12 viestiä aiheessa

  9/24/2023 at 11.39, Pekka Wesenius kirjoitti:

Nieuport 10 ennen ja jälkeen. Missä ja milloin?

 

 

Jälkeen: Santahamina 15.8.1919

Vastaus (otto 2)
Jälkeen: Koivisto? 15.8.1919

 

Muokattu: , käyttäjä: Tapio Heinomaa
poistettu pakkolasku
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  9/24/2023 at 12.48, Pekka Wesenius kirjoitti:

Ok, kiitos. Löytyykö tapausselostusta jostain?

Ei ihan virallista dokumenttia, mutta Tauno Hannuksen (entinen Hannelius) oma kertomus hänen vuonna 1937 ilmestyneestä kirjasta "Sotilaslentäjän kertomuksia". Kirjan mukaan tämä pakkolasku olisi ollut vuoden 1920 puolella, toukokuussa. Onko sama tapaus? Vai muistaako Hannus väärin päivämäärän?

edit: löysin tietokoneelta kuvan, jonka tiedoissa on "Santahamina". Koneen tunnus on D.61/18 eli eri kuin Weseniuksen laittamassa kuvassa, jossa se on D.63/18. Minun kuvassa näkyy siiven alla aivan samaa mukulakivetystä, kuin Hannuksen kirjan kuvassa, eli kirjan pakkolasku taitaa olla eri ja myöhäisempi tapaus!

Jukka

Hannus 1.jpg

Hannus 2.jpg

PAL284.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  9/24/2023 at 16.02, Jukka Nisula kirjoitti:

Ei ihan virallista dokumenttia, mutta Tauno Hannuksen (entinen Hannelius) oma kertomus hänen vuonna 1937 ilmestyneestä kirjasta "Sotilaslentäjän kertomuksia". Kirjan mukaan tämä pakkolasku olisi ollut vuoden 1920 puolella, toukokuussa. Onko sama tapaus? Vai muistaako Hannus väärin päivämäärän?

edit: löysin tietokoneelta kuvan, jonka tiedoissa on "Santahamina". Koneen tunnus on D.61/18 eli eri kuin Weseniuksen laittamassa kuvassa, jossa se on D.63/18. Minun kuvassa näkyy siiven alla aivan samaa mukulakivetystä, kuin Hannuksen kirjan kuvassa, eli kirjan pakkolasku taitaa olla eri ja myöhäisempi tapaus!

Hannus muistaa päivämäärän oikein.

D.61/18 oli Nieuport 23.

Aero-1-5-1925.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Tapio Heinomaa
lis Aero
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten jatko? Menikö tuo D.63/18 poistoon tuon kovan laskun jälkeen vai lensikö vielä? Oliko tämä toinen niistä rajan takaa Suomeen ”loikanneista” Nieuporteista?

Muokattu: , käyttäjä: Pekka Wesenius

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  9/24/2023 at 17.16, Pekka Wesenius kirjoitti:

Miten jatko? Menikö tuo D.63/18 poistoon tuon kovan laskun jälkeen vai lensikö vielä? Oliko tämä toinen niistä rajan takaa Suomeen ”loikanneista” Nieuporteista?

D.63/18 oli toinen loikkareiden 11.4.1918 tuomista, myöhempi tunnus 2.C.450. Lentuekäytössä 24.4.1918 - 15.8.1919. Laivuehistoria: Karjalan Armeijakunnan Ilmailuosasto (Antrea) -> 10.5.18 Lappeenranta -> n.15.6.18 Utti -> 3.-10.11.18 junalla Turkuun ->n. 20.12.18 IV Lento-osasto, Koivisto ->  III Ilmailu-osasto, Koivisto.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  9/24/2023 at 11.39, Pekka Wesenius kirjoitti:

Nieuport 10 ennen ja jälkeen. Missä ja milloin?

IMG_0406.jpeg

IMG_0407.jpeg

Nieuport 10, tunnus D.63/18, kaputeerasi Santahaminan keskeneräisellä maalentokentällä 15.8.1919. Lentojoukot Hermannista ja Turusta olivat muuttaneet Santahaminaan 1918/1919 vaihteessa, koska siellä oli vapautunut suuri määrä venäläisten jälkeensä jättämiä kasarmirakennuksia. Mutta ei siellä tietenkään ollut lentokonehangaareja ja lentokenttää. Nyt lentokenttää oltiin rakentamassa entiselle tykistön koeampumaradan paikalle. Vuosien varrella kenttää alettiin kutsua osuvasti "Saharaksi",

Ilmailuvoimissa tuli käyttöön uusi lentokoneiden rekisteröintimalli samana päivänä kun tämä kaputti oli tapahtunut eli 15.8.1919. Samalla muuttui D.63/18 kertaheitolla muotoon 2.C.450. Tämän jälkeen kone oli papereissa tällä uudella tunnuksella, vaikka sitä ei enää kaputin jälkeen korjattukaan lentokuntoon.

Ilmailupataljoonan Teknillisen osaston johtaja, insinööriluutnantti Oksala raportoi ilmailupataljoonan komentajalle 21.8.1919 muun muassa (lyhennetty), että kenttä ei ole vielä pitempiin aikoihin käyttökunnossa, hangaarien viipymisen takia joutuu koneet ilman vaikutuksille alttiiksi, samoin kuin miehistön niukkuuden takia ei kentälle viedyllä ja siellä kaputeeranneelle koneelle 2.C.450 voitu järjestää vahtia. Samalla pyydän huomauttaa, että "Nieuport" kone 2.C.450 siirrettiin tietämättäni verstaalta kentälle. Pyydän Ilmailupataljoonan komentajaa ryhtymään asianvaatimiin toimenpiteisiin.

Santahaminassa 19.8.1919 ins.luutn Oksalan raportti ilmailupataljoonan komentajalle.

Ilmailupataljoonan Teknillisen osaston toimeenpanemassa tutkimuksessa koskeva [ranskalaiseen komennuskuntaan kuuluvan] luutnantti M. Argound´in rikkiajaman Nieuport lentokoneen 2.C.450 saamia vaurioita, on ilmikäynyt seuraavaa: Jalusta ja pyörät ovat aivan rikki sekä irtirepeytyneet rungosta. Runko on eritoten tasojen kiinnityskohdista pahasti vioittunut samoin kuin sen oikea yläkannattaja on katkennut. Ylätason keskiosan teräksiset pystytuet ovat murtuneet. Oikean ylätason siiveke samoin kuin ulkokaari on rikki. Vasemmassa ylätasossa etenkin kiinnityselimissä pienempiä vammoja. Molempien alatasojen sisärakenteissa vaikeita vammoja, kiinnityskohdat turmeltuneet. Toisen V-streeva rikki. Potkuri on aivan särkynyt. Moottori sitävastoin näyttää ehjältä, mutta on syytä otaksua sen akselin vääntyneeksi. Kone voidaan mahdollisesti vielä perinpohjaisten ja huolellisten korjausten kautta saada lentokuntoon, koska meillä varastossa on suuri joukko työssä tarvittavista varaosista.

Miten ja miksi kone sitten rikkoutui? Luutn Argoud´in mahdollisesta lennosta ei ole onnettomuuskertomusta ainakaan minun hallussani. Onko tehtykään? Kuvan perusteella näyttäisi laskussa epätasaiselle kentälle olleen vaikutusta vaurioiden syntyyn...

Lisäys. Onnettomuuskertomusta ei ole löytynyt, mutta löytyi merkintä Argound´in lennosta Nieuport D.63/18 :lla:

651584fb4ad73_KA2012-5-10091.thumb.jpg.2d0be4a8c460aa710bec493f4e0c89df.jpg

Lähde: Kansallisarkisto.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Lisätty liite
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Argound vai Argoud? Molempia versioita näkyy olevan Ilmailupataljoonan papereissa.

6515870b5fb51_KA2012-5-10094Syys19.thumb.jpg.85cb99af66761fdb958b0f5eb34f57a6.jpgIMG_0744.thumb.JPG.b81af51072cabdcbda74306202af1b8a.JPG

Lähde: Kansallisarkisto.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään