Mika Laakso

Iso nippu vanhoja valokuvia, osa 3

19 viestiä aiheessa

Osat 1 ja 2 melkein kaikki selvitetty, joten laitetaan lisää kaputti- (ym.) kuvia näytille. Tietäjille viikonloppupähkinä. Osaan löysin jo selvityksen, osasta arvailuja..?

-kuva 21. Kuvan takana teksti (myöh. ktt) "4.12.42. Tampere". SIH 15 Meritoimintakoneet, s.47: (Junkers K 43 JU-127) 4.12.42 ei kohonnut startissa Tampereella ja meni kentän pään yli törmäten kiveen siiven iskeytyessä ojan penkkaan. Tämä lie selvä?

-kuva 22. Kaksi lentokoneen runkoa? vasemman puoleisesta olen erottavinani punatähden.. Voisiko olla nykyinen "Tikkakosken Tupolev SB-2"?

https://www.flightforum.fi/topic/49198-tikkakosken-tupolev-sb-2/#comment-996744

-kuva 23. Moottorin ja potkurin romut? Kuvan vasen ylämummo, onko Tuisku?

-kuva 24. ktt "Blenheim". Olisiko BL-106  BL-134 Luonetjärvi 7.3.40? vrt SIH 10 Blenheim-kirjan s.13 alempi kuva?

-kuva 25. ktt "BL-". ja "Eerola". Raakasti ylivalottunut kuva.

-kuva 26. ktt "Blenheim". Olisiko BL-106 8.6.44 Kauhava?

-kuva 27. ktt "BL-". Ei mielestäni ole Blenheim. Olisiko DB-3M?

-kuva 28. kuvan takana leima: SEP 4 1964. Fokker D.XXI katollaan, mutta mikä tapaus?

-kuva 29. kuvan takana leima: Hannu. Kauhava, mutta mitä koneita?

skannaus0071.jpg

skannaus0072.jpg

skannaus0073.jpg

skannaus0074.jpg

skannaus0075.jpg

skannaus0076.jpg

skannaus0077.jpg

skannaus0078.jpg

skannaus0079.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
korjattu tunnus kuva 24, näpelöintivirhe
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

-kuva 24

BL-134 Epäonnistunut lasku Tikkakoskella. Sa-kuva 5944

-kuva 29    FA-25

-kuva 23   FA-25:n moottori ja eturunko

Muokattu: , käyttäjä: Tapio Heinomaa
lis kuva 29, kuva 23
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuva 27:

DB-16 nokillaan Mensuvaaran lumipenkassa yölentoharjoituksen päätteeksi 29.3.1944.

Lähde: Matti Hämäläinen, Pommituslentolaivue 46.

Kuvat: Ilmavoimamuseon digiarkisto.

 

db-16 nokillaan.JPG

db-16 nokillaan2.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuva 22. Vesivehmaan museohangaari. SB-2:n takarunko, oikean puoleisen tunnistus on vielä "työn alla."

Kuvat 23 ja 29. Fiat G.50 (FA-25) romut Kauhavalla LeSK:lla. Onnettomuus 18.10.1945 lentokentästä n. 600 m. pohjoiseen. Ohjaaja, alikersantti Pekka Jurva. Tehtävä: Ohj.kk. maaliinammuntaa kentän luoteiskulmassa olevaan maaliin. Moottori yskähteli ja lopulta pysähtyi kokonaan. Noin 20 metrin korkeudessa koneen ollessa vasemmassa kaarrossa, pöyrähti ilmeisesti liian pienen nopeuden vuoksi 90 astetta vasemmalle kallelleen, painuen 45 asteen kulmassa vasen taso ja nokka edellä pintaan. Jurvalla kasvoissa ruhjevammoja ja vasen jalka poikki.

Kuva 24. BL-134. 7.3.1940 Luonetjärven lentokenttä. Ohjaaja, res.alikers Unto Kauko Miettinen. Tehtävä: Ensimmäinen yksinlento BL-koneella, (3. lasku). Laski kiitoradan reunaan siten, että toinen pyörä jo laskussa upposi lumeen rullaten kiitoradan reunaa n. 80 m., jonka jälkeen koneen suunta muuttui n. 10 astetta jossa suunnassa kone rullasi n. 60 m. ja meni ympäri selälleen. Koneen vauriot: Potkurit vääntyivät, rungon nokka, yläpuoli ja kk.torni särkyivät, runko katkesi hakaristin takapuolelta ja sivuperäsin vaurioitui.

Kuva 27. DB-16. (Arin tietojen lisäksi). Koneen osakorjaus, PLe.Lv.46:n tilaus 11.4.44. Kuntoisuus: Kone törmännyt kiitoradalta lumivalliin, mennen sen jälkeen nokilleen. Tällöin vaurioitui rungon etupään alapuolen muodostuslevyt ja tukikaaret. Oikean moottorin NACA-rengas on lommoutunut.

Kuva 28. 2./LLv.32:n FR-83. Siikakankaan lentokenttä 2.4.1941. Ohjaaja, korpraali Väinö Virtanen. Laskussa ympäri, koneesta rikkoutui evä, sivuperäsin, kuomu tukineen ja suksilaskuteline "nilkoista" (näin lukee lentokonekirjassa).

 

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 tuntia sitten, Ari Oksanen kirjoitti:

DB-16 nokillaan Mensuvaaran lumipenkassa yölentoharjoituksen päätteeksi 29.3.1944.

Lähde: Matti Hämäläinen, Pommituslentolaivue 46.

Minulla ei ole tuota kirjaa, kuka oli lentäjä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 minuuttia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Minulla ei ole tuota kirjaa, kuka oli lentäjä?

DB-16. 29.3.1944 kello 21:25-22:40. Korkeus 600 m. Ohj. kers Karpiola, Paavo Elijas / Täh. vänr Hyvärinen / Kk.amp.-radiosähk. korpr Niemelä. Yöpurjehduslento. Mensuvaara-Lahdenpohja-Sortavala-Värtsilä-Mensuvaara. Laskussa kone valliin.

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päijät-Hämeen Ilmailumuseo, inventaario 2016
runkorakenneosa, tunnistamaton, 1920-1930 -luku

Runko tunnistettu: Gloster Gamecock GA-43

Muokattu: , käyttäjä: Tapio Heinomaa
tunnistus
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20.10.2023 at 18.53, Mika Laakso kirjoitti:

skannaus0072.jpg

Jatkoa kuvaan 22... Oikean puoleinen runko on yhdistelmä kahdesta Thulin typ D koneesta F1:stä ja F3:sta. Nämä molemmat koneet tuhoutuivat pian Suomeen saapumisen jälkeen, mutta niistä saatiin "harsittua" von Rosenin lahjoittama "ilmailutarhan" ensimmäinen kone SILI-näyttelyä varten, joka sitten pidettiin Messuhallissa 1938.

Thulinin rungon alapuoli on SB:tä vasten ja kuvassa näkyvä "V-rauta" oli välittömästi laskutelineiden takana (ks. kuvat). Sen kautta kulki ohjauspunokset siipien kärkiin. Ohjaussiivekkeitä ei koneessa ollut, joten ohjaus tapahtui elastisten siipien liikuttelulla.

kuva1.thumb.JPG.7d48f8b6f68c5f97eba3bca0910ee23f.JPGkuva2.JPG.666814303cd80d8d84e0993bc0845536.JPG

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21.10.2023 at 07.02, Raimo Heikkinen kirjoitti:

 

Kuvat 23 ja 29. Fiat G.50 (FA-25) romut Kauhavalla LeSK:lla. Onnettomuus 18.10.1945 lentokentästä n. 600 m. pohjoiseen. Ohjaaja, alikersantti Pekka Jurva. Tehtävä: Ohj.kk. maaliinammuntaa kentän luoteiskulmassa olevaan maaliin. Moottori yskähteli ja lopulta pysähtyi kokonaan. Noin 20 metrin korkeudessa koneen ollessa vasemmassa kaarrossa, pöyrähti ilmeisesti liian pienen nopeuden vuoksi 90 astetta vasemmalle kallelleen, painuen 45 asteen kulmassa vasen taso ja nokka edellä pintaan. Jurvalla kasvoissa ruhjevammoja ja vasen jalka poikki.

 

 

Tässä vielä FA-25:n onnettomuusselostus ja kaksi valokuvaa. Ovat olleet täällä foorumilla aiemminkin vuonna 2007. Lähde: Kansallisarkisto via Martti Kujansuu.

Kopio FA-25.jpg

FA-25 1.jpg

FA-25 2.jpg

Kopio (2) FA-25 3.jpg

Kopio (2) FA-25 4.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20.10.2023 at 18.53, Mika Laakso kirjoitti:

kuva 26. ktt "Blenheim". Olisiko BL-106 8.6.44 Kauhava?

Kuva 26 vielä varmistusta vailla. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 minuuttia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Kuva 26 vielä varmistusta vailla. 

Kauhavalla "Ankkalammikossa"... näin uskoisin. Koneesta löytyy kuvia toisesta kulmasta, koitan etsiä.

Jukka

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Kauhavalla "Ankkalammikossa"... näin uskoisin. Koneesta löytyy kuvia toisesta kulmasta, koitan etsiä.

Jukka

Hups. Sekoitin tämän tapauksen toiseen, eli 21.6.1947 sattuneeseen, kone oli BL-172 ja silloin selällään "Ankkalammikossa". Ja koneessa oli tietysti kokardit. Siitä löytyi kuvia, ei tästä aikaisemmasta.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20.10.2023 at 18.53, Mika Laakso kirjoitti:

-kuva 26. ktt "Blenheim". Olisiko BL-106 8.6.44 Kauhava?

skannaus0076.jpg

IMG_5972.thumb.JPG.62e5a9224d14ee85f7fc9b03a71342ea.JPG

Tässä on BL-106:n Kauhavalla tapahtunut ympärimeno 8.6.1944. Näyttävät alkuun samalta tapaukselta mutta tarkemmin katsottuna alkaa useita erilaisuuksia hahmottumaan.

Vielä ei ratkennut kuvan 26 tapaus.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari otosta lisää kuvan 26 tapauksesta. Runkotunnus ei tosin näy näissäkään. Nokan maalauskaavion persoonallisen muodon perusteella voisi päästä kiinni koneyksilöön.

Ilmavoimamuseon digiarkisto:

 

bl nutullaan 2.JPG

bl nutullaan.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
Lisäys
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla BL-120, joka sakkasi laskussa Mikkeliin 26.8.1941.

Palasi sotalennolta. Sakkalasku 6-7 metristä kolmelle pisteelle kentän pehmeään reunaosaan. Vasen pyörä painunut kentän pinnan sisään ja kone mennyt ympäri. Vasen teline murtunut, oikea ehjä. Molemmat potkurit vääntyneet.

"Koneen pohjaan oli aukaistava aukko jotta kk-ampuja pääsi ulos koneesta. Samoin oli  ohjaamon ikkunat ja kehykset särjettävä jotta miehet saatiin ulos. Koneessa ei ole pohjaluukkuja."

Tutkijalauta ehdotti tämän laatuisen onnettomuuden estämiseksi, että kentän pehmeät osat kunnostetaan riittävän kantavaksi. Tähän IlmavE/Yrjö Opas vastasi: "Ei voida kenttää kunnostamalla estää vauriota, jos kone sakkaa 6-7 m:stä, niin miten olisi käynyt kovassa. Mielestäni on ollut aivan turhaa sotkea tähän tapaukseen kentän pehmeyttä."

 

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Taitaa olla BL-120, joka sakkasi laskussa Mikkeliin 26.8.1941.

Palasi sotalennolta. Sakkalasku 6-7 metristä kolmelle pisteelle kentän pehmeään reunaosaan. Vasen pyörä painunut kentän pinnan sisään ja kone mennyt ympäri. Vasen teline murtunut, oikea ehjä. Molemmat potkurit vääntyneet.

"Koneen pohjaan oli aukaistava aukko jotta kk-ampuja pääsi ulos koneesta. Samoin oli  ohjaamon ikkunat ja kehykset särjettävä jotta miehet saatiin ulos. Koneessa ei ole pohjaluukkuja."

Tutkijalauta ehdotti tämän laatuisen onnettomuuden estämiseksi, että kentän pehmeät osat kunnostetaan riittävän kantavaksi. Tähän IlmavE/Yrjö Opas vastasi: "Ei voida kenttää kunnostamalla estää vauriota, jos kone sakkaa 6-7 m:stä, niin miten olisi käynyt kovassa. Mielestäni on ollut aivan turhaa sotkea tähän tapaukseen kentän pehmeyttä."

 

Niin taitaa olla. Tässä vielä Lentolaivue 44:n sotapäiväkirjamerkinnät ja suoritusilmoitus. Lähde: Kansallisarkisto.

0033(2).jpg

0177.jpg

0178.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään