64 viestiä aiheessa

01/11/2024 at 10.59, Juha Ritaranta kirjoitti:

Saakohan ne Ruotsissakin jotakin starttirahaa tai muuta avustusta… 

Hämmästyttävän kauan tällainen ilmiselvä huijaus vaan jatkuu. Miksi minusta tuntuu, että ilmailun ala on jotenkin huijausherkempi, tämmöisiä vedätyksiä on Suomessakin vireillä ihan tämän tästä. 

Ehkä ne saa jokaisesta startista starttirahaa...😂. Ensin 4.11. sitten 11.11 jne. Mutta tosissaan, toimittajien ja sijoittajien lähinnä lapsenomainen usko Kekäläiseen on uskomatonta. Koska uutisoidaan miljardisopimuksista, koska käynnissä olevista reiteistä. Todellisuudessa mitään ei tapahdu missään. Veronmaksajien rahaa poltettu n. miljoona, sijoittajien rahaa kai 2-3 miljoonaa. Missäköhän nämäkin kaikki rahat ovat?

 

Todellisuudessa tällainen liiketoimintamalli, jossa haetaan varauksia ja sitten ehkä lennetään, ei vain toimi. Varaisitko itse liikematkan yhtiöltä, joka ilmoittaa, että lento lennetään JOS tulee tarpeeksi asiakkaita? Kuinka hyvissä ajoin sitten ilmoittavat, että ähäkutti, eipäs lennetä. Ei kukaan voi laskea tuollaisen matkustamisen varaan mitään, ja lopputuloksena kukaan ei varaa lentoja. Eli maailman vähäpäästöisin lentoyhtiö, ei mitään päästöjä. 

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kario
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
28/12/2023 at 00.10, Peter Lord kirjoitti:

Traficom tutkii parhaillaan Lyggin myymiä lentoja, joilla on kuljetettu ulkomaille vaarallista ainetta (DGR) sellaisen yhtiön koneella, jolla ei ole lupaa vaarallisten aineiden kuljettamiseen eikä toimilupaa (AOC) kaupalliseen lentotoimintaan - vieläpä niin, että kuljetusasiakirjoissa on ollut aivan muun (luvallisen) operaattorin nimi ja lennon numero ja koneen päällikön allekirjoituksen paikalla on koneessa olleen lento- oppilaan allekirjoitus. 
 

VAK-laki ei tunne tällaista välikäden (brokerin) käyttämistä kuljetusketjussa muutenkaan. 
 

Kaikesta mediahypetyksestä huolimatta Lygg on kuitenkin vain matkatoimisto; välikäsi lennon tilaajan ja operaattorin välillä. Sellaistahan tässä(kään) maassa ei ennestään olekaan ollut.
 

Eikös matkatoimistoja koske säännöt vakuusmaksuista jne? Kun kilpailuvirasto päätti aikoinaan, että Snowbird oli matkatoimisto, loppui homma siihen. Miten LYGG eroaa tästä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Jorma Kario kirjoitti:

Eikös matkatoimistoja koske säännöt vakuusmaksuista jne? Kun kilpailuvirasto päätti aikoinaan, että Snowbird oli matkatoimisto, loppui homma siihen. Miten LYGG eroaa tästä?

Kysypä KKV:lta, ovatko huomanneet ko. firman toimintaa ja onko se? Se on kaiketi niin pienimuotoista (vaikka miljardisopimuksia onkin tehty), ettei välttämättä ole soittanut kelloja samalla tavalla. Se selviää julkisista tiedoista suoraa, ettei Lygg:n nimellä ole asetettua vakuutta, mutta sitä en tiedä, onko Lygg vakuudenasettamisvelvollinen vai ei.

Saiko snowbirdin kautta muita palveluja matkalle, kuin lentoja? Siis vaikka majoituksia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 minuuttia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Kysypä KKV:lta, ovatko huomanneet ko. firman toimintaa ja onko se? Se on kaiketi niin pienimuotoista (vaikka miljardisopimuksia onkin tehty), ettei välttämättä ole soittanut kelloja samalla tavalla. Se selviää julkisista tiedoista suoraa, ettei Lygg:n nimellä ole asetettua vakuutta, mutta sitä en tiedä, onko Lygg vakuudenasettamisvelvollinen vai ei.

Saiko snowbirdin kautta muita palveluja matkalle, kuin lentoja? Siis vaikka majoituksia?

Ei saanut muita kuin lentoja. Snowbirdin onglema oli se, että sillä ei ollut omaa AOC:ta ja näinollen sen katsottiin olevan matkatoimisto, eikä se saanut myydä lentoja ilman vakuusmaksuja. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LYGGillä on nyt voimakas tahtotila päästä mukaan hybridisähköisten, jopa 70-paikkaisten lentokoneiden markkinoille.

Ampairen sivuilta en löytänyt LYGGistä toistaiseksi mitään mainintaa.

Lainaa

LYGG ja Ampaire tuovat sähköhybridilentokoneet markkinoille jo vuonna 2026. LYGG ottaa käyttöön Ampairen sähköhybriditeknologian operatiivisessa lentokalustossaan, aluksi pienemmissä koneissa ja myöhemmin suuremmissa. Ainutlaatuinen yhteistyö on merkittävä askel kohti päästötöntä lentämistä.

LYGG on allekirjoittanut aiesopimuksen Ampaire Inc. kanssa, jonka johtavan teknologian avulla olemassa olevat lentokoneet voidaan muuntaa sähköhybridikäyttöisiksi. Yhteistyö kattaa 200 Ampaire STC (Supplemental Type Certificate) -sarjaa, sertifioituja muunnospaketteja olemassa oleville lentokoneille. Uudistaminen aloitetaan 12-paikkaisten Cessna Grand Caravanien moottoreiden päivittämisellä ja laajenee myöhemmin suurempien, jopa 70-paikkaisten lentokoneiden muuntamiseen.

https://lygg.com/fi/uutiset/hybridisahkolentokoneiden-aika-on-nyt-lygg-ja-ampaire-tuovat-uudistetut-lentokoneet-markkinoille-jo-vuonna-2026/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko lyggillä siis jossain maassa jotain operatiivista lentokalustoa, lentotoimintalupaa tai liikennelupaa? Vai mistä mielikuvituslentotoiminnasta on kyse?

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
09/11/2024 at 14.51, Tatu Koiranen kirjoitti:

Onko lyggillä siis jossain maassa jotain operatiivista lentokalustoa, lentotoimintalupaa tai liikennelupaa? Vai mistä mielikuvituslentotoiminnasta on kyse?

Samaa katsoin itse. "ottaa käyttöön operatiivisessa lentokalustossaan"... 😂. Ne on näitä mielikuvituslentokoneita. Niihin ei tarvita lupia. Ja ovat täysin päästöttömiä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Lentoyhtiö" Lyggin suunnittelema reitti Sälen-Borlängestä Tukholmaan perutaan kysynnän puutteen takia.

Lainaa

Flygbolaget Lygg skrotar sina planer på en flyglinje mellan Sälen-Borlänge och Stockholm. Intresset från näringslivet är för lågt för att det ska vara lönsamt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/planer-pa-flyglinje-mellan-dalarna-och-stockholm-skrotas-intresset-for-lagt

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13/11/2024 at 23.30, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

"Lentoyhtiö" Lyggin suunnittelema reitti Sälen-Borlängestä Tukholmaan perutaan kysynnän puutteen takia.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/planer-pa-flyglinje-mellan-dalarna-och-stockholm-skrotas-intresset-for-lagt

Tuo koko Lyggin liiketoimintamalli on täysi susi. Ne kertovat ehkä aloittavansa jonkun reitin, jos riittävä määrä asiakkaita ostaa etukäteen lipun. Eihän kukaan lähde tuohon mukaan. Ostatko lipun Malagaan ensi kuulle, jos lento "ehkä lennetään"? Samaa on nyt jatkunut toista vuotta. "Avataan" reitti, ja ihmetellään kun ihmiset eivät osta lippuja lennoille, joita ei varmuudella lennetä. Sitten kun puolen vuoden kuluttua yhtään lentoa ei ole lennetty, niin "lopetetaan" reitti, joka ei edes koskaan alkanut. Esimerkkinä Tampere - Tukholma. Kaikenlaisia huijauksia on nähty, mutta tämä on ihan omaa luokkaansa. Kerätään sijoittajilta ja valtiolta rahaa lupauksilla, jotka jo tekohetkellä tiedetään tyhjiksi. Kekäläinen nostaa jäätävää liksaa, ja keksii uusia aina vain mielikuvituksellisempia satuja. Luulisi sijoittajien hiljalleen tajuavan mitä tapahtuu. PS. Lygg on aktivoinut taseeseen "kehittämismenoja" yhteensä 1.6 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuodesta 888.000 euroa. Mitä ihmettä sillä 1.6 miljoonalla on saatu? Ja kuka on saanut sen maksun...🤔. Niiden oma pääoma ei kestä enää toista samanlaista vuotta kuin 2023, ellei joku hölmö taas 2024 tuuppaa yhtiöön lisää rahaa. 

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Facebookin "ilmailuryhmän" teho

Sain tänään kirjeen Etelä-Suomen syyttäjäalueelta, aiheena päätös esitutkinnan rajoittamisesta. Päätösasiakirja (Asianro E 25/710) on lain ja KHO:n mukaan julkinen, mutta en vielä sitä tähän kokonaisuudessan liitä. Siinä kuitenkin kerrotaan, että erään Lygg:n omistajan "A mukaan sijoittajapiirit ovat kuulleet Koirasen kommenteista, minkä seurauksena A:n yritys ei ole saanut Suomen sisällä enää sijoituksia, vaan yritys on joutunut hakemaan ulkomailta sijoitusta. A:n mukaan kommenteista on aiheutunut yritykselle taloudellista vahinkoa".

Aiheena ollut jokin keskustelu ilmeisesti 26.1.2023 ja epäiltynä rikoksena kunnianloukkaus, johon syyteoikeuskin on tosin jo vanhentunut jos päivämäärä on oikein. Kommentit on kirjeen mukaan poistettu, joten en niitä ilmeisesti voi kaivaa esiin, mutta laitan tästä poliisille tietopyynnön, jotta saan kaiken esitutkintamateriaalin käyttööni, mukaan lukien A:n tekemän tutkintapyynnön liitteineen. Niin, nehän ovat ymmärtääkseni JulkL 24 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan julkisia asiakirjoja tässä tilanteessa ja ilmeisesti rikosilmoituksen/tutkintapyynnön tekijän mielestä sitten toivottua julkisuutta.

Jos LYGG:n rahoitus on todella kiinni siitä, miten yhtiön tai sen "avainhenkilöiden" menettelyä elinkeinoelämässä arvostellaan Facebookin ilmailuryhmässä, niin suhtaudun ehkä hieman skeptisesti siihen, että samaan aikaan tämä firma tekee kuitenkin miljardiluokan sopimuksia.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
10 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
24 minuuttia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Facebookin "ilmailuryhmän" teho

Sain tänään kirjeen Etelä-Suomen syyttäjäalueelta, aiheena päätös esitutkinnan rajoittamisesta. Päätösasiakirja (Asianro E 25/710) on julkinen, mutta en vielä sitä tähän kokonaisuudessan liitä. Siinä kuitenkin kerrotaan, että erään Lygg:n omistajan "A mukaan sijoittajapiirit ovat kuulleet Koirasen kommenteista, minkä seurauksena A:n yritys ei ole saanut Suomen sisällä enää sijoituksia, vaan yritys on joutunut hakemaan ulkomailta sijoitusta. A:n mukaan kommenteista on aiheutunut yritykselle taloudellista vahinkoa".

Aiheena ollut jokin keskustelu ilmeisesti 26.1.2023 ja epäiltynä rikoksena kunnianloukkaus, johon syyteoikeuskin on tosin jo vanhentunut jos päivämäärä on oikein. Kommentit on kirjeen mukaan poistettu, joten en niitä ilmeisesti voi kaivaa esiin, mutta laitan tästä poliisille tietopyynnön, jotta saan kaiken esitutkintamateriaalin käyttööni, mukaan lukien A:n tekemän tutkintapyynnön liitteineen. Niin, nehän ovat ymmärtääkseni JulkL 24 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan julkisia asiakirjoja tässä tilanteessa.

Jos LYGG:n rahoitus on todella kiinni siitä, miten yhtiön tai sen "avainhenkilöiden" menettelyä elinkeinoelämässä arvostellaan Facebookin ilmailuryhmässä, niin suhtaudun ehkä hieman skeptisesti siihen, että samaan aikaan tämä firma tekee kuitenkin miljardiluokan sopimuksia.

Kuulostaa siltä, että ensi kerralla sun pitää kirjoittaa näistä Kekäläisen Kusetuksista vähän kansainvälisemmillä vesillä!

Näitä huijarilafkoja ilmestyy aina silloin tällöin. Lygg on yksi niistä monista. Eikä varmasti ole viimeinen.

Aika urpo pitää olla että tällaiseen skeidaan rahojaan työntää.

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
46 minuuttia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Facebookin "ilmailuryhmän" teho

Sain tänään kirjeen Etelä-Suomen syyttäjäalueelta, aiheena päätös esitutkinnan rajoittamisesta. Päätösasiakirja (Asianro E 25/710) on lain ja KHO:n mukaan julkinen, mutta en vielä sitä tähän kokonaisuudessan liitä. Siinä kuitenkin kerrotaan, että erään Lygg:n omistajan "A mukaan sijoittajapiirit ovat kuulleet Koirasen kommenteista, minkä seurauksena A:n yritys ei ole saanut Suomen sisällä enää sijoituksia, vaan yritys on joutunut hakemaan ulkomailta sijoitusta. A:n mukaan kommenteista on aiheutunut yritykselle taloudellista vahinkoa".

Aiheena ollut jokin keskustelu ilmeisesti 26.1.2023 ja epäiltynä rikoksena kunnianloukkaus, johon syyteoikeuskin on tosin jo vanhentunut jos päivämäärä on oikein. Kommentit on kirjeen mukaan poistettu, joten en niitä ilmeisesti voi kaivaa esiin, mutta laitan tästä poliisille tietopyynnön, jotta saan kaiken esitutkintamateriaalin käyttööni, mukaan lukien A:n tekemän tutkintapyynnön liitteineen. Niin, nehän ovat ymmärtääkseni JulkL 24 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan julkisia asiakirjoja tässä tilanteessa ja ilmeisesti rikosilmoituksen/tutkintapyynnön tekijän mielestä sitten toivottua julkisuutta.

Jos LYGG:n rahoitus on todella kiinni siitä, miten yhtiön tai sen "avainhenkilöiden" menettelyä elinkeinoelämässä arvostellaan Facebookin ilmailuryhmässä, niin suhtaudun ehkä hieman skeptisesti siihen, että samaan aikaan tämä firma tekee kuitenkin miljardiluokan sopimuksia.

Kekäläinenhän on itse saanut viime vuonna kunnianloukkauksesta rikostuomion, eikö se sitten vaikuta sijoittajiin...?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Facebookin "ilmailuryhmän" teho

Sain tänään kirjeen Etelä-Suomen syyttäjäalueelta, aiheena päätös esitutkinnan rajoittamisesta. Päätösasiakirja (Asianro E 25/710) on lain ja KHO:n mukaan julkinen, mutta en vielä sitä tähän kokonaisuudessan liitä. Siinä kuitenkin kerrotaan, että erään Lygg:n omistajan "A mukaan sijoittajapiirit ovat kuulleet Koirasen kommenteista, minkä seurauksena A:n yritys ei ole saanut Suomen sisällä enää sijoituksia, vaan yritys on joutunut hakemaan ulkomailta sijoitusta. A:n mukaan kommenteista on aiheutunut yritykselle taloudellista vahinkoa".

Aiheena ollut jokin keskustelu ilmeisesti 26.1.2023 ja epäiltynä rikoksena kunnianloukkaus, johon syyteoikeuskin on tosin jo vanhentunut jos päivämäärä on oikein. Kommentit on kirjeen mukaan poistettu, joten en niitä ilmeisesti voi kaivaa esiin, mutta laitan tästä poliisille tietopyynnön, jotta saan kaiken esitutkintamateriaalin käyttööni, mukaan lukien A:n tekemän tutkintapyynnön liitteineen. Niin, nehän ovat ymmärtääkseni JulkL 24 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan julkisia asiakirjoja tässä tilanteessa ja ilmeisesti rikosilmoituksen/tutkintapyynnön tekijän mielestä sitten toivottua julkisuutta.

Jos LYGG:n rahoitus on todella kiinni siitä, miten yhtiön tai sen "avainhenkilöiden" menettelyä elinkeinoelämässä arvostellaan Facebookin ilmailuryhmässä, niin suhtaudun ehkä hieman skeptisesti siihen, että samaan aikaan tämä firma tekee kuitenkin miljardiluokan sopimuksia.

Tämähän alkaa kuulostaa ihan erään TiTiTyyn touhuilta. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään