Tapio Heinomaa

Runkorakenneosa, tunnistamaton, 1920-1930 -luku

20 viestiä aiheessa

Mielenkiintoista jos ei tuota ole aiemmin tunnistettu! Nimittäin Suomen Ilmailumuseon sivuilla mainitaan, että "GA-58:n hylky on ainoa säilynyt Gloster Gamecock maailmassa."

https://www.ilmailumuseot.fi/tuotteet.html?id=20738/233732

Toisaalta tällä sivustolla taasen sanotaan, että "Museossa esillä oleva runko on parhaiten säilynyt konetyypin jäännös maailmassa."

https://izi.travel/en/831a-gloster-gamecock-mk-ii-ga-58/fi

Jukka

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
25 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Mielenkiintoista jos ei tuota ole aiemmin tunnistettu! Nimittäin Suomen Ilmailumuseon sivuilla mainitaan, että "GA-58:n hylky on ainoa säilynyt Gloster Gamecock maailmassa."

Potkuri, verhoilemattomat evä ja sivuperäsin on tunnistettu.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Tapio Heinomaa kirjoitti:

Kiitos!

Pääseekö numeroilla yksilöön?

Untitled-3.jpg

Untitled-4.jpg

Ei pääse yksilöön, ovat osanumeroita ja kaikissa samat vastaavat. Nuo ovat astuinaukon kehys ja luukku.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
33 minuuttia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Ei pääse yksilöön, ovat osanumeroita ja kaikissa samat vastaavat. Nuo ovat astuinaukon kehys ja luukku.

Harmin paikka.

Potkurilla ei todistettavaa runkoyhteyttä.

Gamecock G.28
No 44

Untitled-5.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20 tuntia sitten, Heikki Kauranne kirjoitti:

Gloster Gamecock Mk.II: runko ohjaamosta taaksepäin ja runko ylösalaisin.

Tapio, milloin aloituskuvasi eli runko Vesivehmaalla on otettu?  Sain vahvistuksen, että tämä Gamecockin runko, mikä oli ollut Vesivehmaan halleilla 1948 lähtien, on ollut Tikkakoskella Ilmavoimamuseolla noin 2012 lähtien. Sillä rungolla ilmeisesti vaihdettiin briteiltä Hurricanen moottori Ilmavoimamuseon koneeseen HC-452. Briteillä olisi menossa Gamecock Mk.1 -projekti, johon runkoa tarvittiin. Joten tämän tiedon mukaan Suomen Ilmailumuseon GA-runko on ainoa jäljellä Suomessa.

Jukka

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Tapio Heinomaa kirjoitti:

Harmin paikka.

Potkurilla ei todistettavaa runkoyhteyttä.

Gamecock G.28
No 44

Tuosta Gamecock´in runkokehikosta ilman merkintöjä ei pysty päättelemään mihin GA-yksilöön se on kuulunut. Sen sijaan potkurista N:o 44 löytyy kyllä tietoa.

3829.thumb.jpg.aa87b41d63b1db1350a2f7b47ec745ed.jpg3834.jpg.2e1b1c1c0af08e5d97441b55aa4b5c4f.jpg3855.thumb.jpg.718116c7d2e31c7fc7c2f14703de1565.jpg

Lähde: Kansallisarkisto.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
54 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Tapio, milloin aloituskuvasi eli runko Vesivehmaalla on otettu?

Kuva on otettu syksyllä 2005. "Runkorakenneosa, tunnistamaton, 1920-1930 -luku" on vielä kesän 2016 inventaariolistassa.
Listan runko lienee joku toinen pätkä.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
55 minuuttia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Tuosta Gamecock´in runkokehikosta ilman merkintöjä ei pysty päättelemään mihin GA-yksilöön se on kuulunut. Sen sijaan potkurista N:o 44 löytyy kyllä tietoa.

Kiitos potkurin historiasta.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pentti Manninen otti yhteyttä ja muisteli, että Vesivehmaalle tai sen lähellä olevalle asemalle olisi mennyt -50-luvun alussa Kauhavalta junalla GA-46:n runko, joka syttyi sitten jatkokuljetuksessa autolla hinattaessa tuleen. Hän kaivoi papereita ja asiasta löytyikin dokumentti! Pentti kirjoitti seuraavasti:

”GA-46 meni 1951 ainakin teoriassa Vesivehmaalle. Jossakin oli maininta, että hinauksessa ollut kone (runko) syttyi tuleen, kun pyörän laakerit hirttivät kiinni rasvan puutteessa ja vain rippeitä saatiin perille. Varusmiehet töissä.

Olettaisin tämän perusteella, että GA-46 runkokehikko voisi olla kyseessä.”

Ohessa dokumentti. Lähde:Kansallisarkisto via P. Manninen

Jukka

 

C5CA5451-A72C-4CDC-8091-23FB322546E5.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Tapio Heinomaa kirjoitti:

Kas tässä, "alkuperäinen" inventaariossa kummastusta herättänyt rungonpätkä.

Kyllä se on Morane-Saulnier M.S.50 C -koneen rungon peräpäästä. Runko on väärinpäin ja siten kannuslusikan varsi on sen yläpuolella.IMG_4879.thumb.JPG.7c29ceb7504a404156b751981f64ba66.JPGIMG_4880.JPG.13891770b2c3b54467793187033ee978.JPG

.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisikohan M.S. 50C:n rungonpätkä olla 1928 poistetusta 2G6 yksilöstä?

ms-50c.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Tapio Heinomaa
lis kuva

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Tapio Heinomaa kirjoitti:

Voisikohan M.S. 50C:n rungonpätkä olla 1928 poistetusta 2G6 yksilöstä?

On parempiakin vaihtoehtoja kuin Morane-Saulnier M.S.50 C, tunnus MS-51 (ex 2 G 6.). Onnettomuudesta tehdyn tutkintapöytäkirjan mukaan paloi kone kokonaan. Ja kyllä tuossa rungon pätkässä luulisi tulipalon merkkejä näkyvän vaikka noen muodossa - vaan ei näy. MS-51 poistettiin ensimmäisenä Morane 50 -koneena 30.10.1928. Loput viisi MS:ää lensivät viimeiset lentonsa vv. 1930-32.

IMG_0466MS-51.thumb.JPG.dc2f9b0ec626bdd3760768dde47d7cc9.JPGIMG_0467MS-51.thumb.JPG.47dd88d549b81407e41d07237e7a539e.JPG

Kuvani rungosta on vähän eri kantilta:

653e8cc6d8d57_IMG_5891Siipi-osahyllyll.thumb.JPG.29482f33ecec11cb282c874a80d6d499.JPG

Ote tutkintapöytäkirjasta:

IMG_0462MS-51.thumb.JPG.35a69627033712210b85310f54e0cb36.JPGIMG_0463MS-51.thumb.JPG.34d44e333887e2ec38466198868469b0.JPG

Lähteet: Kansallisarkisto ja ottamani värikuva.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Lisätty liitteitä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
25.10.2023 at 12.18, Jukka Nisula kirjoitti:

Pentti Manninen otti yhteyttä ja muisteli, että Vesivehmaalle tai sen lähellä olevalle asemalle olisi mennyt -50-luvun alussa Kauhavalta junalla GA-46:n runko, joka syttyi sitten jatkokuljetuksessa autolla hinattaessa tuleen. Hän kaivoi papereita ja asiasta löytyikin dokumentti! Pentti kirjoitti seuraavasti:

”GA-46 meni 1951 ainakin teoriassa Vesivehmaalle. Jossakin oli maininta, että hinauksessa ollut kone (runko) syttyi tuleen, kun pyörän laakerit hirttivät kiinni rasvan puutteessa ja vain rippeitä saatiin perille. Varusmiehet töissä.

Olettaisin tämän perusteella, että GA-46 runkokehikko voisi olla kyseessä.”

Ohessa dokumentti. Lähde:Kansallisarkisto via P. Manninen

Jukka

 

C5CA5451-A72C-4CDC-8091-23FB322546E5.jpeg

Varmasti olikin GA-46 jota kuljetettiin Vesivehmaalle "anti-aircraftin" toimesta. Mutta konehan oli jo ennen lopullista tuhoa pelkkä risa aihio näiden asiakirjojen perusteella:

kuva1a.thumb.JPG.60072a2bf7682fc0a044049e3f1a6aad.JPGkuva2.thumb.JPG.22233d3de8568ff3cd2a3ae574bb9595.JPGkuva3.thumb.JPG.2fe7c1c41700fc6560203723bffbeb90.JPG

Lähde: Kansallisarkisto.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpahan näköjään ollut huonossa kunnossa, varsinkin siivistö. Mutta runko kuitenkin suht koht kasassa kun on pystytty jopa auton perässä hinaamaan. Olisi ollut viimeinen ” Kukko” ja maailmanharvinaisuus, jos se olisi säilynyt hallissa muiden Vesivehmaan koneiden tapaan. Ehkä siitä olisi saatu ”parsimalla” vielä jonkin sortin näyttely- ja museokone. Jälkiviisaus on toki turhaa, kyseessä taas kerran yksi ”menetetty mahdollisuus”. Näitähän on…

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään