Mika Laakso

Iso nippu vanhoja valokuvia, osa 2

13 viestiä aiheessa

Lisää kaputtikuvia kaiken kansan nähtäväksi, ja selvitettäväksi..

-kuva 11. Kuvan takana teksti: "TU-153 Kauhava 9.11.42". Tähän löytyi selitys SIH 22, Koulukoneet kirjasta s.86: "9.11.42 kaartoi startin jälkeen Kauhavalla liian jyrkästi ja sakkasi pellolle mennen selälleen."

-kuva 12. Takana teksti: "T/13/VI Ju W.34 kap. Suur-Merijoella". Kohtalokkaat lennot 1918-1939 s.128-131: 30. heinäkuuta 1935 törmäsivät JU-123 ja JU-125.." Kuvan kone ilmeisesti JU-123, vai mitä sanoo raati? 

-kuva 13. Takana teksti: "MO-96". SIH 22 kirjan mukaan MO-96-koneelle tapahtui neljä kaputtia 1932-37. Onkohan tämä kuva joku niistä tapauksista? Siviilejä pällistelemässä koneen ympärillä?

-kuva 14. Ilmeisesti sama tapaus kuin kuva 11.

-kuva 15. Teksti takana: "Gloster Gamecock". Mikä tapaus?

-kuva 16. Teksti: "TU-154 välisiiven tuki nurjahti." Koska ja missä nurjahti?

-kuva 17. Teksti: "t (=risti) vänr. Hänninen". Kohtalokkaat lennot kirjoista ei löydy Hännistä. Olisiko kone Stetinin M-9?

-kuva 18. Teksti: "AERO A11 tuho". Mikä tapaus?

-kuva 19. Teksti: "TU-137". VL Tuiskun tunnukset alkoivat TU-149.. eli teksti ei pidä paikkaansa. Eipä tuota oikein enää lentokoneeksi tunnista, vai?

-kuva 20. Teksti: "MS-328 Äänislinna 13.4.44". Eri kuva samasta tapauksesta löytyy SIH 4 s.71, ja teksti s.98: "..laskussa Äänislinnaan oikea teline ei kestänyt.

 

skannaus0061.jpg

skannaus0062.jpg

skannaus0063.jpg

skannaus0064.jpg

skannaus0065.jpg

skannaus0066.jpg

skannaus0067.jpg

skannaus0068.jpg

skannaus0069.jpg

skannaus0070.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä jo joitakin vastauksia Mikalle:

11 ja 14) Samaa mieltä kuin Mika TU-153:n onnettomuudesta.

12) "Raati" on aivan samaa mieltä siitä, että kuvassa on JU-123:n hylky.

16) Tuisku, TU-154 (ei siis Tupolev 154;D). Vaurio Ilm.K. Kauhavan lentokentällä 24.2.1937. Ohjaaja res.upseerioppilas Siirilä, Pentti. Oikea välitason N-tuki nurjahti kun kone putosi sakkauksen seurauksena oikealle pyörälle 3-4 metrin korkeudesta.

Omassa kuvassani näkyy taustalla olevan Martinsyden tunnus; MA-30.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Lisätty viimeinen virke
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama kuvaselvitys lisää:

Kuva 15). Bristol Bulldog IV A, BU-71. Onnettomuus Lentosotakoulussa Kauhavalla 13.10.1942. Kone syöksyi maahan. Oppilas-ohjaaja, vänrikki Palojärvi, Mauri Henrik kuoli. (Katso Kohtalokkaan lennot 1939-1944). Mikan laittama kuva löytyy myös tutkintapöytäkirjan liitteenä.

Kuva 19). Fokker C.V E, FO-72. Sankassa lumipyryssä törmäsi Lappajärvellä jäähän 1.4.1941. Ohjaaja, korpraali Kaarto, Risto Samuli loukkaantui. Mikan laittama kuva löytyy myös tutkintapöytäkirjan liitteenä.

Kuva 20). Morane-Saulnier M.S.406, MS-328. Vaurio Äänislinnassa 13.4.1944. Mikan laittama kuva löytyy myös tutkintapöytäkirjan liitteenä.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuva 19. Kirjoitin kirjaani ”Kauhavan apu- ja leirikentät 1930- ja 1940-luvuilla” Kaarron tapauksesta seuraavasti:

”1.4.1941 sattui tapaus, jossa oppilas Kaarto törmäsi lumisateessa laskua tehdessään jäähän Fokker C.V E -koneella FO-72. Tämäkin onnettomuus sattui yölentoharjoituksissa. Alkoi lumisade, ja Kaarto, joka oli tehnyt yhden laskuyrityksen ja vetänyt yli, tuli laskuun uudestaan. Arvioituaan sakeassa lumisateessa jään pinnan ja koneen korkeuden väärin, osui koneen vasen siipi ensin jäähän, sitten toinen, ja vasen uudestaan. Koneen moottori ja bensatankit irtosivat jäälle ja kone romuttui. Miehiä juoksi auttamaan. Ohjaamosta nousi käsi sormi pystyssä tunnustellen tuulta. Käden laskettua alas tuli näkyviin pää, joka katseli, missä ollaan. Oppilas Kaarto, joka ei ollut loukkaantunut sen kummemmin, vain pieni lovi jäi nenänvarteen, nostettiin romukasasta vierelle auttamaan rullanneeseen Pyryyn, joka kuskasi hänet Karvalan rantaan. Sitten hän asettui selälleen paareille sanoen ”Ilmasotakoulun sairaalaan, kiitos”. Fokker-kone, joka lujatekoisena oli suojellut ohjaajaa, meni romuna poistoon.”

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmaupseerikurssi 13:n (UK 13) upseerioppilas vänr Mauri Palojärven Bulldog BU-71 -onnettomuudesta 13.10.1942 löytyy minulta valokuvia. Ne ovat samalla kurssilla olleen upseerioppilas Lauri Myllylän albumista. Kuvat: via Pertti Myllylä.

Lisäksi sivu alkuperäisestä Ilm. UK 13:n kurssijulkaisusta.

Jukka

BU71 Palojärvi M vänr 13101942.jpg

Palojärven BU71.jpg

IMG-8040 – kopio.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
On 15.10.2023 at 0:11 PM, Jukka Nisula said:

Ilmaupseerikurssi 13:n (UK 13) upseerioppilas vänr Mauri Palojärven Bulldog BU-71 -onnettomuudesta 13.10.1942 löytyy minulta valokuvia. Ne ovat samalla kurssilla olleen upseerioppilas Lauri Myllylän albumista. Kuvat: via Pertti Myllylä.

Lisäksi sivu alkuperäisestä Ilm. UK 13:n kurssijulkaisusta.

Jukka

BU71 Palojärvi M vänr 13101942.jpg

Palojärven BU71.jpg

IMG-8040 – kopio.jpg

Minulla on skannattuna Kullervo Joutsenon albumista useita kuvia samasta onnettomuudesta. Kolme kuvaa on sen verran graaveja, ettei voi julkaista täällä. Niissä lentäjää kuvataan lähietäisyydeltä  ja siirrettäessä onnettomuuspaikalta. Itseäni hirvitti eniten vammapotilaan, vaikkakin mahdollisesti jo kuvassa vainaja, käsittely. Jos oli vielä hengissä, niin vähintäänkin tähän käsittelyyn 6-7 miehen kantaessa menehtyi. No, maailma ja tietämys oli toinen. Silmään pisti yhden miehen vihainen katse kuvaajaan, josta voi lukea kyllä ajatukset, " Vittuako siinä kuvaat, pöljä". Mies on tuossa ekassa kuvassa vasemmalla seisova kaveri.  Kukahan hän on?

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Lahtinen
Kirjoitusvirhe
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 minuuttia sitten, Jukka Lahtinen kirjoitti:

Minulla on skannattuna Kullervo Joutsenon albumista useita kuvia samasta onnettomuudesta. Kolme kuvaa on sen verran graaveja, ettei voi julkaista täällä. Niissä lentäjää kuvataan lähietäisyydeltä  ja siirrettäessä onnettomuuspaikalta. Itseäni hirvitti eniten vammapotilaan, vaikkakin mahdollisesti jo kuvassa vainaja, käsittely. Jos oli vielä hengissä, niin vähintäänkin tähän käsittelyyn 6-7 miehen kantaessa menehtyi. No, maailma ja tietämys oli toinen. Silmään pisti yhden miehen vihainen katse kuvaajaan, josta voi lukea kyllä ajatukset, " Vittuako siinä kuvaat, pöljä". Mies on tuossa ekassa kuvassa vasemmalla seisova kaveri.  Kukahan hän on?

Minulla on vielä kaksi oppilas Myllylän kuvaa onnettomuudesta, todennäköisesti samat kuvat kuin Joutsenon ja joita en tänne laittanut - samasta syystä.

Jukka

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vielä kurssikuva, joka on varmaan jo tälläkin saitilla nähty. Palojärveä tässä ei tietenkään ole.

44.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Lahtinen
Lisäys
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BU-71:n onnettomuus tapahtui 13.10.1942 kello 13:25. Pari tuntia myöhemmin kävi Marttinen-niminen henkilö kuvaamassa koneen jäännökset tutkintopöytäkirjaa varten. (Marttinen ei ollut Ilm.UK 13:lla).

kuva1.thumb.JPG.8497127c4bc27b4cff742a92239f4c92.JPG

Huomaa ohjaamon aukon sijainti:

kuva2.JPG.0983732e62f6577a76151cc2b8672358.JPG

Lähde: Kansallisarkisto.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11.10.2023 at 17.24, Mika Laakso kirjoitti:

-kuva 17. Teksti: "t (=risti) vänr. Hänninen". Kohtalokkaat lennot kirjoista ei löydy Hännistä. Olisiko kone Stetinin M-9?

skannaus0067.jpg

Hännisen lisäksi on toisessa yhteydessä  tarjottu myös Hynnistä nimeksi.:-\.

Tämä onnettomuuskuva (30.9.1918) on Stetinin M-9 lentoveneestä, tunnus C.75/18. Ohjaaja vääpeli Asser Järvinen loukkaantui ja matkustajana ollut jääkärivänrikki Erkki Hyvönen kuoli. Kone kuului Turun Vähä-Heikkilässä operoineelle Turun Lentokoululle.

Kohtalokkaat lennot 1918-1939, tapaus 004.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11.10.2023 at 17.24, Mika Laakso kirjoitti:

-kuva 13. Takana teksti: "MO-96". SIH 22 kirjan mukaan MO-96-koneelle tapahtui neljä kaputtia 1932-37. Onkohan tämä kuva joku niistä tapauksista? Siviilejä pällistelemässä koneen ympärillä?

Olisiko Kortesjärvi 23.06.1932? Kohtalokkaat lennot 1918-1939 Hyvönen, sivu 113. Tapaus 058

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos vertaa Kortesjärven kuolonkaputtia 23.6.1932 näihin muihin koneen onnettomuuksiin, niin ne sattuivat kaikki Kauhavalla. Vuoden 1934 toukokuun 8. päivän kaputti sattui lentokentällä koneen mennessä startissa ympäri, tuskin siviilejä olisi noin paljon lentokentällä! Valkopukuisen naisen takana näyttäisi olevan lisäksi jonkinlainen rakennus. Kesäkuussa 1935 (22.6) kone taasen meni metsään Kauhavalla. Ei sovi kuvaan. Siitä on lehtileike ohessa, Kauhava-lehti 27.6.1935. Vuoden 1937 kaputti tapahtui helmikuussa 12.2., eli talvella. Ei sovi kuvaan sekään!

Jäljelle jää siis Kortesjärvi juhannuksena 23.6 1932. Tässä kuvassa on lisäksi paljon siviilejä kuten Mika toteaa, paitsi oikeanpuoleisin näyttää sotilaalta. Kauhavalta ei ole kovin pitkä Kortesjärvelle, niin aivan hyvin henkilö on voinut tulla Kauhavan Ilmailukoululta ja kuvaaja ehkä myös. En löytänyt tuon ajan lehdistöstä muuta kuin uutisia tästä onnettomuudesta, mutta missään niissä ei ollut kuvaa. Siviilit, sekä pahasti vaurioitunut kone viittaa toki tuohon Kortesjärven surmanlentoon. Näin tulkitsisin. Uutinen Kauhava-lehdestä 30.3.1932.

Jukka

30061932 Kauhava.jpg

skannaus0063.jpg.5f52a059ef0dfd310e79a57a8e318ee5.jpg

27061935.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään