Jorma Laiho

Salolaisten purjekone OH-KRF ?

28 viestiä aiheessa

Salon Seudun Sanomat arvuuttelee tällaista.. Lehdessä on palsta, jossa selvitetään vanhoja Salo-Uskela seuran valokuvia, joten rohkenen kopioida kuvan tähän.

OH-KRF lienee tässä kuvassa Kiikalassa. Kumma juttu, Lehti ei saanut yhtään vastausta.

Laitan kellon käymään. Tämä lienee nopeasti selvitettävissä tällä porukalla. Traktori ja kuski voi olla hankalampi.

 

 

Pursikone.png

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyisikö osa vastauksesta peräti flightforumilta:

Kone aloitti uransa tyyppinään Schleicher Rhönlerche II. Se rekisteröitiin K.K. Lehtovaara Oy:lle 1960-02-24, operoijana Hangon Lentokerho. Kone oli Hangon Lentokerhon omistuksessa1962-07-05--1977-11-01 jolloin se poistettiin rekisteristä. Muutettiin Moottori-Lercheksi ja rekisteröitiin 1982-06-30 tunnuksella OH-214X, omistajana T. Sjögren & Kumppanit.

 

EDIT: Hangossa toimi Kudeneule Oy, jonka tuotteita myytiin Hyvon tuotemerkillä.

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Kohonen
Lisäys
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiikalan vanhan hallin orsilla lepäili ainakin vielä kymmenkunta vuuotta sitten joku Moottori-Lerche. Liekö ollut OH-214X  ja mahtaakohan olla siellä edelleen?

t. Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin , Kiitoksia, se ei kauan kestänyt. Hankolaiset toki lensivät ahkerasti Kiikalassa.

Lehtovaarat taas olivat Salosta , jossa oli myös Hyvonin iso tehdas.

Varmaan jostain rekisteristä löytyy tuo traktorikin.

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Laiho

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
43 minuuttia sitten, Seppo Kohonen kirjoitti:

EDIT: Hangossa toimi Kudeneule Oy, jonka tuotteita myytiin Hyvon tuotemerkillä.

Hyvonilla (sillä nimellähän se yleensä tunnettiin, Kudeneule jäänyt vieraammaksi) oli tehdas myös Salossa, nykyisen ohikulkutien varrella. Rakennus on edelleen paikallaan, ollut monenlaisessa käytössä Hyvonin lopettamisen jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

No niin , Kiitoksia, se ei kauan kestänyt. Hankolaiset toki lensivät ahkerasti Kiikalassa.

Lehtovaarat taas olivat Salosta , jossa oli myös Hyvonin iso tehdas.

Varmaan jostain rekisteristä löytyy tuo traktorikin.

Tässä tapauksessa K.K. Lehtovaara Oy liittynee siihen, että Harald Tandefelt teetti lisenssillä Ilmailuliiton verstaalla Jämillä viisi Rhönlercheä. Liekö yksi niistä. En tullut kysyneeksi, mistä sukuyhtiönsä oli peräisin. Hämeenlinnassa se tuolloin toimi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20 tuntia sitten, Tauno Hermola kirjoitti:

Hyvonilla (sillä nimellähän se yleensä tunnettiin, Kudeneule jäänyt vieraammaksi) oli tehdas myös Salossa, nykyisen ohikulkutien varrella. Rakennus on edelleen paikallaan, ollut monenlaisessa käytössä Hyvonin lopettamisen jälkeen.

Hangossa Kudeneuleen tehtaassa toimii nykyään Printal oy.

Historian nippelitietona kerrottakoon, että Kudeneule oli myös osaltaan muuttamassa Hankoa suomenkieliseksi kaupungiksi. Hanko oli vielä 40-luvulla lähes täysin ruotsinkielinen, mutta nimenomaan Kudeneule palkkasi 1955 alkaen töihin runsaasti nuoria naisia. Paikallisia neitejä ompelijan työ ei kiinnostanut, ja moni lähtikin Ruotsiin parempien ansioiden perässä. Osaksi tämän takia Hankoon muutti runsaasti suomenkielisiä naisia, ja ei aikaakaan, kun monessa hankolaisessa perheessä olikin suomenkielinen miniä. Siitä se sitten lähti...

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Jukka R:lle täsmennyksistä. K. K. Lehtovaara oli siis vähän eri juttu kuin Salossa aikoinaan asuneet veljekset Aarre, Ilmari ja Urho Lehtovaara. Kuten tiedämme, näistä Ilmari ja Urho olivat lentäjiä. Aarre ei liene niin tunnettu kuin Salon seudulla asuneille. Perhe muutti Saloon joskus 1930 kuvulla. Aarre oli tuttu mm. valokuvausta harrastaville.

Hyvon oli iso työllistäjä Salossa kuten monet muut Salon ”rättitehtaat”. Mieleen jäi mm. Finnflare, Salonne ja pari muuta. Tämä teollisuus siirtyi Kiinaan ja työvoima purkautui lähinnä Saloraan ja siitä Nokiaan, kunnes tämäkin touhu siirtyi Kiinaan jne. Sepon kertomus Hangosta on hyvä. Mutta tämä on tosiaan toisen foorumin aihe. Boomiin Salossa tosin liittyy mm. Saloran helikopteri ja oma helikopterikenttä tehtaan päädyssä. Lentoestevalot ovat edelleen nähtävissä, olivat paikoillaan ainakin perjantaina.

1960 luvulla ilmailu oli suosittu harrastus Salon seudullakin ja moni suoritti purjelentokurssin Kiikalassa tai moottorilenteli Turussa. Itse tyydyin siimaohjattuihin ja radio-ohjattuihin lennokeihin omalla pellolla. Kiikalassa käytiin joskus ihmettelemässä noita pursikoneita. Nyt Salon Ilmailukerho on jokseenkin hiljainen.

Olisihan tuo Dexta pitänyt tunnistaa. No, meillä oli IH-414B ja on vieläkin. Dextaa pidettiin vähän köykäisenä. Varmaan näppärä vintturiköyden vedossa.

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Laiho
Lisätty hiukan.
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Seppo Kohonen kirjoitti:

Onkos kellään tunnuksia Masinistit ry:n foorumille? Sen alla meinaan toimii Fordson-Club Finland.

No tietenkin traktori on Fordson Dexta, mutta kuskiahan tuossa kysyttiin!

Laitoin jo eilen kyselyn masinistifoorumille ("Tyhmien kysymysten ketju" osiossa "Sekalaiset"), mutta ei siihen mitään hyödyllisiä vastauksia ole tullut.

Kansallisarkistosta https://astia.narc.fi/uusiastia/kortti_aineisto.html?id=1807333054 voisi saada kantakortin, jossa näkyy omistajat, mutta sivustolla näytti olevan jotain ongelmaa tai ehkä olisi pitänyt kirjautua/tunnistautua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä taida omistusketjustakaan apua olla tämän henkilön nimeämisessä. Veikkaisin enempi tuon naisen olleen kesän purjelennon C-kurssilainen, joka ajaa vuorollaan kenttä-Dextaa. Eli Lercheä operoineen ilmailuyhdistyksen tuon ajan henkilöitä haastattelemalla voisi löytyäkin. Mutta Fordsonin traktoreilla on sinänsä kokemusta ilmailupuolenkin vetohommista tai ainakin yritetty markkinoida sinne kuten kuvasta näkyy. Onpa Ford-traktoreilla muukin ilmailuyhteys. Olisikohan ollut joskus 1970-luvulla kun Fordin maahantuoja lanseerasi jotain (ehkä tonnisatasia Fordeja, siis nimikin jo muutettu Fordin pojasta Fordiksi niinkuin autotkin) uutta traktorisarjaa lentosirkuksen muodossa ympäri eteläistä Suomea. Muistaakseni käyttivät korpikenttiä ( no siellä korvessahan ne on traktorien ostajatkin ) tuohon lentokiertueeseen. Vielä jos jotakin ikäänkuin kaikuna unhoon jääneestä maailmasta muistelisin, niin ne lentokoneet olivat keltaisia, ehkä Ruotsista. Isompia olivat kuin Pittsit ja Zlin Trenerit.

EDIT: Kirjoittamiseni jälkeen katsoin uudestaan Dextan kuvaa. On liian timmissä ollakseen kenttätraktori, kaikki lamputkin paikoillaan eikä vinksin vonksin, renkaat lähes kulumattomat, siis melko uusi traktori. Kenttätraktorit olivat yleisesti jo pois "asiallisista töistä". Ehkä sittenkin talon tytär laittoi aurinkolasit päähän ja päätti otattaa kuvan purjekoneen vieressä.

IMG_3414.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Juha Ritari
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä tuli tuo ajatus "lanasta"? Minusta se näyttää vasemman siiven ylhäällä olevalta varjolta, kun vertaa koneen muihin varjokuviin?

Muokattu: , käyttäjä: Harri Nousiainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Harri Nousiainen kirjoitti:

Mistä tuli tuo ajatus "lanasta"? Minusta se näyttää vasemman siiven ylhäällä olevalta varjolta, kun vertaa koneen muihin varjokuviin?

No ihan vaan siitä, että mitä uudenkarhea traktori voisi tehdä kentällä. Ei se traktorin perässä mahdollisesti oleva työväline minustakaan näy kuvassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuo on Kiikalan kenttä, siitä ei epäilystäkään.

Ja melko selvä poseerauskuva.

Hankolaiset lentelivät siellä  Kiikalassa1960-luvulla hyvin ahkeraan. Tuosta väsätty OH-214X oli tuttu päristelijä Salon taivaalla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä pari otosta kesältä 1969

Muissa kuvissa on mm. Cessnat OH-CEZ (hiukan epäselvä), OH-CEP

Pursikoneet mm. OH-RSD,-LKE.-PH?,-XKO (kaksipaikkainen),-VAL

 

Kiikala01.jpg

Kiikala02.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitoin myöhään eilen illalla linkin tästä ketjusta kahdelle HFK/HLK:n lentäjäveteraanille (Styrbjörn "Stybbe" Lindberg ja Bo-Gustaf "Bosse" Jacobsson), jotka ovat lentäneet sekä Hangossa, että Kiikalassa. Molemmat ovat myös kuvanneet kiitettävästi ja heidän ottamiaan kuvia löytyy mm. FF:n "Kuvia Hangosta" ja "Kuvia Kiikalasta" albumeista. Nuo kaksi kuvaa Moottori-Lerchestä tämän ketjun aiemmassa linkissä ovat Bossen ottamia.

Bossen vastaus selvittänee traktorin osuutta Kiikalan purjelentotoiminnassa. 

"Lerche oli Hangon kerhon OH-KRF, millä aloitin purjelennon Hangon jäältä 1962-63 (vrt kuva Hankolehdessä). En saanut C-kurssia valmiiksi, siksi lensin C-yksinlennot Kiikalassa kesällä 1963 OH-KRF llä. Traktoria käytettiin hinausvaijerin vetämiseen takaisin lähtöpaikalle. Kun olin siellä 1963 traktori oli Zetor, josta silloin sain “tyypit”. FF:n yhdessä värikuvassa on kelta/punainen Vasama, joka myös oli Hangon kerhon. Stybbe ehkä oli lentänyt sillä?
Kuriositeettinä voin mainita, että joskus 1990-luvulla  lensin Maarinhaminaan myös OH-KRF: llä. Kun purjekoneista poistettiin aakkosrekisterikirjaimet tämä tunnus oli siirtynyt Kar- Airin ATR:lle."
 
Rodney
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo sama vika, C-kurssi Nummelassa 1962 tuli lennettyä OH-KRK:lla ja myöhemmin ihmeteltyä ATR-42:sta samalla tunnuksella.

Muokattu: , käyttäjä: Akseli Keränen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18.12.2023 at 12.46, Jorma Laiho kirjoitti:

Tässä pari otosta kesältä 1969

Muissa kuvissa on mm. Cessnat OH-CEZ (hiukan epäselvä), OH-CEP

Pursikoneet mm. OH-RSD,-LKE.-PH?,-XKO (kaksipaikkainen),-VAL

 

Kiikala01.jpg

Kiikala02.jpg

Ensimmäisessä kuvassa laskeutuva pursi lienee yksipaikkainen IKV "Kotka"!

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on tuo OH-XKO, sutjakka peli, mutta vain yksi kyydissä. Siis nykyisi OH-333X ja entisöinnissä ?

OH-XKO_NEW.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Laiho
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään