Jukka Nisula

Le.R 3:n kertausharjoitukset Hyvinkäällä kesäkuussa -41

5 viestiä aiheessa

SOK 2:n aiemmin käynyt reservin ohjaaja ja sk-upseeri Osmo Meriluoto sai surmansa 15.6.-41 ollessaan Lentorykmentti 3:n kertausharjoituksissa Hyvinkäällä. Meriluodon VL Pyry PY-3 meni selkäsyöksyyn ja putosi Hyvinkään lentokentän pohjoispuolelle suomaastoon ohjaajan menehtyessä.

Hyvinkäällä asunut Meriluoto kuului kesäkuussa Le.R 3:n koulutuslaivue LLv 34:een, joka toimi Parolassa. Hän lensi Parolassa kesäkuun alussa harjoituslentoja Gauntletilla. Jaakko Hyvösen kirjassa Kohtalokkaat lennot on Meriluodon laivueeksi merkitty kuitenkin LLv 32, vaikka kyseinen Pyry PY-3 kuului tuolloin LLv 34:n kalustoon. Lentotehtävän oli antanut ltm Pasi Jääskeläinen. Onko Hyvösen kirjassa virhe laivueen kohdalla? LLv 32 siirtyi Siikakankaalta Hyvinkäälle vasta viikon päästä, juuri ennen juhannusta.  

Onko kellään myöskään tietoa, kuinka monta harjoituskonetta ja mitä tyyppiä osallistui tähän Hyvinkäällä kesäkuun puolivälissä -41 pidettyyn kertausharjoitukseen? Oliko siellä muitakin Pyryjä kuin PY-3? Kuinka monta ohjaajaa? Tietoja on ollut hankalaa löytää, varsinkin Pyryjen osalta. Parolan lentoja kyllä löytyy.

Löydettyjen lentotietojen mukaan (kiitos Matti Saloselle) Parolasta kävi Hyvinkäällä aamupäivällä 16.6.-41 partiolennolla edestakaisin kolmen koneen pulja GT-416, GT-403 sekä BU-86. Eli Gauntletteja ja Bulldog. GT-koneita lensivät ltm Niilo Artola ja kers Veikko Janhonen, Bulldogia vänr Toivo Vuorimaa. Lisäksi LLv 30:n 2.lentueen päällikkö luutn Veikko Karu kävi Porista Hyvinkäällä 15.6-16.6 ollen yötä, koneena Fokker D.XXI FR-122. Liittyikö tämä Karun lento Meriluodon tapaukseen, vai oliko kyseessä kertausharjoitukseen tai mahdollisesti tulevaan LLv 30:n tukikohtaan liittyvä lento, on epäselvää.

Eli lähinnä tähän Le.R 3:n järjestämään kertausharjoitukseen liittyviä kone- ja ohjaajatietoja sekä päivämäärä- ym. tarkempia tietoja kaipaisin. Hyvösen kirjasta saa sen käsityksen, että Meriluoto starttasi Hyvinkäältä lennolleen. 

Ohessa SA-kuva Pyrystä Parolan kentän päällä, ei liity Meriluodon tapaukseen.

Jukka

IMG_7076.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkaa selvitä. Suomen Ilmailuhistoriallisessa Lehdessä numerossa 3/2014 on Pentti Mannisen kirjoittama artikkeli ”Ilmavoimien reservin lentäjien kertauskoulutus 1940-41”. Tämä selvitti jo suurelta osin ja varsin pääpiirteittäin myös Hyvinkään koulutuksen juuri ennen jatkosotaa. En muistanut tuota artikkelia, mutta lehti minulta löytyi. Kiitos Pentille vinkistä.

Kertausharjoituksia varten lentorykmentit perustivat tilapäisiä koulutuslaivueita. Ensinnäkin tämä Hyvinkäällä reserviläisiä kouluttava laivue ei ollut LLv 34 (eikä LLv 32) vaan nimeltään LLv 31. Sen perusti Lentorykmentti 3. Hyvinkäällä pidettiin Pyry-koulutus, ja laivueen PY-koneet olivat lainassa, siis luovutettu lainaan Le.R 3:n koulutuslaivue LLv 34:lta Parolasta. 

LLv 31:n Fokker D.XXI -koulutus annettiin Siikakankaalla, jossa koneet olivat lainassa LLv 32:lta. Gauntlet - ja Bulldog-koulutus oli Parolassa ja Pyry-koulutus siis Hyvinkäällä. Kertausharjoitusleirit reservin ohjaajille pidettiin 3.- 22.6.1941 välisenä aikana ja 17.6. alkanut liikekannallepano lopetti ne. Kertauskoulutus lentorykmenteissä oli onneksi jo niin pitkälle viety tässä vaiheessa, että sen tarkoitus katsottiin täysin saavutetuksi. 

Kertaus pyrki korjaamaan reservin lentäjien koulutustasoa ja taitoja aina Fokker-koulutukseen saakka. Fokker-koulutuksen päämäärä oli taasen kouluttaa ohjaajat rintamakelpoisiksi saakka. Tämä onnistuikin varsin hyvin, sillä ohjaajien koulutustasoa saatiin parannettua huomattavasti. Suurin osa kertausharjoituksiin osallistuneista lentäjistä saatiin koulutettua rintamakelpoisiksi juuri ennen jatkosotaa. 

Pääpaino kertausharjoituksissa oli lentotaidon verestämisen lisäksi ampumataito runsaine ampumaharjoituksineen sekä partiolennot ilmataisteluharjoituksineen.

Mutta vielä on selvittämättä Hyvinkäällä koulutuksessa olleet Pyry-ohjaajat sekä koneyksilöt PY-3:n lisäksi.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katsoin Keskinen-Stenman-Niska ”SIH 14 Suomalaiset hävittäjät” -kirjasta Pyryjen yksilöhistoriat.

Le.R 3:n reservilentäjien kertausharjoitukset pidettiin ajalla 3.- 22.6.1941. Seuraavat 8 Pyryä olivat tuolloin Le.R 3:n koulutuslaivueen Lentolaivue 34:n harjoituskalustoa Parolassa. Niistä 15.6 Hyvinkäällä tuhoutuneen PY-3:n lisäksi ainakin nämä 3 muuta koneyksilöä ovat siis voineet olla Hyvinkäällä Pyry-harjoitusleirillä tilapäislaivue LLv 31:n lainakoneina koko kesäkuun leirin ajan, eli alusta asti.

PY-1 siirtyi 1.6. -41 LLv 34:een

PY-3 siirtyi 29.1.-41 LLv 34:een

PY-5 siirtyi 8.2. -41 LLv 34:een

PY-7 siirtyi 19.2.- 41 LLv 34:een

PY-4 siirtyi vasta 17.6.41 LLv 34:een. Ei ollut todennäköisesti ollenkaan Hyvinkäällä, sillä kone tuli Tampereelta suoraan korjauksesta Parolaan vasta liikekannallepanopäivänä 17.6. Parolassa koneella lennettiin koko loppu-kesäkuu paikallisia harjoituslentoja. Nämä lennot on dokumentoitu.

Liikekannallepano 17.6. 1941 lopetti kertausharjoitukset. Niihin kuuluvia harjoituslentoja on toki voinut olla Hyvinkäälläkin vielä viimeiseen kertausharjoituspäivään 22.6.-41 asti. Eli nämäkin PY-koneet ovat mahdollisia kandidaatteja. Mutta uskoisin, että nämä koneet on lennetty suoraan Parolaan entisistä sijoitusyksiköistään, eivätkä olleet Hyvinkäällä. Sinne tuli nimittäin Siikakankaalta hävittäjälaivue LLv 32 jo 20.6. -21.6. Fokker D.XXI-hävittäjineen, jotka saivat torjuntavastuun.

PY-15 siirtyi 17.6. -41 LLv 34:een

PY-24 siirtyi 19.6. -41 LLv 34:een

PY-31 siirtyi 21.6. -41 LLv 34:een

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikista noista Jukan luetteloimista Pyryistä löytyy konekohtainen lentopäiväkirja. Ikävä kyllä tärkeää LLv 34:n laivuelentopäiväkirjaa tältä ajalta en ole nähnyt. Onneksi konekohtaisiin päiväkirjoihin on merkitty ohjaajien nimiä kiitettävästi, sen sijaan lentokenttiä ei juuri mainita.

Laitan koko paketin Jukalle tarkasteltavaksi:

kuva1.thumb.JPG.365e087d5cf947e648b7c72b1d2305f3.JPGkuva2.thumb.JPG.38c7a0bfb4f2f824b7f09cb641cc7150.JPGkuva2a.thumb.JPG.705e265a7fe39077428abb3a48965161.JPGkuva2b.thumb.JPG.656c6d375672432af190bdbc4ea44140.JPGkuva3.thumb.JPG.fadad62472a6cfaa54fc7cf1a26d3f7d.JPGkuva3a.thumb.JPG.649feb850507740188ef6e15a44578b4.JPGkuva3b.thumb.JPG.53b12bb2063f983592ea4b78986a0516.JPGkuva4.thumb.JPG.974cdc9c4257345802c6e05510e01263.JPGkuva4a.thumb.JPG.4fc14acd0a6ef5305297d1dacc8cf97a.JPGkuva5.thumb.JPG.18f7eee49f2768e6958c139cb2d9e782.JPGkuva5a.thumb.JPG.0043c1f48dd93496cc3cb8256a1ebe8e.JPGkuva5b.thumb.JPG.4207569551e5cef10bffb57beb352545.JPGkuva6.thumb.JPG.8169a5ca71aec1c360734f90f63f5187.JPGkuva7.thumb.JPG.e1d8f82268d7be220b31d2191940b4b0.JPGkuva7a.thumb.JPG.6bc949bcaa3ef102d5a95c7702738137.JPGkuva7b.thumb.JPG.260a0d6d3b386d9048002f797cb95f9a.JPG

Liitteet: Kansallisarkisto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suurkiitos Raimo, näissä on kyllä sulateltavaa! Lentomestari Jääskeläisen nimi näkyy aika monen Pyryn kirjassa, hänhän oli antanut Meriluodon lentotehtävän Hyvinkäällä. Se on yksi johtolanka lentokenttiin (Hyvinkää tai Parola) sekä päivämääristä voi jotakin päätellä. Parasta antia laivuekirjan puuttuessa olisi myös lentäjien omat lentopäiväkirjat. Jos jollakin omaisella joka tunnistaa lentäjän noista papereista ja tätä foorumia lukee, ja jos lentopäiväkirja löytyy ja olisi mahdollisuus katsoa sellaista, niin ehkä sen perusteella voisi päätellä kyseisen koulutuspaikan kesäkuussa -41. Hyvin todennäköisesti, melkeinpä satavarmasti ainakin PY-3:lla kesäkuussa lentäneet ovat olleet kertaamassa sillä koneella Hyvinkäällä tuolloin. Ja onhan PY-3:n päiväkirjassa on Meriluodon surmanlento viimeisenä...

PY-15:n laskisin pois kuvioista. 17.6 lento Pori-Parola, eikä yhtään matkalentoa sen jälkeen. Eli Parolassa varmaan pörrätty kesäkuun loppu. Samaten PY-4:n, kuten edellä jo perustelin. 

edit: löytyisikö Le.R 3:n tai Ilmavoimien Esikunnan papereista jokin koulutuskäsky liittyen tähän kesäkuun -41 kertausharjoitukseen ja Pyry -harjoituskoneiden siirtoon ja lainaan LLv 31:lle Hyvinkäälle? Voisiko sellaisessa olla mainittu esim. koneiden lukumäärä?

Hyvinkäällä olleiden laivueiden peiteluvut kesällä 1941 olivat:

LLv 32: 8531 ja 8532 (8531 on ilmeisesti juuri tämä tilapäinen koulutuslaivue LLv 31)

LLv 30: 8536 ja 8537

(sekä vielä LLv 34, jolta PY-koneet lainassa Parolasta: 8533 ja 8534)

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Korjaus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään