66 viestiä aiheessa

1 tunti sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

Lygg on siis uusi broker, lentojen välittäjä, johon toimintaan tarvitaan puhelin, nettiyhteys ja mielellään sähköposti.

Lisäksi tarvitaan melkoinen määrä työntekijöitä :hmm:

https://lygg.com/fi/uutiset/lygg-avaa-kolmioreitin-helsingista-keski-ruotsiin/

Lainaa

Työntekijämäärä: 10 vakituista ja 5 konsulttisopimuksella työskentelevää. Voimakas rekrytointi parhaillaan käynnissä

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 minutes ago, Harri Koskinen said:

Lisäksi tarvitaan melkoinen määrä työntekijöitä :hmm:

https://lygg.com/fi/uutiset/lygg-avaa-kolmioreitin-helsingista-keski-ruotsiin/

 

Nyt sitten voidaan ruveta veikkaamaan päivämäärää, jolloin tuo loppuu. Mutta onhan se hienoa, että puolen miljoonan veronmaksajilta saadulla starttirahalla on saatu aikaiseksi uusi lentoja välittävä firma, joka on avannut "säännöillsen reitin" Örebrohon ja Linköpingiin. Sitä kuulemma lennetään "tarpeen mukaan". Vekkulia on se, että Suomesta lennetään vastaavalla tavalla "säännöllisiä reittejä tarpeen mukaan" jokseenkin kaikille lentokentille Ruotsissa ja maailmalla, on lennetty jo kymmenet vuodet. Soitto Jetfliteen, Scanwingsille tai jollekin muulle liikelentofirmalle, niin sieltä lähtee lentokone tarpeen mukaan.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Heikki Pullinen kirjoitti:

Kiitos. Kone on varmaan kuitenkin vuokrattu.

Huomenna lentää reitin Tallinna-Mikkeli-Oulu, ja vie Jukurit Ouluun. Sama takaisin pelin jälkeen. Operaattorina Nyxair, Saab 340B.

Ja Kärpillä oli eilen Mikkelin reissulla Budapest Aircraft Servicen EMB 120.

Muokattu: , käyttäjä: Tumi Hämäläinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä noiden seurojen toimintatavoista tämän asian suhteen, mutta tulee mieleen, että eikö Jukurit olisi voinut itse tilata lennon suoraan Nyxairilta ilman Lyggin "välikättä"? :hmm:

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Heikki Pullinen kirjoitti:

Näin ollen Juha on oikeassa. Kekäläinen tilaa koneen operaattorilta. Ei lennä oman firman koneilla.

Heikki, tästä ei ole ollut epäselvyyttä ollenkaan. Näin se menee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kärpät tässä palailee Mikkelistä Ouluun BASe:n Empulla ottelun jälkeen. Joutuivat vähän heittämään rinkiä jostain syystä, ehkä voiton kunniaksi. ;)

Kärppien charter -toiminnasta minulla ei ole mitään tietoa, hoitavatko tilaukset suoraan lentävältä yhtiöltä, mutta näyttävät nyt käyttävän BASe:n palveluita.

Kärpät_1.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Tumi Hämäläinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 tuntia sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Kärpät tässä palailee Mikkelistä Ouluun BASe:n Empulla ottelun jälkeen. Joutuivat vähän heittämään rinkiä jostain syystä, ehkä voiton kunniaksi. ;)

Tähän vielä, vaikka ei nyt varsinaiseen ketjuun kuulukaan, että Oulun torni ei kuulemma ollutkaan enää auki eilen, kun Kärpät olivat palailemassa kotiin. Siksi holdausta kunnes saatiin taas torni avattua. Sangen erikoista sikäli, että oli kuitenkin ihan suunniteltu lento, vaikka lähtö Mikkelistä hiukan myöhästyi ottelun jatkoerän vuoksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Tähän vielä, vaikka ei nyt varsinaiseen ketjuun kuulukaan, että Oulun torni ei kuulemma ollutkaan enää auki eilen, kun Kärpät olivat palailemassa kotiin. Siksi holdausta kunnes saatiin taas torni avattua. Sangen erikoista sikäli, että oli kuitenkin ihan suunniteltu lento, vaikka lähtö Mikkelistä hiukan myöhästyi ottelun jatkoerän vuoksi.

Näyttää siltä, että Oulun tornin aukioloajat vaihtuvat noin viikon välein ja muutenkin ne ovat pätkittäisiä. Miksi näin, en tiedä.

Lainaa

B0425/24 NOTAMN
Q) EFIN/QSTAH/IV/BO /A /000/999/6456N02521E005
A) EFOU B) 2403180000 C) 2403242359
E) OULU TWR OPR HR:
MON 0300-1720 1815-2050 2220-2335,
TUE 0300-1720 1815-2335,
WED-THU 0300-1720 1815-2050 2220-2335,
FRI 0300-1720 1815-2055 2220-2335,
SAT 0300-0630 0815-1250 1410-1605 1900-2050 2220-2335,
SUN 0305-0405 0600-0945 1100-1250 1410-1720 1900-2050 2220-2335
Airport Oulu Airport (EFOU)
FIR Finland (EFIN)
Begin Mar 18, 2024 02:00 LT
End Mar 25, 2024 01:59 LT
Traffic IFR/VFR

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 tuntia sitten, Sami Launonen kirjoitti:

Yle uutisoi asiasta myös

https://yle.fi/a/74-20092076

S

Jotta jotain voidaan lopettaa, pitää se kai ensin aloittaa. Nythän näitä Tampere - Tukholma lentoja lennettiin kai kolme kertaa. Se ei oikein ole säännöllinen reitti. 

Uutisen mukaan:

”Tampere–Tukholma-reitti lähti pilottikokeilulla liikkeelle, joka päädyttiin keskeyttämään sen vuoksi, että asiakaskysyntä siirtyi käyttämään Lyggin toista lentoreittiä ”, kertoo Lyggin toimitusjohtaja Roope KekäläinenAlkuun Tampere–Tukholma-reittiä lennettiin täysillä koneilla, mutta myöhemmin syksyllä tapahtui käänne, kun Lygg avasi uuden reitin Helsingistä Örebrohon ja Linköpingiin. Keski-Ruotsiin suuntautuville lennoille oli enemmän kysyntää kuin Tukholmaan."

Viimeinen lento lennettiin marraskuun alusssa. Kuitenkin tämä "myöhemmin syksyllä" tapahtunut käänne johtui uusista lennoista, jotka alkoivat vasta maaliskuussa...🤔. Alla LYGG:n oma lehdistötiedot 18.3. Eli ne kolmen lennon matkustajat elokuulta päättivät loppusyksystä siirtyä uudelle reitille, jota ei edes ollut olemassa ennen kuin nyt keväällä. Nämä tiedotteet ja uutisointihan ovat aivan ristiriidassa keskenään. Jos valehtelee, tekisi sen nyt edes sitten loogisesti. 

Se 500.000 starttiraha veronmaksajilta alkaa varmaan kohta olla käytetty, kun yksi lento maksaa kuitenkin sen 20.000, niin ei noita kovin pitkään pysty pitämään käynnissä. 

Press Releases 18.3.

Finska LYGG öppnar triangelrutt for affärsresenärer mellan Helsingfors, Linköping och Örebro – “Vi flyger aldrig i onödan”

I dag öppnar den finska flyggtransportplattformen LYGG en flygrutt mellan de tre destinationerna Helsingfors-Örebro-Linköping för affärsresenärer. Tidigare har anslutningen bara funnits tillgänglig för godstrafik. Roope Kekäläinen, vd för LYGG, betonar att den svenska marknaden, som anses utmanande av traditionella flygbolag, är full av möjligheter ur LYGGs innovativa affärsmodells perspektiv.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka kuinka toivon ilmailualan yrittäjille menestystä, niin ei varmaan olisi ollut hullumpi ajatus konsultoida muutamaa aikuisten oikeasti alan asiantuntijaa. Ilmailun kustannustaso saattaa yllättää alaan perehtymättömät, Jokainen kentän pitäjä, hallin omistaja ja ilmatilan haltija on aina kukkarollasi, vaikka et tekisi juuri mitään. Operoitaessa 60 ja 70 leveyspiirien välissä sään aiheuttamat kululisät ovat huomattavat säännöllistä reittiliikennettä harjoittaville, Raskas byrokratia, kalliit huoltokustannukset ja päämavaltaisuus (vaihtoehtoisesti suuret vuokrakulut) vaativat luultua suurempaa tulorahoitusta. Yhdellä tai kahdella koneella operoitaessa kiinteiden ja muuttuvien kulujen suhde on epäterve, varsinkin jos henkilökunta kokonaisuudessaan ei koostu moniosaajista. Ja kaiken huippuna, erilaiset yllätykset maksavan aina enemmän kuin itse luulee. Sitä on ilmailu yrittäjän näkökulmasta ja jotain tiedän alasta. Tästä huolimatta toivon sydämestäni yrittäjille menestystä, mutta aivan ensimmäiseksi kannattaa pohtia rinnakkaisia ja toisiaan tukevia liiketoimintamuotoja. Leivän päälle on vaikea saada metvurstia pelkällä lentämisellä.   

Seppo    

7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin tuli mieleen tämä Lygg, pitkästä aikaa. Nyt kun tämänkin vuoden elokuu on reilusti jo ohitse, niin Lyggin Tampere-Tukholma reitti vissiin pyörii täyttä häkää? Mikähän lentoyhtiö ja millä kalustolla sitä mahtaa lentää? Vai oliko niillä tämän lisäksi tai sijasta joku Helsinki-Örebro-reitti myös? 
Joku innokas bongari on varmaan noteerannut tämmöisiä lentoja.
Toivottavasti riittää asiakkaita, että veronmaksajien starttirahalle saadaan vastinetta 😂

edit: eiku se Tre-Tukholma olikin kai lopetettu, kun väki siirtyi Hki-Örebrolle. No siinä varmaan onkin vilkasta toimintaa.

Muokattu: , käyttäjä: Juha Ritaranta
Korjaus
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13.9.2024 at 13.53, Juha Ritaranta kirjoitti:

Jotenkin tuli mieleen tämä Lygg, pitkästä aikaa. Nyt kun tämänkin vuoden elokuu on reilusti jo ohitse, niin Lyggin Tampere-Tukholma reitti vissiin pyörii täyttä häkää? Mikähän lentoyhtiö ja millä kalustolla sitä mahtaa lentää? Vai oliko niillä tämän lisäksi tai sijasta joku Helsinki-Örebro-reitti myös? 
Joku innokas bongari on varmaan noteerannut tämmöisiä lentoja.
Toivottavasti riittää asiakkaita, että veronmaksajien starttirahalle saadaan vastinetta 😂

edit: eiku se Tre-Tukholma olikin kai lopetettu, kun väki siirtyi Hki-Örebrolle. No siinä varmaan onkin vilkasta toimintaa.

Scanwings näyttää käyvän usein Pilatuksella siellä, tosin en tiedä liittyykö tähän yhtään mitenkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 hour ago, Juha-Matti Lavonen said:

Scanwings näyttää käyvän usein Pilatuksella siellä, tosin en tiedä liittyykö tähän yhtään mitenkään.

En ole minäkään varma, mutta olen ollut ymmärtävinäni, etteivät ole oikein väleissä keskenänsä.

Muokattu: , käyttäjä: Juha Ritaranta
Typo
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Melko kovia noi ekologisuusväitteet, markkinointitiimikö noita satuja keksii? Tarvitseeko markkinoinnissa puhua lainkaan totta, vai saako yritys valehdella tai antaa ymmärtää jotain muuta niin paljon kuin haluaa, jos kyse ei ole varsinaisesti seikasta, joka vaikuttaa asiakkaan saamaan hyödykkeeseen? Teknavin sivuilta aiheeseen liittyen: "Yhtiö käyttää pienempiä koneita, joiden polttoaineen kulutus on huomattavasti pienempää verrattuna suurempiin matkustajakoneisiin."

Suuremmat matkustajakoneet kuluttavat tyyliin alkaen 2,2 litraa / 100 km / matkustajapaikka, esim. A321neo, A220, A320neo, 737max8 ja 9 kuluttavat kaikki Wikipedian tietojen mukaan alle 2,3 litraa / 100 km / matkustajapaikka, eikä näitä ole edes laskettu yhden luokan economyistuimilla (esim. A321neo:n kulutus 239-paikkaisena olisi 1,76 litraa / 100 km/ matkustajapaikka). Tuohon kulutukseen ei pääse edes ATR, saati sitten vaikka Saab 340 tai edes DA42:n tapainen ritsa. Pilatus PC-12:sta kulutus on 5,5 litran luokkaa.

Se on tietysti totta, että PC-12 kuluttaa tunnissa vähemmän kuin A320 kuluttaa tunnissa eli jos koneessa on vain yksi matkustaja, niin PC-12:sta sen lennättäminen on ekologisempaa kuin A320:lla tai B747:lla, mutta kun väitetään suorien yhteyksien säästävän 40-50 % päästöissä ja kun täytyy huomioida vielä koneiden siirtolennot, niin noita kulutuslukemia katsoessa hieman ihmetyttää, miten tuollaisiin voisi edes teoriassa päästä vaikka kuinka oikoisi. Käytännössä esimerkiksi PC-12:sta matkustaminen 40-50 % vähemmillä päästöillä kuin mutkan kautta reittikoneella tarkoittaa, että suora reitti on n. 25 % mutkareitin pituudesta. Eli esimerkiksi tampere-tukholman (n. 198 nm) vertailukohta pitäisi lentää suunnilleen kööpenhaminan kautta kiertäen, jotta päästäisiin n. nelinkertaiselle etäisyydelle; eikä tällöinkään olisi vielä mahdollisuutta siirtolentää tampereelta lähtevää konetta sinne mistään muualta. Esimerkiksi RIXin kautta tuo reitti ei ole edes kolmea kertaa pidempi. Talvella, kun koneita pitää läträtä glykolilla puhtaaksi, ero vain pahenee isojen koneiden hyväksi.

 

Sitten nuo SAF-lupaukset: "We aim to use 100 % Sustainable Aviation Fuel, SAF, within 12 months of starting a new route. Using SAF reduces CO2 emissions up to 80 % compared to traditional jet fuel." ja 2023 esitetty väite:" LYGGistä tulee maailman ensimmäinen lentoalan toimija, joka ottaa käyttöön kestävän SAF-polttoaineen (sustainable aviation fuel) täysimääräisesti kaikilla lennoillaan. SAF on käytössä kaikilla LYGGin kautta varatuilla lennoilla ensi vuoden loppuun mennessä ".

Enpä tiennytkään, että mitään SAFia on hyväksytty käytettäväksi missään tyyppihyväksytyssä koneessa kaupallisessa ilmakuljetuksessa 100 %:n seoksena, tai, että korkeintaan 50 % SAF-blendi (ymmärtääkseni vain näitä on hyväksyttynä käyttöön) vähentää päästöjä huomattavasti enemmän kuin 50 % ("jopa 80 %").

Nesteen mukaan 100 % blendillä kasvihuonekaasujen määrä voi pudota jopa 80 %, mutta oman ymmärrykseni mukaan sellaista ei voi millään kaupallisella lennolla käyttää Euroopassa, koska ASTM D7566 ei sellaista tunne.

Tuon teknavin videon kun katsoo, siitä tosin ymmärtäisi, että kyse onkin vain anekaupasta eikä siitä, että koneilla oikeasti lennettäisiin SAF-polttoaineella. Toisaalta yhtiön johto on vajaa vuosi sitten väittänyt, että "tulevilla reittipareilla vähintään toisella kentällä on SAF palveluntarjoaja", joten ota tuosta nyt sitten selvää.

Itse pidän äärimmäisen epätodennäköisenä, että Lyggin kaltainen "matkatoimisto" voisi olla ensimmäinen lentoalan toimija, joka ottaa käyttöön SAF:n täysimääräisesti kaikilla lennoillaan (samalla myös rajoittaa bensakaluston kokonaan pois). Jonkun pienen yhden koneen AOC:n on niin paljon helpompi toteuttaa tuo ja jotenkin epäilen, että se toimija saattaisi olla esimerkiksi joku sightseeing -lennätyksiä tarjoava operaattori - tai jos hyvin pieni "lentoalan toimija" kelpaa, niin Koiranen Aerospace & Defence pääsee tuohon ostamalla 50 litraa vuodessa anekaupasta SAFfia. 100 % Carbon offsettia tekee jo moni toimija.

3/22/2024 at 12.43, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Huomenna lentää reitin Tallinna-Mikkeli-Oulu, ja vie Jukurit Ouluun. Sama takaisin pelin jälkeen. Operaattorina Nyxair, Saab 340B.

Ja Kärpillä oli eilen Mikkelin reissulla Budapest Aircraft Servicen EMB 120.

Hyviä esimerkkejä ekologisuudesta. Ymmärsinkö oikein, että tuossa on lennetty tyhjällä koneella tallinnasta mikkeliin ja lennetään lopuksi tyhjällä koneella mikkelistä tallinnaan? Eli jotta joukkuetta on saatu lennätettyä 2x202 nm, niin koneella lennetään 2x153 nm hurua? Kyllä on viimeisen päälle ekologista. En tiedä, millä BASen koneella tuo Kärppien lento on toteutettu, mutta jos Porissa olevalla, niin siirtolennot ovat olleet 2x230 nm. Matkustajapaikkakohtainen kulutus (MOPSC 30 pax) "aktiivisilla" legeillä siirtolennot huomioon ottaen luokkaa 8 litraa / matkustajapaikka / 100 km (wikipedian perusarvo 3,82 litraa) ja todennäköisesti koneeseen ei 30 jääkiekkoilijaa mahdu vaikka penkkejä 30 onkin, joten se on vielä ollut vajaa.

Toki ymmärrän tämän lentämisen edut (varsinkin kun Mikkeliin ei aikataulun mukaista reittiliikennettä ole lainkaan) eli erityisesti ajansäästön, mutta en siihen liittyvää viherpesua, johon liittyvät vahvasti sellaiset ilmaisut, joita eduskunnassa nimitettäisiin muunnelluksi totuudeksi. Tavanomaisella henkilöautolla olisi mennyt vähemmillä suorilla päästöillä, vaikka jokainen olisi ollut autossa yksin.

 

Jos se näyttää ankalta, ui niin kuin ankka ja vaakkuu kuin ankka, niin se on todennäköisesti ankka. Harmillista, ettei tältä alalta nouse Suomessa sellaisia startuppeja, joista voisi suomalaisena olla esimerkiksi jollain tavalla "ylpeä" - tai edes sellaisia, joita ei tarvitsisi hävetä.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kekäläinen ja kumppanit ovat viritelleet reittiä Sundsvallista Tukholmaan, ja tarkoitus oli aloittaa 4.11., mutta "varauksia ei ole vielä tarpeeksi" joten aloitus siirtyy viikolla eteenpäin...

Lainaa

Det kommer att gå flyg från Sundsvall-Timrå till Stockholm. Men bara om tillräckligt många bokar biljetter.

– Bokningarna är inte i närheten av vad de borde vara, vi är långt under snittet, säger flygreseplattformen Lygg:s vd Roope Kekäläinen.

Planerna var att det finska bolaget Lygg skulle ta över avgångarna till Stockholm den 4 november. Men på grund av det låga antal bokningar som endast bestått av ett par procent av tidigare bokningar, så har de beslutat att skjuta fram starten till den 11 november.

– Vi har inga kostnader för flygplan, för vi flyger inte än. Vi startar när biljettbokningarna kommer igång, säger Roope Kekäläinen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/foretaget-lygg-skjuter-pa-starten-har-for-fa-flygbokningar-fran-sundsvall-timra

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 hour ago, Ilkka Mäkelä said:

Kekäläinen ja kumppanit ovat viritelleet reittiä Sundsvallista Tukholmaan, ja tarkoitus oli aloittaa 4.11., mutta "varauksia ei ole vielä tarpeeksi" joten aloitus siirtyy viikolla eteenpäin...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/foretaget-lygg-skjuter-pa-starten-har-for-fa-flygbokningar-fran-sundsvall-timra

Saakohan ne Ruotsissakin jotakin starttirahaa tai muuta avustusta… 

Hämmästyttävän kauan tällainen ilmiselvä huijaus vaan jatkuu. Miksi minusta tuntuu, että ilmailun ala on jotenkin huijausherkempi, tämmöisiä vedätyksiä on Suomessakin vireillä ihan tämän tästä. 

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään