Petri Lehtovirta

Finnair suunnittelee 600 miljoonan euron suuruista merkintäetuoikeusantia

16 viestiä aiheessa

Finnair suunnittelee enintään 600 miljoonan euron suuruista merkintäetuoikeusantia vahvistaakseen taloudellista asemaansa. Yhtiökokous on kutsuttu koolle 27.10.

Osakeannin edellytyksenä on, että osakkeenomistajat myöntävät kyseisen valtuutuksen 27.10. pidettävässä ylimääräisessä yhtiökokouksessa. Tarkoitus on, että osakeanti toteutettaisiin loppuvuoden aikana, markkinatilanteen niin salliessa.

Osakeannista saatavat bruttovarat käytetään Finnairin taseen ja taloudellisen aseman vahvistamiseen, jotta Yhtiö pystyisi paremmin hallitsemaan jäljellä olevia rahoitusvelkojaan, tukemaan kestävään kannattavaan kasvuun tähtäävän strategiansa toteuttamista ja varmistamaan kykynsä toteuttaa investointeja tulevaisuudessa.

Järjestelyjen takia yhtiö aikaistaa myös osavuosikatsauksensa julkistusta. Uusi julkistuspäivä on ennen yhtiökokousta 24.10., kun aiemmin suunniteltu julkistuspäivä oli 31.10.

Suomen valtio, Finnairin suurin osakkeenomistaja, on ilmoittanut yhtiölle, että se tukee ehdotusta.Valtiolla on 55,8 prosenttia Finnairin osakkeista.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/finnair-suunnittelee-jopa-600-miljoonan-euron-osakeantia-valtio-omistajalta-selkea-viesti-yhtiolle/0215354e-eb6b-4ff4-a01b-202a98e57a42


Osakekurssi reagoi uutiseen tänään voimakkaasti, aamupäivällä pudotusta eiliseen kurssiin n.23,5 % (OMXH)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun osakeanti järjestetään ilman jotain laajennussuunitelmia, ainakin ulospäin lähinnä olemassaolevan perustoiminnan pyörittämiseen, ymmärtää hyvin sijoittajien penseyden laittaa hyvää rahaa huonon perään ja kurssin tippumisen. Lentoyhtiöiden nurkanvaltaajilla, muillakin kuin AF-KLM:llä on ehkä mielenkiintoisia prospekteja tulossa.

Orpo on väläytellyt valtion omistusten vähentämisellä, mitä lie sitten tarkoitti tarkalleen. Finnairin osakeantihan totta vie vähentää valtion omistusosuutta Finnairista (valtio tuskin osallistuu antiin ellei sitten hallitus tee täyskäännöstä omistuspolitiikassaaan) ja nykyistenkin valtion osakkeiden arvoa. Nyt voidaan sitten myydä loputkin osakkeet Finnairista 50,1% omistusosuuteen asti tarjoushintaan! 

Tai miten lienee, Finnairin pörssiarvo Q1/2021 oli 1092 M€ ja jos markkinoilta ilman valtiota kerätään 600M€ osakeannilla, liudentuisi valtion osuus saman tien reippaasti alle 50%:iin varsinkin nykyisillä kursseilla. Ehkäpä hallituksen on pakko pumpata itsekin rahaa firmaansa oman ohjelmansa vastaisesti tai sitten tehdä Finskistä puhdas pörssiyhtiö. 

Jos tulot ei firmalla tai valtiolla riitä perustoimintoihinkaan niin tuloja tarttis korottaa. Sittenkään ei huvittaisi yhtään. Mutta no, maailmalta saa yhä vielä lisää lainaakin, jotka seuraava toimari tai hallitus perii ja josta voi syyttää edellistä hallitusta. Sitä seuraavassa hallituksessa ollaan luultavasti taas kuitenkin mukana laskut perineen hallituksen kompuroidessa nykyistäkin hallitusta syvemmässä velkasuossa ja homma jatkuu.

Onneksi iso osa valtion lainasta saadaan Suomen Pankista. Jos se lopettaa velanannon valtiolle tai alkaa muuten kiukuttelemaan, voidaan se lopettaa ja perustaa uusi tilalle:thmbup::P

Noista osakeanneista tulikin mieleen äskettäinen tarjous, jossa pienehkö firma tarjosi vanhoille omistajilleen merkittäväksi uusia osakkeita "taseen ja taloudellisen aseman kehittämiseen" juurikin tuon perusjargonin mukaisesti. Mielenkiintoista oli katsoa edellisen vuoden tiedoista, että henkilöstömäärä oli kasvanut 14:sta 15:een, mutta henkilöstökulut olivat samana aikana kasvaneet 140% ilman sen kummempia selityksiä. Ihan varmaan firman varastomiehetkin saivat kerrankin kunnon lottopotin. :santa:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
39 minuuttia sitten, Matti Hyötyniemi kirjoitti:

Finnairin osakeantihan totta vie vähentää valtion omistusosuutta Finnairista (valtio tuskin osallistuu antiin ellei sitten hallitus tee täyskäännöstä omistuspolitiikassaaan) ja nykyistenkin valtion osakkeiden arvoa. Nyt voidaan sitten myydä loputkin osakkeet Finnairista 50,1% omistusosuuteen asti tarjoushintaan! 

Tai miten lienee, Finnairin pörssiarvo Q1/2021 oli 1092 M€ ja jos markkinoilta ilman valtiota kerätään 600M€ osakeannilla, liudentuisi valtion osuus saman tien reippaasti alle 50%:iin varsinkin nykyisillä kursseilla. Ehkäpä hallituksen on pakko pumpata itsekin rahaa firmaansa oman ohjelmansa vastaisesti tai sitten tehdä Finskistä puhdas pörssiyhtiö. 

Oletko lukenut asiasta Finnairin tiedotetta ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
43 minutes ago, Ilkka Mannikainen said:

Oletko lukenut asiasta Finnairin tiedotetta ?

Tarkoitat varmaan https://company.finnair.com/fi/medialle/kaikki-tiedotteet/tiedote ?

Kyllä, eli valtio ei ole myymässä osuuttaan vaan sen sijaan sijoittaa lisää rahaa omistuksensa suhteessa. Kai Orpo sitten rahoittaa tämänkin lisäkulun myymällä jotain muuta. Pääomalainan pääoman lisäyskin on joskus maksettava.

Muokattu: , käyttäjä: Matti Hyötyniemi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaiken tämän tuohtumuksen keskellä, miten näette nykyiseen maailmanpoliittiseen tilanteeseen peilaten suomalaisomisteisen lentoyhtiön olemassaolon merkityksen?  Erityisesti lentäjien ja kaluston kannalta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
38 minuuttia sitten, Juri Pelkonen kirjoitti:

Kaiken tämän tuohtumuksen keskellä, miten näette nykyiseen maailmanpoliittiseen tilanteeseen peilaten suomalaisomisteisen lentoyhtiön olemassaolon merkityksen?

Jos sota sattuisi tänne leviämään, kaikki ulkomaalainen liikennelentokalusto lähtisi välittömästi pois maasta vähän alle 1 Mach nopeudella. Huoltovarmuuden kannalta suomalaisomisteinen lentoyhtiö on mukava olla olemassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Jaakko Rantavuori kirjoitti:

Jos sota sattuisi tänne leviämään, kaikki ulkomaalainen liikennelentokalusto lähtisi välittömästi pois maasta vähän alle 1 Mach nopeudella. Huoltovarmuuden kannalta suomalaisomisteinen lentoyhtiö on mukava olla olemassa.

Miksei Ukrainasta lähtenyt? Siellä niitä on siellä edelleen jumissa. Ja lähti tai ei, niin aika vähäiseksi jää matkustajalentokoneilla operointi Suomessa, jos itärajan takaa hyökätään - aivan kuten Ukrainassakin on käynyt.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
45 minuuttia sitten, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Finnair juhlistaa 100v historiaansa tällä osakeannilla, jolla kurssi saatiin putoamaan lattian läpi.

Merkintäoikeudet irtosivat osakkeista eilen eikä niitä vielä noteerata pörssissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Senttiosakkeen sahaus jatkuu
 

Lainaa

 

Tänään maanantaina tulivat Helsingin pörssissä kaupankäynnin kohteeksi yhtiön uudet osakkeet.

Pörssissä käydään parhaillaan kauppaa siis Finnairin vanhalla osakkeella (FIA1S), uudella osakkeella (FIA1SN0123) ja merkintäoikeudella (FIA1SU0123).

Vanha osake noteerattiin maanantaina iltapäivällä kahden aikaan 0,0500 eurossa. Samaan aikaan uutta osaketta sai ostaa 0,0370 eurolla.

Jos markkina toimisi rationaalisesti ja hinnanmuodostus olisi tehokasta, hinta olisi täsmälleen sama. Näin ei kuitenkaan ole.

 

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kaupankaynti-finnairin-uusilla-osakkeilla-alkoi-uutta-osaketta-saa-ostettua-roimasti-halvemmalla-kuin-vanhaa/5459ce45-df4e-47be-8292-efce8e43cf2b

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11/6/2023 at 15.20, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Erään välittäjän kommenttipalstalta poimittu:

"Nyt kannattaa ostaa Finnairia, kun hinta on pudonnut 90%, voi tehdä enää 10% tappiota"  :D

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaa

 

Lentoyhtiö Finnairin yhtiökokous 18.3.2024 päätti yhtiön osakkeiden yhdistämisestä eli osakkeiden lukumäärän vähentämisestä sekä siihen liittyvästä suunnatusta osakeannista ja osakkeiden lunastamisesta. Osakkeiden yhdistäminen toteutetaan arvo-osuusjärjestelmässä pörssikaupankäynnin päättymisen jälkeen tämän viikon torstaina 20. maaliskuuta 2024.

Yhdistämistoimenpiteiden yhteydessä mitätöidään lisäksi yhtiön hallussa olevia omia osakkeita siten, että yhtiön hallussa olevien omien osakkeiden lukumäärästä ja yhtiön osakkeiden kokonaismäärästä tehdään jaollinen 100:lla ja yhtiön hallussa olevien omien osakkeiden lukumäärä pienenee osakkeiden yhdistämisen yhteydessä vastaavassa suhteessa.

Osakkeiden mitätöinti ja yhtiön uusi kokonaisosakemäärä on tarkoitus rekisteröidä kaupparekisteriin arviolta perjantaihin 21. maaliskuuta 2024 mennessä.

 

≈======

Lentoyhtiö Finnair toteutti osakkeiden yhdistämisen eilen keskiviikkona kaupankäynnin sulkeuduttua. Tänään torstaina sijoittajat pääsevät ensimmäistä kertaa käymään kauppaa yhdistämisen jälkeen.

Finnairin osakkeita yhdistettiin siten, että sata nykyistä osaketta vastaa yhdistämisen jälkeen yhtä osaketta. Periaatteessa käänteisen splitin seurauksen yhtiön osakekurssin pitäisi satakertaistua.

Keskiviikkona Finnairin osake sulkeutui 0,0299 eurossa. Tänään torstaina sen pitäisi kiivetä lähelle kolmen euron tasoa.

 

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tanaan-finnairin-osakekurssin-pitaisi-satakertaistua-yhtio-toteutti-osakkeiden-yhdistamisen/b93dd634-e21e-4949-a469-029de1d2b5a3

 

Oma kommentti:

Nyt jännätään, kuinka kauan menee, kun ollaan jälleen senttiosakkeissa....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osakevälittäjä Nordnet julkaisi tilastojaan:

Lainaa

Jokaisessa ikäryhmässä omistetuin osake on Nordea. 17–25-vuotiaiden joukossa toiseksi omistetuin osake on Finnair, joka on muissa ikäryhmissä oli korkeintaan viidennellä sijalla.

Tämä ei ole sijoitusvinkki, mutta vanha sanonta kuuluu: "Missä valtio on enemmistöomistajana, kierrä kaukaa".

Mutta murheelliselle tämä näyttää:

Screenshot_20240708_233736_Nordnet.jpg

Finnairin kesäkuun liikennetiedot:  https://company.finnair.com/fi/medialle/kaikki-tiedotteet/tiedote?id=304AACE7A8F88FED

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä anna suoria sijoitusvinkkejä minäkään, mutta vanha totuushan on, että kannattaa ostaa silloin kun tavaraa saa halvalla ja myydä kalliimmalla. Finnairia ei päästä konkurssiin tämä eikä tulevatkaan hallitukset, mitä nämä sitten vaaleissa ovatkaan lupailleet. Osinkojen perässä ei kuitenkaan kannata juuri mitään muitakaan ilmailualan osakkeita nykyään hankkia, elleivät nämä sitten ole myös isoja puolustusteollisuuden tekijöitä :-\

Valtio omistajana ei ole seksikäs, mutta yleensä vakaa ja turvallinen. Valtion firmalle ei ole tärkeintä voittojen maksimointi vaan esimerkiksi yhteiskunnan toiminnan kannalta tärkeäksi arvioidun palvelun jatkuvuus ja luotettavuus myös joskus tulevaisuudessa. Tässä yhteydessä voi miettiä vaikkapa Boeingin nykyiseen rappioon johtaneita, pitkälti juurikin lyhyellä tähtäimellä osakkeen omistajien miellyttämiseksi tehtyjä päätöksiä.

Pelkästään arvonnousua seuraaville sijoittajille pörssissä oleva, strategisen valtionyhtiön osake on samanlainen vedonlyönnin kohde kuin muutkin, mutta riski koko potin menettämisestä on pieni.

Muokattu: , käyttäjä: Matti Hyötyniemi
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Matti Hyötyniemi kirjoitti:

Pelkästään arvonnousua seuraaville sijoittajille pörssissä oleva, strategisen valtionyhtiön osake on samanlainen vedonlyönnin kohde kuin muutkin, mutta riski koko potin menettämisestä on pieni.

Verrataanpa vaikkapa länsinaapurin valtio-omisteiseen lentoyhtiöön... Kurssi 2007 noin 60 SEK, nyt jotain ihan muuta... no, ehkäpä SAS ei ole ollut kovin strateginen omistaville valtioille.

sas-stock.png

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään