Jukka Nisula

"Evakkopotkuri" Värtsilästä 1940

4 viestiä aiheessa

Etsiessäni SA-kuvia Kaurilasta, tuli tällainen kuva eteen. Kuvassa on Värtsilästä evakuoitua ja tuotua tavaraa Kaurilan rautatieasemalla talvisodan päättymisen jälkeen 25.3.1940. Värtsilä jäi uuden rajan taakse, ja siksi läheiseen Kaurilaan siirrettiin ja kerättiin evakkotavaraa eteenpäin kuljetettavaksi. Kuvassa pisti silmään lentokoneen potkuri evakkohuonekalujen joukossa. Näyttäisi, että kyseessä on potkurin puolikas, joka on kiinnitetty pyöreään alustalevyyn. Näin tuon tulkitsen. Potkurissa näkyy seuraavat merkinnät: SA 11 SH 125 HV N:103/34.

Merkintöjen perusteella ehkäpä löytyy jopa oikea koneyksilö, taas kerran... Veikkaan itse, että kyseessä on 125 hv:n Siemens-Halske SH 12 -moottorilla varustetun VL Sääski-koneen potkuri numero 103 vuodelta 1934. Ilman spinneriä.

Jukka

7015_115511 – kopio.jpg

25031940_Kaurila_Värtsilästä_tuotua_tavaraa.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä löytö!

Potkuri N:o 103/34 ehti olla Sääski SÄ-120:n nokalla vain ajan 31.5.-23.6.1935. Onko tuo lapa kiinnitetty myöhemmin, sillä tutkintapöytäkirjan mukaan molemmat lavat katkesivat onnettomuudessa.

kuva1.thumb.JPG.4314adf3e39c0c782fb169a0d86c443f.JPGkuva2.thumb.JPG.444c50eed1ba12a3231309d210720922.JPGkuva3.thumb.JPG.9f22ec4e4dccb8614663d30182e18a49.JPGkuva4.thumb.JPG.479de454081faf54e7751d4b94253721.JPGkuva5.thumb.JPG.baa2d3095b09d40b0a2daf962a31f492.JPGkuva6.thumb.JPG.aee06167b685ec88c88034f4b7da5950.JPG

Liitteet: Kansallisarkisto.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia taas Raimo mainioista dokumenteista. Näin arvelinkin, että tietoa sinulta löytyy. Viki Pyötsiälle sattunut näköjään vahinko, ilmeisesti kannus kolahtanut laskussa kiveen, pyrstö noussut ylös ja kone "seljälleen". Mielenkiintoista myös, että potkurinpuolikas on evakuoitu juuri Värtsilästä. Tuli mieleen vaihtoehto, että olisiko potkuri kulkeutunut Utista esim. jonkun lentohenkilöstöön kuuluvan mukana myöhemmin Värtsilän lentokentälle... Lentokenttä valmistui joitakin vuosia ennen talvisotaa, ja siellähän toimi mm. Lentolaivue 16 talvisodan aikana. Vaikea tietysti sanoa, onhan se voinut olla jonkun kotonakin muistoesineenä. 

Tätä SA-120:sta muutettiin tuon onnettomuuden jälkeen:

”Sääski IV (SÄ-120) – Suomen ilmavoimien koneyksilö, jossa oli merkittäviä rakenteellisia eroja, kuten eri siipiprofiili ja siivekkeet myös yläsiivissä. Muunnettiin Sääski II -tyyppisestä ilmavoimien I-sarjan koneesta elokuussa 1935.”

lähde: https://fi.m.wikipedia.org/wiki/VL_Sääski

Tämä koneyksilö taisi olla myös Ilmavoimien ensimmäisiä mittarikoulukoneita. 

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla


Ollaan ”taustalla” spekuloitu tätä Kaurilan evakkopotkuria Mannisen Pentin kanssa. Selvästikin lapaa on ”modifioitu”, ja se on ollut poikki.

Potkurin napaosa merkintöineen on Sääski-koneesta, se on selvää, mutta potkurinlavan jättöreuna pitäisi mennä noin parin sentin päähän keskiön takareunasta. Laitoin pari kuvaa ohessa, jossa ero näkyy. Tuossa Kaurilan potkurissa väliä on ainakin 10 cm. Finnasta löytyneessä Sääski-kuvassa se on pari senttiä.

Raimon laittamassa vauriokertomuksessa lukee, että molemmat lavat ovat olleet poikki. Se on ilman muuta varmasti oikein kirjattu ja faktaa. Sehän selittää, että potkuria on muokattu jälkikäteen.

Pena myös tuumasi, että potkurin lapakokonaisuus ei ole sellainen kuin pitäisi. Lapa - ehkä ollut irtipoikki ja sitten on jotenkin tökerösti sovitettu jälkikäteen keskiöön, jollaista näissä yksiosaisissa potkureissa ei ole. 

Sitten vielä Mannisen huomio: tuossa potkurinlavassa on tuon puolipyöreän tason alla vielä jonkinlainen kaareva osa ehkä musta jalusta. Potkurista on melkoinen pätkä jäljellä ja se on reippaasti irti maasta, eli kokonaispituutta on enemmän. Potkurin paino on varmasti 30 kg ja se ei muuten pysyisi pystyssä. Vastapaino tms. siis. 

Vaikka onnettomuuskertomuksen mukaan molemmat lavat menivät poikki, on tuo kokonainenkin lapapuolikas voinut olla rikki. Taitavia puuseppiä riitti tuolloin. Olen samaa mieltä tästä. 

Jukka

 

IMG_7676.jpeg.f5296b44c66e0a76923b8c1ce1582183.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään