Tatu Koiranen

Ulosmarssi Helsinki-Vantaalla

7 viestiä aiheessa

Finnair on päättänyt rajata lisää väkeä henkilöstölippuedun ulkopuolelle - vastaavasti väki on päättänyt ulosmarssista. Tällä kertaa lippuetu vietiin oletettavasti ainakin Aviatorin, Swissportin ja RTG:n työntekijöiltä. Airpron henkilöstöä ei mainita uutisessa, mutta ehkä tilanne vielä tarkentuu (tuntuisi ainakin itsestäni oudolta etteivät hanskat olisi pudonneet, jos lippuetu on viety Airpron työntekijöiltä).

Vaikka lippuedusta ei ole sen ehtoja määrittelevää sitovaa sopimusta työntekijöiden kanssa, se on vuosikymmenien kuluessa muodostunut tavaksi ja olennaiseksi eduksi työsuhteessa, eli tosiasiallisesti työsuhteen ehdot/edut heikentyvät tämän päätöksen seurauksena.

Johdolle tulee varmaan taas kerran "täytenä yllätyksenä", että ilmoitettua muutosta ei otettu erityisen lämpimästi ja ymmärtäen vastaan.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/helsinki-vantaalla-spontaani-ulosmarssi/8781718#gs.5wvv75

Lähtevien lentojen listassa "uusi tieto" on päivän sana:

efhk_uusi_tieto.thumb.png.b5dcb0da9fe8e314513eaec2d7ba130a.png

Edit: foorumi näemmä suttaa kuvan, mutta tässä täydellä resoluutiolla: https://www.dropbox.com/scl/fi/s8nfqz9itg8nzgrjkcjl8/efhk_uusi_tieto.png?rlkey=ud412ak8nci5ttr9bvimav41s&raw=1

Tämän hetkinen tilanne näkyy toki myös Finavian sivujen kautta, mutta eipä tästä linkistä tietoa enää esimerkiksi viikon päästä näe: https://www.finavia.fi/fi/lentoasemat/helsinki-vantaa/lennot

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavia on julkaissut asiaan liittyen tiedotteen, jossa se korostaa, ettei ole asiassa osapuoli. Jäämme odottelemaan tietoa siitä, koskeeko tämä kuitenkin myös Airpron toimintaa, joka on osa Finavia-konsernia 100 %:n omistusosuudella.

https://www.finavia.fi/fi/uutishuone/2023/maahuolintayhtiohenkiloston-ulosmarssi-vaikuttaa-matkatavarankasittelyyn-helsinki?navref=liftup

 

efhk_ramppi_ulosmarssi_finavia.png

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taloussanomat tietää kertoa IAU:n Sami Rajalan alustavasta arviosta, jonka mukaan työntekijät saattaisivat tulla huomenna alkaviin työvuoroihinsa, mutta ei ole asiasta vielä millään tavalla varma: "Sellainen arvio on tässä vaiheessa, että työntekijät palaisivat töihinsä huomenna alkaviin työvuoroihinsa. Tämä asia nyt on vielä kyllä sen verran tuore ja uusi, että omatkin selvitykset ovat tässä vähän vielä käynnissä".

Lehden mukaan "Maahuolinnan työntekijöillä on ollut vyöhykelippujen kautta mahdollisuus ostaa hieman huokeammalla lentolippu silloin, kun lennolle on jäänyt vapaita paikkoja, eli ne eivät ole menneet kaupaksi." - Tästä olen eri mieltä, kyse ei ole hieman huokeammalla matkustamisesta, vaan usein todella paljon halvemmalla matkustamisesta (toki "tarjoushintaisiin" lentoihin verratessa hinta voi olla lähellä samaa). Niin kutsutut vyöhyke- eli id-liput ovat Finnairin kohdalla standby-lippuja, eli koneeseen saattaa mahtua, tai sitten ei, eli halvalla lipulla on kääntöpuolena epävarmuus.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009866096.html

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tunne asiaa sen tarkemmin, mutta oletan, että jos tuossa on kyseessä ns. ID-tyyppiset liput, niin ne ei oikeuta paikan varaamiseen, vaan lentää voi vain, jos paikka muutoin jäisi tyhjäksi. Sellaisen palvelun tuottamisen kustannus Finskille on hyvin pieni ja edun arvoa ei realistisesti oikein voi mitata menetettynä katteena, kun ilman tätä järjesteluyä poukka tuskin lentäisi. Jos tämä on näin, niin onko tuossa vain se takana, että "Tää etu ei kuulu noille..."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 minuuttia sitten, Timo Partanen kirjoitti:

En tunne asiaa sen tarkemmin, mutta oletan, että jos tuossa on kyseessä ns. ID-tyyppiset liput, niin ne ei oikeuta paikan varaamiseen, vaan lentää voi vain, jos paikka muutoin jäisi tyhjäksi. Sellaisen palvelun tuottamisen kustannus Finskille on hyvin pieni ja edun arvoa ei realistisesti oikein voi mitata menetettynä katteena, kun ilman tätä järjesteluyä poukka tuskin lentäisi. Jos tämä on näin, niin onko tuossa vain se takana, että "Tää etu ei kuulu noille..."

Juuri näin. Kyseiset ID-liput, jotka eivät Finnairilla ole bookkaavia, ovat olleet näille handlareille myös kalliimpia, kuin esimerkiksi Finnairin omalle henkilöstölle (eli niissäkin on eri hintaluokkia). Kaikilla lentoyhtiöillä tilanne ei toki ole sama, vaan myös paikan varaavia ID-lippuja joillain yhtiöillä on ja niiden kohdalla lippujen myynti välillä estääkin sen, että paikka myytäisiin kaupallisesti jollekulle.

Tuohon ylempänä olevaan pohdintaani, onko Airpro mukana tuossa vai ei, olen oppinut uutta. Eli käytännössä RTG tuottaa Airprolle kaiken handlingin, emoyhtiön oma henkilöstö keskittyy turvatarkastamiseen ja näillä ei ole etuja ollut ennenkään. Finavia-konserni on siis hyvinkin osallisena tässä sotkussa muutenkin kuin vain neutraalisti lentoaseman pitäjänä. Vaikka edun on sinänsä tarjonnut aiemmin Finnair eikä suoranaisesti työnantaja, sekään ei silti tarkoita, että edun poistuminen tapahtuisi lopulta ilman että sitä mitenkään kompensoidaan, etu on mainittu useissa työehtosopimuksissa, vaikkei sitä tarkasti olekaan niissä määritelty - ja aivan varmasti tuolta löytyy työntekijöitä, joiden kohdalla historiassa kyse on ollut liikkeenluovutuksesta tai vastaavasta ja joilta vasta nyt viedään lippuetu, josta ovat aikoinaan sopineet kun työuransa ovat rampissa aloittaneet.

Miksi tuntuu siltä, että Finnair vain mokaa mokaamisen perään näissä asioissa? Ensin suututettiin asiakkaat täysin idoottimaisilla lippuehdoilla keväällä, sitten niitä pahimpia mokia hätäpäissään ryhdyttiinkin perumaan esimerkiksi liikemiesluokasta. Sitten muutettiin etuohjelmaa ja nyt näytetään keskisormea sidosryhmille. Kuten Timo sanoi, mitään olennaista hyötyä ei Finnair tästä saa, ainoastaan paskan asiakkaan leiman ja tuhansien ihmisten matkanteon sekaisin tänään. Seuraavaksi Finnair varmaan vielä kieltää muita lentoyhtiöitä myymästä ID-lippuja omalle henkilöstölleen "verotuksellisiin asioihin" vedoten. Jos RTG:n työntekijä ei verosyistä saa ostaa Finnairin ID-lippua, miksi Finnairin työntekijäkään saisi ostaa British Airwaysin ID-lipun?

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
ID-liput
 
Kun minut aikoinaan palkattiin British Airwaysin tytäryhtiöön International Aeradioon (IAL) lennonjohtajaksi, niin BA:n vapaaliput kuuluivat työsopimukseen. Ne eivät olleet buukkaavia. BA:n henkilökortilla ne kelpasivat myös monelle muulle lentoyhtiölle.
 
Kun toisinaan tarvitsi käväistä Suomessa, niin minä reissasin Helsingin ja Dubain väliä Pariisin kautta Air Francella ja Gulf Airin TriStareilla. Tilaa oli aina. BA:n henkilökortilla sai myös hotellialennuksia.
 
Muutama lennonjohtaja teki maailmanympärimatkoja. Joku onnistui ujuttautumaan jopa Speedbird Ykköseen. Jos vapaaliput olisi yhtäkkiä poistettu, niin länsimaisten lennonjohtajien rekrytointi Lähi- ja Kauko-Itään olisi todennäköisesti vaikeutunut.
 
Pahoihin talousvaikeuksiin joutunut BA joutui myöhemmin luopumaan tytäyhtiöistään. Siinä menivät konsernin ainoa voitollinen yhtiö IAL sekä BA Helicopters. Samalla lennonjohtajien lippuetu kuulemma poistui. En tiedä korvattiinko se jotenkin, esimerkiksi palkoissa.
 
Esa
Muokattu: , käyttäjä: Esa Karanko
typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaa

Samaan aikaan myös Finnairin omien työntekijöiden alennuslippuihin liittyy pitkäaikainen kiista.

Järjestys, jolla pääsy koneeseen ratkeaa, on monimutkainen, mutta virkaiältään vanhin työntekijä on ollut etusijalla uusiin työntekijöihin verrattuna.

Business-liput alennuksella ovat tarjolla vain osalle Finnairin työntekijöistä, uuden premium economy -matkustus­luokan alennusliput haluttiin kaikille. Kun näin päätettiin, samalla muutettiin johdon eduksi nousujärjestystä koneeseen.

"Työnantaja ehdotti henkilöstölle, että Finnairin johto saisi valita omat lentonsa ensin"

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009867900.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään