Mika Laakso

Kaartaa / kallistuu mittari

15 viestiä aiheessa

Löytyi tommonen kuvien mukainen kaartaa / kallistuu mittari. Tunnistaako kukaan? Ja mikä on mittarin virallinen nimi?

Mittarista ei löydy mitään stanssattua numeroa, ainoastaan tuo maalikynällä merkattu: W/D/R/6/71. Tarrassa teksti: UNIFIED THREADS ONLY WHERE MA**** THUS. Takapäädyn pienessä pyöreässä tarrassa teksti: WIDGO 3. Mittarista n. 90cm johto liittimeen. Eniten hämmästyttää, että mittari tuli "kuin sille tehdyssä" paketissa, jonka päädyssä venäjän tekstiä.. Pakkaustieto kumottu!

20230920_155310.jpg

20230920_160508.jpg

20230920_160549.jpg

20230920_160430.jpg

20230920_160442.jpg

20230920_164440.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
lisäys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laatikon päädystä olen erottavinani lyijykynällä kirjoitetun ЛУН 1202 (LUN 1202), joka olisi tsekkiläisen LUN-tehtaan keinohorisontti. Olisiko vaihdettu kaarto- ja kallistusmittari keinohorisonttiin, ja pakattu irrotettu mittari tuohon keinohorisontin laatikkoon? 

EDIT: Saman näköinen mittari, valmistaja Kelvin & Hughes Ltd: https://www.fergusandgibbs.co.uk/product-page/turn-slip-gauge

Muokattu: , käyttäjä: Markus Hatakka
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykyisin käytetään paremmin kuvaavaa 'Kaarto- ja luisumittari' nimeä. Sehän, paitsi että on suora käännös 'turn and slip indocator'ista, myös kertoo sen mitä mittari oikeasti näyttää - kallistustahan se ei osoita.

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinähän se mittari, voihan uudelleenkin nimetä, jos haluaa. Periaate lennettäessä ko. mittarin näyttämällä edelleen on: pakenee jalkaa ja seuraa sauvaa kuten kurssilla ammoin jo opetettiin.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
On 21.9.2023 at 11:35 AM, Ari Aho said:

Nykyisin käytetään paremmin kuvaavaa 'Kaarto- ja luisumittari' nimeä. Sehän, paitsi että on suora käännös 'turn and slip indocator'ista, myös kertoo sen mitä mittari oikeasti näyttää - kallistustahan se ei osoita.

Milloin lie muuttunut, mutta ainakin amerikkalaisissa ja englantilaisissa 2. ms:n ( ja ainakin v. 1949 Skyraiderin) ohjaajan ohjekirjoissa on nimenä "turn and bank indicator". 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjille tämä on tuttua, mutta jokunen sana vähemmän lentäneille ja maallikoille. Mittarilentokoulutuksessa (IFR-koulutus) tämä mittari saa arvoisensa huomion ja sillä treenataan perusmittarilentoa. Oleellisuus on se, että kun kuula on keskellä ja viisari on täyden "pykälän" (en nyt löydä oikeaa sanaa) kohdalla, niin pilotti tietää kaartavansa 3 astetta sekunnissa. Eli mittari osoittaa oikein eli ilman luisua lentämällä kulmanopeutta. Mittarin yhteydessä oleva "kaarevan vatupassilasin" sisällä seilaava kuula taas ilmoittaa luistaako kone vai ei. Tavoitehan on se, ettei kone luista mihinkään suuntaan eli ei lennä "kylkimyyryä". Silloin kaarron kulmanopeuskin on oikea.                                                                                                                         

Kaarron kulmanopeus taas ei ole sama asia kuin koneen kallistus, koska suuremmalla nopeudella vaaditaan suurempi kallistus saman kulmanopeuden saavuttamiseksi. Nopeusvaihteluista huolimatta tämä mittari näyttää oikein, pykälän kohdalla ja kuula keskellä kaarto on se 3 astetta sekunnissa. Jos pilven sisällä esimerkiksi kaikki muut suunnannäyttäjät ovat rikki ja lennetään pelkällä magneettikompassilla kohti pohjoista ja pitäisi kääntyä etelään, niin kallistetaan konetta niin, että viisari on pykälässä ja kuula keskellä. Pannaan samalla sekunttari käymään ja oikaistaan kone 60 sekunnin kuluttua. Oikaisun jälkeen magneettikompassi rauhoituttuaan osoittaa sitten etelää. Eli tällä mittarilla ja kellolla voidaan tiettyyn rajaan saakka kompensoida modernimpien kompassien rikkoontuminen mittarilento-olosuhteissa sen lisäksi, että se auttaa myös todentamaan se, kuinka puhtaasti lennetään. Jokainen kouluttaja tietää sen, että lentäjän käsiala paranee mittarikoulutuksen myötä. 

Seppo     

8 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Jukka Juutinen kirjoitti:

Milloin lie muuttunut, mutta ainakin amerikkalaisissa ja englantilaisissa 2. ms:n ( ja ainakin v. 1949 Skyraiderin) ohjaajan ohjekirjoissa on nimenä "turn and bank indicator". 

 Turn and slip indicator on uudempi ja oikeampi nimitys, mutta laitteesta päivitetty versio taas on turn coordinator. Sitä kutsutaan myös Suomessa kaarto- ja kallistusmittariksi. Se näyttää myös kallistusta, muttei kallistuksen suuruutta. Noiden laitteiden fyysinen ero on se, että jälkimmäisessä gyro on kallistettu 30-asteen kulmaan, jolloin se reagoi myös kallistukseen.

Aloitusviestin laitteella voidaan lentää suoraan kone kallistettuna, mittarin näyttäessä keskelle. Silloin tosin kuula on todennäköisesti poskellaan ja ohjaimet ristissä.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä mittarin kolmesta pykälästä mahtaa olla 2 minuutin kaarto? Tekeekö esim. ilmavoimat mittarikaarron myös jyrkempänä?

Edit: Kaarron kulmanopeus näköjään luokitellaan: rate 1/2, 1, 2, 3, 4 -kaarto, jossa rate 1 on siis 3 astetta/s. Esim. Spitfiren kaartomittarin asteikko on 1-4, joten ehkä tämän mittarin asteikko on 1-3? https://skybrary.aero/articles/rate-turn

Samantapainen mittari oli käytössä ainakin Vampiressa. Dundigal_Vampire_Panel.jpg https://www.warbirdsofindia.com/telangana/dundigal/de-havilland-fb52-vampire-ib1638/

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Koivisto
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
24.9.2023 at 12.13, Seppo Koivisto kirjoitti:

Samantapainen mittari oli käytössä ainakin Vampiressa.

Oliko muita mahdollisia koneita, missä tämä mittari käytössä suomessa? 

Lukitaan vastaus varauksella Vampire..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulan ymmärrän, mutta mitä tuo viisarimittari mittaa, mikä on sen mittarin toimintaperiaate?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaartomittarin toimintaa on selvitetty videolla:

Brittien sodassa käyttämässä kaartomittarissa oli alareunassa asteikko 4 asti. Linkin mukaan kolmen pykälän mittari oli käytössä mm. Hawker Sea Furyssa ja muissa sodan jälkeisissä mäntämoottorihävittäjissä. http://spitfirespares.co.uk/Instruments Turn and Slip and Artificial horizon page 15.html

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään