Pasi Pirttikoski

BL-114 katoaminen 13.7.41 - pakkolasku vai hyppy?

30 viestiä aiheessa

Ei pitäisi lukea kirjoja... Kauko Peltosen kirjoittamasta "Tauno Iisalo Syöksypommittaja" kirjassa tuli vastaan seuraavanlainen tekstin pätkä joka aiheutti aamupäivän selvitystyön ja joka jatkuu...
msIMG_4622.jpg.81e55e6410197e600548bda8ff903f36.jpg

Ensin tarkistin tiedostoistani ovatko herrat hypänneiden listalla. Eivät olleet. Seuraavana katsoin mitä varjoja koneessa oli mukana.
msDSCN9643.jpg.207f46c05a62178be0f771fbaf872c62.jpg

Varjot löytyivät, kiitos Kansallisarkiston joka taltioi sodan aikaisia dokumentteja. Kotimaista valmistetta kaikki. No, etsintä jatkui... Kirjassa "Kohtalokkaan lennot 1939-1944" ei löytynyt juurikaan lisätietoja. Myöskään Google ei tällä kertaa auttanut vaikka vaimonkin teki etsintöjä.
Reinikaisen ja Lampimäen kantakortit löytyivät digiarkistosta - tässä linkki Reinikaiseen https://astia.narc.fi/uusiastia/viewer/?fileId=5261499250&aineistoId=2686787557

Sotapäiväkirjakaan ei tuonut lisätietoja: https://astia.narc.fi/uusiastia/viewer/?fileId=6151934351&aineistoId=2397652455
659a849e71383_Sotapivkirja26066Lentolaivue44.jpg.606f92057060cde9898f00745c3f279e.jpg

Myöskään Matti Hämäläisen kirja "Pommitus Lentolaivue 44" ei tuonut lisävalaistusta.
msIMG_4619.jpg.cc25bfe1c2772804abe75ca2f40b44a4.jpg

Onkohan tästä tapauksesta löytynyt lisätietoja muualta? Hypättiinkö vai tehtiinkö pakkolasku? Löytyikö konetta koskaan vai vieläkö se on siellä jossakin? Onko vastapuolen arkistoista tullut vastaan mitään?

Tuossa muutama kysymys jotka nousivat esille ja jotka ajattelin jakaa muillekin pähkäiltäväksi.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko BL-114:ssä kamera viimeisellä lennolla 14.7.1941? Viisi päivää aikaisemmin oli tämän koneen Eagle-30 cm kameralla kuvattu mm. Elisenvaara!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Carl-Fredrik Geust kirjoitti:

Oliko BL-114:ssä kamera viimeisellä lennolla 14.7.1941? Viisi päivää aikaisemmin oli tämän koneen Eagle-30 cm kameralla kuvattu mm. Elisenvaara!

LLv.44:n tekemässä BL-114:n kaluston poistoehdotuksessa ilmoitetaan erikseen, ettei valokuvausvarusteita ollut mukana.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kohtalokkaat lennot 1939-1944 kirjassa on hieman selvitystä miehistön kohtalosta, vaikka jokseenkin epävarmaa. Varsinaiseen kysymykseen hyppy vai pakkolasku ei selvyyttä.. 

IMG_20240107_223902_edit_371730355232338.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Russian dokuments: TSAMO F217 Op1221 D192 14.07.1941 21.40(the time of the report)- "On the railway Petrozavodsk-Suojarvi sanitary train № 633 attacked by bombs by enemy aircraft. Enemy aircraft shoot down by train rifle and mashine gun fire. The crew of 4 people died." war Diary  21 mototrized rifle division NKVD:- " 14.07.1941 20.30 15 Red Banner motorized rifie regiment:- A group of soldier under the command of a senior-sergeant Kolenko, two rifle volleys, shot down finnish bomber near Essoila (5808). The plane burned down, the crew of 5 people died."

Muokattu: , käyttäjä: Evgeniy Kalinin
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 minuuttia sitten, Risto Suomala kirjoitti:

Kohtalokkaat lennot 1939-1944 kirjassa on hieman selvitystä miehistön kohtalosta, vaikka jokseenkin epävarmaa. Varsinaiseen kysymykseen hyppy vai pakkolasku ei selvyyttä.. 

IMG_20240107_223902_edit_371730355232338.jpg

Mielenkiintoinen huomio, onko tässä kyse ensimmäisestä painoksesta? Minulla on toinen painos käytössä ja siinä tuo teksti on jaettu kahdelle sivulle (75.-76). Tekstiosuus on sama.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 minuuttia sitten, Evgeniy Kalinin kirjoitti:

Russian dokuments: TSAMO F217 Op1221 D192 14.07.1941 21.40(the time of the report)- "On the railway Petrozavodsk-Suojarvi sanitary train № 633 attacked by bombs by enemy aircraft. Enemy aircraft shoot down by train rifle and mashine gun fire. The crew of 4 people died." war Diary  21 mototrized rifle division NKVD:- " 14.07.1941 15 Red Banner motorized rifie regiment:- A group of soldier under the command of a senior-sergeant Kolenko, two rifle volleys, shot down finnish bomber near Essoila (5808). The plane burned down, the crew of 5 people died."

Thanks for those info!

So, it looks that the first one of those downed plane is BL-114. And if they shoot it down by train rifle and mashine guns fire, it's too low to jump. That document also told that all crew died. There is day difference - 13.07. our files and 14.07. TSAMO F217 document.

I did not find any lost bomber 14.07. from that Kohtalokkaat lennot -book.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kantakortissa merkintä: Reinikainen Eino Olavi   Kad. 14.7.41

13.7.1941 I-16 pudotti BL-134:n Syvärillä (Ltn. E.I. von Behr, Ylik. H.A. Keskinen, Alik. U. Kujala)

Muokattu: , käyttäjä: Tapio Heinomaa
lis BL-134
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 hour ago, Pasi Pirttikoski said:

Thanks for those info!

So, it looks that the first one of those downed plane is BL-114. And if they shoot it down by train rifle and mashine guns fire, it's too low to jump. That document also told that all crew died. There is day difference - 13.07. our files and 14.07. TSAMO F217 document.

I did not find any lost bomber 14.07. from that Kohtalokkaat lennot -book.

 

I was interested  the fate of the BL-114 and I found only these documents. The headquarters protection of the military rear North Front( TSAMO F217 Op1221 D192) was located in Leningrad. Hedquarters protection of the military rear  7 Army was located in Petrozavodsk. Long transmission of combat reports.

Снимок экрана (52).png

Снимок экрана (51).png

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Tapio Heinomaa kirjoitti:

Kantakortissa merkintä: Reinikainen Eino Olavi   Kad. 14.7.41

13.7.1941 I-16 pudotti BL-134:n Syvärillä (Ltn. E.I. von Behr, Ylik. H.A. Keskinen, Alik. U. Kujala)

BL-134 kuului Lentolaivue 42:een, ja katosi samana päivänä miehistönään tuo mainittu kolmikko. Alik Reinikainen palveli LLv 44:ssä.

Jukka

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 minuuttia sitten, Tapio Heinomaa kirjoitti:

Lentolaivue 42
Sotapäiväkirja 14.7.1941

Untitled-15.jpg

Tapio, voisitko ystävällisesti hieman selventää miksi laitat tänne LLv 42:n BL-134:n tietoja, kun tässä ketjussa kyseessä on LLv 44:n BL-114:n katoaminen.

Jukka

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
26 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Tapio, voisitko ystävällisesti hieman selventää miksi laitat tänne LLv 42:n BL-134:n tietoja, kun tässä ketjussa kyseessä on LLv 44:n BL-114:n katoaminen.

Jukka

 

Ystävällisesti selventää hän:

7.1.2024 at 23.11, Pasi Pirttikoski kirjoitti:

So, it looks that the first one of those downed plane is BL-114. And if they shoot it down by train rifle and mashine guns fire, it's too low to jump. That document also told that all crew died. There is day difference - 13.07. our files and 14.07. TSAMO F217 document.

 

BL-114 tuskin on kyseessä. Seuraavana päivänä (14.7.) oli kahdeksan koneen lautta asialla.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kohtalokkaat lennot 1939-1944 kirjan tietojen mukaan 13.7. menetettiin BL-114 ja BL-134. 14.7. ei yhtään? 21.7. BL-139 ja BL-141. Kaiken kaikkiaan heinä-elokuussa 1941 11 Blennua tuhoutui, vain yksi ei ollut sotalennolla. Joten kylmää oli kyyti.. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Tapio Heinomaa kirjoitti:

 

Ystävällisesti selventää hän:

 

BL-114 tuskin on kyseessä. Seuraavana päivänä (14.7.) oli kahdeksan koneen lautta asialla.

Kiitos Tapio 👍🏻. On hyvä lisätä joku kommentti tai viittaus mukaan noihin pelkkiin päiväkirjakopioihin, että tässä pysyy mukana kärryillä! 😁 

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7.1.2024 at 22.50, Evgeniy Kalinin kirjoitti:

Russian dokuments: TSAMO F217 Op1221 D192 14.07.1941 21.40(the time of the report)- "On the railway Petrozavodsk-Suojarvi sanitary train № 633 attacked by bombs by enemy aircraft. Enemy aircraft shoot down by train rifle and mashine gun fire. The crew of 4 people died." ....

1 tunti sitten, Risto Suomala kirjoitti:

Kohtalokkaat lennot 1939-1944 kirjan tietojen mukaan 13.7. menetettiin BL-114 ja BL-134. 14.7. ei yhtään? 21.7. BL-139 ja BL-141. Kaiken kaikkiaan heinä-elokuussa 1941 11 Blennua tuhoutui, vain yksi ei ollut sotalennolla. Joten kylmää oli kyyti.. 

Tähän lähteeseen - Kohtalokkaat lennot 1939-1944 kirjaan - minäkin perustin uskomuksen, että neuvostodokumentin 14.7. pudotus olisi tapahtunut päivää aikaisemmin jolloin menetettiin tämä kyseinen BL-114 sekä tuo toinen (BL-134). Näistä BL-114 lähti lennolle illalla ja neuvostodokumentin mukaan suomalaiskone pudotettiin illalla. Olisiko heillä tapahtunut kirjaamisessa päivän virhe? 
Kuten Risto totesi, me ei tiettävästi menetetty yhtään pommikonetta 14.7.41.

 

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On aika erikoista, että Päämajan Ilmavoimatoimistossakaan ei oltu selvillä kaikista omien koneiden menetyksistä eikä siis ajan tasalla. Ei niitä kaikkia ainakaan ole sotapäiväkirjaan tallennettu. Ehkä siellä katsottiin ja keskityttiin suurempiin kokonaisuuksiin. Tässä päiväkirjaote kesä-heinäkuulta 1941. ”1 BL kateissa”. (ylempi taulukko)

Ilmavoimien Esikunnan toimisto III:n sotapäiväkirjakaan ei tunne Le.R 4:n yhteenvedossa muuta kuin BL-114:n tapauksen. Selasin päiviä taakse - ja eteenpäin. BL:n lentäjätkin on mainittu. (alempi kuva) 

Lähde: digikansalliskirjasto 

Jukka

IMG_7775.jpeg

IMG_7776.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisäys
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeinen lentosivu BL-114:n lentokonepäiväkirjasta:

IMG_1926.thumb.JPG.6292055a517a6ca53fdca14cac70abbf.JPG

Lähde: KA.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kyllä näyttäisi näiden kaikkien dokumenttien yhteenvedossa siltä, että BL-114 pudotettiin 14.7.-41 illalla. 
Eli Jaakko Hyvösen kirjassa ”Kohtalokkaat lennot 1939-44” -kirjassa olisi näin ollen päivämäärässä ”painovirhe”. Mitä sanoo Pasi tähän.

Jukka

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Nyt kyllä näyttäisi näiden kaikkien dokumenttien yhteenvedossa siltä, että BL-114 pudotettiin 14.7.-41 illalla. 
Eli Jaakko Hyvösen kirjassa ”Kohtalokkaat lennot 1939-44” -kirjassa olisi näin ollen päivämäärässä ”painovirhe”. Mitä sanoo Pasi tähän.

Jukka

Totta!
Nyt kun päivämääriä katson, enkä vaan tekstejä, niin virhe on tapahtunut Suomen puolella eikä naapurin puolella kuten heitä aikaisemmin "syytin". Olen Jukan kanssa samaa mieltä, eli BL-114 menetettiin 14.7.-41. Eikä siitä hypätty. Näin ne painovirheet löytyy. Aikalaisdokumentit ovat usein oikeassa.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Pasi Pirttikoski kirjoitti:

 Eikä siitä hypätty.

Tekisi mieleni hieman toppuutella:

 " 14.07.1941 20.30 15 Red Banner motorized rifie regiment:- A group of soldier under the command of a senior-sergeant Kolenko, two rifle volleys, shot down finnish bomber near Essoila (5808). The plane burned down, the crew of 5 people died."

Millainen kuva rajan tällä puolella on tapahtumasta?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Parilta LLv 44:n sotapäiväkirjan sivulta löytyy maininta BL-114:stä. Koneen kohtalosta odotettiin tietoa seuraavaan aamuun asti.

Lähde: Kansallisarkisto

Edit: Jahas tästä olikin jo osa tuossa Pasin aloitusviestissä...peittyi muiden kuvien sekaan, enkä huomannut, vaikka koitin lukea koko ketjun tarkkaan...menköön kertauksena.

114 lähtö.JPG

114_2.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9.1.2024 at 19.53, Pasi Pirttikoski kirjoitti:

Tähän lähteeseen - Kohtalokkaat lennot 1939-1944 kirjaan - minäkin perustin uskomuksen, että neuvostodokumentin 14.7. pudotus olisi tapahtunut päivää aikaisemmin jolloin menetettiin tämä kyseinen BL-114 sekä tuo toinen (BL-134). Näistä BL-114 lähti lennolle illalla ja neuvostodokumentin mukaan suomalaiskone pudotettiin illalla. Olisiko heillä tapahtunut kirjaamisessa päivän virhe? 
Kuten Risto totesi, me ei tiettävästi menetetty yhtään pommikonetta 14.7.41.

 

13.7. tiedustelutehtävät siirretty seuraavalle päivälle.

Ilmavoimien_esikunta_Yleisesikuntaosasto_Toimisto III L

Untitled-21.jpg

Untitled-22.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 tuntia sitten, Pasi Pirttikoski kirjoitti:

Totta!
Nyt kun päivämääriä katson, enkä vaan tekstejä, niin virhe on tapahtunut Suomen puolella eikä naapurin puolella kuten heitä aikaisemmin "syytin". Olen Jukan kanssa samaa mieltä, eli BL-114 menetettiin 14.7.-41. Eikä siitä hypätty. Näin ne painovirheet löytyy. Aikalaisdokumentit ovat usein oikeassa.

 

16 tuntia sitten, Tapio Heinomaa kirjoitti:

Tekisi mieleni hieman toppuutella:

 " 14.07.1941 20.30 15 Red Banner motorized rifie regiment:- A group of soldier under the command of a senior-sergeant Kolenko, two rifle volleys, shot down finnish bomber near Essoila (5808). The plane burned down, the crew of 5 people died."

Millainen kuva rajan tällä puolella on tapahtumasta?

Kuten tuolla aikaisemmin kirjoitin, niin me menetettiin BL-114 kone 14.7. Painovirhe lähdekirjassa aiheutti väärinkäsityksen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Pasi Pirttikoski kirjoitti:

 

Kuten tuolla aikaisemmin kirjoitin, niin me menetettiin BL-114 kone 14.7. Painovirhe lähdekirjassa aiheutti väärinkäsityksen.

Kohtalokkaiden lentojen tekijän Jaakko Hyvösen lähteenä on ymmärrettävästi ollut BL-114:n "lentovaurioilmoitus". (Tuo olisi itsellenikin riittänyt). 

Se toinen Blenheim, joka starttasi lähes samaan aikaan Mikkelistä 14.7., oli BL-118. Kun BL-118:n "suoritusilmoituksessa" mainittu vänrikki H. Huttusen toteamus huonosta näkyväisyydestä on lainattuna myös BL-114:n lentovaurioilmoitukseen, oli peli selvä oikean päivämäärän suhteen, siis 14.7.

659fa666e5794_kuva1BL-114.thumb.JPG.6a509f1388d4a45055ce980e9bbbbc82.JPG659fa66934d04_kuva2BL-118.thumb.JPG.f227fe48285c0aedbdfb024fd765bbf7.JPG659fa66b30b72_kuva3BL-118.thumb.JPG.173db18466f78328a9f675c7a814b643.JPG659fa66d6ab73_kuva4BL-118.thumb.JPG.5aa47b9e17815511fbc3fc0564114f65.JPG659fa66f795cb_kuva5BL-118.thumb.JPG.3d14c2722ceb3bdfb7caa6a11b560d4a.JPGkuva6.thumb.JPG.7b2177bab89bcd43305707c78c6d8624.JPG

Liitteet: KA.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään