Rolf Niemi

Lentosuunnitelman teko SimBriefillä

29 viestiä aiheessa

Tässä jo jonkin aikaa ihmetellessäni olen pohtinut, että SimBrief laittaa automatiikalla liikaa painoja ja lentokorkeutta. Tässä hyvänä esimerkkinä on mm. BAE 146-300 ja Fenixin bussi. Pari päivää sitten kokeilin pitkästä aikaa 146-300:sta ja mietin, että nyt taisi tulla liikaa painoa ja niinhän sitä tultiin tonttiin - sakkasi. Tänään sama juttu Fenixin bussilla, mutta sain koneen pidettyä ilmassa ja sain sen lopulta jatkamaan matkaansa. Nyt kiipeän kohti FL380 pikkuhiljaa.

Tätä samaa mystistä ongelmaa ei ole esiintynyt aikaisemmin ja käytän samoja SimBrief profiileja kuin aikaisemminkin ilman muutoksia. Onko kukaan muu huomannut vastaavaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin Fenixille olen määrittänyt jokaiseen Finnairin profiilliin 84kg PAX + 7kg matkatavaraa / hlö. Sitä en ymmärrä miksi se laittaa "gargoa" aina liikaa, mutta koneen EFB:llä lasken sen arvoon joka mukaan piti tulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sitten tiedoksi, että Finnairin kaikkiin konesiin menee 1-3 konttia rahtia poislukien ATR & Emppu. Viimeksi mainittuihinkin menee, mutta "irtotavarana". Ns. "lomalennoille" kontteja / rahtia ei sen sijaan tule.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Mika Virolainen kirjoitti:

Ainakin Fenixille olen määrittänyt jokaiseen Finnairin profiilliin 84kg PAX + 7kg matkatavaraa / hlö. Sitä en ymmärrä miksi se laittaa "gargoa" aina liikaa, mutta koneen EFB:llä lasken sen arvoon joka mukaan piti tulla.

Jep, jep - täytyy tehdä vielä pari testiä ja tutkia asiaa tarkemmin. Minulla oli aikaisemmin käytössä PFPX ja en tiedä, että pitäisikö se kaivaa uudestaan esiin ja miten se sitten toimisi kun sitä ei enää myydä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 tuntia sitten, Rolf Niemi kirjoitti:

Latasin tollasen SimBrief profiilin Flightsim.to:sta - 7 kk vanha. Miltä näyttää?

Poikeaako Finnairin käyttämät todelliset tiedot tästä minkä verran?  Ja mikä on Finnairin käyttämä Cost index luku? 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Passenger weight (matkustaja käsimatkatavaroineen) 84kg. CI=10 pikkubusseilla. Baggage weightiä en nyt muista, mutta reittilennoilla enemmän vs. "lomalennot". Hyvältä näyttää kuitenkin tuo 15kg.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsimatkatavarahan on 5kg, joka sisältyy passweightiin. Tuo 15 kg ruumaan (en tiedä mihin painoon se Fenixillä lasketaan) olisi aika tavallinen käytäntö. Muutama kuukausi sitten JetTimella oli juurikin nuo kilot, eli 5kg käsimatkatavara (ei lisäkustannuksia) ja 15 kiloa ruumaan (hintaan 42€) eli yht. 20kg. Nykyään siis matkustajat koittavat päästä kohteeseen vähillä painoilla, eli muutamista ryhmistä on tietoa että viikon lomalle lähdetään vain käsimatkatavaroilla, jos vain suinkin mahdollista. Lähinnä sen takia käytän tuota 7kg -arvoa baggage weightissä. Sitten piti vielä kertoa, että A321-231B (B=lisätankeilla) lennetään Madeiralle CI-arvolla 40-99 tuulista riippuen, jottei työaikamääräykset ylittyisivät. 

B- tyypin koneet on:

OH-LZG, LZH, LZI, LZK ja LZL

Muut sharkletit on tyyppiä G. 

 

Muokattu: , käyttäjä: Mika Virolainen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helpoin tapa ymmärtää näitä olisi kun lisäosan tekijä kertoisi kaikki käytössä olevat painot SimBriefiä varten, koska se on nykyisin melko yleinen käytössä oleva lentosuunnitelman tekoon käytetty ohjelma. Maddogissa tämä on huomioitu - manuaalista löytyy kaikki käytetyt painot. Fenixissä ei tosin tule manuaaliakaan mukaan, mutta kai tuo kuvassa oleva profiili on aika lähellä keskivertoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan aidasta seipääseen mutta kummastelen mistä mahtaa johtua seikka, kun simbriefillä tekee suunnitelman ja siirtelee sen sitten PMDG 738 systeemeihin niin kun sitten CDU:ssa sitä jalostaa ja tullaan app/dep osastolle niin siellä olevat STAR ja SID nimistöt poikkeavat esim. Suomen eAIP karttojen ajantasaisesta nimistöstä. Jotain en siis ole tajunnut tästä, aloittelija kun olen 737 simussa. 10 vuotta oon rakennellut simua mutta lentänyt en oo pätkääkään. Onko niin että navigrafin omissa kartoissa on jotain eroa IRL karttoihin? Ja joo mulla on kurantti AIRAC kaikille vehkeille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15.11.2023 at 20.40, Timo Repo kirjoitti:

Mikä on Finnairin käyttämä Cost index luku? 

 

Luku on lennon kannattavuus/ paljonko se maksaa yhtiölle. Nyrkkisääntönä vois pitää keskiarvona jollekin A320- koneelle 9-15. Esim nousuvaiheen C.I. on jopa 300 ja kun lennetään matkakorkeudessa niin luku ei ole kun 0.80. Käytännössä luku koostuu polttoaineen kulutuksesta ja koneen nopeudesta. Nousussa kuluu polttoainetta paljon eikä koneen nopeus (varsinkaan maanopeus) ole kummoinen joten C.I on valtava ja matkakorkeudessa taas edetään nopeasti pienellä kulutuksella joten luku puotaa.

Sääolosuhteetkin vaikuttavat. jos reitti on vastatuuleen on cost index suurempi ja jos kone on myöhässä on cost index jotain 50. 

Muokattu: , käyttäjä: Toni Määttänen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 tuntia sitten, Timo Poutsalo kirjoitti:

Ihan aidasta seipääseen mutta kummastelen mistä mahtaa johtua seikka, kun simbriefillä tekee suunnitelman ja siirtelee sen sitten PMDG 738 systeemeihin niin kun sitten CDU:ssa sitä jalostaa ja tullaan app/dep osastolle niin siellä olevat STAR ja SID nimistöt poikkeavat esim. Suomen eAIP karttojen ajantasaisesta nimistöstä. Jotain en siis ole tajunnut tästä, aloittelija kun olen 737 simussa. 10 vuotta oon rakennellut simua mutta lentänyt en oo pätkääkään. Onko niin että navigrafin omissa kartoissa on jotain eroa IRL karttoihin? Ja joo mulla on kurantti AIRAC kaikille vehkeille.

Samalta nämä minusta näyttää...

Screenshot-(1117).thumb.jpg.deb7aaf0503caf90cbb1d66319473404.jpg

Tässä siis esimerkki Navigraphin AIRAC. Koneissa SID ja STAR nimet eivät ole noin pitkiä, eli ennemminkin nuo, mitkä on suluissa oikeanpuolimmaisessa kartassa. Esim. ROTKO 2D näkyy 737 FMC:ssä todennäköisesti nimellä ROTK2D. SimBrief käyttää Navigraph Airacia ja minusta lentosuunnitelmissa noita pidempiä nimiä, samaan tapaan mitä juuri kuvailin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä kohdin lentosuunnitelmaa näkee onko lähestyminen kiitotielle ILS vai RNP? Tai voiko sen itse valita?

Päivällä lensin EFRO/EFHK ja 04L oli laskuun, ATC selvitti 04L ILS lähestymisen, joskus taas saan RNAV lähestymisen... :hmm:joten nopallako tämä arvotaan :lol:

 

simbrief.jpg

simbrief 2.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ymmärsin oikein, MCDU:lle annetaan vain lähtötiedot, ja lennon aikana lähempänä määränpäätä syötetään laskeutumistiedot + säätila. (tosin jos määränpäässä on vain ILS niin ei tuota ongelmaa laittaa jo valmiiksi koko reittiä)

Tuo simun oma ATC vaan antaa selvityksen välillä aika myöhään...

Harjoitellaaan... :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos käyttää reaalisäätä ja Traffic injectoria niin kohteen tuulen ja kiitotien näkee flightradar24:sta. Itte teen ainakin niin ja jos simun ATC tarjoaa jotain muuta, niin pyydän sitä minkä olen jo valinnut. Suunta on lähes aina oikein, mutta jos on useampi rinnakkaiskiitotie niin joskus saa vaihtaa sen takia. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11/16/2023 at 16.43, Mika Virolainen kirjoitti:

Käsimatkatavarahan on 5kg, joka sisältyy passweightiin. Tuo 15 kg ruumaan (en tiedä mihin painoon se Fenixillä lasketaan) olisi aika tavallinen käytäntö. Muutama kuukausi sitten JetTimella oli juurikin nuo kilot, eli 5kg käsimatkatavara (ei lisäkustannuksia) ja 15 kiloa ruumaan (hintaan 42€) eli yht. 20kg. Nykyään siis matkustajat koittavat päästä kohteeseen vähillä painoilla, eli muutamista ryhmistä on tietoa että viikon lomalle lähdetään vain käsimatkatavaroilla, jos vain suinkin mahdollista. Lähinnä sen takia käytän tuota 7kg -arvoa baggage weightissä.

 

Juuri tehdessäni lentosuunitelmaa tarkistin tuon, (lihavoitu lainaus) ja ruumaan menee rahtina kuten pitääkin. Eli laskee määrittämäni 7kg/hlö rahdin päälle. Tämänpäiväisen ruumaan menevän tavaran paino pitäisi siten olla 1832kg. Katsotaanpa mitä se sinne tarjoaa, kun tuon plaanin Fenixille.

... jatkuu lennon jälkeen. 

Lasketaan ruumaan.png

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Törmäsin tänään vahingossa tähän lisuriin jonka asensin ja sen verran tutkin, että tein vaadittavat asetukset ja että lisäosa toimii simussa noin alustavasti. Voisi olla apua Mikan ongelmaan:

https://github.com/Fragtality/Fenix2GSX

Jaa niin - tuo vaatii seurakseen GSX Pron eli jos sitä ei ole niin eihän tuosta sitten mitään apuja mihinkään ole...

 

Muokattu: , käyttäjä: Rolf Niemi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fenixissähän on sellainen toiminto, että vaikka suunnitelmassa lukee, että 76 PAXia olisi tulossa, niin 120 näkyy tuossa Mikan esimerkissä kävelleen koneeseen. Joku hyvä äkkilähtö tarjous ollut vissiin... ;D

Toisin sanoen, tilanne saattaa muuttua juuri ennen lähtöä suuntaan A, B toiseen.

Tästä syystä myös ACARSiin tulee Premilinary Loadsheet ja Final Loadsheet. Ne eivät aina ole identtiset. Realismia tällä haetaan siis...

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Kantomaa
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuossa siitä ole kysymys (tai sitten on bugi) hmm. Bugihan se tietysti onkin, enpä vain tajunnut vaikka tänään kuvaa tänne liitettyäni ihmettelin samaa. Jonkun päivityksen yhteydessähän tuo "120" PAXia alkoi ilmestyä tuonne, vaikkei yhtäkään ole vielä otettu kyytiin. Korjaantunee seuraavassa Fenix -päivityksessä. Kiitos Tatu tarkkaavaisuudestasi :thmbup:

Final loadsheetissähän saattaa tulla muutama matkustaja lisää, mutta vain muutama. Koskaan kukaan ei kyllä jää lennolta pois :laugh: Tai ei ainakaan ole itselleni sattunut.

Muokattu: , käyttäjä: Mika Virolainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ah... en ole hoksannut tuota 120 PAXia.

Testasin juuri, 120 häipyi heti, kun aloitin lastauksen. Premilinary loadsheet oli justiin sama kuin SimBrief, sen jälkeen tuli 500kg lisää ZFW ja se oli siinä Final loadsheet viestissä. Ehkä tämä vaihtelee, ei minua kyllä haittaa tämä pieni variaatio.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun kaikki sujuu hyvin eli ei CTD eikä muitakaan ongelmia niin em. mainitsemani Fenix2GSX on todella mainio lisäosa. Voi keskittyä koneen varsinaisiin alkuproseduureihin ja antaa tuon modin hoitaa polttoaineet ym. kenttähenkilökunnalle kuuluvat tehtävät sekä matkustajien sisään-/ulosotot. Hämmästyin sen toimivuudesta ja kuten niin usein, niin ilmainen toimii paremmin kuin kaupallinen johtuen kai siitä, että näillä on asiasta kiinnostuneet ihmiset takana joille raha ei sentään kaikkea kata ja jos ongelmia ilmenee, niin ne korjataan kuten olemme saaneet todeta mm. kotimaisten kenttien tekijöiden toimivan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään