Jorma Kosonen

Coupe Aéronautique Gordon Bennett 2023

21 viestiä aiheessa

GB:n startti tänä aamuna meidän aikaamme oli taas perinteisen juhlallinen tapaus.

Aluksi lilluivat hetken pohjoiseen päin. Nyttemmin virtaukset ovat kääntyneet kohti itäisiä suuntia.

Sipaisin tuohon liitteeksi 48 tunnin ajautumisennusteen, tosin vain korkeuksille 2000 m ja 4000 m. Sen mukaan voisi luulla Texasiin porukan lentävän. Pisimmät lennot tuolta ABQ:sta ovat olleet yli 3000 km ja kestoltaan 3-4 vrk.

Edessä olevaa keliä en ole tutkinut, mutta jännää tulee olemaan sitten ratkaisun hetkillä. Jokaisella tiimillä on nykyään hyvät Mission Controlinsa, jotta olosuhteet saadaan optimoitua suorituksen hyödyksi.

IMG_1543.jpeg

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä kaasua näissä Gordon Bennetin palloissa nykyisin käytetään? Muistelin että kyseessä on helium, mutta törmäsin lauantaina ulkomaiseen juttuun jossa puhuttiin vedystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
40 minuuttia sitten, Tero Tuominen kirjoitti:

Mitä kaasua näissä Gordon Bennetin palloissa nykyisin käytetään?

Vetyä. Kyse lienee hinnasta ja saatavuudesta.

Rodney

Official Hydrogen Provider is BayoTech

 BayoTech_New_HighRes_Logo.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt maanantaiaamuna meidän aikaa ovat Dallasin luoteispuolella. Kukaan ei vielä ole lentänyt korkealle. Eli happea on ja hiekkaakin pitäisi kovimmilla riittää.

Oletan, että tänään illalla noustaan happilaitekorkeuksiin ja katsotaan minne asti mennään. Korkealla vie lujaa kohti itää.

Ennen Atlanttia laskuun tietysti. 

 

IMG_1546.jpeg

IMG_1545.jpeg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pääjoukon pallot ovat nousseet happilaitekorkeuteen. Vauhti on samalla kiihtynyt.

Ne, jotka ovat lentosuunnassa eniten vasemmalla saanevat kovimmat kyydit. Tässä mielessä kannattaa seurata POL-2, AUT-1 ja GER-1:tä. Riittääkö niiden kiri kuormaan muiden saamaa etumatkaa ennen kuin mentävä laskuun?

Tältä se näin maasta katsoen nyt näyttää… paljon on myös muuttujia, joista emme tiedä. Jännää.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä päivitys, jossa kisajohtaja Tomas Hora lyhyesti selostaa tuuliennusteiden avulla mahdollisia taktiikoita.

Kelpo popularisointia lajille. Suomikin mainittu.

Muokattu: , käyttäjä: Markku Sipinen
Suomi meinasi unohtua mainita😉

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

GB alkaa olla finaalissa ja Ranska, FRA-1, voittanee.

FRA-1 on vajaan kahden tunnin matkan päässä Savannahista GA ja itärannikosta ja nopeutta on vielä yli 50 kph ja korkeutta yli kolme kilometriä.

USA-1 on sata kilometriä jäljessä ja noin 1000 metriä korkealla ja nopeutta noin 30 kph.

Auringonlaskuun on aikaa noin kolme tuntia.

Rodney

https://live.gordonbennett.aero/

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

GER-1 eli Eimersit ovat tyytyväisiä siitä, että hiekkaa ei ole kulunut päivän aikana. Niinpä tuli mieleen, että noinkohan vielä yön kärvistelevät. Matalalla kilometrin huitteilla veisi tuuli rannikon suuntaisesti koilliseen ja mstkaa kertyiisi sitä mukaa lisää. Jos kuka, niin nämä sen voisivat tehdä. 
Ilta on vielä nuori😁

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Markku Sipinen kirjoitti:

GER-1 eli Eimersit ovat tyytyväisiä siitä, että hiekkaa ei ole kulunut päivän aikana. Niinpä tuli mieleen, että noinkohan vielä yön kärvistelevät. Matalalla kilometrin huitteilla veisi tuuli rannikon suuntaisesti koilliseen ja mstkaa kertyiisi sitä mukaa lisää. Jos kuka, niin nämä sen voisivat tehdä. 
Ilta on vielä nuori😁

Näin se näyttää menevän eli kaksi palloa vielä jatkaa. Tosin nyt on FRA-2 noin 50 km edellä GER-1:stä ja vain 100 km vajaa FRA-1:n tuloksesta.

Rodney

https://live.gordonbennett.aero/

Gordon Bennett 2023 Race Update #11  (October 10th, 2023 - 9pm)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt ilta on vanhentunut ja kaksi palloa vaan yön sylissä jatkavat lentoaan. FRA-2 ja GER-1. Ne lentävät matalalla n. 400 metrissä.

Niillä on aamun valoon vielä kuutisen tuntia. Täältä osaa ennustaa vain:  Hurjaa, Etelä-Carolinan jälkeen on Pohjois-Carolina.

Nämä ovat tosi kovia tekijöitä. Toivottavasti kaikki sujuu turvallisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama tunti valoon ja Eimersit pikkusen suistumassa oikealle kohti rannikkoa. Siihen ei olisi varaa, perässä kun ovat. Parissa tuhannessa jalassa on jo tanakka virtaus merelle.

Luppuhuipennus tulee matalalla ja siinä tuppaa kulumaan hiekkaa, jota ei voi olla liiaksi asti enää.

 

IMG_8992.jpeg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskalsin lähteä netin äärestä pois pariksi tunniksi, että sain Bronxin kanssa päivittäisen EFHN-lenkin.  

En ole katsonut tuulia, mutta ei kai tuosta enää mitenkään saa taivutettua koilliseen väistääkseen Pamlico Soundin, vai voiko? Eli laskuun ennen sitä.  https://live.gordonbennett.aero/

Olisihan tosin ollut hienoa päättää GB Kill Devil Hills'iin!

Rodney :cool:

P.S. Olen ollut aikaisemminkin väärässä arvioissani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttää, että GER-! on laskeutunut Riegelwoodin läheisyyteen 2587 km päähän Albuquerquesta. Se ei tosin vielä näy virallisessa datassa.

FRA-2 on alkanut vähentämään korkeuttaan ja on alle 1500 m lähestyessään Pimlico Soundia. Eli kohta taitaa olla finaalissa asti.

Rod :cool:

https://live.gordonbennett.aero/

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
Typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on FRA-2 laskeutunut Jacksonvilleen Lejeune Bulevardin viereen lähelle Tarawa Terracea eli USMC on täällä valtavirtaa. Etäisyys Albuquerqueen on 2661 km.

Rodney

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huikea kisa ohi. Eurooppalaiset veivät podiumpaikat. Viimevuotinen voittaja tuli toiseksi ja toissavuotinen kakkonen voitti nyt.
FAI:n järjestämä julkisuus eri somekanavilla tekee ilmapallourheilua hienosti tunnetuksi.
Nyt vielä sattui tämä käymään niin, että integroiduttiin ABQ:n fiestaan. Se lisäsi varmaankin molempien positiivista julkisuutta, vaikka syy oli Venäjän aloittama laiton ja raakalaismainen hyökkäyssota Ukrainassa.

Mielenkiintoinen yksityiskohta on, että vaikka GER-1 laskeutui uuden mantereen rintamaille, niin laskupaikalla ei ollut kännykkäkentää ja yhteyspuute hidasti avustajien saapumista. Pitäisiköhän tuolla olla lankapuhelin ja vastaaja lentovehkeissäkin?😎

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli oikein laskeskelin, niin voittajan lentopäiväkijassa lienee viimeisellä rivillä tiimaa 85 h 43 min.

Lähtöpaikalta laskuun isoympyrää pitkin kertyi 2661,4 km.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kisan päättäjäispeijaiset jäljellä sis palkintojen jaon.

Tässä vielä animaatio lennoista. Kunnon siivuja olivat.

 

Muokattu: , käyttäjä: Markku Sipinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15.10.2023 at 13.23, Seppo Koivisto kirjoitti:

Pallo teki pakkolaskun, koska sitä kohti oli ammuttu.

Pallo lensi läheltä ampumarataa. Todennäköisesti sitä kohti ei ole ammuttu vaan muuten kuten radalla tavataan tehdä. 

Mutta turha spekuloida. Odotetaanpa sikäläisen onnettomuustutkinnan valmistumista.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään