71 viestiä aiheessa

Miten tämän Lyggin PC-12-projektin kävi? Verkkosivulla näyttää olevan vähän vanhentunutta tietoa, eli että ”pian elokuussa” jotain tapahtuu. Ovatko siivillänsä säännöllisillä liikelennoillaan?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Verkkosivujen mukaan:

"TAMPERE-STOCKHOLM DAILY ROUTE OPEN SINCE 14 AUG!

Designed specifically for business travelers, our route features timetables that fit perfectly with your busy schedule, operating weekdays from Monday to Friday."

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
52 minutes ago, Markus Hatakka said:

Verkkosivujen mukaan:

"TAMPERE-STOCKHOLM DAILY ROUTE OPEN SINCE 14 AUG!

Designed specifically for business travelers, our route features timetables that fit perfectly with your busy schedule, operating weekdays from Monday to Friday."

Runsaat kolme kuukautta siis lentäneet jo päivittäin Tukholmaan ja takaisin. Tamperelaiset lentokonebongarit ei jostakin kumman syystä ole tätä hirveästi noteeranneet, vai enkö ole huomannut?

Minkämoisella lentokoneella mahtavat tätä operoida? Minulla on veikkaus, mutta en vielä kerro mikä…😄

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 minuuttia sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

Runsaat kolme kuukautta siis lentäneet jo päivittäin Tukholmaan ja takaisin. Tamperelaiset lentokonebongarit ei jostakin kumman syystä ole tätä hirveästi noteeranneet, vai enkö ole huomannut?

Minkämoisella lentokoneella mahtavat tätä operoida? Minulla on veikkaus, mutta en vielä kerro mikä…😄

PC-12:aa ovat mainostaneet, mutta ovat myös jossain väläytellälleet ”33 -paikkaista”, eli silloin todennäkösesti Saab 340:ää.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suurin osa vuoroista on ajettu mielikuvituskoneilla, ovat myös erittäin kustannustehokkaita, eivätkä näy tutkassa.

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LinkedIn-sivustolla on Roope Kekäläisen kirjoittama uutispätkä, jonka mukaan Lyggin operaattorit alkavat käyttää pelkästään SAF-polttoainetta v. 2024 lopusta eteenpäin kaikilla lennoillaan. - Tästä voitaneen päätellä, että Lygg käyttää ulkopuolisia operaattoreita.

Lainaan tähän alkuosan tekstistä

Lainaa

First in the world

I am pleased to announce also to my international network that Lygg is becoming the world's first company in the aviation industry to fully implement sustainable aviation fuel (SAF) on all its flights.

We require our operators to commit to ensuring that SAF is available for the entire capacity of Lygg flights from the end of 2024 onwards. SAF will be in use on all Lygg-booked flights by the end of next year, allowing our customers to benefit from a 100% reduction in emissions. With the transition to sustainable fuel, emissions will decrease to only a fifth of what they are in regular scheduled air traffic.

Currently, our flights emit on average nearly half of what alternative flight methods produce. Significant savings are achieved through direct connections, which our business model is based on.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

LinkedIn-sivustolla on Roope Kekäläisen kirjoittama uutispätkä, jonka mukaan Lyggin operaattorit alkavat käyttää pelkästään SAF-polttoainetta v. 2024 lopusta eteenpäin kaikilla lennoillaan. - Tästä voitaneen päätellä, että Lygg käyttää ulkopuolisia operaattoreita.

Ainakaan jutun kuvassa näkyvä PC-12 OE-EGO ei ole Flightradar24-tietojen mukaan käynyt tämän vuoden aikana koskaan Suomessa, vaan lentää pääosin rekisterimaassaan Itävallassa. Vaikuttaa vähän kyberfiktiolta koko liiketoiminta. Tilinpäätöstietojen mukaan taustayhtiö Flymaas Oy teki viime vuonna 170 000 euron liikevaihtoa ja yli puoli miljoonaa tappiota. Toimitusjohtaja Roope Kekäläinen näyttää käyneen marraskuussa jossakin Itä-Suomen liikenneseminaarissa pitämässä yleisluontoisen esityksen ilmailusta.

 

Muokattu: , käyttäjä: Jan-Erik Andelin
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos yhtiöllä ei ole lainkaan lentoja niin eikä tämä lupaus toteudu jo nyt?

I am pleased to announce also to my international network that Lygg is becoming the world's first company in the aviation industry to fully implement sustainable aviation fuel (SAF) on all its flights.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

LinkedIn-sivustolla on Roope Kekäläisen kirjoittama uutispätkä, jonka mukaan Lyggin operaattorit alkavat käyttää pelkästään SAF-polttoainetta v. 2024 lopusta eteenpäin kaikilla lennoillaan.

Sori, mutta en usko.

Koska SAF:n hinta ja saatavuus (tietysti jos 1 lento per kuukausi niin sitten juu, mutta oikealla useamman lentokoneen fleetillä en näe tätä tapahtuvan v.2024 aikana)

 

p.s. kukahan tietää koska firma on viimeksi Tampereelta lentänyt, kun muutaman päivän syklillä ei ole näkynyt?

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Juha-Matti Lavonen kirjoitti:

Hummingbird Aviation King Air SE-KOL on joitain kertoja tätä lentänyt.

Jep, tuolla on Flightradarin mukaan lennetty kymmenkunta Lyggin aikataulutettua lentoa TMP-BMA välillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt LinkedIn-sivustolla uutisoidaan, että Lygg alkaa markkinoida uutta LInköping-Helsinki-reittiä, jota lennettäisiin Saab 340:llä ensi vuoden helmi- tai maaliskuusta lähtien.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/e70c79f2-b12f-4e01-afff-7bea3364713b

Lainaa

Yhdysvalloissa toimiva hybridilentokoneiden valmistaja Electra.aero ja suomalainen liikelentoyhteyksiä välittävä Lygg alkavat tarjota matkustukseen sähköllä ja bensiinillä kulkevia hybridilentokoneita.

Yli miljardin euron arvoinen sopimus tuo kymmenen vuoden kuluessa Lyggin operaattorien käyttöön jopa 300 hybridilentokonetta vuodesta 2028 alkaen. Electran koneet tulevat kuukausimaksulla ja Hybrid as a Service -mallilla.  Leasing-sopimukseen kuuluu myös rahoitus ja Lygg puolestaan takaa koneille riittävän määrän asiakkaita, jotta liiketoiminta on uudella koneella kannattavaa.  ”Se poistaa monen pienen lentoyhtiön kasvuhaasteita. Leasing-kulut ovat 10 000–20 000 euroa kuukaudessa”, arvioi Lyggin toimitusjohtaja Roope Kekäläinen.  Hän laskee, että 300 koneella Lygg voi lennättää verkostonsa kautta vuosittain jopa 10 miljoonaa matkustajaa, mikä on yli 60 prosenttia Helsinki-Vantaan tämänvuotisen kansainvälisen liikenteen kokonaismatkustajien määrästä. Tulevaisuudessa koneita on tarjolla myös muilta valmistajilta. 

Lyggin bisnesideaa on kutsuttu lentojen Überiksi. Lygg ei itse omista koneita, vaan välittää eri tahojen vapaana olevia pienkoneita yksityislentoihin. Tilauslentojen ohella Lygg lentää Suomesta reittilentoja Ruotsiin päivittäin Tampereelta Tukholmaan ja Helsingistä Örebrohon. Helsingistä Linköpingiin lentoja on kerran viikossa.

Pienten päästöjen ohella hybridilentokoneilla on muitakin etuja.  Kun perinteiset lentokoneet tarvitsevat aina tietyn maanopeuden noustakseen, hybridikoneissa ilmavirta ja nostovoima tulevat siipien etureunojen kahdeksasta moottorista.  Sen ansiosta koneille riittää vain noin sadan metrin pituinen pinta. Eli periaatteessa vaikkapa parkkipaikka, pelto, soratie tai yrityksen takapiha, jolloin hybridilentokone toimisi melkein kuin helikopteri.  Toistaiseksi laki ei kuitenkaan moista salli. Jos sääntely kuitenkin uudistuisi Euroopassa, se voisi Kekäläisen mukaan tuoda jopa satatuhatta aukiota uusiksi lentokentiksi HaaS-mallin tarpeisiin.

Kovin lennokasta tarinaa kyllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Sami Puro kirjoitti:

Kovin lennokasta tarinaa kyllä.

No nyt oli päivän parhaat naurut, kiitos! :laugh:

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14/12/2023 at 13.54, Juha Ritaranta kirjoitti:

Aivan kauheaa sanonkomämitä. Mutta näinä aikoina kun käyttää taikasanoja hybridi, sähkölentokone, fossiilivapaa jne, niin tuntuu kelpaavan julkaistavaksi ilman faktantarkastuksia. 

Kekäläinen on ymmärtänyt, että liiketoiminnan edistämiseksi pitää puhua riittävän tukevaa paskaa. Jos höpöttäisi sadoista tuhansista tai parista miljoonista, niin juttu jäisi julkaisematta, mutta kun lataa tauluun "tiedon" miljardin euron "sopimuksesta", niin johan alkaa toimittajaakin kiinnostaa, vaikka missään ei rahoja olisikaan.

Eniten tässä projektissa kiinnostaa se, että kuka vetää rahat välistä ja tekeekö välistävetäjä sen laillisesti (esim. maksamalla järjetöntä palkkaa itselleen) vai laittomasti, kuten Go Aviationissa tapahtui.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Traficom tutkii parhaillaan Lyggin myymiä lentoja, joilla on kuljetettu ulkomaille vaarallista ainetta (DGR) sellaisen yhtiön koneella, jolla ei ole lupaa vaarallisten aineiden kuljettamiseen eikä toimilupaa (AOC) kaupalliseen lentotoimintaan - vieläpä niin, että kuljetusasiakirjoissa on ollut aivan muun (luvallisen) operaattorin nimi ja lennon numero ja koneen päällikön allekirjoituksen paikalla on koneessa olleen lento- oppilaan allekirjoitus. 
 

VAK-laki ei tunne tällaista välikäden (brokerin) käyttämistä kuljetusketjussa muutenkaan. 
 

Kaikesta mediahypetyksestä huolimatta Lygg on kuitenkin vain matkatoimisto; välikäsi lennon tilaajan ja operaattorin välillä. Sellaistahan tässä(kään) maassa ei ennestään olekaan ollut.
 

Muokattu: , käyttäjä: Peter Lord
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flygtorget-uutissivuston toimittajan jutussa puhutaan Örebrosta ja Linköpingistä, joista kohtapuoliin pitäisi päästä Lyggin avulla Helsinkiin Saab 340:llä. Paino sanalla "pitäisi".

Lainaa

Det finska företaget LYGG planerar att börja flyga mellan Örebro Airport och Helsingfors. Den första flygningen med en Saab 340 är tänkt att ske i slutet av mars.

I början av december marknadsfördes också en linje mellan Linköping och Helsingfors med Saab 340. Vilken flygoperatör som ska användas har inte presenterats, men man utlovar att flygningarna ska ske med 100% hållbart flygbränsle, SAF.

https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=15755

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämmöiseen törmäsin. Nyt se Lygg, vai mikäiie Flymaas, on jo aloittanut säännölliset lennot Helsingin. Linköpingin ja Örebron välillä. Onko kukaan lentsikkabongari sattunut huomaamaan, että minkämoisilla lentokoneilla tätä on nyt päivittäin lennetty? Olen itselleni antanut luotettavaksi ymmärtämäni tahon kertoa, että viime elokuussa aloitettuja päivittäisiä lentoja Tampereen ja Bromman välillä ei ole ihan joka päivä lennetty. Kuulemma toistaiseksi kolme kertaa. Hienoa, että veronmaksajien puolen miljoonan starttiraha ei ole mennyt hukkaan, saati huijaukseen. https://www.hbl.fi/artikel/c1d541c6-5702-5103-a519-1a698bdbb2e8?fbclid=IwAR0TKnJKa2KlT_Sd5HBUGorleZL8FphMs_FIhcaBHcalz8Naus89nMtm7Ck

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NyxAirin Saab 340 ES-NSC on lentänyt 18.3. Helsinki-Örebro-Linköping-Helsinki, 19.3. Helsinki-Linköping-Helsinki ja tänään 21.3. Helsinki-Örebro-Tallinna.

https://www.flyfinland.fi/view/48976

https://lygg.com/fi/uutiset/lygg-avaa-kolmioreitin-helsingista-keski-ruotsiin/

PS. Tampere-Tukholma -reitti on "upcoming"

https://lygg.com/flights/

Muokattu: , käyttäjä: Harri Koskinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 minutes ago, Harri Koskinen said:

 
 

PS. Tampere-Tukholma -reitti on "upcoming"

https://lygg.com/flights/

Joo, huomasin, että se aloitetaan myöhemmin tänä vuonna. Erikoista, että se aloitetiin myös jo viime elokuussa.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
37 minuuttia sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

Joo, huomasin, että se aloitetaan myöhemmin tänä vuonna. Erikoista, että se aloitetiin myös jo viime elokuussa.

Josko jokaiseen aloitukseen saa jotain starttirahaa?

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
37 minutes ago, Tumi Hämäläinen said:

Kekäläisen yhtiö lennättää Jukurit Ouluun lauantaina.

Jukurit_lentää.PNG

Ei Kekäläisen yhtiö lennätä ketään. Kekäläisen yhtiöllä ei ole yhtään lentokonetta. Kekäläisen yhtiöstä on soitettu johonkin oikeaan lentoyhtiöön, ja tilattu niiltä lentokone. Semmoista sanotaan alalla brokeriksi, lentojen välittäjäksi. Saman palvelun olisi saanut soittamalla vaikka Jetfliteen tai Scanwingsiin. Nekin olisivat osanneet järkätä jostakin sopivan koneen tähän tehtävään.

Lygg on siis uusi broker, lentojen välittäjä, johon toimintaan tarvitaan puhelin, nettiyhteys ja mielellään sähköposti. Ja jollaista alalla toimivat lentoyhtiöt tarvitsevat kuin toista nenää päähänsä.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 minuuttia sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

Ei Kekäläisen yhtiö lennätä ketään. Kekäläisen yhtiöllä ei ole yhtään lentokonetta. Kekäläisen yhtiöstä on soitettu johonkin oikeaan lentoyhtiöön, ja tilattu niiltä lentokone. Semmoista sanotaan alalla brokeriksi, lentojen välittäjäksi. Saman palvelun olisi saanut soittamalla vaikka Jetfliteen tai Scanwingsiin. Nekin olisivat osanneet järkätä jostakin sopivan koneen tähän tehtävään.

Lygg on siis uusi broker, lentojen välittäjä, johon toimintaan tarvitaan puhelin, nettiyhteys ja mielellään sähköposti. Ja jollaista alalla toimivat lentoyhtiöt tarvitsevat kuin toista nenää päähänsä.

Kyllä tämä on tiedossa täällä. Kyllä se on Kekäläisen yhtiö, mikä tämän lennättämiseen liittyvän asian hoitaa. Pitää olla näköjään tarkempi, ja termittää selkeämmin, kun täällä on näitä pilkkuihin takertujia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään