisiko tämä pakoputkihirvio Gipsy Moth? Tästäkään ei näy tunnuksia

Selvästikin kaputin ajanut, mutta missä ja milloin?

 

 

 

IMG3.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Härkä-Moth" sai juuri nimensä tuosta korkeasta "kyhmystä", kun moottori oli korkeampi. Tässä taasen on normaali D.H.60 Moth, varustettu 80 hv:n Cirrus II -moottorilla.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... Ja minä kun katson moottorisuojusta, pattia katolla ja erityisesti tuota hillitöntä pakoputkea. Onneksi en ole ilmatorjuntamies, kun ei kerta kaikkiaan osu..

Ok, jottei tämä lähde lapasesta, viimeiset kuvat, nähdään miten pieleen mä olen ne tähdännyt..

 

Rampissa siellä jossain,  Blackburn Ripon. Pakko olla. Onhan?

Lumisessa maisemassa pitäisi tunnusten ja wikin mukaan olla Caudron C.60 koneet. Ehkä?

Taivaalla Hansa?

 

Kiitos ja kumarrus Jukka, olet mestari!

 

IMG5.thumb.jpg.8e212d41323f919717b390bf83275d80.jpg

 

 

IMG6---Caudron-C-60_Utti-Sa.jpg

IMG4.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jari Ahdenkari
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja ja mielenkiintoisia kuvia Jarilta!

MeLE on lyhennys Merilentoeskaaderista. Tämä merilentoasema sijaitsi Turkinsaaressa lähellä Viipuria. Laitan karttakuvan illemmalla (jos kukaan ei ole ehtinyt laittaa).

MeLE:n Lentokoneilmoituksen 1.5.1930 mukaan oli lentoasemalla lentokoneita seuraavasti:

A. Lentokunnossa. Meritiedustelukone I.V.L. A 22. "Hansa" (Fiat A12, 300 hv.). Yksilöt: IL-74, IL-77, IL-80, IL-88 (kaikki kellukkeilla). Harjoitus- ja koulukone D.H. Moth (Cirrus 80 hv. moottorilla): MO-100 (kellukkeilla), sekä D.H. Moth´it (Hermes 105 hv. moottorilla): MO-108 (kellukkeilla) = Jarin kuva, MO-113, MO-115 (pyörillä). Harjoitus- ja koulukone Sääski (Siemens 120 hv.): SÄ-122 (kellukkeilla).

B. varastoituna. Hansa IL-48 (suksilla), alkeiskoulukone Caudron C.60 (Clergét 130 hv.): CA-69, CA-70, lisäksi: CA-75 ja CA-87 kaksoisohjaimilla (kaikki CA:t pyörillä) = Jarin kuvassa nämä kaksi viimemainittua CA-koulukonetta.

C. Korjattavana. Hansa IL-75 (kellukkeilla). Moottorin vaihto.

D. Rikkoutuneet. Moth (Cirrus) MO-97. Laskuteline, tasot ja runko korjattavana Valtion Lentokonetehtaalla. Huom. = Jarin kuva. Sääski SÄ-118: Potkuri rikki.

E. Tuhoutuneet. Hansa IL-78. Tuhoutui lento-onnettomuudessa 28.4.1930.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Jari Ahdenkari kirjoitti:

Rampissa siellä jossain,  Blackburn Ripon.

Minulla on tuo sama valokuva. Sitä on käsitelty tässä ketjussa:

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Jari Ahdenkari kirjoitti:

... Ja minä kun katson moottorisuojusta, pattia katolla ja erityisesti tuota hillitöntä pakoputkea. Onneksi en ole ilmatorjuntamies, kun ei kerta kaikkiaan osu..

Ok, jottei tämä lähde lapasesta, viimeiset kuvat, nähdään miten pieleen mä olen ne tähdännyt..

Rampissa siellä jossain,  Blackburn Ripon. Pakko olla. Onhan?

Lumisessa maisemassa pitäisi tunnusten ja wikin mukaan olla Caudron C.60 koneet. Ehkä?

Taivaalla Hansa?

 

Juuri näin! Hyvin tähdätty! (:

Jukka

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitän upeasta avustanne omasta ja naapurin rouvan puolesta. Saa vihdoinkin tietää missä isänsä on palvellut ja millä koneilla kurvaillut.

: Jari

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaara on uhannut aina idästä! Kolme ilmavoimien lentotukikohtaa Viipurissa ja sen lähistöllä.

Turkinsaari Merilentoeskaaderi 1.4.1928 - 30.6.1933, Lentoasema 4 30.6.1933 - 1.1.1938. Lakkautettiin.

Suur-Merijoki (Maalentokenttä) Erillinen Maalentolaivue 16.12.1929 - 30.6.1933, Lentoasema 5 30.6.1933 - 1.1.1938, Lentorykmentti 1 1.1.1938 - 12.10.1939. Siirtyi Imatralle.

Viipuri Tervaniemi 1.Erillinen Merilentolaivue 1.4.1926 - 30.6.1933, Lentoasema 6 30.6.1933 - 16.11.1936. Siirtyi Immolaan.

IMG_4766.thumb.JPG.391c29c257ea404aacdfbd1a671a7a48.JPG

 

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Naapurin rouvan kiitokset täältä saadulle avulle, kiitos myös omasta puolestani.

Ensimmäisessä kuvassa on 4 kuskia, kolmas vasemmalta on naapurini edesmennyt isä, Kaarlo Tirkkonen. Laitan nimen tänne rouvan luvalla.

Yritin löytää hänestä tietoja, mutta etsintä loppui valitettavan nopeasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään