Kari Karpomäki

Sakkausvaroitin

10 viestiä aiheessa

Sakkausvaroitin vaikuttaa olevan mekaanisesti toimiva laita. Ainakin muutamissa pienkoneissa olen tämän havainnut. Esim Cessna 172.

Siiven johtoreunassa oleva pieni metallilevyn pala liikkuu jos siiven kohtauskulma kasvaa liiaksi. 

Onko tämä herkästi vikaantuva laite? Voiko esim jäätyminen vaikuttaa tai estää luotettavan toiminnan ?

Miten isoissa koneissa tuo järjestelmä on toteutettu?

 

 

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Kari Karpomäki kirjoitti:

Sakkausvaroitin vaikuttaa olevan mekaanisesti toimiva laita. Ainakin muutamissa pienkoneissa olen tämän havainnut. Esim Cessna 172.

Siiven johtoreunassa oleva pieni metallilevyn pala liikkuu jos siiven kohtauskulma kasvaa liiaksi. 

Onko tämä herkästi vikaantuva laite? Voiko esim jäätyminen vaikuttaa tai estää luotettavan toiminnan ?

Miten isoissa koneissa tuo järjestelmä on toteutettu?

Esim. C172:ssa ei ole mitään liikkuvaa metallilevyn palaa, vaan reikä johtoreunassa, jonka kohdalle muodostuu "alipaine" jos kohtauskulma kasvaa liian suureksi, jolloin ko. reiän kautta imetään ilmaa ulos letkun ja ohjaamossa olevan pillin läpi, joka aiheuttaa äänen.

Liikkuva metallilevyn pala löytyy esimerkiksi monesta piperista. Tämä on siis käytännössä kytkin, joka sulkee virtapiirin ja summeri sitten huutaa ohjaamossa. Tämä voidaan myös suojata jäätymiseltä yksinkertaisesti sähkövastuksilla.

Jäätyminen tietysti estää toiminnan, mutta vaikka ko. sakkausvaroitin olisi jäätymiseltä suojattu, niin jos koneen siipiin kuitenkin jäätä muualle kertyy, niin siipi sakkaa eri kohtauskulmalla kuin puhtaana (käytännössä: sakkaa herkemmin), eli sakkausvaroitus ei enää tule oikea-aikaisesti, vaan kone sakkaa ennen varoitusta.

Isoissa koneissa on kohtauskulma-anturit, joiden perusteella lentokone tietää kulloisenkin kohtauskulmansa ja kun tietokoneet tietävät, mikä lentoasu koneella kulloinkin on, ne pystyvät sitten laskemaan, millä kohtauskulmalla sakkausvaroitus täytyy kulloinkin antaa. Joissain koneissa kohtauskulmatieto esitetään myös lentäjälle normaalisti erillisellä mittarilla tai "kuvaruutunäytön" indikaatiolla, mutta ei suinkaan kaikissa, esimerkiksi Airbusin A318 - A380 -koneissa tuota tietoa ei ole mittaristossa.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Kari Karpomäki kirjoitti:

OH-MAF oli tuon kuvan kaltainen laite missä metallipala liikkuu.

Ehkäpä se on jälkiasennettu kyseiseen Cessnaan.

MAF on C206, ei C172.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sähköinen sakkausindikaattori, liikkuva metalliläppä, oli yleinen Suomessa olevissa Cessna 150 ja 172 lentokoneissa 1960 luvun puolivälissä. Esimerkkinä vaikka OH-CSI, joka oli C-172. Lentokoneen ulkoisessa tarkastuksessa läpän liikkuvuus piti varmistaa. Uudemmat Cessnat, kuten C-150F, oli varustettu pneumaattisella anturilla.

Esa
Muokattu: , käyttäjä: Esa Karanko
typot kännykällä
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni tehdasuusiin C172:iin on asennettu kohtauskulmaindikaattori vakiona vuodesta 2016 lähtien.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Esa Karanko kirjoitti:

Sähköinen sakkausindikaattori, liikkuva metalliläppä, oli yleinen Suomessa olevissa Cessna 150 ja 172 lentokoneissa 1960 luvun puolivälissä. Esimerkkinä vaikka OH-CSI, joka oli C-172. Lentokoneen ulkoisessa tarkastuksessa läpän liikkuvuus piti varmistaa. Uudemmat Cessnat, kuten C-150F, oli varustettu pneumaattisella anturilla.

Esa

No näinpä taisi tosiaan olla. Nyt kun rupesin miettimään, niin olikohan myös tripla-oscar eli OH-COO sähköisellä anturilla. Ilmailumuseon pihalta voinee ainakin nykytilanteen käydä tarkastamassa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä jäi kiusaamaan. Harhaiset muistikuvat kertoivat että 60-luvun lopulla sakkausvaroitin vaihtui sähköisestä siihen vapputorveen, "varma" interwebbi kertoikin seuraavaa: sähköinen varoitin vaihtui pneumaattiseen H-mallissa 1967.  Puhutaan C-172:sta. 

Oma muisti olisi sanonut että vasta se pullealla johtoreunalla oleva siipi olisi ollut pneumaattisella varoittimella mutta tämähän oli täysin väärä muistikuva, ei näköjään muista enää mitään vaikka onhan noilla vanhoillakin Cessnoilla tullut ilmailtua. Myös tuolla COO:lla vänkärinä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin DC-8-62 koneissa oli, muistaakseni oikean siiven alapinnalla, tuota Safe Flightin laitetta muistuttava sakkausanturi. Oli tosin suora levy, suorakaiteen muotoinen. Ja liian helposti asennettavissa 180 astetta väärinpäin.

Pienenä lisäpiirteenä: Kasissahan ei ollut slatteja lainkaan.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään