Pasi Pirttikoski

Harvinainen onnettomuus Ruotsissa - tähystäjä putosi koneesta

15 viestiä aiheessa

Ruotsin ilmavoimien luutnantti Ernst Davoust putosi koneesta ja kuoli. Davoustilla oli laskuvarjo mukanaan. Tästä 27.8.1931 tapahtuneesta onnettomuudesta en löydä lisätietoja. Löytyisikö tätä kautta lisätietoja tapahtumasta?
Onnettomuussivusto https://aviation-safety.net/database/year/1931/1 ei tunne tapausta.

6597d7352035b_KansanTy19310828.jpg.a1408b37c2e59bd265b1560b65073b99.jpg

Lehtijuttu Kansan Työ lehdestä (dikikirjasto) 28.8.1931.
Luutnatti Ernst Davoustista löytyy kuvakin.

6597d73481e94_ErnsDavoust-jenikirbyhistory_getarchive_net.jpg.9e5edad85bfc90210445a164e9f30e29.jpg

https://digitaltmuseum.se/021015738231/portratt-av-underlojtnant-ernst-davoust-militar-flygforare

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistin kyselyä Ruotsiin, katsotaan tuleeko sieltä apuja.

Jukka

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tulihan sieltä ja äkkiä, kiitos Lars Sundinille!

Lars vastasi suomennettuna kutakuinkin näin:

"llmeisesti jokin sotilasharjoitusoperaatio oli käynnissä Västergötlandissa. Davoust palveli "In Memoriamin" mukaan "DK:n opettajana" ja näyttää ajoittain toimineen tähystäjänä, mutta myös ohjanneen lentokonetta. Hän oli joka tapauksessa saanut ohjaajakoulutuksen. Ilmeisesti istuinvyö tai -vyöt katkesivat hänen (eikä oppilas Larssonin) liikehdinnässä, kun koneeseen hyökättiin ja hän lensi ulos. Oppilas Larsson onnistui selvittämään tilanteen; häneltä kesti ilmeisesti kuitenkin jonkin aikaa tajuta, ettei Davoust ollut enää ohjaimissa. Konetyyppi Fokker S 6. Sanomalehti Dagens Nyheterissä on useita artikkeleita, tässä on kolme sivua. Ehkä tutkinnan aikana päädyttiin muihin päätelmiin."

Pistin myös kyselyn mitä DK tässä yhteydessä merkitsee, jokin Flygvapnetin koulutusosasto tms?

Lehtileikkeiden mukaan kyseessä oli kellukekone (hydroplan). Eli kaksipaikkainen Fokker C.V eli S6-tiedusteluversio. Ja Davoustin varjo oli Irving. 

https://larsan13.files.wordpress.com/2024/01/davoust2.jpeg

https://larsan13.files.wordpress.com/2024/01/davoust.jpe

https://larsan13.files.wordpress.com/2024/01/davoust3.jpeg

Lehtileikkeiden mukaan varusmiesoppilas Larsson oli lennolla koneen varsinainen ohjaaja. Luutnantti Davoust lensi konetta kuitenkin konetta välillä, jopa 20 minuuttia mainitaan ja oli ohjaimissa onnettomuuden sattuessa. Koneessa on täytynyt olla kaksoisohjaimet, ja Davoust ilmeisesti ohjannut takaohjaamosta eli tähystämöstä. On ollut rajua liikehdintää, kone ollut selällään, kun vyöt katkenneet…

Tässä pari kuvaa vastaavasta Fokker S6 -tiedustelukoneesta kellukkeilla.
"Karlsborg 1935. Fokker S6.”
”Karlsborg 1934. Flygplan Fokker S6.”

Lähde: digitaltmuseum.se

Jukka

IMG_7727.jpeg

IMG_7728.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisäyksiä
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon DK-lyhenteeseen sain Larsilta seuraavan selityksen: 

"ldk" on listattu "In Memoriams" -luettelossa sen lyhyessä DK-taulukkomuodossa (lärare i dubbelkommando) eli "opettaja kaksoiskomennossa". Kyseessä ei siis ollut yksinkertainen ”suora” peruskoulutuslento. Roolien (ohjaaja-tähystäjä) vaihtelu on Larsin mielestä hieman vaihtelevaa sanomalehtitekstien perusteella, mutta hänelle tulee sellainen vaikutelma, että Davoust lensi konetta, kun raju manööveri tehtiin. 

Ruotsalaisessa sotilaslentäjien ”In Memoriams”-luettelossa on Larsin mukaan Davoustin tiedoissa merkintä FFSU eli Fortsatt FlygSlagsUtbildning. Se tarkoittaa, että Davoust oli jatkanut  lentokoulutusta, joskin tuo FFSU -merkintä ei olisi ollut käytössä vielä vuonna 1931, vaan vasta myöhemmin.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

No tulihan sieltä ja äkkiä, kiitos Lars Sundinille!

Lars vastasi suomennettuna kutakuinkin näin:

"llmeisesti jokin sotilasharjoitusoperaatio oli käynnissä Västergötlandissa. Davoust palveli "In Memoriamin" mukaan "DK:n opettajana" ja näyttää ajoittain toimineen tähystäjänä, mutta myös ohjanneen lentokonetta. Hän oli joka tapauksessa saanut ohjaajakoulutuksen. Ilmeisesti istuinvyö tai -vyöt katkesivat hänen (eikä oppilas Larssonin) liikehdinnässä, kun koneeseen hyökättiin ja hän lensi ulos. Oppilas Larsson onnistui selvittämään tilanteen; häneltä kesti ilmeisesti kuitenkin jonkin aikaa tajuta, ettei Davoust ollut enää ohjaimissa. Konetyyppi Fokker S 6. Sanomalehti Dagens Nyheterissä on useita artikkeleita, tässä on kolme sivua. Ehkä tutkinnan aikana päädyttiin muihin päätelmiin."

Pistin myös kyselyn mitä DK tässä yhteydessä merkitsee, jokin Flygvapnetin koulutusosasto tms?

Lehtileikkeiden mukaan kyseessä oli kellukekone (hydroplan). Eli kaksipaikkainen Fokker C.V eli S6-tiedusteluversio. Ja Davoustin varjo oli Irving.

...

Kiitokset molemmille, Suomeen ja Ruotsiin!

Pitää yrittää löytää muutama lisätieto mm. tuon lehtijutun perusteella (joka on avaamatta) - millä korkeudella lensivät, löytyikö Davoust heti ja miksei hän avannut varjoa (joskin tämä jää arvailun asteelle).  Tuo Irvin varjo oli kuitenkin yksi varmatoimisimmista varjoista tuohon aikaan. Käytössä myös meidän ilmavoimilla.

LISÄYS - syynä vajaatoiminta varjossa (då hans fallskärm endast ofullständigt utveklades) ja lähtökorkeus 600-700 m

 

Muokattu: , käyttäjä: Pasi Pirttikoski
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin tietoa Fokker C.V- konetyypin Ruotsin versioista. Kaksoisohjaimilla varustettiin "noin 30-luvun puolivälissä" viisi Fokker S 6A:ta, joita käytettiin F 5:ssä koulutus- ja harjoitustarkoituksiin. F 5 oli Lentosotakoulu Ljungbyhedissä. Nämä koneet olivat siis "kaksikomentoisia eli dubbelkommando", tähystäjä tai ohjaajaopettaja istui takana tähystämössä, kun oppilas istui etuohjaamossa. Etuohjaamo voitiin varustaa myös hupulla sokkolentoharjoittelua varten. Eli kyseessä on ollut varmaankin juuri tällainen tai vastaava kellukkeilla ollut kone.

Lehtijutun mukaan tämän Fokkerin numero (tai tunnus) oli ollut 10.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 minuuttia sitten, Pasi Pirttikoski kirjoitti:


Pitää yrittää löytää muutama lisätieto mm. tuon lehtijutun perusteella (joka on avaamatta) - millä korkeudella lensivät, löytyikö Davoust heti ja miksei hän avannut varjoa (joskin tämä jää arvailun asteelle).  Tuo Irvin varjo oli kuitenkin yksi varmatoimisimmista varjoista tuohon aikaan. Käytössä myös meidän ilmavoimilla.

Lehtijutun mukaan olivat lentäneet 1500 metrissä, mutta tuo manööveri, missä hän tippui koneesta tapahtui 600-700 metrissä.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehden mukaan hänellä on ollut maassa löydettäessä laukaisukahva(rengas) oikeassa kädessä ja ulosvetovaijeri vedettynä, siksi otaksutaan, että laukaisumekanismi ei ole toiminut tai Davoust on yrittänyt vetää varjoa auki, mutta myöhästynyt. Tämän mahdollisuuden syyksi epäillään shokkitilaa, kun hän on pudonnut yllättäen koneesta. Tarkempaa syytä ei ole voitu tuossa vaiheessa selvittää.

Kone on ollut selällään manooverissä ja menettänyt sen jälkeen korkeutta niin paljon, että vasta tässä vaiheessa huomattuaan ettei Davoust ohjaa konetta enää vaan oli pudonnut, oli oppilas Larsson saanut koneen taidokkaasti oikaistua vaakalentoon, mutta vasta 150 metrissä. Tässä harjoituksessa Fokkeria vastaan oli hyökännyt yllättäen takaapäin kolme "vihollishävittäjää", joita vastaan Davoust oli väistellyt rajusti eri väistöliikkeillä, mm. pystyyn alas "luotisuoraan", jonka jälkeen Fokker oli mennyt selkäsyöksyyn. Lehti spekuloi myös, oliko Davoust mahdollisesti menettänyt tajunsa hetkellisesti rajussa liikkeessä. Sitä ei pystytty varmistamaan.

Jukka

 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Lehden mukaan hänellä on ollut maassa löydettäessä laukaisukahva(rengas) oikeassa kädessä ja ulosvetovaijeri vedettynä, siksi otaksutaan, että laukaisumekanismi ei ole toiminut tai Davoust on yrittänyt vetää varjoa auki, mutta myöhästynyt. Tämän mahdollisuuden syyksi epäillään shokkitilaa, kun hän on pudonnut yllättäen koneesta. Tarkempaa syytä ei ole voitu tuossa vaiheessa selvittää.

Kone on ollut selällään manooverissä ja menettänyt sen jälkeen korkeutta niin paljon, että vasta tässä vaiheessa huomattuaan ettei Davoust ohjaa konetta enää vaan oli pudonnut, oli oppilas Larsson saanut koneen taidokkaasti oikaistua vaakalentoon, mutta vasta 150 metrissä. Tässä harjoituksessa Fokkeria vastaan oli hyökännyt yllättäen takaapäin kolme "vihollishävittäjää", joita vastaan Davoust oli väistellyt rajusti eri väistöliikkeillä, mm. pystyyn alas "luotisuoraan", jonka jälkeen Fokker oli mennyt selkäsyöksyyn. Lehti spekuloi myös, oliko Davoust mahdollisesti menettänyt tajunsa hetkellisesti rajussa liikkeessä. Sitä ei pystytty varmistamaan.

Jukka

 

Kiitos! Olit Google kääntäjää nopeampi.
 

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisenssillä Ruotsissa valmistettu Fokker S 6H, eli hydroplan, ponttooneilla varustettu C.VE. Wikipedian mukaan kuvattu 1931, SFF:n kuva-arkiston mukaan 1931-35. (kuva: wikipedia)

Jukka

Een_in_Zweden_onder_licentie_gebouwde_Fokker_C.5E_(C.VE)_2161_027183.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä Pasin löytämässä digitaltmuseumin kuvassa Ernst Davoust on vielä vänrikki (Ruotsissa aliluutnantti). Kuvauspaikaksi on merkitty Östgöta Flygflottilj eli F 3-lennosto Malmslättissa Linköpingissä, tunnetaan myös nimellä Malmen. Siellä oleva Flygvapenmuseum on varsin tunnettu paikka ilmailuhistorian harrastajille. 

Jukka 

IMG_7733.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ernst Gustaf Davoust
27.2.1904 - 27.8.1931
Haudattu 2.9.1931 Skogskyrkogården Enskede, Tukholma

Digitaltmuseumin kuva joulukuulta 1929

Lyhytsanaisesti verrattuna viereisiin

Untitled-2.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lars Sundin kirjoitti, ettei löytänyt myöhemmin DN:stä (Dagens Nyheter-sanomalehti) mitään Davoustin onnettomuudesta, paitsi kiitoskirjeen sukulaisilta ja ilmoituksen, jossa oli kuva hautajaisista. Flygvapnetin komentaja esitteli myöhemmin raportin kuluneen vuoden tapaturmista ym., joka on luettavissa DN:ssä, ja jossa on mainittu muun muassa kuolleiden nimet.

Kysymykseeni arkistolähteistä tuli tämä linkki vinkkinä Ruotsin kansallisarkistoon. Sieltä pitäisi tapaus penkoa.

https://riksarkivet.se/psidata/flygvapenhaverier

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsin kansallisarkistosta?

Untitled-4.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Tapio Heinomaa
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Lars Sundin kirjoitti, ettei löytänyt myöhemmin DN:stä (Dagens Nyheter-sanomalehti) mitään Davoustin onnettomuudesta, paitsi kiitoskirjeen sukulaisilta ja ilmoituksen, jossa oli kuva hautajaisista. Flygvapnetin komentaja esitteli myöhemmin raportin kuluneen vuoden tapaturmista ym., joka on luettavissa DN:ssä, ja jossa on mainittu muun muassa kuolleiden nimet.

Kysymykseeni arkistolähteistä tuli tämä linkki vinkkinä Ruotsin kansallisarkistoon. Sieltä pitäisi tapaus penkoa.

https://riksarkivet.se/psidata/flygvapenhaverier

Jukka

Juuri äsken laitoin tarkemman kyselyn Ruotsin kansallisarkistoon. Eiliseen yleiskyselyyni tuli nopea vastaus!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään