Pauli Hankonen

Pilven hätäläpäisy mopocessnalla

27 viestiä aiheessa

2 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa Peter. IRI, eli siis instrument rating instructor -kelpuutus, vaaditaan mittarilentokelpuutuksen kouluttamiseen, FI saa kyllä lennättää oppilasta myös pilvessä muussa tarkoituksessa, jos tällä itsellään oikeus siellä pilvessä kuitenkin lentää.

Riittävä osaaminen pitää tietysti olla, kuten muussakin toiminnassa. IRI on varmaan hyvä lähtökohta, mutta ei vaatimus. Edelleen jäi kovasti hämärän peittoon, miten se FIFI asiaan liittyi millään tavalla?

Tunnelma tässä keskustelussa alkaa olla nostalginen. Keskustelusta näyttää muodostuneen arvostetulle ilmailijaveli Tatulle selkeästi arvovaltakysymys ja miekkailu pilkun asemasta.

Tässä keskustelussahan oli aluksi kysymys siitä, että VFR-kelpuutettu pilotti Pauli aprikoi jotakin ja tarjouduin ilma-aluksen päälliköksi tällaiselle lennolle, jossa Pauli voisi konetta pilvessä itse ohjaten arvioida, toimiiko hänen kuvailemansa lentomenetelmä ja soveltuuko se pilven "hätäläpäisyyn".  Kerroin Paulille, millä tavalla minun lentämiseni sivuaa mittarilentoa ja sen opettamista - kertomalla mitä lennonopettamiseen liittyviä kelpuutuksia minulla (muun muassa) lupakirjassani on.

lmailulain 57§ perusteella ilma-aluksen päälliköllä on jakamaton vastuu varmistua siitä, että lento suoritetaan voimassaolevien säädösten mukaisesti. Olen varmistunut, että omien kelpuutusteni perusteella voisin toimia päällikkönä sellaisella Paulille annettavalla IFR-koululennolla, joka suoritetaan pilvessä, yksi- tai monimoottorisella ilma-aluksella, joka on hyväksytty IFR-lentotoimintaan.  Lupakirjassani oleva FI(A) tarkoittaa lennonopettajakelpuutusta joka ensinnäkin vaaditaan.  Lisäksi minulla on IRI-kelpuutus (Instrument Rating Instructor) ja [Multi Engine Piston] CRI -eli MEP luokkakouluttajakelpuutus.  Toki minulla on myös muita kelpuutuksia mutta ei niistä sen enempää tässä.

FI(A) -kelpuutuksen omaava lentäjä (jota kutsutaan lennonopettajaksi) voi saada IRI-kelpuutuksen, osoitettuaan tarkastuslentäjälle erityisessä pätevyyden arvioinnissa mittarilennonopettajalta vaadittavan kyvykkyyden.  Mittariopettajalta edellytetään esimerkiksi kykyä ennakoida mittarilentoa lentävän oppilaan tyypilliset virheet ja kykyä reagoida niihin ennen kuin ne kehittyvät vaarallisiksi.  Tällaista kyvykkyyttä ei edellytetä VFR-lentoa opettavalta lennonopettajalta, jolla on toki FI(A)-kelpuutus ja lupakirjassaan (omaa lentämistään varten) IR(A) eli lentokoneiden mittarilentokelpuutus.

Olen siis siinä (toistaiseksi vahvistamattomassa)  käsityksessä, että ilma-aluksen päällikkönä toimiva FI(A)-opettaja jolla toki on IR(A)-kelpuutus mutta ei IRI-kelpuutusta, ei saa luovuttaa koneen ohjaimia pilvessä oppilaalle.  Eteeni ei ole aiemmin tullut tarvetta edes miettiä Tatun esittämää skenaariota, jossa vailla mittariopetuskelpoisuutta oleva lennonopettaja antaisi mittarilennon opetusta pilvessä oppilaalle, perustellen oikeutustaan sillä ettei lennon tarkoituksena ole mittarilentokelpuutuksen hankkiminen.

Koska olen vain yksinkertainen lennonopettaja täältä Keski-Suomesta, kysyin äsken ns. second opininion:ia eräältä länsisuomalaisessa ilmailualan oppilaitoksessakin työskentelevältä senior examiner:ilta (tarkastuslentäjien tarkastuslentäjä) joka suoralta kädeltä ilmaisi olevansa kanssani samaa mieltä (ja Tatun kanssa eri mieltä.) Sovimme, että hän selvittää toki asian, koska meillä virisi asiaan ns. akateeminen kiinnostus.

En todellakaan laittaisi lastani pilveen sellaisen VFR-lennonopettajan kyytiin, jolla tosin olisi IR(A) ja FI(A)-kelpuutukset - mutta ei lupakirjaan merkittyä pätevyyttä antaa mittarilentokoulutusta lennolla, jolle vaaditaan IFR-selvitys ja/tai suoritetaan pilvessä.  En edes Tatun. (tai sanoisinko varsinkaan)

Kaiken tämän kirjoitettuani totean, että siinäkin tapauksessa, että asiassa suoritettavan tarkastelun jälkeen osoittautuisi että olisi olemassa Tatun kuvaama porsaanreikä, en laittaisi lastani sellaisen opettajan matkaan.

Tai noh, ehkäpä voisin yhden lapsistani laittaa jopa Tatun kanssa samaan koneeseen.  Uskoakseni Tatukin voisi silloin oppia jotakin.

https://www.europeanairshows.co.uk/interviews/captain-oskari-thtinen

Mutta se olisikin kokonaan toisen keskustelun aihe. Edelleenkin toivotan kaikille hyvää joulua ja pyrkimystä dialogiin, ei pelkkään debattiin.

Peter Lord, yksinkertainen lentokoneenkuljettaja Keski-Suomesta.

P.S.  Tatua edellä suuresti askarruttanut mainintani FIFI-kelpuutuksestani (Flight Instructors' Flight Instructor) on relevantti ainoastaan siinä mielessä, että luulen sen kelpuutuksen haltijana tietäväni, millaisia kykyjä lennonopettajalta missäkin lentotoimintamuodossa saatetaan tarvita.  Koska Paulille ehdottamani koululento ei millään tavalla tähtäisi lennonopettajakelpuutuksen antamiseen Paulille, oletan Tatun pitäneen erityisen tärkeänä todeta julkisesti, että FIFI:n esiin tuominen oli hänen mielestään epärelevanttia.  No niin varmasti olikin.  Vähintään hänen mielestään.

P.S.
Erilaisten kelpuutusten saamiseen liittyy pätevyyden arviointi.  Saisimmeko näille keskustelufoorumeille mahdolisesti lisäarvoa ottamalla käyttöön pätemisen arvioinnin ? 
(Ehkä ei, koska sellainen saattaisi vain aiheuttaa kestämättömän määrän myötähäpeää foorumin lukijoille. Oletan tietäväni mistä puhun, koska lienee mittaamaton se myötähäpeä, jota ihan itse olen jo onnistunut tuottamaan.)

 

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Peter Lord

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikaa on kulunut ja rikos on vanhentunut?

Olen aina vähän ihmetellyt, että miten sinne pilveen tai pilven päälle joutuu vahingossa? Olin kumminkin kyydissä 70- luvun alussa Luonetista Malmille Mopocessnassa. Pilotti keräsi tiimaa ammattilupakirjaa varten. Minulla oli pikkuisen IFR-kokemusta ( lue ei väkisin pilveen ) ja luvallisesta matalalennosta.

Sää oli kirkas kunnes Salpausselän kohdalla iski pilviverho. Pilotti oli pukkaamassa pilveen tai sen päälle ( en nyt muista kumpaa ). Oli pakko puuttua asiaan. Painoin nokan alas ja sanoin: " Kuuntele , ne lentävät Malmilla ja tossa on alla nelostie ja sen länsipuolta pitkin Malmille kierrokseen". Niin mentiin ja eikä sitä tarvinnut kauaa matalalla ( n100m) lentää kun katto nousi tai maasto laski. Onnellisesti Malmille.

Muokattu: , käyttäjä: Teppo Sarpila
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään