Markus Mäkelä

RAM muistin päivitys

9 viestiä aiheessa

Koitan päivitellä muistia 4GB :stä 8GB :hen.Jostain syystä pc hylkii muistikampaa. En tajua mikä tuossa 8 palikassa on eroa, tietääkö joku? Ohessa kuvat. Samsung toimii, Kingston ei.

IMG_20231206_113651664~2.jpg

IMG_20231206_114605088.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko emolla kaksi (tai useampia) muitipaikkaa? Jos on, on parempi päivittää kone 2x4GB kammoilla (eli yksi lisää entisen rinnalle) kuin yhdellä 8GB kammalla. Kahdella kammalla saa käyttöön kaksi muistikanavaa, mikä vaikuttaa muistin käyttönopeuteen (suurin vaikutus tulee etenkin, jos käytössä on CPUhun integroitu näytönohjain).

Myös kamman valmistajalla voi olla merkitystä. En tiedä onko näin vielä nykyään (-5 vuotta), sillä pitkälti yli toistakymmentä vuotta sitten koin sen käytännössä päivittäessäni kahden slotin koneeseen toisen kamman erimerkkistä (muuten sama standardi) muistia. Se ei vain toiminut. Vaihdoin sen saman valmistajan muistikampaan ja alkoi pelata.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se uusi muistikampa voi olla jo valmiiksi rikki. Minulle kävi näin. Laitoin tosin silloin kaksi lisäkampaa.  Alkuperäisellä paikalla emolevyssä oli kaksi illsä paikkaa muistikampoihin. Toinen tai molemmat olivat rikki. Ne olivat rikki. Niitä tutkkittiin pitkään. Minulla oli silloin vain 4 GB muiistia kahdella kammalla Piti saada 8 GB neljällä kammalla. Takuukorvaus toimi. 

Muistikammat olivatkin rikki ja ne korvattiin heti uusina. Minun koneessa  on nykyään  on neljä muistikampaa. mutta muistia on vain tuo 8 GB Se riittää.

Muistikammat olivat G.Skill Ripjaws muotoa . Toimivat hyvin edelleen. Vanhaan emolevyyn on varmaan mahdollista vaihtaa muistia vaiikka 16 GB saakka. Prosessori  on Vanha intellin  I-7. Näytönohjain on jo moderdi nykyaikainen  Itse en pelaa miitään nyt-

Muokattu: , käyttäjä: Tarmo Kallio

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yksi paikka on. Kone on sellainen pikkukoteloinen ja piti ottaa kotelon sivulevy pois, että sai laitettua näytönohjaimen. Tuota on ollut tarkoitus pyörittää integroiduilla piireillä. Toki koneessa oli mukana win10.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Markus Mäkelä kirjoitti:

On itse asiassa "köykäisen kaliiberin" Lenovo pöytäkone - ehkä 5v vanha. Pitää tutkia tuota muistin määrän rajoitusta.

Ok, muistit näyttivät aivan läppärin muisteilta. 5v pitäisi todellakin tukea 8GB.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Mika Virolainen kirjoitti:

Ok, muistit näyttivät aivan läppärin muisteilta. 5v pitäisi todellakin tukea 8GB.

Ne ovat juurikin niitä, SO-DIMM moduleita. Vaikuttaisi olevan DDR3 muistia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään