Sami Puro

Air France-KLM SAS:n suuromistajaksi

9 viestiä aiheessa

https://yle.fi/a/74-20053202

Lainaa

Ranskalais-hollantilainen lentoyhtiö Air France-KLM on nousemassa pohjoismaisen lentoyhtiö SAS:n suuromistajiksi, yhtiö kertoo tiedotustilaisuudessaan.

Yhdistyneen Air France-KLM:n ohella myös sijoitusyhtiöt Castlelake sekä Lind Invest sekä Tanskan valtio ovat lisäämässä omistustaan SAS:ssä.

Konkurssin partaalle ajautunut SAS ilmoittaa keränneensä uusina investointeina 12,9 miljardia Ruotsin kruunua (noin 1,3 miljardia euroa) uudelleenjärjestelyään varten.

Yhtiö haki vuonna 2022 konkurssisuojaa Yhdysvalloista niin sanotun chapter 11 -menettelyn kautta.

Ruotsin yleisradioyhtiö SVT:n mukaan Ruotsin ja Norjan valtiot eivät ole kiinnostuneita lisäämään rahoitustaan yhtiössä.

Norjan yleisradioyhtiö NRK:n mukaan SAS postuu pörssistä ensi vuonna. SAS on listattu Kööpenhaminan, Oslon ja Tukholman pörsseihin.

NRK:n mukaan pörssistä poistuminen tapahtuu vuonna 2024 ja sen yhteydessä nykyiset osakkeenomistajat menettävät omistuksensa arvon kokonaan. Tämä liittyy NRK:n mukaan konkurssimenettelyyn Yhdysvalloissa.

 

HS kertoo hieman toisin:

Lainaa

Konkurssin partaalla hoippunut lentoyhtiö SAS saa uusia omistajia. Pohjoismaista lentoyhtiötä pelastamaan lähtevät pääomasijoitusyhtiö Castlelake, lentoyhtiö Air France-KLM ja Lind Invest.

Lisäksi Tanskan valtion nostaa omistusosuuttaan 25,8 prosenttiin aiemmasta 21,8 prosentista.

Uudet omistajat sijoittavat yhtiöön kaikkiaan 12,9 miljardia Ruotsin kruunua (1,11 miljardia euroa).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luin tästä uudesta omistuskuviosta SVT:n ja Expressenin sivuilta. Tuo uusi omistuspohja tarkoittaa myös sitä, että SAS jää pois Star Alliancesta ja liittyy Sky Teamiin. Mikä vaikutus tällä on Eurobonus jäsenten pisteisiin, on tällä hetkellä auki. 

Mutta kuten SAS:n toimitusjohtaja sanoi, muutosprosessi vie aikaa. 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-ska-sas-raddas-svt-sander-direkt

https://www.expressen.se/nyheter/air-france-gar-in-i-sas/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kuulosta kovin fiksulta vedolta nollata nykyisten osakkaiden omaisuus, osakkaiden lisäksi SAS:n yleinen luottamuskin kärsii, ainakin sijoituskohteena. Mikähän tuossa vanhojen osakkaiden kyykyttämisessä on ideana vai mitä tässä ei kerrota? Ostaako Air France SAS:n pätevään pörssihintaan vasta tulevaisuudessa? Olisi aika omituista sekin, ruotsalaiset ovat osanneet tähän asti pitää hyvin huolta raha-asioistaan, vaikka eivät olekaan niin tarkkoja yleensä olleetkaan kansallisen infransa ja muiden strategisten pelimerkkiensä omistuksesta kuin vaikka Suomessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Matti Hyötyniemi kirjoitti:

Ei kuulosta kovin fiksulta vedolta nollata nykyisten osakkaiden omaisuus

Tätähän pienin hienosäädöin on harrastettu kaivosteollisuudessa iät ja ajat. Ensin monikansallinen (USA, Kanada, Australia, Etelä-Afrikka ja Tata Intiasta) yhtiö tekee pilkkahinnalla valtauksen malmia sisältävällä alueella. Ensin panevat itse muutaman miljoonan hankkeeseen ja sitten kerjäävät valtiota ja kuntaa rakentamaan infraa, että päästään alkuun. Julkiset rahahanat aukeavat koska lupauksella ihmisten työllistämiseksi on hyvä kaiku, alueen poliitikoille on siten turvattu vaalimenestys seuraavissa vaaleissa. Sen jälkeen tehdään laaja osakeanti ja saadaan rahan lisäksi tuhansia pienosakkaita. Ennen malmin louhinnan aloittamista tehdään valtavat toimitussopimukset, joissa pientä etumaksua vastaan malmin ostaja saa (melkein) panttioikeuteen verrattavan etuoikeutetun velkojan aseman. Sitten alkaa louhinta ja parin vuoden kuluttua on ensimmäisen konkurssin aika, kun ne ensimmäiset toimitussopimukset menivätkin liian halvalla. Pienosakkaat siivotaan pois ja entiset suuret omistajat jäävät ja turvaavat asemansa valitsemalla mieluisan pesänhoitajan. Toimitussopimukset tehneet malmin ostajat ovat myös mukana.                                                               

Entiset suuromistajat aloittavat uuden kerjuukierroksen eli valtiolta ruinataan lisää infraa, pienosakkaille järjestetään osakeanti ja tehdään uusia pantattuja toimitussopimuksia pientä etumaksua vastaan. Lopuksi, kun malmivarat on louhittu, jätetään koko tunkio veronmaksajien siivottavaksi. Sitä joskus miettii surullisena, että miksi meidän pitää osallistua näihin kansainvälisen suurkapitalismin "leikkeihin", jotka jo etukäteen tiedämme häviävämme? Eikö meitä ole jo opetettu kantapään kautta tarpeeksi (Kemira, Fortum, Uniper ja monet muut)? Ja sitten, kaiken huipuksi meillä on pyrkimässä jopa presidentiksi poliitikkoja, joiden mielestä TTIP-sopimusta (USA:n ja EU:n välinen vapaakauppasopimus) pitäisi kannattaa. Mikä käytännössä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että nämä monikansalliset suuret yhtiöt tulevat tänne ja yksi kaunis päivä kertovat meille omistavansa esimerkiski pohjavetemme, samalla tavalla kuin nyt kertovat omistavansa malmivarantomme.

Seppo    

7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20 tuntia sitten, Topi Falkenberg kirjoitti:

Hesarin taloussivuilla kerrottiin jopa 95% syöksystä. 

IMG_2011.jpeg

Oikea arvostus siis olisi 100% syöksy. Se 5% jäännösarvo perustuu sille hail mary-toiveelle, että tämä kauppa ei toteudu. 

Hetkeen ei olekaan ollut pörssiyhtiötä, joka olisi nollannut nykyomistajat ilman konkurssia. Hurja veto.

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Mikko Tuomi kirjoitti:

Oikea arvostus siis olisi 100% syöksy. Se 5% jäännösarvo perustuu sille hail mary-toiveelle, että tämä kauppa ei toteudu. 

Hetkeen ei olekaan ollut pörssiyhtiötä, joka olisi nollannut nykyomistajat ilman konkurssia. Hurja veto.

 

Kiinnostaakin kuinka tämä on laillisesti mahdollista. Chapter 11 on Yhdysvalloissa ja SAS:n pääkonttori on (tietääkseni) Ruotsissa, joten eikös Chapter 11 ole lähinnä sitä varten että Yhdysvalloissa SAS:n sijoittaneiden oikeudet otetaan huomioon.

Yksi pääomistajista (Tanska) on mukana omistusjärjestelyssä missä muiden omistajien omistus nollataan ja Tanska sekä muutamat muut sijoittajat ottavat vallan yhtiössä.

Konkurssin kauttahan tämä onnistuu kun ostaa konkurssipesän ja todetaan että velkoja on enemmän kuin konkurssipesän ostosta tuli rahoja, mutta kuinka tässä?

Eipä toki ole asiasta erityistä kokemusta, mutta lakimiesarmeijat lienevät asiaa selvittäneet...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS on päivittänyt EuroBonus ohjelman tietoja siirtymävaiheen osalta Q&A -dokumentilla, joka on luettavissa alempana olevan linkin takaa.

Ratkaisevia päivämääriä, milloin allianssivaihdos toteutuu, ei kuitenkaan vielä ilmoitettu.

3.10.2023 at 19.29, Harri Mattila kirjoitti:

Luin tästä uudesta omistuskuviosta SVT:n ja Expressenin sivuilta. Tuo uusi omistuspohja tarkoittaa myös sitä, että SAS jää pois Star Alliancesta ja liittyy Sky Teamiin. Mikä vaikutus tällä on Eurobonus jäsenten pisteisiin, on tällä hetkellä auki.

https://www.flysas.com/en/customer-service/traffic-information/refund-reimbursements/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään