Raimo Heikkinen

Laskuvarjoilua kotimaisessa elokuvassa

3 viestiä aiheessa

Hiljattain tuli TV 1:ltä iltapäivän elokuvana Matti Kassilan ohjaama "Radio tekee murron" vuodelta 1951. Elokuvan kuusi ensimmäistä minuuttia keskittyvät laskuvarjohyppyyn. Se on helposti nähtävissä Elonet-Finnassa.

Matti Kassila on kirjoittanut muistelukirjan "Mustaa ja valkoista".(Otava 1995). Otteita kirjasta, jotka liittyvät tähän Malmin lentokentällä tehtyyn laskuvarjohyppykohtaukseen.

"Usko Santavuori oli sen ajan sensaatioreportteri, Apu-lehden Matti Jämsän edeltäjä. Santavuori oli tehnyt laskuvarjohypyn ja selostanut tunnelmiaan hypätessään,...".

Aarne "Arska"  Tarkas. "Käsikirjoitustyön aikana Tarkas oli sanonut: minä haluan sitten hypätä laskuvarjolla, kun oli selvää, ettei Häyrinen itse hyppäisi. Lähikuvat tehtiin roikottamalla Hanski Häyristä laskuvarjon valjaista studion katosta ja heijastamalla taakse liikkuvaa maisemaa. Mutta itse hyppy koneesta lähtemisineen ja maahan tuloineen oli tehtävä aidosti. Eräänä aurinkoisena helmikuun aamuna päätimme, että nyt mennään kuvaamaan hyppy. Kun sanoin tämän Arskalle, hän sanoi: "Okei!" Ikuinen tupakka kellastuneissa sormissa vain vapisi hieman. Toinen kamera oli hyppykoneen vieressä lentävässä koneessa (Harkimo) ja toinen (Unho) kentällä oletetun alastulopaikan lähellä. Arska puettiin lentäjäturkkeihin ja varjo kiinnitettiin huolella. Lentomestari Oiva "Oippa" Tuominen toisti moneen kertaan kaiken, myös sen, että vedettyään ulos sokan [kahvan, RHe], joka laukaiseen varjon, Arskan pitäisi pistää se taskuun tai pitää se kädessään. Hän saisi konjakkipullon, jos sokka jäisi talteen, Kaksi Piperiä nousee ilmaan ja lentää rinnakkain. Unhon Pena ja minä [Kassila] olemme kiitoteiden risteyksessä, jonne Arska tähtää. Oippa koneessa tietysti arvioi ja antaa hyppykäskyn, siinähän on kyse sekunnin tarkkuudesta. Viimein mytty koneesta lähtee ja varjo aukeaa. Mutta se menee auttamattomasti sivuun, hyppääjä uhkaa pudota kentän lähellä olevan navetan katolle. Penan kamera ei kuvaa. Arska tulee ja Oippa laskeutuu. Sokkaa ei Arskalla ole, mutta vähät siitä. Mitä tapahtui! Oippa kertoo: hän kehotti Arskaa kömpimään ulos astinraudalle, ja kun hän antoi hyppykäskyn, Arska tarttui peffan alla olevasta varjosta kiinni avatun luukun saranoihin, tila kun oli ahdas. Kun Oippa sai Arskan irrotettua, oltiin auttamatta myöhässä. Kaikki kerrattiin moneen kertaan Malmin kentän ravintolassa ja naurettiin helpottuneena. Ja vaikka sokka hukkui, konjakkia silti juotiin. Arska oli varmaan katunut kevytmielistä lupaustaan mutta ei perunut sitä, mistä nostin hänelle hattua. Uusintahyppyä hän ei kuitenkaan lähtenyt enää tekemään, vaan sen teki eräs kersantti. Kaksinkertainen [Kassila erehtyi: vain yhdesti, RHe] Mannerheim-ristin ritari, lentomestari Oiva Tuominen viihtyi filmiporukassa koko filmauksen ajan. Hän kertoi mielellään juttuja kokemistaan ilmataisteluista. Hän ja Juutilainen kilpailivat koko jatkosodan ajan pudotusten lukumääristä, jopa niin, ettei maltettu aina lomiakaan pitää, kun toinen pääsi sillä välin edelle. Oipan jutut kuulostivat kauhealta leuhkimiselta, ehkä olivatkin, mutta kuulemani mukaan ne olivat tosia. Tämän sodanaikaisen eliitin mies ajeli sitten helsinkiläistä taksia renkinä ja tunsi kai olonsa filmiporukassa kotoisammaksi kuin muualla."

Kysymyksiä Pasille: Hannes Häyrisen ylle puetun laskuvarjon kantoviilekkeessä näkyy varjon valmistaja ja valmistusnumero; PAK 912. Tiedätkö enempää tästä varjoyksilöstä? Itse en ole papereissani nähnyt näin suurinumeroista PAK:ia. Malmilla toimi noihin aikoihin IlmaVE:n lentue, olisiko sieltä lainattu?  Kuka mahtoi olla se toisen hypyn tehnyt kessu?

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Hiljattain tuli TV 1:ltä iltapäivän elokuvana Matti Kassilan ohjaama "Radio tekee murron" vuodelta 1951. Elokuvan kuusi ensimmäistä minuuttia keskittyvät laskuvarjohyppyyn. Se on helposti nähtävissä Elonet-Finnassa.

...

Kysymyksiä Pasille: Hannes Häyrisen ylle puetun laskuvarjon kantoviilekkeessä näkyy varjon valmistaja ja valmistusnumero; PAK 912. Tiedätkö enempää tästä varjoyksilöstä? Itse en ole papereissani nähnyt näin suurinumeroista PAK:ia. Malmilla toimi noihin aikoihin IlmaVE:n lentue, olisiko sieltä lainattu?  Kuka mahtoi olla se toisen hypyn tehnyt kessu?

 

No olipas mielenkiintoinen tieto. Toisen hypyn tekijä oli hakusessa... tai ainakaan en sitä heti omasta tiedostosta saatikka Senioreiden sivuilta löytänyt kun etsin samalta päivältä (17.8.50):
http://www.seniorskydivers.com/laskuvarjohistoria/historia_vuoteen_1979/1940_-_1959/
Mutta kersantti (?) taisikin hypätä talvella kuten elokuvassakin. Silloin kyse olisi Aarne Tarkas nimisestä herrasta. Hänen hyppypäivä Malmilla oli 16.2.51.

Varjo asia on selvempi. Kyseinen varjo saatiin vuokrattua Ilmavoimilta. Käytännössä varjot tulivat Ilmavoimien varikolta, josta lähetettiin kaksi varjoa oheisen käskyn mukaisesti.

msDSCN3290.jpg.7764b39124b6eaa97ccb088b78fd9ded.jpg

Varjoja saatiin kaksi, kun määräysten mukaan tuolloin piti olla kaksi varjoa käytettävissä.
msDSCN3287.jpg.0247de1a9a5a5bea54aa58c2828a01bd.jpg

Minun tiedostosta löytyy PAK/H varjo nro 927. Kyseinen varjo koepudotettiin 15.1.47 ja oli sittemmin Turun lentonäytöksessä, onnettomuushypyllä käytetty varjo.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jänniä juttuja!  Tässä vähän rekvisiittaa. Lähde: finna.fi

Jukka

IMG_7921.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Korjaus
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään