Pekka Wesenius

F.13 tunnistus

18 viestiä aiheessa

Junkers F.13 mahdollisesti Katajanokan laiturilla todennäköisesti 20-luvun puolessa välissä. Tunnistaako joku yksilön. Tunnuksesta näkyy vain numero 2, olisiko Aeron maahantuoma kone ennen K-rekisteröintiä? Löytyisikö muita kuvia tästä koneesta?

IMG_0431.jpeg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voiko kyseessä olla peilikuva, eli koneen tunnuksena ei ole "3" vaan "S" - siis ruotsalainen kone?

Samasta yksilöstä löytyy Svensk Fyghistorisk Förening´in kuva-arkistosta oheinen kuva, joka on mahdollisesti otettu Hangossa (taustalla Ilmavoimien kone!). 

SFF 002-1013012.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niinpä taitaa olla, peilikuva. Enpä tullut ajatelleeksi. Pyöräytin kuvan oikein päin tähän alas. Onko tuosta Hangon kuvan kuvausajankohdasta tietoa?

IMG_0431.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Pekka Wesenius

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valitettavasti ei ole tietoa kuvausajankohdasta - ehkä joku tunnistaa muut kuvassa olevat lentokoneet, ja pystyy päättelmään ajankohdan?

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hangon kuvassa Junkersin takana Caudron G.3 ja Georges-Levy G.L.40. Caudron on varustettu kellukkeilla, niin se voisi olla 1921 vararikkoon menneen Lento-osakeyhtiön kone. Georges-Levy ilmavoimien käytössä 1919-1923.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseinen Ju F.13 on joko Werk-Nr 544 tai 552, alunperin tunnuksella D8. Tulkitsen tekstin niin, että kone sai "S" tunnuksen ja saapui 2021 Ruotsiin

Lainaa

Als D 8 nach Schweden 13-18.6.20, in Helsinki 20.7-6.8.20, dann nach Dessau Ende 1920. Zu SLA und als "S" (SLA nummer V.3) eingesetzt, Ankunft in Schweden 13.5.21. Später S-IAD, S-AGAA, D 313

(SLA = Svensk Lufttrafik AB)
lähde (arkistosta:) https://web.archive.org/web/20110721154641/http://www.ju-f13.de/F13/werknr.htm
Postimerkkien kautta noin samat tiedot: https://turunpostimerkkikerho.fi/kuvat/abophil20204saksan-ensimmainen-ulkomaan-lentoreitti.pdf

Kolmas lähde: https://www.geocities.ws/hjunkers/ju_f13pl.htm 

Lainaa

552 named "Wasserhuhn"
SVENSKA LUFTTRAFIK AB, S-IAD, 16.06.20, prob. transferred with D-8 registration
SVENSKA LUFTTRAFIK AB, S-AGAA, 13.05.21
JUNKERS, D-313, 06.23, crashed 19.03.29 at Frankfurt

 

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger
tarkennuksia
6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Armin Zuger kirjoitti:

Kyseinen Ju F.13 on joko Werk-Nr 544 tai 552, alunperin tunnuksella D8. Tulkitsen tekstin niin, että kone sai "S" tunnuksen ja saapui 2021 Ruotsiin

Junkers F.13 Werk-Nr. 544  D-8 kaputoi 2.6.1920
Junkers F.13 Werk-Nr. 552  uusi D-8, S-IAD, S-AGAA, D 313

Kuvassa tod. näk. uusi D-8

Junkers osti S-AGAA:n  takaisin kesäkuussa 1923.

Muokattu: , käyttäjä: Tapio Heinomaa
lis osto
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone on tosiaan WNr 552. Weggin (Finnair 1923-1983) mukaan kone oli kahdesti Suomen Ilmailu Liikenteellä vuokralla, heinä-elokuussa 1920 ja kesäkuussa 1921. Vuonna 1920 oli samaisen lähteen mukaan rekisterinä D-8, mutta tästä en ole nähnyt valokuvaa. Vuonna 1921 rekisterinä olisi ollut tuo kuvissa näkyvä S. Vuonna 1920 rakennettiin Palosaareen (Korkeasaaren kylkiäinen) ramppi, mutta paikka oli huvilennätyksiä ajatellen huono. Vuonna 1921 tukikohdaksi valikoitui Luoto (Klippan) keskeltä Helsingin satamaa ja menestys oli selvästi parempi. Oma veikkaukseni olisi siis 1921 ja Luoto. Tuoreempi EAM Booksin Junkers F.13 -sanoo samaa vuokrausajankohdista ja rekisteritunnuksista, vaikka väittää Hangon kuvaa otetuksi vuonna 1920.

Hangon kuvakin on siis mielestäni vuodelta 1921, koska Lento Oy (Caudron G.3) aloitti lentotoiminnan vasta vuonna 1921.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka täällä onkin jo todettu Callen laittaman kuvan olevan Hangosta, niin laitetaan asialle vielä varmistus kuvatunnistuksen muodossa.

Kuvassa oleva Grand Hotelli paloi 11.12.1925, joten se asettaa ehdottoman takarajan Callen laittaman kuvan ottoajalle. Kuvassa olevat koneet ja niiden tunnukset toki asemoivat kuvan ottoajan paljon tätä aikaisemmaksi, kuten edellä on todettu.

Ilmakuvaan tuli näköjään merkittyä Grand Hotellin sijainti hieman väärään kohtaan, sen pitäisi olla hieman idempänä eli puistokadun (oik. Bulevardin) päädyn tienoilla.

Hanko - Itälahti - F13 - G3 - Sorslevit - Merkinnät.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Heikki Kauranne
Täsmennys
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jouni tuossa edellä viittasi EAM Books:n kustantamaan F.13-teokseen nimeltä "Junkers F 13; The World-s First All-Metal Airliner”, joten laitettakoon tänne esille sieltä löytyvä tieto D 8 -tunnusta käyttäneistä Junhers F.13 -koneista. Kirjan on laatinut työryhmä Andersson-Endres-Mulder-Ott. Oheinen taulukko on koottu kirjasta löytyvistä koneyksilökohtaisista taulukoista. Alla taulukon tietoja tarinamuotoon purettuna:

D 8 -tunnus oli ensin (toukokuussa 1920) annettu koneelle, jonka valmistusnumero oli 544. Sen tuhouduttua 02.06.1920 tunnus annettiin kesäkuussa 1920 valmistuneelle koneelle, jonka valmistusnumero oli 552. Tämä kone sai nimen “Wasserhuhn” eli “Nokikana”. Kirjan tietojen mukaan tämä kone toimitettiin Ruotsiin Svensk Lufttrafik AB:lle (SLA) 13.06.1920, joka liisasi sen Suomen Ilmailu Liikenteelle heinä-elokuuksi 1920. Sen jälkeen kone palasi Ruotsiin ja saman vuoden lopulla (13.12.1920) kone palautettiin Junkersin tehtaalle Dessauhin. Koko tämän ajanjakson koneen tunnuksena oli D 8.

Seuraavan vuoden keväällä (13.05.1921) kone palasi SLA:lle, nyt varustettuna tunnuksella “S”. Edellisen vuoden tapaan SLA liisasi koneen Suomen Ilmailu Liikenteelle ajalla 01.-28.06.1921, minkä jälkeen kone palautettiin SLA:lle Ruotsiin. Siellä se sai tunnuksen S-IAD 01.10.1921. Koneen myöhemmistä vaiheista todettakoon sen tuhoutuminen Münchenin pommituksissa, mahdollisesti 24./25.04.1944 tehdyssä hyökkäyksessä.

Näin ollen, jos kirjan tiedot pitävät paikkansa, niin Hangon Itälahden rannassa otettu kuva on todennäköisimmin juuri tuolta 01.-28.06.1921 olleelta liisaus-ajalta, sillä kuvassa on mukana myös Suomen Ilmailu Liikenteen Caudron G.3.

Kyseisessä kirjassa on tuo Callen laittama kuva, mutta siinä ei mainita kuvan ottopäivämäärää, vaan puhutaan koneen liisaamisesta Suomeen kesällä 1920. Rekisteritunnukseen perustuen kuvan täytyy kuitenkin olla kesältä 1921. Taulukkotiedon lisäksi kirjassa on myös sanallista tarinaa koneyksilön vaiheista, mutta se ei sisällä mitään oleellista lisätietoa tuohon Hangon kuvaan liittyen.

Kuriositeettina mainittakoon vielä, että ensimmäisessä saksalaisessa siviilirekisterissä (käytössä 1919-28.01.1920) tunnus D 8 oli annettu AEG J II -tyypin koneelle. Tämän tunnuksen antaminen Junkerseille tapahtui toisen saksalaisen siviilirekisterijärjestelmän (käytössä toukokuusta 1920 alkaen) aikana.

F13 - Hanko-koneen historia.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Heikki Kauranne
Johdannon selkeytystä
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pekan laittama Junkers F.13 laskusillalla -kuva on otettu Santahaminassa. Koneen takana oleva merialueen laajuus, sen avoimmuus sekä vesialueen taustalla oleva metsämaisema eivät sovi Palosaareen eikä Luotoon. Santahaminan laskusiltaan ja siltä avautuvaan maisemaan taustan metsäprofiileineen kuva sen sijaan sopii (verratkaa kirjallisuudesta löytyviin Santahaminan sillalta otettuhin kuviin). Kuten Hangossa otettu kuva, myös tämä on todennäköisimmin ajalta 01.-28.06.1921.

Lisätty vertailukuvat osoittamaan, että F.13 on kuvattu Santahaminan laskusillalla. Kuvataustan metsäprofiilissa on tunnistettavissa pari identtistä kohtaa identtisillä paikoilla, jotka on merkitty kuvaan punaisilla viivoilla. Ylempi vertailukuva on leikattu Finnasta löytyvästä kuvasta "Georges Lévy G.L.40 HB2 -lentovene Santahaminassa" (Suomen Ilmailumuseon kokoelmista). Alempi vertailukuva on kirjasta Keskinen-Partonen-Stenman: "Suomen ilmavoimat 1918-27". Parempia vertailukuvia en tähän hätään löytänyt, kaikissa tähän tarkoitukseen sopivissa kuvissa "oli joku työntänyt kameran eteen lentokoneen".

Finnasta löytyy ainakin yksi kuva (ohessa) samasta koneyksilöstä nimellä "Svenska Lufttrafik AB:n ensimmäinen Junkers F.13". Kuva on peräisin Suomen Ilmailumuseon "Finnair Oyj / Gunnar Ståhle" -kokoelmasta (SIM VK 533:9). Kuva on otettu Tallinnassa heinäkuussa 1921. Tässä ketjussa oleviin edeltäviin kuviin verrattuna kone näyttää saaneen uutta maalia pintaansa.

M016-17818.jpg

 

Santahamina-yhdistelmäkuva.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Heikki Kauranne
Lisätty kuva ja selitys. Lisätty Santahamina-vertailukuva.
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanomalehti UUSI SUOMI, kesäkuun 4. päivä 1921. Kolme lentomainosta. Lähde: digikansalliskirjasto.

Lisäksi samassa lehdessä kaksi päivää aiemmin eli 2.6.1921 ollut ilmoitus Junkers-lentokoneen saapumisesta Suomeen.

Jukka

 

3.jpg

04061921 Uusi Suomi.jpg

3 a.jpg

02061921 UUsi Suomi.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
lisäys
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hangon kuvassa rupinen maalaus ja peräsimessä Suomen lippu, Finnan kuvassa uusi maali ja Ruotsin lippu.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10/21/2023 at 15.45, Carl-Fredrik Geust kirjoitti:

Samasta yksilöstä löytyy Svensk Fyghistorisk Förening´in kuva-arkistosta oheinen kuva, joka on mahdollisesti otettu Hangossa (taustalla Ilmavoimien kone!). 

Aikaisempi keskustelu aiheesta: Vesikoneita Hangossa

4 tuntia sitten, Heikki Kauranne kirjoitti:

Pekan laittama Junkers F.13 laskusillalla -kuva on otettu Santahaminassa. Koneen takana oleva merialueen laajuus, sen avoimmuus sekä vesialueen taustalla oleva metsämaisema eivät sovi Palosaareen eikä Luotoon. Santahaminan laskusiltaan ja siltä avautuvaan maisemaan taustan metsäprofiileineen kuva sen sijaan sopii (verratkaa kirjallisuudesta löytyviin Santahaminan sillalta otettuhin kuviin). Kuten Hangossa otettu kuva, myös tämä on todennäköisimmin ajalta 01.-28.06.1921.

Pidän mahdollisena, että ketjun ensimmäinen kuva on otettu Santahaminassa tai Palosaaressa (Paloholmassa, ruotsiksi Paloholmen) heinä- tai elokuussa 1920. Hangon kuva on taas otettu todennäköisesti 25. - 27. heinäkuuta 1920, koska lehtiuutisten perusteella kuvassa näkyvät lentokoneet olivat tuolloin Hangossa. Lisäksi Flyg Aktiebolaget - Lento Osakeyhtiön Caudroniin oli jo kesällä 1921 maalattu yhtiön siniset tunnusmerkit siipiin ja runkoon.

Alempana näkyvät kuvat on julkaistu Veckans Krönika -lehdessä 7. elokuuta 1920. Kuvat on otettu samassa paikassa Palosaaressa ja taustalla näkyy metsämaisemaa. Hufvudstadsbladet -lehden mukaan Palosaaren laskusilta sijaitsi saaren koillispuolella. Laskusilta on rakennettu laudoista, mutta silta tuntuisi olevan pienempi kuin ketjun ensimmäisessä kuvassa. Samoin laskusillan vieressä näkyvää kivikasaa ei näy ketjun ensimmäisessä kuvassa. Koneen tunnuksina ovat D-8 ja S.

Finska Lufttrafik Aktiebolaget - Suomen Ilmailuliikenne Osakeyhtiö vuokrasi Palosaaren Helsingin kaupungilta toukokuussa 1920 (Helsingin Sanomat -lehti, vuokrasopimus on kuitenkin päivätty 12. heinäkuuta 1920) . Yhtiön vuokraama Junkers saapui Tukholmasta Hankoon sunnuntaina 25. heinäkuuta 1920 (Hufvudstadsbladet -lehti).  Länsi-Uusimaa -lehdestä:

"Ankara lounaismyrsky, joka alkoi sunnuntaina [25.7.1920], raiwosi tähän vuoden aikaan harwinaisella rajuudella eilisiltaan saakka. [...] Grandin rannikolla oli suomalainen sotilaskaksitaso sekä ranskalainen Caudron sekä ruotsalainen 1-taso. Näistä saatiin ensimainittu ylös rannikolle, mutta Caudron pääsi ajautumaan kiville ja jonkunverran wikaantui, kun taas ruotsalainen kone saatiin wiime hetkessä pelastetuksi rantakallioihin murskaantumasta. [...] Sunnuntai-iltana klo 1/2 12 oli harwainen näytelmä Bulewardin päässä olewalla hiekkarannalla. [...] He oliwat nimittäin pelastamassa weden nousun takia aallokkoon joutunutta ruotsalaista ilmalaiwaa, joka päiwällä oli tänne pysähtynyt myrskyn pitoon. [...]"

Junkers lähti Hangosta tiistaina 27. heinäkuuta 1920 ja laskeutui Santahaminaan 40 minuuttia myöhemmin (Hufvudstadsbladet -lehti). Ensimmäiset lennätykset Palosaaressa alkoivat sanomalehtitietojen mukaan keskiviikkona 28. heinäkuuta 1920 (Uusi Suomi -lehti).

 

VECKANS_KRONIKA_Junkers_1920_1.jpg.21ac19876d434a6d6b379febf3911761.jpg

VECKANS_KRONIKA_Junkers_1920_2.jpg.54fbad247c025c73e1e3a12f12512ebd.jpg

 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Martin laittamat kuvat Veckans Krönika -lehdestä vuodelta 1920 osoittavat tosiaan Hangon ja Santahaminan kuvat, joissa F.13:n rungossa näkyy "S"-tunnuksen ohella myös D 8 -tunnuksen "haamu", otetuiksi vuonna 1920. Itse laittamani kuva uudelleenmaalatusta koneesta on sen sijaan vuodelta 1921.

Andersson-Endres-Mulder-Ott:n kirjassa "Junkers F 13; The World-s First All-Metal Airliner” olevaa taulukkoa tulisi siis korjata koneyksilössä olleen rekisteritunnuksen osalta, sillä koneessa oli tunnus "S" jo kesällä 1920. Mainiota lisätietoa!

Muokattu: , käyttäjä: Heikki Kauranne
Kirjoitusvirheen korjaus
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone oli joulukuusta 1920 kesäkuuhun 1921 Junkersilla, josko kone olisi siellä maalattu? Jos näin niin Hangon kuva vuodelta 1920.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään