Pauli Halme

Curtiss Hawk 75A CU-560 ja CU-578 vaiheet

30 viestiä aiheessa

Onkohan kenelläkään tietolähdettä, josta ilmenisi CU-560:n ja CU-578:n  viimeiset lennot Kauhavalla 30.8.1948. Koneiden ohjaajat ja muu tieto kiinnostaa. Kyseessä ovat siis ilmeisesti tyypin viimeiset lennot Suomessa.
 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 tuntia sitten, Pauli Halme kirjoitti:

Onkohan kenelläkään tietolähdettä, josta ilmenisi CU-560:n ja CU-578:n  viimeiset lennot Kauhavalla 30.8.1948. Koneiden ohjaajat ja muu tieto kiinnostaa. Kyseessä ovat siis ilmeisesti tyypin viimeiset lennot Suomessa.
 

Tervetuloa Foorumille.

Koneilla CUw-560 ja CUw-578 ei tehty tyypin viimeisiä lentoja Kauhavalla 30.8.1948.

Viimeinen lento tapahtui kahdessa CU:lla Porissa Hävittäjälentolaivue 13:ssa 14.9.1948, seuraavasti:

Kello 13:50-14:50. Korkeus 100 m. Laskuja 1. CU-556. Ylikers Kuuluvainen. Partiolento.

Kello 13:50-14:50. Korkeus 100 m. Laskuja 1. CU-574. Kers Aalto. Partiolento.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raimo, "Keskinen-Stenman-Niska SIH 5" Curtiss-kirjassa on molempien koneyksilöiden kohdalla merkitty "30.8.1948 luovutettiin LeSK:lle havaintovälineeksi." Eli luovutuspäätös oli ilmeisesti jo tehty ja koneet lennettiin Kauhavalle, mutta muilla Curtisseilla lennettiin edelleen Porissa HLeLv 11:ssa vielä syyskuussa.

Jukka Uharin kirjassa "Porin lentokentän historia 2" lukee sivulla 15: "Sodan kuluttamista Curtiss Hawk -koneista arkistot kertovat luovutun 30. elokuuta 1948 lentämällä kaksi yksilöä - CU-560 ja CU-578 - havaintovälineiksi Lentosotakoululle."

edit: Jukka Raunion kirjassa Lentäjän näkökulma - Curtiss, on sivulla 215 kuva CU-578:sta, jonka kuvateksti kuuluu: "Lentosotakoulun CU-578 kesällä 1948". Toki kuva voi olla loppukesällä - syksylläkin otettu, sillä märän näköistä nurmea on kuvassa.

Raunion kirjassa on seuraavalla sivulla myös Hannu Valtosen ottama kuva CU-560:sta Kauhavalla vielä vuonna 1963... romutukseen meni sekin... "museoarvoista piittaamatta", kuten Raunion kommentti kuuluu kuvan alla.

Ja lisää hämmennystä löytyy kuvakirjasta "Ilmavoimat sodan jälkeen" (Keskinen-Stenman): "Kauhavalla sijaitsevan LeSK:n Curtiss-koneella CU-578 suoritettiin tyypin viimeinen lento Ilmavoimissa 30.8.1948." Kirjassa on sama kuva CU-578:sta kuin Raunion kirjassakin (kuva: K. Karhila). Kirjassa on siis ilmeisesti virheellistä tietoa.

Vielä pitäisi löytää nuo Kauhavalle Porista 30.8. lennettyjen viimeisten siirtolentojen ohjaajat (CU-560 ja -578), niitä ilmeisesti Halme kuitenkin kaipaa. Vaikkeivat konetyypin viimeisiä lentoja olleetkaan.

Kuva: finna.fi / Kauko Rosenlund / Suomen Ilmailumuseon kokoelmat: "Curtiss Hawk 75A -hävittäjä CU-560 sodan jälkeen, mahdollisesti Kauhavalla."

Kuva: finna.fi / Elis Lähde / Suomen Ilmailumuseon kokoelmat: "Suomen ilmavoimien Curtiss Hawk 75A CU-578 ja tuntematon ohjaaja."

Jukka

M016-36838.jpg

M016-31297(1).jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
tekstin muokkausta, lisätty kuvia.
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
28 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Raimo, "Keskinen-Stenman-Niska SIH 4" Curtiss-kirjassa on molempien koneyksilöiden kohdalla merkitty "30.8.1948 luovutettiin LeSK:lle havaintovälineeksi." Eli luovutuspäätös oli ilmeisesti jo tehty, mutta niillä siis lennettiin edelleen Porissa HLeLv 11:ssa vielä syyskuussa?

Jukka Uharin kirjassa "Porin lentokentän historia 2" lukee sivulla 15: "Sodan kuluttamista Curtiss Hawk -koneista arkistot kertovat luovutun 30. elokuuta 1948 lentämällä kaksi yksilöä - CU-560 ja CU-578 - havaintovälineiksi Lentosotakoululle."

Mitenkäs tämä, onkohan Uharin kirjassa virhe?

edit: Jukka Raunion kirjassa Lentäjän näkökulma - Curtiss, on sivulla 215 kuva CU-578:sta, jonka kuvateksti kuuluu: "Lentosotakoulun CU-578 kesällä 1948". Toki kuva voi olla syksylläkin otettu, sillä märän näköistä nurmea on kuvassa. Eli pientä ristiriitaisuutta on päivämääristä lähdekirjallisuudessa.

Raunion kirjassa on seurravalla sivulla myös Hannu Valtosen ottama kuva CU-560:sta Kauhavalla vielä vuonna 1963... romutukseen meni sekin... "museoarvoista piittaamatta", kuten Raunion kommentti kuuluu kuvan alla.

Jukka

(Jätän w:n pois) Koneet CU-560, -578 ja CU-584 kuuluivat LeSK:lle ainakin jo maaliskuusta 1948.

- LeSK, 3.9.1948. CU-560. Kone on ollut komennettuna HLeLv 11/LeR 1:lle jossa lentänyt 17,20 h., laskuja 19.

30.8.1948. Kello 13:20-14:15. Lentokorkeus 500 m. Laskuja 1. Kapt Somppi. Matkalento. Pori-Kauhava. (Tämä oli koneen viimeinen lento). Kokonaislentoaika 860,15 h. / Viimeisen täydellisen korjauksen jälkeen lennetty 306,55 h.

- LeSK, 3.9.1948. CU-578. Kone on ollut komennettuna HLeLv 11/LeR 1:lle 4.-21.8. jossa lentänyt 11,05 h, laskuja 14. Tämän koneen lentoa Porista Kauhavalle ei ole merkattu kirjoihin, olisiko se ollut juurikin tuo 21.8? (Koneen viimeinen lento 21.8.?) Lentoaika 50 min. löytyy kyllä: 372,40 + 0,50= lentoaika yhteensä 373,30 h. /koneelle ei tehtyjä täydellisiä korjauksia.

-LeSK, 3.9.1948. CU-584. Kone luovutettu LeR 1:lle 4.8.48 jossa tuhoutunut.

LeSK: Koneet varastoituina 15.9.48 alkaen. Ilmailukoulussa poistetaan 2.7.1953 koneet CU-560, CU-578 ja MY-16. Määrätään CU-578 ja MY-16 moottoreineen säilyttämään museokoneina.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset tervetulotoivotuksesta Raimo Heikkiselle! 

Nyt on siis selvää, että Kauhavan koneet eivät lentäneet tyypin viimeisiä lentoja.

Kiinnostukseni tosiaankin kohdistuu noiden kahden koneen, CU-560 ja CU-578, vaiheisiin. Olisi mukavaa, jos vielä selviäisi CU-578 EFPO-EFKA siirtolennon päivämäärä ja ohjaajan nimi. 

Mahtaako näiden koneiden lentopäiväkirjoja olla missään tallessa? Tai kertomuksia niillä saavutetuista ilmavoitoista? Tapahtuneista vaurioista tai onnettomuuksista?

Mielenkiintoista on myös, että CU-578 määrättiin säilyttämään museokoneina, vaan jotain muuta tapahtui.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Konehistoriat lyhykäisyydessään tässä. Lähteenä vuonna 1975 painettu Tietoteoksen SIH 5 Curtiss Hawk 75 -kirja. (Keskinen-Stenman-Niska).

Ohjaajien tekemät ilmataistelukertomukset pitäisi löytyä Kansallisarkiston kokoelmista.

Luutnantti Kyösti Karhila sai CU-560:lla 8 ilmavoittoa, kannattaa lukea hänen kronologiset muistelmansa ilmataisteluista Apalin julkaisemasta kirjasta "Kyösti Karhila - Reservipilottien ykkösässä". Kirjoittaneet Heikki Nikunen ja Kyösti Karhila.

Löytyy kirjastoista ja antikvariaateista. Esim:

https://kirjapino.fi/tuote/kyosti-karhila-reservipilottien-ykkosassa-3/

Kuvassa CU-560 odottaa lähtölupaa Lappeenrannassa syyskuussa 1941. Kuva: SA-kuva

Luutnantti Mikael Somppi, lentueenpäällikkö, LLv 14, kesällä 1941 Lappeenrannassa. Osasuurennos SA-kuvasta. Hän lensi kapteenin arvoisena CU-560:n viimeisen lennon Porista Kauhavalle 30.8.1948.

Jukka

cu.jpg

578.jpg

50581_64232(1).jpg

44390_61040(1).jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
lisäys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kari Stenman on tehnyt hienon A4-kokoisen kirjan "Curtiss-laivue - Lentolaivue 32 sodassa" , ilmestyi v. 2014. Kirjan lopussa on laivueen ilmavoittoluettelo, johon on merkitty jokainen virallinen Curtiss-ilmavoitto. Päivämäärä ja kellonaika, paikka, lentue ja ohjaaja, koneyksilö, vihollisen ilmavoitto-koneyksilö ja yksikkö sekä pudotuksen luokitus. Kirjassa on myös lainauksia ilmataistelukertomuksista. Kirjaa ei taida saada tilattua uutena, painos taitaa olla loppu. Mutta sitä saattaa hyvällä tuurilla löytyä antikvariaateissa ja isoimmissa kirjastoissa kyllä on. Suosittelen hankkimaan tai lainaamaan.

https://akateeminenwebshop.com/kirjailija/Kari+Stenman#!product_id=9789529974399

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Curtiss-laivue - Lentolaivue 32 sodassa-kirjaa ei tosiaan ole juuri nyt myynnissä. Jos jollakulla on halua luopua omastaan, niin olen kiinnostunut.

Pauli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähällä päässeitä yksilöitä.

1944-03-07 CU-578 HLeLv 32 Koveri Ohjaaja Vänr Harikko, Erkki Eliel, * 11.12.1922 Huonossa säässä pakkolasku meni pitkäksi ja kone ympäri, jolloin potkurin lavat vääntyivät.

1947-07-31 CU-578 LeSK Kauhava klo 09.20  OhjaajaKapt Koskenranta, Unto Kalervo, * 25.09.1917 Laskussa oikea laskuteline painui sisään, jolloin potkurin kaksi lapaa vääntyi ja oikean siiven kärki taipui.

1942-06-03 CU-560 LeLv 32Nurmoila Ohjaaja Vänr Pennola, Risto, * 29.06.1920 Liian kova rullaus ja jarrutus, jolloin kone nokalleen ja potkurin lavat vääntyivät sekä vaihdekoneisto rikkoutui.

1943-05-21 CU-560 LeLv 32Nurmoila Ohjaaja Vänr Aho, Mauno Adolf, * 17.01.1922 Moottori toimi huonosti takasäiliössä olleen liian pienen polttonestemäärän takia ja pakkolaskussa moottorin suojuspellit, siiven etureuna ja laskutelineen pellitys lommoontui ja potkurin lavat vääntyivät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paulin kysymykseen lentokoneiden päiväkirjoista on ikävä kyllä todettava ettei CU-560 ja -578 konekohtaisia kirjoja ole Kansallisarkiston kokoelmissa. Sen sijaan löytyy Lentorykmentti 1:n Hävittäjälentolaivueiden 11 ja 13 kirjat, josta löysin tuon CU-560 lennon Pori-Kauhava 30.8.48. CU-578 osalta ei vastaavaa lentoa ole kirjaan merkitty.

Jukan Raunion kokoamaan luetteloon jatkoa:

IMG_4460.thumb.JPG.518bbf97ba66861bf5a54865e592bf2c.JPG

LeSK:n lentokoneilmoituksissa ilmenee, että Curtiss-koneet eivät olleet "havainto- ja opetusvälineitä" poistonkaan jälkeen, vaan heti pelkkää varastokamaa. Sen sijaan sellaisena opetusvälineenä toimi Fokker FRw-125.

IMG_5604.thumb.JPG.87b963e5bdb666f771fa21aa01558853.JPGIMG_5608.thumb.JPG.47b2807d70949cadcb2e48788310168f.JPGIMG_5616.thumb.JPG.c8f74f3c388de07bf35796be4ba1015f.JPGIMG_5620.thumb.JPG.d5008f204d6d8ebe3cba5c4b581e8f2d.JPG

Tämä LeR1:n laatima paperi aiheutti hälyä ts. kuulusteluja:

IMG_7289.thumb.JPG.93cc1905b95db27bb134fc0255146b21.JPGIMG_7290.thumb.JPG.6890757d76075140a4c1e1bf896d8642.JPG

Liitteiden lähde: Kansallisarkisto.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos mielenkiintoisesta jutusta. Ja erityisesti Cu-560 kuvasta. Kokonaan ei mennyt kone romutukseen. Kuvassa näkyvä lyhennetty lapa on vielä tallessa tj-merkintöineen. Tässä kuva. Lavasta on ollut juttu aiemmin täällä sivustolla.

20231223_141011.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Allaloevassa piirroksessa esitetään CU-koneiden siiven alapinnan väritys kärjestä lukien keltainen-musta-ja perus alapuolen väri. Mihin tuo musta alue liittyy? Onko se ollut yleinen? Voisiko CU-560:n ollut sellaisessa värityksessä? Otos on niin sumea, että en saa selvää sen enempää lähteestä kuin tekstistäkään. Tunnistaako kukaan piirroksen vasemmassa yläkulmassa olevaa logoa?

Maalauskuvioita.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Pauli Halme kirjoitti:

Allaloevassa piirroksessa esitetään CU-koneiden siiven alapinnan väritys kärjestä lukien keltainen-musta-ja perus alapuolen väri. Mihin tuo musta alue liittyy? Onko se ollut yleinen? Voisiko CU-560:n ollut sellaisessa värityksessä? Otos on niin sumea, että en saa selvää sen enempää lähteestä kuin tekstistäkään. Tunnistaako kukaan piirroksen vasemmassa yläkulmassa olevaa logoa?

Kyllä musta siipimaalaus oli oikeasti olemassa. Maalaus tuli käyttöön heinäkuussa 1941, kun laivue (LLv 32) tuki Karjalan Armeijan hyökkäystä. Täällä tarinaa:

https://pienoismallit.net/galleria/malli_15938/
Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SIH 5: Curtiss Hawk 75A (hyllyssäni on v. 1975 painettu kappale) mainitsee kuvatekstissä sivulla 21, että Karjalan Kannaksen hyökkäyksen tunnukseksi oli maalattu musta väri siiven alapintaan elokuussa 1941. Mustia alapintoja näkyy saman opuksen kesän 1942 kuvissa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se toteutus maalauksesta menee tosiaankin elokuun -41 alkuun. Karjalan Armeijan Ilmakomentajan sotapäiväkirjassa mainitaan 2.8. illalla seuraavasti. Siitä on vaan jäänyt sana ”musta” vahingossa pois, kirjoitusvirhe. 

Jukka

IMG_9123.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CU-560 rapistumassa Kauhavalla kesällä 1956

Sussu560.jpg

Kuva: Jaakko Kaskia

Muokattu: , käyttäjä: Markku Kanninen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Heikki Pullinen kirjoitti:

Alimmassa kuvassa on Tapio Miettinen. Ex Lennonjohtaja EFOU.

Tapilta olen tuon kuvan (retrottavaksi) aikanaan saanutkln...

Markku ex rkm.EFOU 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
25.3.2024 at 18.30, Pauli Halme kirjoitti:

Allaloevassa piirroksessa esitetään CU-koneiden siiven alapinnan väritys kärjestä lukien keltainen-musta-ja perus alapuolen väri. Mihin tuo musta alue liittyy? Onko se ollut yleinen? Voisiko CU-560:n ollut sellaisessa värityksessä?

 

25.3.2024 at 19.58, Jukka Nisula kirjoitti:

Kyllä se toteutus maalauksesta menee tosiaankin elokuun -41 alkuun. Karjalan Armeijan Ilmakomentajan sotapäiväkirjassa mainitaan 2.8. illalla seuraavasti. Siitä on vaan jäänyt sana ”musta” vahingossa pois, kirjoitusvirhe. 

Jukka

IMG_9123.jpeg

Kirjelmässä [vuoden 1942 lopulla] kerrotaan, että Lentolaivue 32:n ilmoituksen mukaan on Ilmavoimien esikunta syksyllä 1941 käskenyt maalata CU-koneiden oikean siiven alapinnan mustaksi. (Tällaista määräystä ei kuitenkaan löydy laivueesta, eikä myöskään Ye-osaston tsto IV:ssa sitä tunneta). Laivueen mukaan on maalaaminen edelleen tarpeellinen, jotta It. [ilmatorjunta] tuntisi omat CU-koneet samantyyppisistä ryssäläisistä. [Curtiss P-40?]. Tunnusmerkit on tähän saakka maalattu laivueessa [ehkä kuitenkin Kenttälentovarikko 1:ssä ?], mutta laivue pyytää Lentovarikkoa maalauttamaan korjauksesta valmistuvat koneet valmiiksi jo VL:lla [lentokonetehtaalla].

Tärkeänä pidettiin, että koneet ovat keskenään samalla tavalla maalatut. Tilanne tällöin oli, että laivueessa oli 10 CU:ta ja 8 korjauksessa.

Ilmavoimien komentajan päätös:

IMG_4418.thumb.JPG.02790c7d019ba1c3e06d9af22b6ef260.JPG

Tässä yhteydessä ilmoitettiin, että koneet voivat olla eri tavoin maalattuja kunnes kaikki ovat olleet tehtaalla.

Oikean siiven alapinnan mustaksi maalauksen ajankohta koski vuonna 1941 saapuneita Curtiss-koneita: CU-501-507, 551-572, joista osa oli jo ehtinyt tuhoutua ennen määräyksen voimaantuloa. Vuosien 1943-44 aikana tulleita koneita ei määräys enää koskenut, CU-573-587.

Saksasta Suomeen saapuneiden Curtiss-hävittäjien yleismaalaus käsitti värit: yläpinnat RLM 70 ja alapinnat RLM 65.

IMG_5298.thumb.JPG.212959f3e7389ca6edd7c4eae5ba29a9.JPG

Liitteet: KA.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Hakasuluissa on omat merkinnät

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jossain vaiheessa 1941, ehkä jo sotaa ennen, Hurricanet, Gladiaattorit ja Curtissit olivat saman johdon alla (LeR 1?).

Hurricanet ja Gellit RAF-väreissä, jossa siiven alapinnat mustavalkeat omakonetunnuksena. Curtisseilla ei, kunnes oikean siiven alapinta maalattiin mustaksi. Sotaväessä varustus täytyy olla yhtenäinen.

Kari

Muokattu: , käyttäjä: Kari Lumppio

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko Raimo ja kumppanit, tähän Curtiss CUw-556:een vaihdettuun ”Cyclone-Sussun” tasoon maalattu samalla 4.8.-41 alkaneessa huollossa musta tunnus…vai olikohan kyseessä vasen taso. Mainitaan vain, että kansallistunnus ja tunnusvärit on maalattu.

SIH 5 Curtiss-kirjassa on piirros joka esittää samaa LLv 32:n CUw-556:sta kesäkuussa -42 Nurmoilassa. Koneessa oikea siipi on musta alapuolelta laskutelineestä lähtien keltaiseen itärintamatunnukseen saakka. 

Mikähän Cuc-yksilö on ollut kyseessä mistä siipi on vaihdettu?

Kyseessä on Kenttälentovarikko 1:n sotapäiväkirja. Lähde: Kansallisarkisto.

Jukka

 

IMG_9259.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Korjaus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään