Guest delta

Suomen yli lentävät koneet

17 viestiä aiheessa

Tuli tämmöinen aihe tässä mieleen. Varmaan tätä on käsitelty aikaisemminkin. ( Jotain löytyi: www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,30025.0.html )

Lähinnä kiinnostaa ulkomaalaiset koneet, jotka lentää pohjoisesta yli. (Oulun pohjois puolelta) 

Ainakin Oslo-Kirknes lentää Pohjois-Suomen yli?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainakin Oslo-Kirknes lentää Pohjois-Suomen yli?

Tästä oli kerran puhetta foorumilla, mutta en muista että lentääkö ne Suomen yli vai juuri Käsivarren länsipuolelta. Lehtisen Pekka on muistaakseni ollut kyseisen lennon aikana ohjaamossa, joten hän ainakin tietää varmasti. Ainakin SAS Braathens lentää em. reittiä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No juu johan tuo juttukin bongattiin. Eli siis tuolla kertaa kun itse olin mukana kulki reitti Kittilän ja Enontekiön välistä ja edelleen Inarijärven päältä Ivalon pohjoispuolelta. Sisään Suomen ilmatilaan tultiin erikoisesti pisteestä KIHLA, jonka olin kuvitellut olevan ainoastaan VFR-ilmoittautumispaikka.

Tuon Braathensin lisäksi yksi vakiokäyttäjä taitaa olla Arkhangelsk Airin Antonov 24, joka lentää Murmanskista Luulajaan. Kone käy tosin myös Rovaniemellä mennen tullen, eli kyseessä ei ole varsinainen ylilento.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lisäksi päivittäin halkoo Pohjois-Suomen taivasta Aeroflotin lennot (muistaakseni) Moskovasta Seattleen ja Los Angelesiin. Viime aikoina oon noteerannut muutamaan otteeseen myös Continentalin lennon jostain Pohjois-Amerikasta taisipa olla Delhiin. Paanpa merkille jatkossa paremmin näitä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aihetta liipaten, oli aamulla juuri radiouutisissa juttua Yhdysvaltojen vanki kuljetuksista lähinnä Afganistanista. Suomihan myönsi luvan ylilentoihin humanitaarisissa operaatioissa. Uutisten mukaan Suomen viranomaisilla ei ole syytä epäillä, että ylilennoissa olisi kuljetettu vankeja mutta poiskaan asiaa ei tietenkään voida sulkea.

Mielenkiintoinen asia on siinä mielessä, että valtiolta erikseen lupaa tarvitsevien lentojen tiedot eivät ole julkisia kuten ovat esimerkiksi reitti- tai charter liikenteen tiedot.

EDIT: http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/tuoreet/artikkeli/CIAn+lennoista+Suomeen+ei+n%C3%A4ytt%C3%B6%C3%A4/1101981637566

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lisäksi päivittäin halkoo Pohjois-Suomen taivasta Aeroflotin lennot (muistaakseni) Moskovasta Seattleen ja Los Angelesiin. Viime aikoina oon noteerannut muutamaan otteeseen myös Continentalin lennon jostain Pohjois-Amerikasta taisipa olla Delhiin. Paanpa merkille jatkossa paremmin näitä...

Onko jossain SU:n aikataulua reitille Moskova-Seattle? Ainakaan Aeroflotin sivut ei tunne kaupunkia SEA.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös Air Canadan Mumbai-Toronto mene Suomen yli kanssa?

Mielenkiinnosta yritin Amadeuksesta etsiä tällaista lentoa nähdäkseni sen lentoajan, mutta en löytänyt Air Canadan koodilla kuin vaihdollisia yhteyksiä Toronton ja Mumbain välille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä en ihan laskis Kirkkoniemeä "EU:n koillisnurkaksi", kuten artikkelissa.  ;D

Oho. Ajatus vähän harhaillut. :) En pysty enää muistamaan tarkoitinko tuota mitä kirjoitin, mutta oikeampi tapa olisi varmastikin sanoa "Euroopan koillisnurkkaan". Toinen vaihtoehto on se, että viittasin siihen, että Suomi on EU:n koillisnurkkana ihan siinä vieressä, mutta veikkaan kyllä, että kyseessä on ihan vaan ajatusvirhe. Jääköön nyt kuitenkin noin kun siitä ei liene kovin suurta haittaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielenkiinnosta yritin Amadeuksesta etsiä tällaista lentoa nähdäkseni sen lentoajan, mutta en löytänyt Air Canadan koodilla kuin vaihdollisia yhteyksiä Toronton ja Mumbain välille.

Olisikohan ollu Delhi-Toronto sitten, noh, tämä oli kyllä jokus keväällä ettei välttämättä enää nyt lennetä. Mutta jaksolla on kuultu ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään