Simo Lallukka

Alaska Airlinesin Boeing 737 Max 9 ollut ongelmissa Portlandin lähellä

68 viestiä aiheessa

Alaska Airlinesin Boeing 737 Max 9 ollut ongelmissa Portlandin lähellä. Koneyksilö uusi,  toimitettu 31.10.2023.

 

Muokattu: , käyttäjä: Simo Lallukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
31 minuuttia sitten, Topi Falkenberg kirjoitti:

HS:n jutun kuvan perusteella spekuloin ”ponnahduksen” tapahtuneen istuinkartassa näkyvän EXIT rivi 15-20 kohdalla. 

Nuo taitaa olla siiven kohdalla olevat hätäuloskäynnit. Irronnut ovi taisi kuulua isommalle siiven takapuolella olevalle uloskäynnille.

https://x.com/Twixted1/status/1743489362506162253?s=20

Muokattu: , käyttäjä: Esa Kaihlanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Reikä ehkä rivillä 26, matkustajan ottamassa kuvassa kai näkyy jotenkin. Tuo exit aktivoidaan, jos koneen istuinkapasiteetti on yli 200. Tuo exit-ovi oli passivoitu. Kone ehti nousta 16300 jalan korkeuteen maksimissaan. Tilanne ehkä alkoi aiemmin.

  

alaska.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Simo Lallukka
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Semihauskasti tuolla Lentopostin uutisessa kerrotaan että 

Lainaa

...deaktivoidun hätäpoistumisoven tulppa irtosi lennolla...

Eiköhän se irronnut ihan koko ovi 🤣

Juu, arvaan toki että tuossa lienee tarkoitettu että ovi on tulppa-tyyppinen. Josta herääkin kysymys että miten ihmeessä sellainen voi pullahtaa irti.

Aiemmassa viestissä oli kuva ovesta ulkopuolelta, on aika venäläisen näköinen sovitus, mikä ei kyllä itseäni yhtään ihmetä, kyseessä kun on bojon tuote...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 hours ago, Juri Pelkonen said:

Semihauskasti tuolla Lentopostin uutisessa kerrotaan että 

Eiköhän se irronnut ihan koko ovi 🤣

Juu, arvaan toki että tuossa lienee tarkoitettu että ovi on tulppa-tyyppinen. Josta herääkin kysymys että miten ihmeessä sellainen voi pullahtaa irti.

Aiemmassa viestissä oli kuva ovesta ulkopuolelta, on aika venäläisen näköinen sovitus, mikä ei kyllä itseäni yhtään ihmetä, kyseessä kun on bojon tuote...

Tuossa on vähän selitetty tuota "tulppaakin". Varauloskäyntiä plugioven kohdalla ei tarvita esimerkiksi Alaskan matkustamossa, jossa matkustajamäärälle riittäisi vähempikin määrä uloskäyntejä kuin halpalentoyhtiöiden täyteen pakatussa matkustamossa. Ovi on kuitenkin paikallaan mutta deaktivoitu ja paikalleen pultattu, varmaankin kustannusten säästämiseksi (selvitään samalla rungolla kaikille matkustamovarianteille). Tällaista ovea sitten kutsutaan kiinteäksi plugioveksi, ja muodostaa periaatteessa osan kiinteästä rakenteesta. Juu, ei pitäisi irrota missään tilanteessa. Näin uudessa koneessa kuulostaa ikävästi valmistus- tai suunnitteluvirheeltä.

Oven alasarana kiinnitetään videon kommenttien perusteella paikalleen pulteilla niin että ovi ei pääse liikkumaan rullakiskojen varassa ylöspäin, ja yksi kommenteissa esitetty ajatus on että joku pulteista olisi jäänyt kiinnittämättä Boeingilla. Koneessa on ilmeisesti ollut paineistusongelmia aiemmilla lennoilla, mikä sopisi hyvin yhteen puutteellisen kiinnityksen johdosta taipuvan plugin aiheuttamaan aukeavien tiivisteiden skenaarioon.  Jokin jäljellä olevista pulteista olisi sitten väsynyt muutaman lennon aikana poikki ja tulos olisi tämä. 

 

Muokattu: , käyttäjä: Matti Hyötyniemi
Saranan pultit estävät oven liikkeen kiskojen varassa
7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelen että ainakin takavuosina Finskistä sanottiin että materiaalivahvuudet ovat yksi syy miksi ei koskaan ostettu Boeingiltä. Osaako täällä joku vahvistaa/kumota?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
47 minuuttia sitten, Jukka Joutsijärvi kirjoitti:

Kyllä Finski osti Boeingilta Tapio!! Lomalentojen 757 koneet ja olivat reiteilläkin..

Ja niitä vehkeitä on ikävä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 tuntia sitten, Juri Pelkonen kirjoitti:

Semihauskasti tuolla Lentopostin uutisessa kerrotaan että 

Eiköhän se irronnut ihan koko ovi 🤣

Juu, arvaan toki että tuossa lienee tarkoitettu että ovi on tulppa-tyyppinen. Josta herääkin kysymys että miten ihmeessä sellainen voi pullahtaa irti.

Aiemmassa viestissä oli kuva ovesta ulkopuolelta, on aika venäläisen näköinen sovitus, mikä ei kyllä itseäni yhtään ihmetä, kyseessä kun on bojon tuote...

En tiedä bojon rutkuista oikeastaan mitään, mutta yleistiedoksi; A321NX:ssä (ACF, Airbus Cabin Flex -versiossa siis) voidaan ovien tilalla käyttää nimenomaan tulppia, jotka ovat ovea kevyempiä ja halvempia. Kuva puhuu deaktivoinnista, mutta kyseessä ei siis ole fyysisen oven deaktivointi, vaan kyseessä on exitin deaktivointi, joka tapahtuu vaihtamalla ovi jonkinlaiseen luukkuun/tulppaan ainakin 3L/R ovien osalta. Overwingistä en ole ihan varma, miten toteutus siinä menee.

a321-acf.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
47 minuuttia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

En tiedä bojon rutkuista oikeastaan mitään, mutta yleistiedoksi; A321NX:ssä (ACF, Airbus Cabin Flex -versiossa siis) voidaan ovien tilalla käyttää nimenomaan tulppia, jotka ovat ovea kevyempiä ja halvempia. Kuva puhuu deaktivoinnista, mutta kyseessä ei siis ole fyysisen oven deaktivointi, vaan kyseessä on exitin deaktivointi, joka tapahtuu vaihtamalla ovi jonkinlaiseen luukkuun/tulppaan ainakin 3L/R ovien osalta. Overwingistä en ole ihan varma, miten toteutus siinä menee.

a321-acf.jpg

Todella mielenkiintoista tietoa! Airbus Cabin Flex -versioon liittyvät muutokset vaikuttavat siis olevan enemmän exitin deaktivointiin liittyviä, ja ovia korvataan kevyemmillä ja edullisemmilla tulppamaisilla ratkaisuilla. On jännittävää nähdä, miten nämä muutokset vaikuttavat koneen toimintaan ja tehokkuuteen. Kiitos, että jaat tätä tietoa!

-Larska

Titlea320vs738.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesarin Alaska Airlinesin vaurioitunutta konetyyppiä koskevan uutisen kuvituksena on Embraer ERJ 175

Kuvatekstinä: Alaska Airlinesin Boeingin 737 Max 9 -tyypin kone kuvattuna laskeutumassa Kaliforniassa kesällä 2022. KUVA: IAN L. SITREN / ZUMA

https://www.hs.fi/talous/art-2000010103691.html

Brassikoneen valmistajan edustajana olisin sangen närkästynyt moisesta mokasta. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
31 minuuttia sitten, Lauri Siivonen kirjoitti:

Todella mielenkiintoista tietoa! Airbus Cabin Flex -versioon liittyvät muutokset vaikuttavat siis olevan enemmän exitin deaktivointiin liittyviä, ja ovia korvataan kevyemmillä ja edullisemmilla tulppamaisilla ratkaisuilla. On jännittävää nähdä, miten nämä muutokset vaikuttavat koneen toimintaan ja tehokkuuteen. Kiitos, että jaat tätä tietoa!

-Larska

Joo, tosin virallisesti nuo siipiexitit 321NX:ssä ovat nimenomaan "ovia", kun normaalissa versiossa ne ovat irtonaisia tulppamallisia luukkuja. Eli tuossa ne, jotka ovat vielä olemassa, on saranoitu ja aukeavat ylöspäin. Näin ollen normaalin A321:n 8 oven sijaan esimerkiksi Wizzin käyttämissä 321-271NX:ssa on 10 ovea. Toinen erikoisuus, joka noihin siipien yläpuolisiin oviin liittyy, on se, että ne aukevat "suoraa" ulospäin (ks. video trainerista) ja tämän takia niissä lukitusjärjestelmä (flight lock) lennolle, joka lukitsee ovimekanismin niin, ettei sitä saa kabiinista avattua kesken lennon. Vastaava flight lock löytyy myös joistain B-merkkisten koneiden exiteistä, mutta en tunne niitä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka bussin ratkaisut ovat varmaan kiinnostavia, niin ei se täysin liity aiheeseen. Niille jotka eivät halua Chris Bradyn videota katsoa, niin kyseessä ei ollut hätäpoistumistie eikä edes deaktivoitu hätäpoistumistie, vaan sen tilalle jo tehtaalla pultattu tulppa. Ja kyllä Juri, suomeksi ”door plug” on tulppa, -kun se ei tappikaan ole...

door_plug1.thumb.jpg.0048b5b568c8531f02f354571cd0222c.jpgdoor_plug2.thumb.jpg.1f7dbc57561db9a08095698ccbd25325.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Jukka Joutsijärvi kirjoitti:

Kyllä Finski osti Boeingilta Tapio!! Lomalentojen 757 koneet ja olivat reiteilläkin..

Ei ostanut. Olivat liisarivehkeitä.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asia selvä, muualta netistä jäin siihen (harha?) luuloon että ovi olisi vain deaktivoitu, eli avautuminen estetty ja ovi verhottu paneelilla.

Kyseessä on siis erikseen tätä tarkoitusta varten tehty hätä/varapoistumistieaukon tulppa. Hätäpoistumisoven tulppa se ei kuitenkaan suomeksi ole, koska oven tulppa on oveen kuuluva tulppa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Ei ostanut. Olivat liisarivehkeitä.

Niitä käytettiin sitäpaitsi muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta vain lomalennoilla. Olen itsekin ollut mukana ja saanut käydä jopa ohjaamossa lennon aikana. Mutta poikkeukset vahvistavat säännön. Kiinnostaisi edelleen tietää pidettiinkö Boeingin koneita rakenteellisesti Finskillä heikompina kuin esim. McDonnel Douglasin koneita. 

Muokattu: , käyttäjä: Tapio Sahari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja ovien tulppaaminenhan on vanha juttu, jota on tehty jo kauan aikaa. Tehtaiden lisäksi sitä ovat tehneet myös lentoyhtiöt. Ainakin BA, CX ja KL tulppasivat siipiexittejä 747-100/200 kalustossa jo 80-luvulla. Tässä kuvassa näkyy miltä tulpattu exit on näyttänyt kabiinin puolella (tuolla missä punaiset tuolit vaihtuvat sinisiin). https://www.airliners.net/photo/British-Airways/Boeing-747-136/2579981

A320 koneita on ainakin Saudialla ja Starlfyerilla toiset siipiexitit tulpattuina.

IMG_6048_1600.thumb.jpg.2fd74754a0888a4bcc5f86e6c1eda80a.jpg7X7A5255_1600.thumb.jpg.fe6931bb66afb8f9505b44eca3db832c.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vielä yksi kuva redditstä. Nuo Matin sekä linkatun videon mainitsemat pultit on ympyröity, eli ainakin ylempien pulttien kunnon tietämiseksi täytyisi löytää tuo tulppa/ovi.

Sitä missä kohtaa saranan läpi menevät pultit ovat ei reditillä ei ollut vielä tietoa.

Ja vielä Reutersin artikkeli, Spirit tekee osan mutta Boeingilla on vastuu asennuksesta ja säädöstä:

https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/spirit-aero-made-blowout-part-boeing-has-key-role-sources-2024-01-07/

tulppa.thumb.jpg.8df4973666654b867967121bef9c16a1.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään