Jukka Nisula

Kaurilan "romuvarikko" 1941 ja Sääski SÄ-133?

29 viestiä aiheessa

Sain muutama vuosi sitten joukon sodanaikaisia valokuvia Terho Nisulalta Lappeenrannasta. Samasta sukunimestä huolimatta emme ole sukulaisia. Hänen isänsä ilmajokelainen Mikko Nisula oli mekaanikkona Lentolaivue 28:ssa, huoltaen mm. Moraneita. Nisula kävi apumekaanikkokurssin Kauhavalla talvisodan aikana. Jatkosodassa palveluskentiksi on mainittu Naarajärvi, Värtsilä, Äänislinna, Hirvas ja Kuutamalahti. Palveli 4.12.1944 saakka. Matrikkelissa hänen sotapolulleen on mainittu myöskin Kenttälentovarikko 2.

Pari Mikko Nisulan kuvaa, jotka laitan tänne esille, ovat vuodelta 1941 ja Kaurilasta. Kaurila sijaitsee nyky-Suomessa Tohmajärven kunnassa Pohjois-Karjalassa lähellä itärajaa Uuden Värtsilän ja Niiralan välillä ja sen kautta kulki tärkeä rautatieyhteys Värtsilän kautta Sortavalaan. Kaurila ja sen rautatieasema mainitaan myös useissa eri sodan ajan yhteyksissä. Mm. Marsalkka Mannerheim vieraili siellä paraatissa 18. heinäkuuta 1941.

Tein Feeniksin numeroon 3/2016 artikkelin Lentolaivue 16:ssa palvelleen vaasalaisen alikersantti Mauri Liljan viimeisestä lennosta Sääski SÄ-133:lla, joka päättyi pakkolaskuun ja lentäjien menehtymiseen Kaurilan aseman lähelle 1.8.1941. Ensimmäisessä kuvassa, jonka taakse on kirjoitettu "Kaurila romua 1941", näkyy etualalla mekaanikkojen keskellä Sääski-koneen runko, ainakin mielestäni se on Sääski. Keskisiipi on juuri tuollainen, siivet irroitettuina. Tämä kone, "Kaurilan romu", voisi siis olla Liljan lentämä SÄ-133. Tulee mieleen, että ilmeisesti Kaurilan "romuvarikko" oli jonkinlainen tilapäinen kokoamispaikka Kenttälentovarikkojen ja laivueiden maastosta löytämille ja evakuoitaville sekä poiskuljetettaville lentokoneille.

Toisen kuvan taakse on kirjoitettu "I-16 Kaurila". Kuvassa koneen rungossa on numero 2. Tästä koneesta ei tehty lentävää, koska en sitä löytänyt Keskinen-Stenman-Niska "Venäläiset hävittäjät" -kirjasta. Mikähän mahtoi olla kyseisen "Ratan" kohtalo? Molemmat kuvat on otettu samassa paikassa, kuvissa näkyy sama nostotalja sekä lipputanko sen vieressä.

Vielä sen verran Kaurilasta, että SA-kuvissa löytyy päiväämättömiä talvikuvia, joihin on kirjoitettu "Ilmavoimien polttoainevarasto, Kaurila". Kuvat, jotka on otettu aivan rautatien vieressä, voivat toki olla jo talvisodan aikaisia.

Laitan ohessa otteen Feeniks-artikkelistani:

Kohtalokas lento Värtsilästä

"Laivue sai kuriirikoneeksi uuden Sääsken vaurioituneen ja korjattavaksi lähetetyn SÄ-121:n tilalle. Yhteyskonekanta ei siis yhtään entisestä kummentunut. Tämän Sääsken tunnus oli nyt SÄ-133, vuosimalli oli 1931. Molemmat miehet oli paikattu ja taas rivissä valmiina uusiin tehtäviin. Alikersantti Lilja oli saanut tehtävän käydä Värtsilästä Haarajärven työkentällä viestilennolla. Karjalan Armeijan edetessä itään, oli laivueen lentueet hajautettu eri kentille. Tilanne oli laivueen sotapäiväkirjan merkintöjen mukaan 30.7. 1941 sellainen, että 1.lentue oli Tohmajärven Haarajärvellä ja 2. ja 3. lentue olivat juuri siirtyneet Värtsilän työkentälle. Alikersantti Lilja kuului toiseen lentueeseen. Mukanaan lennolla Liljalla oli taas alikersantti Erkki Leskinen viestiliinan pudottajana. Liljan ohjaama Sääski SÄ-133 starttasi sumuisessa ilmassa 1.8.-41 heti aamusta Värtsilän kentältä kohti Haarajärveä. Ollessaan Kaurilan maisemissa, mahdollisesti moottorihäiriön seurauksena, joutui Lilja tekemään pakkolaskun Kaurilan aseman tienoille harvaa metsää kasvavan mäen rinteeseen klo 9.30. Laivue sai surusanoman kello 10.20, sen antoi kolmoslentueen päällikkö kapteeni Gabrielsson. Kone oli mennyt luultavasti alinopeudelle liukulennossa ja ja osui puihin mennen selälleen maahan. Lilja sai surmansa välittömästi, Leskinen menehtyi vammoihinsa myöhemmin 13.11.1941 Sotasairaala 5:ssä. Traagista tapauksessa on myös se, että alikersantti Mauri Lilja oli saanut lentomerkkinsä ja ohjaajatodistuksensa vain viikko aikaisemmin." (lähdeartikkeli: Lentomerkki ja sankarihautaan - Feeniks 3/2016 kirj. Jukka Nisula)

Jukka

 

Mikko Nisulan sotakuvia 1941 1942 LLv 28 – kopio (2) kopio.jpg

Mikko Nisulan sotakuvia 1941 1942 LLv 28 – kopio.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
lisäys
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

I-16 kuva on myös Pekka Hietalan kirjassa Lentokonemekaanikot - ilmataistelujen takuumiehet (Apali 2013) sivulla 76; seuraavan kuvatekstin kera: "Väinö Sahari (kuvassa oikealla) Syvärin Lotinanpellossa, kuva: Eevert Turunen."

Onko tämä kuvateksti sitten virheellinen, mikäli kuva on otettu Kaurilassa?

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä kuvien taustat, todennäköisesti Mikko Nisulan itse kirjoittamia tekstejä. Nimittäin osassa hänen muita kuviaan on teksti "minä ja jne." samalla käsialalla.

Jukka

Kaurila.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain juuri Pentti Manniselta tietoa ja dokumentteja, joiden mukaan Kaurilassa oli todella Kenttälentovarikko 3:n varikko. Kiitos tiedoista! KLeV 3 -historiikissa mainitaan, että varikko siirtyi 18.7.41 Kaurilaan (lähin kenttä oli Värtsilä, mutta rakennukset täysin tuhottu). Varikosta huolehti VI Armeijakunta. Kaurilassa varikko huolsi LLv 10:n RI-koneet, LLv 15:n RI-, HE- ja NK-koneet, LLv 16:n FK- ja LY-koneet, LLv 26:n FA-koneet, LLv 28:n MS-koneet sekä LLv 42:n ja LLv 44:n BL-koneet. Koneet laskeutuivat Värtsilän kentälle, mutta koneet tai niiden osat huollettiin siis läheisessä Kaurilassa. Korjaamo ja sen henkilöstö majoittui kansakoululle. Avustava henkilökunta majoittui telttoihin. Yhtyneet Paperitehtaat Oy:n rakennuksessa aseman lähellä oli myös majoitusta. 25.10.1941 varikko siirtyi Kaurilasta Onttolaan.

Kuten edellä totesin, Mikko Nisulan matrikkelitiedoissa mainitaan hänen olleen myös KLeV 2:ssa, mutta matrikkeleissa on usein virheitä. Tai sitten hän on palvellut vasta myöhemmin jatkosodassa "kakkosessa". Ainakin vuodet 1941-42 hän oli LLv 28:n mekaanikkona.

Ylemmästä "Sääski-kuvasta" Manninen tunnisti Moranen eli MS-koneen siivet ja niiden takana HS-moottori MS-koneesta myös. KLeV 3 evakuoi 3 kpl SÄ-koneita elokuussa 1941. Joten on aivan mahdollista, että kuvassa on todella Sääski SÄ-133, mutta tähän jää nyt kyllä jäljelle valitettavasti kaksi muutakin SÄ-vaihtoehtoa.

Ilmeisesti on niin, että molemmat kuvat ovat todella Kaurilasta, kansakoululla olleesta korjaamosta, eikä I-16 -kuva ole otettu Lotinanpellossa.

Kenttälentovarikko 3:n sotapäiväkirja kertoo muutosta Kaurilaan ym. mielenkiintoista. Lisäksi löysin SÄ-133:n evakuoinninkin, ohessa liite.

https://astia.narc.fi/uusiastia/viewer/?fileId=5754960113&aineistoId=2379473246

Jukka

IMG_7581.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikko Nisulan kuvissa on myös toinen I-16 -kuva maininnalla ”ryssän hävittäjä Prokkoilassa 1941”. Löysin KLeV 3:n sotapäiväkirjasta maininnan tuon koneen hausta Prokkoilasta Kaurilaan 29.8.-41. Eli se saattaa olla tuo ”2”. Lisäksi löytyi toinenkin I-16:n evakuointi 6.- 8.9.-41, LY-koneen alasampuma. Ampuja täytyy olla LLv 16:n 2.lentueen Lysander LY-121, ampujana korpraali R. Pesu. Paikka Tsalkinselkä 3.9.-41 klo 11.55.-13.00. Tämä I-16 kuului yksikköön 155 IAP.

Ohessa kuva Prokkoilan I-16:sta, Mikko Nisulan kuva. 

Jukka

IMG_7584.jpeg

IMG_7582.jpeg

IMG_7583.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Netistä (ilmeisimmin JR 29 perinneyhdistyksen kuvista) olen joskus imuroinut talteen tämmöisen kuvan ja paikkatiedon "Prokkoila elokuu 1941". Sama kone kuin Jukan kuvassa. Callella on tämän pilotista tiedot.

I-16_Prokkoila 0841_25.jpg

Tässä koneessa on samanlainen vaaleampi laikku sivuvakaajan oikealla sivulla kuin koneessa "2" vasemmalla puolella, joten vaikuttaisi samalta yksilöltä.

Muokattu: , käyttäjä: Esa Muikku
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tämä alkaa kääntyä I-16-jutuksi SÄ-133:n sijasta, niin pitäisiköhän otsikkoa muuttaa (onko edes mahdollista)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Esa, selvästi sama kone kuin minun laittamassa peltokuvassa. Ja jos tarkasti katsoo, niin minun kuvassa koneen rungossa ylöspäin auki olevan luukun kohdalla näyttäisi olevan valkoisella kapea numero, jonka voisi kuvitella samanlaiseksi kapeaksi 2:ksi kuin Kaurilan I-16:ssa. Peräsimen vaalea "laikku" on myös hyvä tunnistus, kuten mainitsit.

edit: koska tämä Prokkoilan I-16 liittyy mitä ilmeisimmin nyt Kaurilaan, niin se mahtuu oikein hyvin Kaurilan ”romuvarikko” -otsikon alle. 

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä oli 7. Armeijan ilmavoimien155 IAP:n n.luutn Nikolai Alferovin I-16, joka putosi it-osumien jälkeen Prokkoilan ruispeltoon 27.8.1941. Alferov sai surmansa, I-16 kone oli c/n 2921265, ja taktinen nro siis "2".

Tässä Esan lähettämä kartta, ja II/JR 29:n spk-ote.

Prokkoilan kartta via Esa.png

Jalkaväkirykmentti_29._II_pataljoona._Esikuntakomppania_10 - kopia.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Calle! Näissä Esan kuvissa on selvästikin paikan päällä it-joukkojen sotilaita, ilmeisesti aika pian pudotuksen jälkeen. Mikko Nisulan kuvassa taasen näyttäisi paikalla olevan myöhemmin tulleita Kenttälentovarikko 3:n sotilaita ja mekaanikkoja, osalla miehistä asut ja päähineet ovat hieman erilaiset, mm. yksi mekaanikko on haalareissa.

KLeV 3:n vuoden 1941 toiminnan yhteenvedossa selviää, että varikko evakuoi kesällä/syksyllä 2 kpl:tta vihollisen I-16-koneita. Tämän Prokkoilan koneen ja sitten myös mainitsemani Lysanderin alasampuman.

Ohessa vuoden 1975 kartta, jossa näkyy Kaurilan kylän läpi menevä rautatie. Ympäröin vihreällä renkaalla Kaurilan kansakoulun pihapiirin, jossa KLe V 3:n korjaamo oli. Eli "romuvarikko"- kuvat ovat hyvin todennäköisesti sieltä. Kartta: Vanhat painetut kartat.

"Sota-aikana koulu oli mm. sotilas- ja siirtoväen majoitustiloina sekä sotasairaalana. Näistä ajoista muistona on lottapukuja ym. sota-ajan esineitä." https://sydankarjala.fi/kohteet/kaurilan-koulumuseo/

Valtion Rautateiden rata- ja asema/pysäkkikartta vuodelta 1937. Osasuurennos, Kaurilan asema merkitty sinisellä nuolella. Lähde: Timo Meriluoto kartat

Alimmassa kuvassa ilmakuva vuodelta 1953. Koulun pihalla näkyy pitkä piharakennus, "liiteri", vastaava rakennus näkyy taustalla myös v. 1941 varikkokuvissa. Se on jäljellä nykyäänkin, kuten itse koulukin museona. Kaurilan asemarakennus, joka on siirretty pois Helsingin Meilahteen, näkyy kuvan vasemmassa reunassa ratapihan kohdalla.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaurilan_rautatieasema

Jukka

423207_1975.jpg

 

Suomi_Valtionrautatiet_1937_(hk,_mk).jpg

Kaurila 1953.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä I-16 koneen Alferov-ohjaajasta: ei ole käynyt ilmi tekikö hän itsemurhan, vai saiko surmansa "pidätystilanteessa" - asia varmaan selviää sopivasta sotapäiväkirjasta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jo edellä ollut kuva Prokkoilan I-16:sta löytyy myös Antti J Miettisen kirjasta Keskipohjalaisen rykmentin tie jatkosodassa, JR29:n historia 1941-42. Kuvatekstissä mainittu Pentti Pöyhtäri sekä kuvan ottanut Martti Rautila olivat Himankalaisia, 5./JR29 sotilaita, kuten ehkä muutkin kuvassa olijat.. 

IMG_20231228_121550_edit_101208298426743.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Skannasin tuon Prokkoilan koneen vasemman sivun kuvan em. kirjasta ja yritin kaivaa siitä kylkinumeroa esiin: ei näy. Killtoa juuri siinä kohdassa ja tuo yksi numeron kohdalla seisokeleva ilmatorjuja olisi saanut olla vuoleskelemassa vaikka sormusta kuvanottohetkellä.

I-16.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vielä osasuurennokset minun kuvista. Kyllä tuosta Prokkoilan koneen kyljen luukun kohdalla olevasta valkoisesta saa muodostettua samanlaisen kapean 2:n kuin Kaurilan varikolla olleessa. Sama kone se on.

Jukka

IMG_7584.jpeg

IMG_7584.jpeg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
27.12.2023 at 09.33, Jukka Nisula kirjoitti:

IMG_7584.jpeg

Kuvassa on I-16 "2". Siitä lisätodiste sanallisessa muodossa: "Oikea siipi jättöreunan puolelta ruhjoutunut."

Samassa paperissa perutaan koneelle kaavailtu täyskorjaus.

IMG_1608.thumb.JPG.774f25386bf62cb50af0b69559d7e9fe.JPG

Liite: Kansallisarkisto.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
27.12.2023 at 18.51, Carl-Fredrik Geust kirjoitti:

Kyseessä oli 7. Armeijan ilmavoimien155 IAP:n n.luutn Nikolai Alferovin I-16, joka putosi it-osumien jälkeen Prokkoilan ruispeltoon 27.8.1941. Alferov sai surmansa, I-16 kone oli c/n 2921265, ja taktinen nro siis "2".

Tässä Esan lähettämä kartta, ja II/JR 29:n spk-ote.

Prokkoilan kartta via Esa.png

Jalkaväkirykmentti_29._II_pataljoona._Esikuntakomppania_10 - kopia.jpg

Alferov shoot down 28.08.1941 and MIA. In foto I-16 type 29 c/n 2921374 (engine M-62 № 624320) squadron commander 155 IAP captain Prokopenko(the best pilot 155 IAP in 1941- claimed 5 victories), later Hero of Soviet Union.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kapt Nikolai Georgievitsh Propopenko (155 IAP:n eskadrillin päällikkö) teki myös pakkolaskun 27.8.1941, mutta jäi henkiin. Hänet nimitettiin NL-sankariksi 8.9.1943, ja kaatui 14.7.1944 (silloin 3. GvIAP:ssa).

Saattaa tietysti olla että juuri Prokopenko teki pakkolaskun Prokkoilan ruispellolle, ja ehti karkuun - mutta pidän tätä epätodennäköisenä (en ole löytänyt  asiakirjaa, mistä ohjaajan kohtalo käy ilmi).

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Carl-Fredrik Geust kirjoitti:

Lieneekö sittenkin kapt Prokopenko joka Prokkoilassa lähti juoksemaan ?

TSAMO F.21909 Op.3032 D.4 Combat Report 3 GIAP.

Combat report №131 27.08.41 19.00.

IMG_20211019_135848.jpg

IMG_20211019_135849.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Carl-Fredrik Geust kirjoitti:

Lieneekö sittenkin kapt Prokopenko joka Prokkoilassa lähti juoksemaan ?

TSAMO F.21909 Op.3032 D.4 Combat Report 3 GIAP.

Combat report № 133 28.08.1941 19.00

IMG_20211019_135900.jpg

IMG_20211019_135902.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaurilan ja Sääsken sijaan jatkan I-16 tarinaa, joka on erittäin mielenkiintoinen jo yksikön 155 IAP takia. Sorry, pitäisi olla oma ketjunsa.

 

260 It.KKK sotapäiväkirjassa 28.8.41 "Lähti I joukkue Jessoilaan tykistön suojaksi." (Muuten, 260 päiväkirja kirjoittaa myös 27.8.1941 alasampumistesta)

Jessoillassa oli II/KTR 4. Tämä selviää 11. Divisioonan sotapäiväkirjan liitteestä "Kaaviopiirros Sotjärvi-Säämäjärvi kannaksen läpimurrosta 25.8.-27.8.41"
https://astia.narc.fi/uusiastia/viewer/?fileId=5804076996&aineistoId=2363371941

Tarkemmin sanoen KTR 4:n 4. ja 5 patteri. Neljännen patterin spk mainitsee 28.8.41 koneen alasampumisen:

https://astia.narc.fi/uusiastia/viewer/?fileId=5755798197&aineistoId=2380564982

Näyttäisi siltä, että Alferov ja koneensa ovat Säämäjärven pohjassa. 260. It.KKK spk 28.8.1941 (Jessoila): "saatiin Bredalla osuma yhden I-16:n ohjaamoon ja kone syöksyi Säämäjärveen n. 500 m:n päähän asemista."

 

Kari

Alla Google Map Jessoila yhdistettynä 11 D spk peitepiirrokseen ja sekä ilman.

I/260 on vain lätkäisty karttaan. Todennäköisempää lienee, että olivat etulinjan ja suojattavien tykistöasemien välissä eli 4. ja 5. /KTR 4 asemien  itäpuolella?

Jessoila_28.8.1941_a.JPG.0d5937ef718b6da51a99dcca0daad073.JPG

 

 

Jessoila_28.8.1941_b.JPG.49e5f6afd361082688e5deb91654a62d.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Kari Lumppio
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään