Jukka Raunio

VH-201 löytöpaikka

17 viestiä aiheessa

Kirjastostani sen koommin kuin talvisodan sotapäiväkirjoistakaan en löytänyt tietoa, mistä tämä nopeasti kunnostettu I-16 tunnuksiltaan VH-201 ja VH-21 evakuoitiin. Ja mitä tapahtui sen ohjaajalle. Tässä se on mahallaan Pyhäjärven jäällä 10. huhtikuuta 1940. VL:n koelentäjä Jorma Visapää ei ehtinyt vintata suksitelinettä alas moottorin kiinnileikkautumisen jälkeen. 

402648751_1114274056403340_2597674987395470246_n.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VH-201 oli 149 IAP:n kone, millä luutnantti Arseni Kiselev taisteli Oippa Tuomisen (GL-258) kanssa 2.2.1940, ja joutui tekemään pakkolaskun Kotkan edustalle. Lähes ehjä kone oli jo pari viikkoa myöhemmin Messuhallin sotasaalisnäyttelyssä, tarkempia tietoja kirjassa Punailmavoimat talvisodassa, sivuilla 207-208.

IMG_20160211_0002.jpg

9 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska kaikilla flightforumin lukijoilla ei ilmeisesti ole (loppuunmyyytyä) Punailmavoimat talvisodassa -kirjaa, täydennän yo. vastaukseni:

- I-16 -hävittäjän ohjaaja, 149 IAP:n luutnantti Arseni Kiselev sai surmansa koneen pakkolaskun yhteydessä 2.2.1940. Tapauksesta ei ole tarkempia tietoja, ts. ei tiedetä oliko kyseessä itsemurha vai saiko luutn. Kiselev surmansa "pidätystilanteessa".

Suomessa I-16 kone sai ensin tunnuksen VH-201, joka sittemmin muutettiin muotoon VH-21. Huhtikuussa 1941 kone lainattiin kokeiltavaksi Saksaan.

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20.11.2023 at 17.53, Jukka Raunio kirjoitti:

Kirjastostani sen koommin kuin talvisodan sotapäiväkirjoistakaan en löytänyt tietoa, mistä tämä nopeasti kunnostettu I-16 tunnuksiltaan VH-201 ja VH-21 evakuoitiin. Ja mitä tapahtui sen ohjaajalle. Tässä se on mahallaan Pyhäjärven jäällä 10. huhtikuuta 1940. VL:n koelentäjä Jorma Visapää ei ehtinyt vintata suksitelinettä alas moottorin kiinnileikkautumisen jälkeen.

Calle kertoi jo oleellisimmat seikat, laitan niistä joitakin dokumentteja näin jälkijunassa.

Selviää syy, miten koneen ohjaaja sai surmansa heti laskeutumisen jälkeen.

Ylikersantti O. Tuomisen laatima ilmataistelukertomus 2.2.40:

k1.thumb.JPG.ca52c652d95024d6170a4a17927788d2.JPG

k3.thumb.JPG.cdf8b3edcf691815d1fdb61c73ddaa67.JPG

Kappale Merivoimien Operatiivisen osaston tiedustelutiedotuksesta:

k2.thumb.JPG.94fde6a8a924c224278765dd065824a5.JPG

I-16 toimitettiin Valtion lentokonetehtaalle Tampereelle korjattavaksi, saaden tunnuksen VH-201:

k4.thumb.JPG.a71296921da2b9c27ff0872253805231.JPG

Kone saanut uuden tunnuksen, VH-21. "Kone lennetty sotasaalisnäyttelyyn". Tampere-Helsinki 20.4.1940, ohj. luutnantti Itävuori.

Liitteet: Kansallisarkisto.

 

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ote Kirkkomaan linnakkeen spk 2204:stä (2.2.1940):

"Klo 16.35. ... Suur-Mustasta ja Kiiskistä lähetetyt partiot löysivät Vehkaluodon läheisyydestä alasammutun ryssän hävittäjäkoneen. Koneesta oli ainoastaan potkuri, polttoainetankki ja toinen laskuteline vioittuneet. Lentäjä löytyi kuolleena koneen läheisyydestä."

Miltei ehjä kone pystyttiin näin ollen ehkä lentämään löytöpaikasta lentokonetehtaalle Tampereelle?

spk 2204 Kirkkomaan_linnake_31 - kopia.jpg

spk 2204 Kirkkomaan_linnake_32 - kopia.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 tuntia sitten, Carl-Fredrik Geust kirjoitti:

Ote Kirkkomaan linnakkeen spk 2204:stä (2.2.1940):

"Klo 16.35. ... Suur-Mustasta ja Kiiskistä lähetetyt partiot löysivät Vehkaluodon läheisyydestä alasammutun ryssän hävittäjäkoneen. Koneesta oli ainoastaan potkuri, polttoainetankki ja toinen laskuteline vioittuneet. Lentäjä löytyi kuolleena koneen läheisyydestä."

Miltei ehjä kone pystyttiin näin ollen ehkä lentämään löytöpaikasta lentokonetehtaalle Tampereelle?

Tämän VH-201 / VH-21 lentopäiväkirjan sivu ei kerro siirtolennosta, eikä Tampereella sijainneen Ilmailuvarikon Koelentueen lentokirjassa ole tästä mitään mainintaa.

vh1.thumb.JPG.94298a887de17392dfc5ccf6e55c74d3.JPGvh2.thumb.JPG.df8cf7e2228e891a09e4f8b166086895.JPG

Liitteet: Kansallisarkisto.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei liity tähän tapaukseen, mutta Ilmailukenttävarikko 1 näyttää evakuoineen Vilalahdelta muutaman päivän kuluttua "melko eheän" Ratan. Ja Lappeenrannassa on otettu talvisodan aikana oheinen kuva (Lappeenrannan museot). Mikä lie?

2023-12-04.png

337548403_560666789417439_2621708293060945692_n.jpg

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joutsenosta 4.2.1940 evakuoitu DB-romu lienee 3.2.1940 Joutsenon Kankaaseen pudotettu 42 DBAP:n DB-3 (c/n 538).

Vuoksen Noisniemestä 1.2.1940 evakuoitu SB lienee 23.12.1939 pakkolaskun tehnyt SB (c/n 3/136), mistä kk-ampuja jäi sotavangiksi; ohjaaja pääsi omalle puolelle, mutta tähystäjä sai pakomatkalla surmansa. Koneen valmistusnumeroissa sekaannus - SB (c/n 4/135) oli taas Topi Vuorimaan 25.12.1939 Tolvajärvellä alasampuma 72 SBAP:n SB, joka tuskin oli "korjauskelpoinen".

Vilajoen jäältä 7.2.1940 evakuoitu "melko ehjä I-17" saattaa taas olla keskustelun kohteena oleva 149 IAP:n I-16, eli siis tuleva VH-21/201.

Valokuvan I-16 lienee 68 IAP:n v.luutn Iosif Kovalkovin "228", joka teki pakkolaskun Muolaan Kangaspeltoon 23.12.1939. Liitteenä toinen kuva tästä koneesta saman (?) parakin edessä, ennenkuin "termiitit" olivat ehtineet leikata puhdetyöalumiinia pyrstöstä! Kovalkov vangittiin, pudottajana oli kers Lauri Nissinen (myöhemmin Mannerheim-ritari, kaatui 17.6.1941).

 

 

KSIM-converted.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten se ei voine olla ihan Kotkan edustalta Vehkaluodon kupeesta löydetty, koska Vilalahti on Viipurin kulmilla? Lähettämäsi kuva ei liene samasta Ratasta (kuomu, merkinnät peräsimessä, vaikka osittain revitty yms).

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Raunio
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jukka Raunio kirjoitti:

Sitten se ei voine olla ihan Kotkan edustalta Vehkaluodon kupeesta löydetty, koska Vilalahti on Viipurin kulmilla?

Olen kaiman kanssa samaa mieltä tästä, sillä katsoin nimittäin myös nuo paikat äsken kartalta. Löysin sen sijaan Ilmailukenttävarikko 1:n sotapäiväkirjasta maininnan varikon komennuskunnan (kers Kuulusan komennuskunta) käynnistä Viipurinlahdella juuri 6.2.1940. Olisiko kyseessä ollut sitten juuri tuon "melko eheän"  Vilalahden koneen nouto 7.2?

Kuulusan porukka on tullut takaisin jo samana iltana, mutta spk:ssa on toinenkin maininta myös saman porukan paluusta 9.2. iltapäivällä.

Jukka

0004(4).jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
lisäys
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vähän lisää pohdiskeltavaa itse kullekin Pentti Mannisen saatteella, joka kyllä on aika oikeaan osunut päätelmä:

”Messuhallin Sotasaalisnäyttelyn kokoamisessa käytetty luettelo listasi I-16 koneen (VH-201) löytöpaikaksi "Itä-Suomi". Vuonna 1939 Suomi ulottui kauemmaksi kuin Kotka. Viipuri Voitaneen jo laskea Itä-Suomeksi.” 

kuva: Kansallisarkisto via P. Manninen

Jukka

 

IMG_7275.jpeg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On selvää, että 6-7.2.1940 Viipurinlahdella käynyt partio oli etsimässä eri konetta kuin 2.2.1940 Suur-Mustan-Vehkaluodon jääalueelle laskeutunutta 149 IAP:n I-16 (josta siis tuli VH-21/201) - minun olisi pitänyt katsoa karttaa!

6.2.1940 putosi kaksi (ilmeisesti I-15bis) hävittäjää Viipurinlahdelle, Kuninkaansaaren-Tuppuran alueelle - eräiden tietojen mukaan kyseessä oli yhteenajo koneiden väistellessä Koiviston linnakkeiden it-tulta. Yksikkönä oli lähitiedustelueskadrilli 31 VRE, luutnantit Mihail Tshumatshenko ja Viktor Koksharov saivat surmansa. Kersantti Kuulusan komennuskunta oli ehkä etsimässä näitä hylkyjä? 

Ainakin Tshumatshenkon kone löytyi, ja siitä evakuoitiin joitakin dokumentteja yms.

 

IMG_2826.JPG

IMG_2827.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Partosen Kössiltä tuli myös hyvä vinkki. Nimittäin Ilmailu-lehden numerossa 7-8/1941 sivulla 14 on artikkeli "Hävittäjälentäjän toiminnan kiirettä" eli Oippa Tuomisen haastattelu! Oippa kertoo sotamuistonäyttelyssä esillä olleen I-16:n olleen hänen Kotkassa alasampumansa.

Minulla ei valitettavasti tuota lehteä ole, mutta jos jollakin on, niin mielelläni näkisin artikkelin täällä.

Jukka

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
33 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Minulla ei valitettavasti tuota lehteä ole, mutta jos jollakin on, niin mielelläni näkisin artikkelin täällä.

Ohessa tuo Pärttyli Virkin kirjoittama artikkeli.

Rodney

656f2ffad7df2_Ilmailu7-81941s_14.thumb.jpeg.3d03b76e013c51822e84f581a7ac9c95.jpeg

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selviääkö mistään, mitkä oli VH-201:n venäläiset tunnukset ?

 

Polikarpov I-16 VH-201 (=VH-21)
Hasegawa 00926 1/72
Polikarpov I-16 tip 27 c/n 27P21D54
Tunnus ?
149. Hävittäjälentorykmentti - 149 IAP, 1. eskadrill
Luutnanti Arseni Kiselev
2.2.1940 ylik. Oiva Tuominen pudotti Kotkan edustalla (GL-258).

2/1940 Messuhalli sotasaalisnäyttely

10.4.1940 moottorivika, mahalasku Pyhäjärven jäälle.
VL:n koelentäjä res.luutn. Jorma Visapää.

12.3.1941 VH-21?

15.4.1941 Saksaan?


lähteet:
-SIH7, Venäläiset hävittäjät, Keskinen, Stenman
-Punailmavoimat Talvisodassa, Geust
-Punatähdestä hakaristiin, Haapanen
-flightforum.fi

20231209_110453.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään