Osmo Sintonen

Konetunnistusta Äänisen takana

48 viestiä aiheessa

Kun tuo rajan takana liikkuminen alkaa olla hankalaa niin kammataan sitten vanhoja muistoja.

Tämä löytyi metsätöiden yhteydessä Äänisjärven eteläpuolelta Devjatinan vanhan sotilaskentän pohjoispuolelta n 20 km umpimetsästä 2000-luvun alkupuolella, kun touhusin paljon Depon kylässä sahausasioissa.  Itse asiassa kartoitin kadonneita Moraneita kolmiossa Osta-Vytegra-Depo (2 kpl) ja 1 kpl Andoma-joen rannalta Pudosista etelään. Niitä ei vielä löytynyt, mutta löytyi tuo yksilö, mikä on ? IL? Aika lähellä tuolla Volgo-Balt kanavan varrella on järvi, mistä amerikkalaiset olivat vieneet suomalaisten sissikoneen He-115 1990-luvulla. Pitäisi olla USA:ssa, pitääkö paikkansa, kuka tietää asiasta ? Kiitän etukäteen myös mahdollisista Moranetiedoista. Andoma-joen kone (Eriksson) nimittäin havaittiin An-2 palovalvontakoneesta, mutta eipä sitä enää ollut, kun tarkemmin etsittiin.  Museossa jossain Venäjällä ?

Depon kone_pages-to-jpg-0001.jpg

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wikipedia kertoo HE-115 artikkelin kohdassa "Surviving aircraft"

  • He 115 A-2 Werknr. 3043? Recovered from Russia, now in storage with private owner in France

Kaksi muuta on Norjassa, joista toinen on entisöitävänä.

 

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Kohonen
Kirjoitusvirhe
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 minuuttia sitten, Seppo Kohonen kirjoitti:

Wikipedia kertoo HE-115 artikkelin kohdassa "Surviving aircraft"

  • He 115 A-2 Werknr. 3043? Recovered from Russia, now in storage with private owner in France

Kaksi muuta on Norjassa, joista toinen on entisöitävänä.

 

Täällä on nostetuista Heinkeleistä lisää. Ranskassa olevan HE-115:n kohdalla on virheellistä tietoa, sen sanotaan olevan ruotsalainen. Ohjaamo olisi huonossa kunnossa ja toinen moottori puuttuisi. Vaihdossa kuulemma kävisi toimiva DB605-moottori "tuntemattoman" Buchon-Mersu-projektin muunnostyötä varten.

http://thecasualobserver.co.za/will-the-he-115-float-plane-ever-grace-the-skies-again/

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 tuntia sitten, Osmo Sintonen kirjoitti:

Kun tuo rajan takana liikkuminen alkaa olla hankalaa niin kammataan sitten vanhoja muistoja.

Tämä löytyi metsätöiden yhteydessä Äänisjärven eteläpuolelta Devjatinan vanhan sotilaskentän pohjoispuolelta n 20 km umpimetsästä 2000-luvun alkupuolella, kun touhusin paljon Depon kylässä sahausasioissa.  Itse asiassa kartoitin kadonneita Moraneita kolmiossa Osta-Vytegra-Depo (2 kpl) ja 1 kpl Andoma-joen rannalta Pudosista etelään. Niitä ei vielä löytynyt, mutta löytyi tuo yksilö, mikä on ? IL?

https://digihakemisto.net/item/2379428289/6067519468/204

Un-1.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Tapio Heinomaa kirjoitti:

Tästä Jäppilän Sturmovikin ja muun sotasaaliin evakuoinnista ja itse lentokentästä kirjoitin artikkelin Feeniksiin 4/2017. Siitä on otettu lainaus seuraavassa:

https://www.sotahistoriallisetkohteet.fi/app/sights/view/-/id/1457

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisäys
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Seppo Kohonen kirjoitti:

Tämä video väittää kohdassa 14:40, että Suomessa olisi yksi HE-115. Ei pitäne paikkaansa.

Suomessa oli yksi loikkarin Norjasta tuoma He 115 A ja kaksi saksalaisilta lainattua He 115 C konetta

Väärin luettu! Olisi on tyysten eri kuin oli

Muokattu: , käyttäjä: Tapio Heinomaa
seli
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wikipedia mainitsee, että HE-115:n romu olisi nähty junassa Sekeen asemalla lokakuussa -43. Jos näin on, niin se ei ehkä ole amerikkalaisten nostama kone. Toisaalta toinen Saksasta saaduista Heinkeleistä luovutettiin Neuvostoliittoon, joten ties vaikka se olisi päätynyt johonkin järveen sotien jälkeen?

 

Norjalaisten Heinkelien tarina alkoi kiinnostaa, ja se onkin mutkikas.

Norjan koneiden tunnukset löytyivät täältä: http://www.luftwaffe.no/SIG/Artikler/115.html

Wr.nr.  Tunnus
3038    F.50 -> Ilmavoimat HE-115, tuhoutui heinäkuussa -43
3039    F.52 -> RAF BV186. Romutettiin Britanniassa 12/42
3040    F.54 -> Tuhoutui lennolla Britanniaan
3041    F.56 -> RAF BV184. Purettiin vaurioituneenva varaosiksi 7/42
3042    F.58 -> RAF BV185. Tuhoutui Maltalla syyskuussa -41.
3043    F.60 -> Luftwaffe ?.
Luftwaffe M2+EH    F.62 -> Luftwaffe ?.
Luftwaffe ?             F.64 -> RAF BV187. Tuhoutui Maltalla helmikuussa -42

Britanniaan päätyneiden koneiden historiaa: https://www.maltaaviationmuseum.com/2024/01/22/whispers-of-war-the-clandestine-operations-and-fate-of-heinkel-he-115-bv185/

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seppo, lisää aineistoa He-115 arkistoon ja tätä kautta selviää varmasti yhden koneen tarina.  Taustakertomus on niinkin tuore kuin Sotaveteraani-lehdessä 24.1.22 ilmestynyt artikkeli ´´ Sotavuosien tuhoisin kaukopartioretki vaati koko 13 virolaisvapaaehtoisen muodostaman partion hengen´´.  Aiheesta on Esa Anttala kirjoittanut aikoinaan oman versionsa silloisten tietojen perusteella. Kyseessä oli kaukopartio 46/1 ja ajankohta 30.8-10.11.42 retki Arkangelin radalle.  Jo alusta asti asioita meni pieleen ja lopulta  partiota noutamaan lähetettiin Kossalmelta saksalainen He-115, joka joutui venäläisten tuliylläkköön ja joutui tekemään pakkolaskun Pudozin itäpuolelle Jungozero-järvelle

Olin tuolla alueella Pudozin ja Arkangelin radan välimaastossa metsän hakkuissa 1996-97 ja kuulin paikallisilta järvessä olevasta koneesta.  Arvasin jo silloin mistä oli kyse, mutta sopivaa nostajaa ei vaan löytynyt (kaikki halusivat Brewsterin BW-372) ja lopulta kone nostettiin liettualaisten ? romuttajien toimesta 2013.  Oheisessa kuvassa on kaikki mitä oli järven rannalla koneesta jäljellä.  Katastrofaalinen partiomatka päättyi 10.11.42 viimeisten kuuden virolaisen teloitukseen.  Jungozeron rannalla lepäävät koneen 2 saksalaista lentäjää ja yksi virolainen kaukopartiomies.

untitled.png

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos.

Kyseessä oli ilmeisesti He 115 B/C, 8L+IH, Werknummer 2729


Ohjaaja: Feldwebel August Acher,
Tähystäjä: Oberleutnant Kurt Helf
Radisti: Unteroffzier Ernst Leuenhagen
Ampuja: Unteroffizier Stefan Kuballa


22.10.42, 1./906, He 115 B/C, Werknr. 2729, 8L+IH, Latschalake
Missing during flight to support agents behind enemy lines Plane was borrowed by 2./Vers.Verb.Ob.d.L.

http://www.luftwaffe.no/SIG/Losses/tap422.html

EDIT: Mielenkiintoisena yksityiskohtana mainittakoon, että tämä kyseinen kone kuului samaan yksikköön (1. Staffel / Küstenfliegergruppe 906), kuin Norjassa parhaillaan entisöitävänä oleva He 115, 8L+FH.

                 

Linkki Sotaveteraani-lehden juttuun:

https://sotaveteraanit.fi/sotavuosien-tuhoisin-kaukopartioretki-vaati-koko-13-virolaisvapaaehtoisen-muodostaman-partion-hengen/

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Kohonen
Juttulinkki lisätty. E2: Korjattu koneen tunnus 81+IH -> 8L+IH
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos täydennystiedoista.  Miehistön osalta jättää vielä kysymyksen auki eli tuliylläkkö tapahtui Latsaozerolla, mutta kone löytyi Jungozerolta ja siinä vain kahden lentäjän ruumiit.  Saksalainen arkisto pitää varmasti paikkansa eli mukana on ollut 4 miehistön jäsentä.  Kahden kohtalo jää siis vielä auki eli todennäköisesti he ovat onnistuneet pakenemaan Jungozerolla koneesta kuuden virolaisen mukana ja kaatuneet pakomatkan aikana jossain lähellä Pudozia.  Tai sitten jääneet vangiksi ja teloitettu virolaisten kanssa tai joutuneet vankileirien saaristoon ja kadonneet sinne.  Mutta eivät unohtuneet ! Arkistot puhuvat.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pohdin vielä tätä:

Wikipedia kertoo HE-115 artikkelin kohdassa "Surviving aircraft"

He 115 A-2 Werknr. 3043? Recovered from Russia, now in storage with private owner in France

Koneen malli ja Werknummer täsmäävät norjalaisten ostamaan koneeseen, jonka tunnus oli F60. Kyseinen kone päätyi Norjan valtauksen jälkeen Luftwaffen käyttöön, mutta sitä ei ole listattu ainakaan tuhoutuneeksi tai vaurioituneeksi tuossa aiemmin linkittämässäni listauksessa.

Eli jää edelleen auki, miten norjalainen He 115 olisi päätynyt venäläiseen järveen.

 

 

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2.2.2024 at 00.23, Osmo Sintonen kirjoitti:

Seppo, lisää aineistoa He-115 arkistoon ja tätä kautta selviää varmasti yhden koneen tarina.  Taustakertomus on niinkin tuore kuin Sotaveteraani-lehdessä 24.1.22 ilmestynyt artikkeli ´´ Sotavuosien tuhoisin kaukopartioretki vaati koko 13 virolaisvapaaehtoisen muodostaman partion hengen´´.  Aiheesta on Esa Anttala kirjoittanut aikoinaan oman versionsa silloisten tietojen perusteella. Kyseessä oli kaukopartio 46/1 ja ajankohta 30.8-10.11.42 retki Arkangelin radalle.  Jo alusta asti asioita meni pieleen ja lopulta  partiota noutamaan lähetettiin Kossalmelta saksalainen He-115, joka joutui venäläisten tuliylläkköön ja joutui tekemään pakkolaskun Pudozin itäpuolelle Jungozero-järvelle

Olin tuolla alueella Pudozin ja Arkangelin radan välimaastossa metsän hakkuissa 1996-97 ja kuulin paikallisilta järvessä olevasta koneesta.  Arvasin jo silloin mistä oli kyse, mutta sopivaa nostajaa ei vaan löytynyt (kaikki halusivat Brewsterin BW-372) ja lopulta kone nostettiin liettualaisten ? romuttajien toimesta 2013.  Oheisessa kuvassa on kaikki mitä oli järven rannalla koneesta jäljellä.  Katastrofaalinen partiomatka päättyi 10.11.42 viimeisten kuuden virolaisen teloitukseen.  Jungozeron rannalla lepäävät koneen 2 saksalaista lentäjää ja yksi virolainen kaukopartiomies.

untitled.png

 Luftwaffen koneessako olisi ollut suomenkielinen teksti: VOITELUAINE ?

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
38 minuuttia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

 Luftwaffen koneessako olisi ollut suomenkielinen teksti: VOITELUAINE ?

Oikein hyvä huomio. Tuota en erottanut kännykän näytöltä.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos täydennystiedoista.  Miehistön osalta jättää vielä kysymyksen auki eli tuliylläkkö tapahtui Latsaozerolla, mutta kone löytyi Jungozerolta ja siinä vain kahden lentäjän ruumiit.  Saksalainen arkisto pitää varmasti paikkansa eli mukana on ollut 4 miehistön jäsentä.  Kahden kohtalo jää siis vielä auki eli todennäköisesti he ovat onnistuneet pakenemaan Jungozerolla koneesta kuuden virolaisen mukana ja kaatuneet pakomatkan aikana jossain lähellä Pudozia.  Tai sitten jääneet vangiksi ja teloitettu virolaisten kanssa tai joutuneet vankileirien saaristoon ja kadonneet sinne.  Mutta eivät unohtuneet ! Arkistot puhuvat.

1 tunti sitten, Seppo Kohonen kirjoitti:

Oikein hyvä huomio. Tuota en erottanut kännykän näytöltä.

Niinpä niin Raimo ja Seppo, minä vänkäsin etsijöille, että kone on saksalainen, mutta lähettivät todisteeksi tuon kuvan, että suomalainen oli. Tuo Ranskassa oleva He 115 on kiinnostava kohde, saatko Seppo tarkempia paikkatietoja ja otan sinne yhteyttä ja käyn kesällä katsomassa.  Jungozeron etsijät sinällään olivat luotettavia (venäläisiksi), jelppasin heitä viemään Venäjältä ulos japanilaiset Ki-61:n ja Zeron.  Se nyt taas on oma tarinansa ja kalliiksi tuli...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Seppo Kohonen kirjoitti:

Oikein hyvä huomio. Tuota en erottanut kännykän näytöltä.

On myös mahdollista, että saksalaista He 115 -konetta Suomessa huollettaessa on alkuperäinen saksankielinen korkki vaihtunut suomenkieliseksi tai vaihdettu viallisen tilalle uusi. Aika mahdotonta toki selvittää. 

Sain vinkin, että virolaisten kaukopartiomiesten partio 46/1:n tarinasta ja koneista on kirjoitettua ja tarkistettua tietoa. Löytyy Suomen Ilmailuhistoriallisen Lehden numerosta 3/2016 ja Porvali on kirjoittanut ihan hiljakkoin kirjan (Partioita Äänisen taakse?)

Jukka

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Osmo Sintonen kirjoitti:

Tuo Ranskassa oleva He 115 on kiinnostava kohde...

Googlamalla ei löydy käytännössä mitään faktaa:
-"rumors says, can be privately owned in France"
-"He 115 A-2 Werknr. 3043? Recovered from Russia, now in storage with private owner in France"
-"Might be the example that was captured by German troops and later used in Russia. Recovered from Russia by private owner in France. Have been available for exchange for flyable DB605 for conversion project of unknown Spanish 109. One engine missing and cockpit severely derelict"
EDIT: tässä puhutaan samoista (viittaus Ruotsiin luultavasti virheellinen?): http://thecasualobserver.co.za/will-the-he-115-float-plane-ever-grace-the-skies-again/

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin saksalaisen nettisivun, jossa kerrotaan tuon kyseisen norjalaisen He 115N:n, Werknr. 3043:n, päätyneen Saksaan koulutuskäyttöön, jossa se myös muutettiin 115 C-malliksi. Eli sitä tuskin on ongittu ylös venäläisestä järvestä. Toki se on voinut päätyä Ranskaan muuta kautta.

Laitan linkin ja tarkemman tiedon, kunhan pääsen kotiin. Samalla sivulla on lueteltu nähdäkseni kaikki He 115:t.

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täältä löytyy tietoja (lähes) kaikista He 155:sta: http://www.luftwaffe-zur-see.de/Seeluft/Werknummerlisten/Heinkel 115.htm

1875      He 115 A 1                                       

00.03.1943 - bei 1. / Fliegerergänzungsgruppe (See) in Kamp

7.04.1943 - Abgabe für Sonderzwecke Finnland

 

1878      He 115 A 1                                       

07.09.1939 - an 1. / Küstenfliegergruppe 106 auf Norderney

17.04.1940 - Stavanger, durch Feindbeschuss schwer beschädigt. (Vaurioitui pahasti vihollisen tulituksessa)      

0.03.1942 - bei 1. / Fliegerergänzungsgruppe (See) in Kamp

17.04.1943 - Abgabe für Sonderzwecke Finnland (Annettu Suomeen erityistehtäviin)

Näistä toinen päätyi sodan jälkeen Neuvostoliittoon. Voisiko se olla päätynyt itä-Karjalaiseen järveen vasta sotien jälkeen?

 

 

3038      He 115 N      F 50, HE-115, OH-PMJ  

14.07.1939 - Übergabe in Rostock an Norwegen, mit der Kennung: F 50 im Dienst. (Toimitettu Norjaan)

00.06.1940 - nach Finnland geflüchtet, als Beute von Finnland eingesetz. (Pakeni Suomeen jossa otettiin käyttöön sotasaaliina)                             Absturz hinter russ. Linien, östlich der Karelen. Von Russland erbeutet. (Putosi venäläisten linjojen taakse itä-Karjalassa. Jäi venäläisille)

 

Norjalainen He 115N, joka siirtyi Luftwaffelle, päätyi lopulta Saksaan. Ja sieltä ehkä Ranskaan? Tätä tuskin on ongittu itäkarjalaisesta järvestä.

3043      He 115 N             F 60, 6H+BK       

13.11.1939 - Übergabe in Rostock an Norwegen, mit der Kennung: F 60 im Dienst. (Luovutettu Norjaan)

00.06.1940 - fiel in Stavanger in deutscher Hand (Jäi saksalaisten käsiin Stavangerissa)

05.09.1940 - Umbau zum Typ He 115 C (Muutettu tyypiksi He 115C)          

00.10.1942 - bei 2. / Fliegerergänzungsgruppe (See) in Kamp

21.04.1943 - an Grosse Kampffliegerschule (See) 5 in Parow

21.09.1943 - bei E-Stelle Travemünde, u.a. Einbau eines U.R. Ortungsgerät (Asennettu U.R. paikannuslaite)

00.03.1944 - gemeldet bei E-Stelle Travemünde. (Ilmoitettu Travemünden kehitys(?)keskuksessa.

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Kohonen
Muotoiltu luettavammaksi
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt vasta huomasin:

Wikipedian mukaan Saksasta saatiin toukokuussa -43 Suomeen lainaksi kaksi He 115C:tä, 6H+BK ja 6H+CK. Näistä jälkimmäinen palautettiin Saksaan mutta 6H+BK jäi Suomeen, sai tunnuksen OH-PMJ ja luovutettiin sodan jälkeen Neuvostoliittoon.

Tuon edellisen nettilinkin mukaan 6H+BK:n Werknummer oli juurikin 3043. Eli se oli alunperin norjalainen He 115 A2 (tai N), tunnukseltaan F60, joka oli muutettu C-malliksi.

Olisiko rohkeaa päätellä, että kone on päätynyt johonkin järveen vasta sodan jälkeen? Tämä selittäisi myös tekstin "Voiteluaine".

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äärimmäisen mielenkiintoinen ja herkullinen taustaselvittely! Nyt tarvitaan Carl-Fredrikin apua, onko Sinulla tietoa He 115 OH-PMJ:n vaiheista Neuvostoliitossa ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22 tuntia sitten, Osmo Sintonen kirjoitti:

Niinpä niin Raimo ja Seppo, minä vänkäsin etsijöille, että kone on saksalainen, mutta lähettivät todisteeksi tuon kuvan, että suomalainen oli.

Osmo, oletko vielä yhteydessä näihin etsijöihin? Kiinnostaisi tietää, olivatko he löytäneet sellaisia esineitä joissa näkyy valmistusnumero esim. mittareita? Vertailua varten on olemassa luettelo monista OH-PMJ:n osasista. Numeroiden perusteella koneyksilö varmistuisi.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Tekstin muokkausta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Seppo Kohonen kirjoitti:

Nyt vasta huomasin:

Wikipedian mukaan Saksasta saatiin toukokuussa -43 Suomeen lainaksi kaksi He 115C:tä, 6H+BK ja 6H+CK. Näistä jälkimmäinen palautettiin Saksaan mutta 6H+BK jäi Suomeen, sai tunnuksen OH-PMJ ja luovutettiin sodan jälkeen Neuvostoliittoon.

Tuon edellisen nettilinkin mukaan 6H+BK:n Werknummer oli juurikin 3043. Eli se oli alunperin norjalainen He 115 A2 (tai N), tunnukseltaan F60, joka oli muutettu C-malliksi.

Olisiko rohkeaa päätellä, että kone on päätynyt johonkin järveen vasta sodan jälkeen? Tämä selittäisi myös tekstin "Voiteluaine".

 Sepon löytämän Luftwaffe-zur-see sivuston mukaan Suomeen 17.4.1943 tulleet koneet olisivat He 115 A1 Wr.nr 1875 ja Wr.nr 1878.

Mikko Porvalin kirjassa Syvärin takana – päämajan kaukopartio Vehniäinen 1941–1943 on kuva koneesta BL+IH:
https://is.mediadelivery.fi/img/978/b7103ce728f96f73bf902b0859e9cf10.jpg.webp

Toinen kone BL+CH on kuvassa:
https://www.asisbiz.com/il2/He-115/KuFlGr906/images/Heinkel-He-115C1-1.KuFlGr906-(8L+CH)-at-its-mooring-Finland-1942-01.jpg

korjataan: tunnukset ovat 8L+IH ja 8L+CH

Muokattu: , käyttäjä: Tapio Heinomaa
typot

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin täältä Lufwaffen käyttämät yksikkötunnukset: http://ww2.dk/misc/unitid.htm

Werkn. 1875 kuului yksikköön 1. / Fliegerergänzungsgruppe (See) in Kamp, eli sen tunnuksen alkuosa on ollut "6H"

1878 puolestaan aluksi 1. / Küstenfliegergruppe 106 auf Norderney eli "M2". Kone vaurioutui Stavangerissa 17.4.1940, ja siirrettiin korjausten jälkeen myös yksikköön 1. / Fliegerergänzungsgruppe (See) in Kamp, eli senkin tunnuksen alkuosa oli tämän jälkeen "6H"

Olisiko sittenkin toinen näistä OH-PMJ? Löytyisikö PMJ:n weknummer jostain arkistosta?

 

Tunnuksissa sinänsä on pieni epäloogisuus, koska tunnuksen kolmannen kirjaimen väri sekä neljäs kirjain tulevat "Staffelin" eli laivueen mukaan (http://www.warbirdsresourcegroup.org/LRG/markings.html)

1. Staffel: valkoinen ja H, 2. Staffel: punainen ja K, 3. Staffel: keltainen ja L

Jos koneen yksikkö merkitään "1. / Fliegerergänzungsgruppe (See) in Kamp", niin tunnus olisi "6H+<valkoinen kirjain>H".

6H+BK ja 6H+CK ovat tunnuksen perusteella kuuluneet 2. Staffeliin, eli "2. / Fliegerergänzungsgruppe (See) in Kamp" jolloin kirjaimet B ja C olisi maalattu punaisella

 

Tunnusta "BL" ei ole yksikkötunnusten listalla lainkaan. Olisiko se sittenkin jo aiemmin esiintynyt "8L", eli Küstenfliegergruppe 906?

Eli Jungojärveen päätynyt 8L+IH (2729)  ja 8L+CH, He 115 C (3256). 

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Kohonen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään