Tumi Hämäläinen

Tuuliolosuhteet B737 vs A320

13 viestiä aiheessa

KLM näyttää siirtävän huomisen lentojaan HEL-AMS, mutta Finnair ei ainakaan vielä. KLM lentää B737:llä ja Finnair A320:llä. Ennusteessa Schipholissa on puuskia 42knots. Koneiden kokoluokka on suunnilleen sama. Pystyykö A320 operoimaan kovemmissa tuulissa?

Muokattu: , käyttäjä: Tumi Hämäläinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymykseen ei ole hajuakaan, mutta ihan aikataulun puitteissa näyttää aamun Kelmit Härmälandian osalta molempiin suuntiin etenevän. Eikä tuo AMS tuuliltaan niin paha näytä, onhan siellä päivällä pikku puhuria ennusteessa, mutta aika suoraan etelästä, ja siihen voi käyttää 3 kpl RWY 18 vaihtoehtoja. Kuten juuri nytkin kaakkoistuulella näyttää olevan. Ja illemmalla sitten on pari lounaaseen suuntautuvaa kiitotietä myös olemassa, jos tuuli on sen ennustettu 200/28G40 joskus 19UTC jälkeen.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaveri vaan tuossa kertoili, että hänen varaamansa iltapäivän KLM-lento olisi siirretty perjantaille. Hän oli sitten perunut tämän, ja otti Finnairin lennon tälle päivälle, koska tänään on oltava Amsterdamissa. En ole nyt aikatauluja tsiikaillut, mutta ilmeisesti Finnair lentää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siellä oli FR24 tiedoissa iso "kröntti" peruutetuksi merkitty Kelmin (pääosin Euroopan) lähtöjä, säätä en usko syyksi, olisiko joku lakko tms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Timo Koski kirjoitti:

Siellä oli FR24 tiedoissa iso "kröntti" peruutetuksi merkitty Kelmin (pääosin Euroopan) lähtöjä, säätä en usko syyksi, olisiko joku lakko tms.

KLM:n sivuilta: Amsterdam Airport Schiphol - Due to the expected weather conditions in Amsterdam on Thursday 2 November, flights have been cancelled. We apologize for any inconvenience. Please check My Trip to stay updated about your latest flight details.

Finnairin lento lähtee 16:20. Siihen kaverini nyt sai lipun.

Muokattu: , käyttäjä: Tumi Hämäläinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisko enneminkin se, että Amsterdamin (ja monen muun läntisen Euroopan lentokentän) liikenne mennee tuon laajan kovan myrskyn takia niin sekaisin, että valmistautuvat tällä tavalla pitämään homman edes joten kuten hanskassa. Tehdäänhän Suomessakin juna ja myös lentoliikenteessä pahojen talvikelien kohdalla operaatioiden ennakkorajoituksia samasta syystä. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikä sen niin väliä, mitä sontaa nuo kirjoittaa, mutta kun sen vielä moni uskoo ja ottaa totuutena.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 minuuttia sitten, Timo Koski kirjoitti:

Eikä sen niin väliä, mitä sontaa nuo kirjoittaa, mutta kun sen vielä moni uskoo ja ottaa totuutena.

Ovat nyt muokkailleet juttua  IS: Juttua korjattu 2.11.2023 kello 15.55. Korjattu syy, miksi koneet eivät rikkoneet äänivallia. Koneiden maanopeus oli suurempi kuin ilmanopeus, ei pienempi kuin ilmanopeus, niin kuin jutussa aiemmin luki. Tarkennettu lisäksi, että äänen nopeus ilmassa riippuu olosuhteista.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Pentti Köylijärvi kirjoitti:

Olisko enneminkin se, että Amsterdamin (ja monen muun läntisen Euroopan lentokentän) liikenne mennee tuon laajan kovan myrskyn takia niin sekaisin, että valmistautuvat tällä tavalla pitämään homman edes joten kuten hanskassa. Tehdäänhän Suomessakin juna ja myös lentoliikenteessä pahojen talvikelien kohdalla operaatioiden ennakkorajoituksia samasta syystä. 

Juu, varmaankin näin. Joka tapauksessa sääolot olivat vaikuttava tekjiä. Ilmeisesti KLM perui omia lentojaan jonkin verran (KLM:n lentoja Schipholissa on luonnollisesti melkoinen määrä), että muut lentoyhtiöt pääsevät perille ja eteenpäinkin jouhevasti. Vieraskoreita. Saapuville näytti olevan käytössä vain 18R iltapäivällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 hours ago, Jaakko Männistö said:

Ovat nyt muokkailleet juttua  IS: Juttua korjattu 2.11.2023 kello 15.55. Korjattu syy, miksi koneet eivät rikkoneet äänivallia. Koneiden maanopeus oli suurempi kuin ilmanopeus, ei pienempi kuin ilmanopeus, niin kuin jutussa aiemmin luki. Tarkennettu lisäksi, että äänen nopeus ilmassa riippuu olosuhteista.

Mutta otsikko on korjaamatta vielä perjantaina 3.11.2023 klo 8 aamulla (EET). Clickbait. Monet näkevät vain otsikon ja siitä jää pysyvä muistijälki, jota tälläkin palstalla tullaan varmaan vielä oikomaan. Jotain tyyliin "Kone sakkasi kaartaessaan myötätuuleen" tms..

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
01/11/2023 at 21.20, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

KLM näyttää siirtävän huomisen lentojaan HEL-AMS, mutta Finnair ei ainakaan vielä. KLM lentää B737:llä ja Finnair A320:llä. Ennusteessa Schipholissa on puuskia 42knots. Koneiden kokoluokka on suunnilleen sama. Pystyykö A320 operoimaan kovemmissa tuulissa?

A320:n demonstroitu sivutuulikomponentti on 38 solmuun saakka (sisältäen puuskat), se on sitten yhtiökohtaista, että millaisia rajoituksia on firman sisäisesti asetettu ja perustuvatko ne keskiarvotuuleen vai puuskatuuliin. Joku yhtiö voi lentää yli 38 solmun puuskissa A320:lla täysin laillisesti.

737:n nykyään käytännössä käytössä olevilla varianteilla taitaa vaihdella googletuksen perusteella jossain 33-36 solmun välillä mallista riippuen.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään