Kirjoitettu Marraskuu 5, 2023 Onkohan kenelläkään tietolähdettä, josta ilmenisi CU-560:n ja CU-578:n viimeiset lennot Kauhavalla 30.8.1948. Koneiden ohjaajat ja muu tieto kiinnostaa. Kyseessä ovat siis ilmeisesti tyypin viimeiset lennot Suomessa. 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 6, 2023 15 tuntia sitten, Pauli Halme kirjoitti: Onkohan kenelläkään tietolähdettä, josta ilmenisi CU-560:n ja CU-578:n viimeiset lennot Kauhavalla 30.8.1948. Koneiden ohjaajat ja muu tieto kiinnostaa. Kyseessä ovat siis ilmeisesti tyypin viimeiset lennot Suomessa. Tervetuloa Foorumille. Koneilla CUw-560 ja CUw-578 ei tehty tyypin viimeisiä lentoja Kauhavalla 30.8.1948. Viimeinen lento tapahtui kahdessa CU:lla Porissa Hävittäjälentolaivue 13:ssa 14.9.1948, seuraavasti: Kello 13:50-14:50. Korkeus 100 m. Laskuja 1. CU-556. Ylikers Kuuluvainen. Partiolento. Kello 13:50-14:50. Korkeus 100 m. Laskuja 1. CU-574. Kers Aalto. Partiolento. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 6, 2023 (muokattu) Raimo, "Keskinen-Stenman-Niska SIH 5" Curtiss-kirjassa on molempien koneyksilöiden kohdalla merkitty "30.8.1948 luovutettiin LeSK:lle havaintovälineeksi." Eli luovutuspäätös oli ilmeisesti jo tehty ja koneet lennettiin Kauhavalle, mutta muilla Curtisseilla lennettiin edelleen Porissa HLeLv 11:ssa vielä syyskuussa. Jukka Uharin kirjassa "Porin lentokentän historia 2" lukee sivulla 15: "Sodan kuluttamista Curtiss Hawk -koneista arkistot kertovat luovutun 30. elokuuta 1948 lentämällä kaksi yksilöä - CU-560 ja CU-578 - havaintovälineiksi Lentosotakoululle." edit: Jukka Raunion kirjassa Lentäjän näkökulma - Curtiss, on sivulla 215 kuva CU-578:sta, jonka kuvateksti kuuluu: "Lentosotakoulun CU-578 kesällä 1948". Toki kuva voi olla loppukesällä - syksylläkin otettu, sillä märän näköistä nurmea on kuvassa. Raunion kirjassa on seuraavalla sivulla myös Hannu Valtosen ottama kuva CU-560:sta Kauhavalla vielä vuonna 1963... romutukseen meni sekin... "museoarvoista piittaamatta", kuten Raunion kommentti kuuluu kuvan alla. Ja lisää hämmennystä löytyy kuvakirjasta "Ilmavoimat sodan jälkeen" (Keskinen-Stenman): "Kauhavalla sijaitsevan LeSK:n Curtiss-koneella CU-578 suoritettiin tyypin viimeinen lento Ilmavoimissa 30.8.1948." Kirjassa on sama kuva CU-578:sta kuin Raunion kirjassakin (kuva: K. Karhila). Kirjassa on siis ilmeisesti virheellistä tietoa. Vielä pitäisi löytää nuo Kauhavalle Porista 30.8. lennettyjen viimeisten siirtolentojen ohjaajat (CU-560 ja -578), niitä ilmeisesti Halme kuitenkin kaipaa. Vaikkeivat konetyypin viimeisiä lentoja olleetkaan. Kuva: finna.fi / Kauko Rosenlund / Suomen Ilmailumuseon kokoelmat: "Curtiss Hawk 75A -hävittäjä CU-560 sodan jälkeen, mahdollisesti Kauhavalla." Kuva: finna.fi / Elis Lähde / Suomen Ilmailumuseon kokoelmat: "Suomen ilmavoimien Curtiss Hawk 75A CU-578 ja tuntematon ohjaaja." Jukka Muokattu: Marraskuu 6, 2023, käyttäjä: Jukka Nisula tekstin muokkausta, lisätty kuvia. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 6, 2023 28 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti: Raimo, "Keskinen-Stenman-Niska SIH 4" Curtiss-kirjassa on molempien koneyksilöiden kohdalla merkitty "30.8.1948 luovutettiin LeSK:lle havaintovälineeksi." Eli luovutuspäätös oli ilmeisesti jo tehty, mutta niillä siis lennettiin edelleen Porissa HLeLv 11:ssa vielä syyskuussa? Jukka Uharin kirjassa "Porin lentokentän historia 2" lukee sivulla 15: "Sodan kuluttamista Curtiss Hawk -koneista arkistot kertovat luovutun 30. elokuuta 1948 lentämällä kaksi yksilöä - CU-560 ja CU-578 - havaintovälineiksi Lentosotakoululle." Mitenkäs tämä, onkohan Uharin kirjassa virhe? edit: Jukka Raunion kirjassa Lentäjän näkökulma - Curtiss, on sivulla 215 kuva CU-578:sta, jonka kuvateksti kuuluu: "Lentosotakoulun CU-578 kesällä 1948". Toki kuva voi olla syksylläkin otettu, sillä märän näköistä nurmea on kuvassa. Eli pientä ristiriitaisuutta on päivämääristä lähdekirjallisuudessa. Raunion kirjassa on seurravalla sivulla myös Hannu Valtosen ottama kuva CU-560:sta Kauhavalla vielä vuonna 1963... romutukseen meni sekin... "museoarvoista piittaamatta", kuten Raunion kommentti kuuluu kuvan alla. Jukka (Jätän w:n pois) Koneet CU-560, -578 ja CU-584 kuuluivat LeSK:lle ainakin jo maaliskuusta 1948. - LeSK, 3.9.1948. CU-560. Kone on ollut komennettuna HLeLv 11/LeR 1:lle jossa lentänyt 17,20 h., laskuja 19. 30.8.1948. Kello 13:20-14:15. Lentokorkeus 500 m. Laskuja 1. Kapt Somppi. Matkalento. Pori-Kauhava. (Tämä oli koneen viimeinen lento). Kokonaislentoaika 860,15 h. / Viimeisen täydellisen korjauksen jälkeen lennetty 306,55 h. - LeSK, 3.9.1948. CU-578. Kone on ollut komennettuna HLeLv 11/LeR 1:lle 4.-21.8. jossa lentänyt 11,05 h, laskuja 14. Tämän koneen lentoa Porista Kauhavalle ei ole merkattu kirjoihin, olisiko se ollut juurikin tuo 21.8? (Koneen viimeinen lento 21.8.?) Lentoaika 50 min. löytyy kyllä: 372,40 + 0,50= lentoaika yhteensä 373,30 h. /koneelle ei tehtyjä täydellisiä korjauksia. -LeSK, 3.9.1948. CU-584. Kone luovutettu LeR 1:lle 4.8.48 jossa tuhoutunut. LeSK: Koneet varastoituina 15.9.48 alkaen. Ilmailukoulussa poistetaan 2.7.1953 koneet CU-560, CU-578 ja MY-16. Määrätään CU-578 ja MY-16 moottoreineen säilyttämään museokoneina. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 6, 2023 Kiitokset tervetulotoivotuksesta Raimo Heikkiselle! Nyt on siis selvää, että Kauhavan koneet eivät lentäneet tyypin viimeisiä lentoja. Kiinnostukseni tosiaankin kohdistuu noiden kahden koneen, CU-560 ja CU-578, vaiheisiin. Olisi mukavaa, jos vielä selviäisi CU-578 EFPO-EFKA siirtolennon päivämäärä ja ohjaajan nimi. Mahtaako näiden koneiden lentopäiväkirjoja olla missään tallessa? Tai kertomuksia niillä saavutetuista ilmavoitoista? Tapahtuneista vaurioista tai onnettomuuksista? Mielenkiintoista on myös, että CU-578 määrättiin säilyttämään museokoneina, vaan jotain muuta tapahtui. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 6, 2023 Vaihdoin otsikon kuvaamaan muuttunutta tilannetta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 6, 2023 (muokattu) Konehistoriat lyhykäisyydessään tässä. Lähteenä vuonna 1975 painettu Tietoteoksen SIH 5 Curtiss Hawk 75 -kirja. (Keskinen-Stenman-Niska). Ohjaajien tekemät ilmataistelukertomukset pitäisi löytyä Kansallisarkiston kokoelmista. Luutnantti Kyösti Karhila sai CU-560:lla 8 ilmavoittoa, kannattaa lukea hänen kronologiset muistelmansa ilmataisteluista Apalin julkaisemasta kirjasta "Kyösti Karhila - Reservipilottien ykkösässä". Kirjoittaneet Heikki Nikunen ja Kyösti Karhila. Löytyy kirjastoista ja antikvariaateista. Esim: https://kirjapino.fi/tuote/kyosti-karhila-reservipilottien-ykkosassa-3/ Kuvassa CU-560 odottaa lähtölupaa Lappeenrannassa syyskuussa 1941. Kuva: SA-kuva Luutnantti Mikael Somppi, lentueenpäällikkö, LLv 14, kesällä 1941 Lappeenrannassa. Osasuurennos SA-kuvasta. Hän lensi kapteenin arvoisena CU-560:n viimeisen lennon Porista Kauhavalle 30.8.1948. Jukka Muokattu: Marraskuu 6, 2023, käyttäjä: Jukka Nisula lisäys Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 6, 2023 Hei! Suurkiitos teille molemmille! Terveisin Pauli 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 6, 2023 (muokattu) Kari Stenman on tehnyt hienon A4-kokoisen kirjan "Curtiss-laivue - Lentolaivue 32 sodassa" , ilmestyi v. 2014. Kirjan lopussa on laivueen ilmavoittoluettelo, johon on merkitty jokainen virallinen Curtiss-ilmavoitto. Päivämäärä ja kellonaika, paikka, lentue ja ohjaaja, koneyksilö, vihollisen ilmavoitto-koneyksilö ja yksikkö sekä pudotuksen luokitus. Kirjassa on myös lainauksia ilmataistelukertomuksista. Kirjaa ei taida saada tilattua uutena, painos taitaa olla loppu. Mutta sitä saattaa hyvällä tuurilla löytyä antikvariaateissa ja isoimmissa kirjastoissa kyllä on. Suosittelen hankkimaan tai lainaamaan. https://akateeminenwebshop.com/kirjailija/Kari+Stenman#!product_id=9789529974399 Jukka Muokattu: Marraskuu 6, 2023, käyttäjä: Jukka Nisula Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 6, 2023 Curtiss-laivue - Lentolaivue 32 sodassa-kirjaa ei tosiaan ole juuri nyt myynnissä. Jos jollakulla on halua luopua omastaan, niin olen kiinnostunut. Pauli Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 6, 2023 Vähällä päässeitä yksilöitä. 1944-03-07 CU-578 HLeLv 32 Koveri Ohjaaja Vänr Harikko, Erkki Eliel, * 11.12.1922 Huonossa säässä pakkolasku meni pitkäksi ja kone ympäri, jolloin potkurin lavat vääntyivät. 1947-07-31 CU-578 LeSK Kauhava klo 09.20 OhjaajaKapt Koskenranta, Unto Kalervo, * 25.09.1917 Laskussa oikea laskuteline painui sisään, jolloin potkurin kaksi lapaa vääntyi ja oikean siiven kärki taipui. 1942-06-03 CU-560 LeLv 32Nurmoila Ohjaaja Vänr Pennola, Risto, * 29.06.1920 Liian kova rullaus ja jarrutus, jolloin kone nokalleen ja potkurin lavat vääntyivät sekä vaihdekoneisto rikkoutui. 1943-05-21 CU-560 LeLv 32Nurmoila Ohjaaja Vänr Aho, Mauno Adolf, * 17.01.1922 Moottori toimi huonosti takasäiliössä olleen liian pienen polttonestemäärän takia ja pakkolaskussa moottorin suojuspellit, siiven etureuna ja laskutelineen pellitys lommoontui ja potkurin lavat vääntyivät. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 7, 2023 Paulin kysymykseen lentokoneiden päiväkirjoista on ikävä kyllä todettava ettei CU-560 ja -578 konekohtaisia kirjoja ole Kansallisarkiston kokoelmissa. Sen sijaan löytyy Lentorykmentti 1:n Hävittäjälentolaivueiden 11 ja 13 kirjat, josta löysin tuon CU-560 lennon Pori-Kauhava 30.8.48. CU-578 osalta ei vastaavaa lentoa ole kirjaan merkitty. Jukan Raunion kokoamaan luetteloon jatkoa: LeSK:n lentokoneilmoituksissa ilmenee, että Curtiss-koneet eivät olleet "havainto- ja opetusvälineitä" poistonkaan jälkeen, vaan heti pelkkää varastokamaa. Sen sijaan sellaisena opetusvälineenä toimi Fokker FRw-125. Tämä LeR1:n laatima paperi aiheutti hälyä ts. kuulusteluja: Liitteiden lähde: Kansallisarkisto. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 7, 2023 Aivan mahtavasti löytyikin tietoa! Pauli Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 25, 2023 Kiitos mielenkiintoisesta jutusta. Ja erityisesti Cu-560 kuvasta. Kokonaan ei mennyt kone romutukseen. Kuvassa näkyvä lyhennetty lapa on vielä tallessa tj-merkintöineen. Tässä kuva. Lavasta on ollut juttu aiemmin täällä sivustolla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 25, 2024 Allaloevassa piirroksessa esitetään CU-koneiden siiven alapinnan väritys kärjestä lukien keltainen-musta-ja perus alapuolen väri. Mihin tuo musta alue liittyy? Onko se ollut yleinen? Voisiko CU-560:n ollut sellaisessa värityksessä? Otos on niin sumea, että en saa selvää sen enempää lähteestä kuin tekstistäkään. Tunnistaako kukaan piirroksen vasemmassa yläkulmassa olevaa logoa? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 25, 2024 (muokattu) 1 tunti sitten, Pauli Halme kirjoitti: Allaloevassa piirroksessa esitetään CU-koneiden siiven alapinnan väritys kärjestä lukien keltainen-musta-ja perus alapuolen väri. Mihin tuo musta alue liittyy? Onko se ollut yleinen? Voisiko CU-560:n ollut sellaisessa värityksessä? Otos on niin sumea, että en saa selvää sen enempää lähteestä kuin tekstistäkään. Tunnistaako kukaan piirroksen vasemmassa yläkulmassa olevaa logoa? Kyllä musta siipimaalaus oli oikeasti olemassa. Maalaus tuli käyttöön heinäkuussa 1941, kun laivue (LLv 32) tuki Karjalan Armeijan hyökkäystä. Täällä tarinaa: https://pienoismallit.net/galleria/malli_15938/ Jukka Muokattu: Maaliskuu 25, 2024, käyttäjä: Jukka Nisula 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 25, 2024 SIH 5: Curtiss Hawk 75A (hyllyssäni on v. 1975 painettu kappale) mainitsee kuvatekstissä sivulla 21, että Karjalan Kannaksen hyökkäyksen tunnukseksi oli maalattu musta väri siiven alapintaan elokuussa 1941. Mustia alapintoja näkyy saman opuksen kesän 1942 kuvissa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 25, 2024 (muokattu) Kyllä se toteutus maalauksesta menee tosiaankin elokuun -41 alkuun. Karjalan Armeijan Ilmakomentajan sotapäiväkirjassa mainitaan 2.8. illalla seuraavasti. Siitä on vaan jäänyt sana ”musta” vahingossa pois, kirjoitusvirhe. Jukka Muokattu: Maaliskuu 25, 2024, käyttäjä: Jukka Nisula Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 25, 2024 (muokattu) CU-560 rapistumassa Kauhavalla kesällä 1956 Kuva: Jaakko Kaskia Muokattu: Maaliskuu 25, 2024, käyttäjä: Markku Kanninen 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 26, 2024 Meinasi unohtua: Olihan myös CU-578 Kauhavalla kesällä 1956, odottamassa v.1963 siivoustalkoita... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 26, 2024 Alimmassa kuvassa on Tapio Miettinen. Ex Lennonjohtaja EFOU. 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 26, 2024 8 tuntia sitten, Heikki Pullinen kirjoitti: Alimmassa kuvassa on Tapio Miettinen. Ex Lennonjohtaja EFOU. Tapilta olen tuon kuvan (retrottavaksi) aikanaan saanutkln... Markku ex rkm.EFOU 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 1, 2024 (muokattu) 25.3.2024 at 18.30, Pauli Halme kirjoitti: Allaloevassa piirroksessa esitetään CU-koneiden siiven alapinnan väritys kärjestä lukien keltainen-musta-ja perus alapuolen väri. Mihin tuo musta alue liittyy? Onko se ollut yleinen? Voisiko CU-560:n ollut sellaisessa värityksessä? 25.3.2024 at 19.58, Jukka Nisula kirjoitti: Kyllä se toteutus maalauksesta menee tosiaankin elokuun -41 alkuun. Karjalan Armeijan Ilmakomentajan sotapäiväkirjassa mainitaan 2.8. illalla seuraavasti. Siitä on vaan jäänyt sana ”musta” vahingossa pois, kirjoitusvirhe. Jukka Kirjelmässä [vuoden 1942 lopulla] kerrotaan, että Lentolaivue 32:n ilmoituksen mukaan on Ilmavoimien esikunta syksyllä 1941 käskenyt maalata CU-koneiden oikean siiven alapinnan mustaksi. (Tällaista määräystä ei kuitenkaan löydy laivueesta, eikä myöskään Ye-osaston tsto IV:ssa sitä tunneta). Laivueen mukaan on maalaaminen edelleen tarpeellinen, jotta It. [ilmatorjunta] tuntisi omat CU-koneet samantyyppisistä ryssäläisistä. [Curtiss P-40?]. Tunnusmerkit on tähän saakka maalattu laivueessa [ehkä kuitenkin Kenttälentovarikko 1:ssä ?], mutta laivue pyytää Lentovarikkoa maalauttamaan korjauksesta valmistuvat koneet valmiiksi jo VL:lla [lentokonetehtaalla]. Tärkeänä pidettiin, että koneet ovat keskenään samalla tavalla maalatut. Tilanne tällöin oli, että laivueessa oli 10 CU:ta ja 8 korjauksessa. Ilmavoimien komentajan päätös: Tässä yhteydessä ilmoitettiin, että koneet voivat olla eri tavoin maalattuja kunnes kaikki ovat olleet tehtaalla. Oikean siiven alapinnan mustaksi maalauksen ajankohta koski vuonna 1941 saapuneita Curtiss-koneita: CU-501-507, 551-572, joista osa oli jo ehtinyt tuhoutua ennen määräyksen voimaantuloa. Vuosien 1943-44 aikana tulleita koneita ei määräys enää koskenut, CU-573-587. Saksasta Suomeen saapuneiden Curtiss-hävittäjien yleismaalaus käsitti värit: yläpinnat RLM 70 ja alapinnat RLM 65. Liitteet: KA. Muokattu: Huhtikuu 3, 2024, käyttäjä: Raimo Heikkinen Hakasuluissa on omat merkinnät Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 1, 2024 (muokattu) Jossain vaiheessa 1941, ehkä jo sotaa ennen, Hurricanet, Gladiaattorit ja Curtissit olivat saman johdon alla (LeR 1?). Hurricanet ja Gellit RAF-väreissä, jossa siiven alapinnat mustavalkeat omakonetunnuksena. Curtisseilla ei, kunnes oikean siiven alapinta maalattiin mustaksi. Sotaväessä varustus täytyy olla yhtenäinen. Kari Muokattu: Huhtikuu 1, 2024, käyttäjä: Kari Lumppio Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 1, 2024 (muokattu) Olisiko Raimo ja kumppanit, tähän Curtiss CUw-556:een vaihdettuun ”Cyclone-Sussun” tasoon maalattu samalla 4.8.-41 alkaneessa huollossa musta tunnus…vai olikohan kyseessä vasen taso. Mainitaan vain, että kansallistunnus ja tunnusvärit on maalattu. SIH 5 Curtiss-kirjassa on piirros joka esittää samaa LLv 32:n CUw-556:sta kesäkuussa -42 Nurmoilassa. Koneessa oikea siipi on musta alapuolelta laskutelineestä lähtien keltaiseen itärintamatunnukseen saakka. Mikähän Cuc-yksilö on ollut kyseessä mistä siipi on vaihdettu? Kyseessä on Kenttälentovarikko 1:n sotapäiväkirja. Lähde: Kansallisarkisto. Jukka Muokattu: Huhtikuu 1, 2024, käyttäjä: Jukka Nisula Korjaus Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla