Guest Jylhami

Kuvien RESIZE

19 viestiä aiheessa

Moikka, Milläs softalla / tekniikalla pienennätte kuvianne esim. tänne näytille ?

Itse olen käyttänyt Paintshoppia ja tulee ilkeitä sahalaitoja vinoihin pintoihin, samaa ogelmaa ei ole alkuperäisessä kuvassa.

Kamerana D70s.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moikka, Milläs softalla / tekniikalla pienennätte kuvianne esim. tänne näytille ?

Itse olen käyttänyt Paintshoppia ja tulee ilkeitä sahalaitoja vinoihin pintoihin, samaa ogelmaa ei ole alkuperäisessä kuvassa.

Kamerana D70s.

Muistaakseni PSP:ssä piti olla SmartSize näpättynä päälle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niitä tulee aina ja ihan millä ohjelmalla tahansa, valitettavasti. Sitten eriasia mikä ohjelmista on paras, siitä en tiedä, mutta itselle kelpaa Photoshop CS (8?)

Mitä enemmän kuvaa pienennetään (ainakin yleensä) niin sitä enemmän niitä sahalaitasia pintoja tulee, johonkin 1600 leveeseen ei ainakaan mulla tuu oikeastaan enää yhtään. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niitä tulee aina ja ihan millä ohjelmalla tahansa, valitettavasti.

Tulee juu, mutta jos PSP:ssä ei ole tuo Smart Size valittuna, niin niitä sitten TODELLA tulee :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

:laugh:

Joo, joskus tota ohjelmaa oon tutkinu ja se on kyllä todella hyvä, mutta kun on tottunut toiseen niin on vaikea muuttaa tapoja, hidastuu toi editoiminen niin paljon :-\

Mutta saman huomasin, parempi olla toi kohta oikein säädettynä :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse käytän Photoshoppia kuvien muokkaamiseen ja normaalisti interpolaationa Bicubic Sharper -asetusta. Jos kuvaan tulee tällä asetuksella sahalaitaa, vaihdan pelkälle Bicubicille tai Bicubic Smoother -asetukselle. Näin menetellen ei ole sattunut niin, että johonkin kuvaan tulisi mielettömät sahalaidat.

//basse

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuvan pienennyksessä kannattaa käyttää ns. täysiä kertoimia eli 2, 4, 8 jne.

Jos sinulla on kuva, jonka haluat pienentää leveyteen 800 pikseliä, pienennä kuva ensin kokoon 1600 tai 3200 riippuen siitä, minkä kokoinen alkuperäinen kuva on. Tämän jälkeen kuvan leveyden saa pienennettyä puoleen/neljännekseen, jolloin sahalaitaa ei pitäisi syntyä.

Photoshopissa pitää sitten olla se bicubic valittuna.

Toivottavasti ei ollut sekavaa...:-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos sinulla on kuva, jonka haluat pienentää leveyteen 800 pikseliä, pienennä kuva ensin kokoon 1600 tai 3200 riippuen siitä, minkä kokoinen alkuperäinen kuva on. Tämän jälkeen kuvan leveyden saa pienennettyä puoleen/neljännekseen, jolloin sahalaitaa ei pitäisi syntyä.

Mielenkiinnosta kysyn, mihin tuo perustuu?

//b

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Photoshopissa pitää sitten olla se bicubic valittuna.

Toivottavasti ei ollut sekavaa...:-[

Omien testien mukaan tuolla pienennys systeemillä ei ole merkitystä lopputulokseen (ehkä jopa haittaa), mutta suurennuksessa sillä on merkitystä. Tosin suurentaessa kannattaa käyttää 10% suurennusta kerralla.

Laitetaan vielä testikuva.

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielenkiinnosta kysyn, mihin tuo perustuu?

//b

Pikseleiden jako menee tasan. Kun kuvan leveyden pienentää puoleen, kuvasta lähtee pois joka toinen pikseli.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pikseleiden jako menee tasan. Kun kuvan leveyden pienentää puoleen, kuvasta lähtee pois joka toinen pikseli.

Mutta ei tuo kyllä vaikuta millään tavalla sahalaitoihin esim. loivasti viistoissa linjoissa. Saman verran sulla niitä pikseleitä on siinä lopullisessa kuvassa, käytit kumpaa tapaa tahansa. Ja pikselit ovat samankokoisia, mikä onkin noiden sahalaitojen suhteen se merkitsevä tekijä. Riittävän pienessä kuvassa em. loivien linjojen piirtoon ei yksinkertaisesti riitä pikseleitä tekemään siitä pehmeää. Ja loppujen lopuksi minä olen sitä mieltä omien kokemusten mukaan, että suora pienentäminen tuo paremmat tulokset, kuin asteittainen. Mielestäni asteittaisessa pienentämisessä kuvan terävyys kärsii enemmän verrattuna suoraan pienentämiseen... Tai sitten en vaan osaa :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuosta vaiheittain pienennyksestä on ollut tosiaan juttua foorumeilla ja alan lehdissä,  ilmeisesti vanhemmilla photoshpin versioilla siitä oli jopa oikeasti jonkinverran apua, mutta cs-versioista lähtien (saatto olla jo 7:sta) algoritmit on kait muuttuneet sen verran että tilanne oli lähinnä päinvastainen. En nyt muista missä lehdessä tuosta oli, enkä sitä että mikä oli tilanne suurennoksen suhteen. Kontrbuutio tähän ketjuun jäi siis aikalailla nollaksi  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On sillä desimointialgoritmillä vaikutusta, sillä pitää sen softan jostain valita minkävärinen pikseli jätetään ja mikä poistetaan kun kuvaa pienennetään. Karuimmalla tavalla tosiaan vaan kylmästi jätetään joka n:s pois, muilla taas sitten koitetaan jo hieman fiksummin päätellä miten jäljelle jäänyt pikseli esitetään. Vaikka lopputuloksessa on sama pikselimäärä niin tapa jolla siihen päästiin vaikuttaa huomattavasti :)

Joku juttu aiheesta:

http://burg-pyrmont.de/georgp/ClearScale/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kontrbuutio tähän ketjuun jäi siis aikalailla nollaksi  ::)

Ei suinkaan. Itseäni ainakin auttoi tuo tieto, että CS-versioissa "steppailemisesta" ei ole mitään hyötyä.

//b

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olennaismimmat huomiot taisivatkin jo tulla, mutta erityisesti lempikuvausaiheeni purjekoneet ovat herkkiä sahalaitaisuudelle ja kuvien koon muuttamisen kanssa olen temppuillut paljonkin kokeillen eri pienennys- (ja suurennus) tekniikoita aikojen kuluessa. Ohessa pieni vertailu hieman eri aikakausien softilla: PS Elements 2.0 ja PS CS2. Kuvia ei ole terävöity.

PSE 2.0 pienennys kerralla (bibubic). Selkeää sahalaitaisuutta ja rupua mukana.

[ attachment removed ]

PSE 2.0 pienennys neljässä osassa (bibubic). Parempi lopputulos vaiheittain

[ attachment removed ]

PS CS2 pienennys kerralla (bibubic). Vastaa aika lailla edellistä PSE 2.0 vaiheittaista lähetymistapaa.

[ attachment removed ]

PS CS2 pienennys neljässä osassa (bibubic). Hienoinen ero edelliseen erityisesti siiven alapinnoilla.

[ attachment removed ]

PS CS2 pienennys kerralla (bibubic smoother). Lähes sama kuin edellinen. Siiven alapinnan heijastusts rahtusen tasaisempi(?)

[ attachment removed ]

PS CS2 pienennys vaiheittain käyttäen sharp ja smooth -asetuksia. Hieman kontrastikkaampi/terävämmän oloinen kuin edellinen.

[ attachment removed ]

Näkemykset täysin subjektiivisia ja oikeudet muutoksiin pidätetään  ;D

-MiG

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään